AutoRai
12-6-2002
Audi levert high performance met RS6
Met de komst van de nieuwe RS6 introduceert Audi haar krachtigste
productiemodel ooit. De auto, die vanaf september bij de Audi-dealers
staat, komt voort uit de samenwerking tussen quattro GmbH en AUDI AG.
De nieuwe Audi RS6 is een wereldwijd uniek model. Met zijn innovatieve onderstelsysteem Dynamic Ride Control (DRC) en het high performance remsysteem met vaste achtzuigerremklauwen biedt hij een nieuwe dimensie van rijdynamiek. Het design van de RS6 is zowel soeverein als decent en heeft geen overdreven accenten nodig om krachtig over te komen. De RS6 is vanaf september leverbaar als Limousine en Avant; de prijs is respectievelijk 125.900,-- en 128.940,-- inclusief BPM/BTW.
De overtreffende trap
Met de introductie van de nieuwe RS6 introduceert Audi haar
krachtigste productiemodel ooit. Het topmodel van het A6-programma is
door quattro GmbH ontworpen en in nauwe samenwerking met AUDI AG
ontwikkeld. De V8-biturbo motor van de RS6 levert 331 kW (450 pk) en
maakt prestaties mogelijk die een volbloed sportauto niet zouden
misstaan. Met zijn innovatieve onderstelsysteem DRC (Dynamic Ride
Control) en zijn high performance remsysteem met achtzuigerremklauwen
biedt hij een nieuwe dimensie op het gebied van rijdynamiek. Het
design van deze topatleet heeft daarentegen een bewust decente
uitstraling.
De Audi RS6 debuteert met een uniek pakket. In het high performance
segment zetten de enorme vermogensontwikkeling, de permanente
vierwielaandrijving quattro, het innovatieve DRC-onderstel en het
bijzonder krachtige remsysteem nieuwe maatstaven.
Aangezien dagelijks autorijden niet alleen uit sportieve ritjes
bestaat, doet de nieuwe Audi RS6 geen concessies op het gebied van
functionaliteit en comfort. Om in te kunnen spelen op alle wensen en
eisen van zakelijk, privé- of vrijetijds-gebruik wordt hij dan ook
zowel als Limousine als Avant aangeboden.
Derhalve is het ook logisch dat de Audi RS6, ondanks zijn
overduidelijk sportieve aspiraties, met zijn soevereine outfit eerder
terughoudend dan flamboyant is gestileerd geheel in overeenstemming
met de verwachtingen die zijn veeleisende klantenkring heeft van een
dergelijke wagen.
De iets verder naar beneden doorgetrokken voorspoiler met drie
specifieke luchtinlaten (met gaasroosters) accentueert samen met de
19-inch lichtmetalen velgen, de dorpelverbreders, de achterspoiler
voor de Limousine, en een nieuw gestileerde achterskirt de krachtige
dynamiek van de RS6.
Prestatiegericht motorvermogen
De achtcilinder V-motor met een cilinderinhoud van 4,2 liter is
speciaal voor de Audi RS6 ontwikkeld. Tussen de 5700 en 6400 t/min.
ontwikkelt hij permanent zijn maximum vermogen van 331 kW (450 pk).
Het maximum koppel van 560 newtonmeter is in een extreem breed
toerengebied beschikbaar: van 1950 tot 5600 t/min.
Het grootste deel van de vermogenstoename is te danken aan twee snel
aansprekende turbocompressoren. Deze bieden een nog hoger rendement
dankzij twee grote laadluchtkoelers met minimale drukverliezen. Elke
cilinderrij beschikt over een eigen turbo.
De V8-motor van de RS6 heeft een aluminium motorblok. De
vijfkleppentechniek werkt met drie inlaat- en twee uitlaatkleppen per
cilinder, die worden bediend via roltuimelaars.
In overeenstemming met de vermogenstoename zijn in de cilinderkop de in- en uitlaatkanalen aangepast en is de diameter van de aanzuig- en drukleidingen voor de biturbo-motor vergroot. Voor een maximale warmte-afvoer rond de verbrandingsruimten en kleppen is de koelende vloeistofmantel in de kop gericht geoptimaliseerd.
Ook het gemodificeerde motormanagement speelt een belangrijke rol bij
de efficiency van de RS6-motor. Het Motronic ME 7.1.1 werkt met
turbodruk-, anti-pingel- en uitlaatgastemperatuurregeling. Speciaal
voor gebruik in de Audi RS6 is het systeem aangepast aan de specifieke
biturbo-eisen.
quattro GmbH ontwikkelde een qua tegendruk geoptimaliseerd, dubbel
uitlaatsysteem. Het bestaat uit speciale midden- en einddempers, grote
pijpdiameters, en voor- en hoofdkatalysatoren met metalen monolieten.
Bij de ontwikkeling van het uitlaatsysteem lag verder de nadruk op een
krachtig en sportief uitlaatgeluid over het hele toerengebied. De RS6
voldoet ruimschoots aan de emissienorm EU3.
Voor een betere gewichtsverdeling van de auto is de accu naar achteren
verplaatst. Deze bevindt zich nu in de uitsparing van het reservewiel.
Het luchtfilter met twee filterelementen is boven de motor geplaatst.
Het luchtfilterhuis is gemaakt van een koolstofvezel-composiet. In
combinatie met een andere koolstofvezelkap over het voorste deel van
de motor zorgt dit voor een indrukwekkend ogende motorruimte.
Prestaties
De enorme tractie van de permanente vierwielaandrijving quattro zet
het hoge motorkoppel van de V8-biturbo om in effectieve en koersvaste
prestaties. Voor de sprint van 0-100 km/h heeft de Audi RS6 slechts
4,7 seconden nodig; accelereren van 0-200 km/h kost 17,6 seconden. De
topsnelheid wordt bij 250 km/h elektronisch zacht begrensd.
Sportief afgestemde tiptronic
De speciaal voor de RS6 verder ontwikkelde 5-traps automatische
tiptronic-transmissie is gebaseerd op die uit de
zesliter-twaalfcilinder Audi A8 6.0 en heeft geen enkele moeite met
zeer hoge motorkoppels. Bij de aanpassing lag de nadruk op nog kortere
schakeltijden. Het adaptieve programma van de tiptronic herkent direct
de actuele rijstijl van de bestuurder en varieert de schakelpunten in
overeenstemming daarmee.
Het dynamische Sport-programma van de 5-traps automatische
tiptronic-transmissie is afgestemd op de eisen van een bewust
sportieve rijstijl. In S wordt bij gasgeven later opgeschakeld, zodat
het toerenpotentieel van de motor beter kan worden benut, en wordt bij
gasloslaten vlotter teruggeschakeld. Ook worden in dit programma de
schakelpunten adaptief aan de rijstijl van de bestuurder aangepast.
Een andere bijzonderheid komt tot uitdrukking bij sportief bochtenwerk. Hier kiest de verder ontwikkelde tiptronic al naar gelang de dwarsversnelling die op de auto werkt een speciaal subprogramma dat de schakelpunten nogmaals verder naar boven verlegt. Zo worden de versnellingen optimaal benut en wordt ongewenst schakelen en daarmee een onderbreking van de trekkracht in bochten voorkomen.
Natuurlijk kan de RS6-bestuurder de transmissie ook handmatig
schakelen. Daarbij heeft hij de keuze tussen het aantippen van de
keuzehendel of bediening via één van de beide schakelpeddels achter
het stuur net als in de autosport. Deze peddels zijn vast aan het
stuur bevestigd, zodat ze bij elke stand van het stuurwiel ergonomisch
gunstig in de hand liggen. Daarbij dient de rechter peddel om op en de
linker peddel om terug te schakelen. Een goed voelbaar drukpunt zorgt
voor een exacte terugkoppeling.
Als de bestuurder in de automaat-modus een schakelpeddel bedient,
wordt de automaatfunctie direct onderbroken. Gedurende tien seconden
heeft de door de bestuurder gekozen versnelling voorrang boven het op
dat moment actieve schakelprogramma. Het transmissiemanagement
controleert voor de veiligheid wel altijd of de handmatige
schakelopdracht mag worden uitgevoerd bijvoorbeeld om motorschade te
voorkomen.
High performance remsysteem
Gezien het enorme prestatiepotentieel van de RS6 heeft quattro GmbH
het remsysteem van de RS6 compleet nieuw ontwikkeld. Aan de voor- en
achterwielen worden nu grotere, van de autosport afgeleide
compound-remschijven toegepast.
De aluminium remschijfnaaf weegt minder en zorgt daarmee voor een
lager onafgeveerd gewicht. De geventileerde gietijzeren frictiering,
de eigenlijke remschijf, is met 14 stalen stiften bevestigd aan de
naaf. Deze ontkoppeling maakt een variable uitzetting van de
onderdelen mogelijk, zonder dat ze ongewenst vervormen.
De zogenoemde zwevende bevestiging biedt betere prestaties, met name
bij extreme belasting en bij hoge bedrijfstemperaturen. De
geventileerde remschijven hebben aan de vooras een diameter van 365 mm
en aan de achteras van 335 mm. Vóór zijn ze gecombineerd met vaste
achtzuigerremklauwen, achter met vaste eenzuigerklauwen, inclusief
geïntegreerde handrem.
De parameters van het ABS en de elektronische remkrachtverdeling zijn
speciaal afgestemd op het high performance karakter van het nieuwe
remsysteem. De sportieve regelalgoritmes van het antiblokkeersysteem
zijn gericht op zeer korte remwegen en optimaal regelcomfort.
Het onderstel
De RS6 is standaard uitgerust met 19-inch lichtmetalen velgen. Deze 9
J x 19-velgen in nieuw vijfarmdesign zijn voorzien van banden in de
maat 255/35 R 19. Ook standaard is een bandenspanningscontrolesysteem.
Dit bewaakt tijdens het rijden de ingestelde bandenspanning van de
vier wielen onder de auto. Het systeem werkt ook bij de af-fabriek
geleverde wintervelgen. Drukafwijkingen worden direct in het
instrumentenpaneel gemeld.
De zwenklagers en de reactie-armen van de viermaal geleide
voorwielophanging zijn gemaakt van aluminium. Dit resulteert in een
reductie van het onafgeveerde gewicht. De veerdempereenheden en de
elastokinematische afstemming zijn aangepast aan de gewijzigde
asgewichten, alsmede aan de gemodificeerde geometrie van de
wielophanging en zijn gericht op een sportieve handelbaarheid. Een
massieve stabilisatorstang en de direct overgebrachte
tandheugelbesturing dragen bij aan de nadrukkelijk sportieve
handelbaarheid. Achter heeft de Audi RS6 een wielophanging met dubbele
dwarsarmen plus stabilisatorstang.
DRC biedt nieuwe dimensies in rijdynamiek
In de nieuwe Audi RS6 wordt voor het eerst het innovatieve
onderstelconcept Dynamic Ride Control (DRC) toegepast. Deze
geïntegreerde overhel- en duikcompensatie bestaat uit een speciaal
dempersysteem dat zonder elektronica deze bewegingen direct
tegenwerkt. Bij het insturen en het nemen van een bocht wordt de
dempingskarakteristiek zo veranderd dat de bewegingen van de auto om
de lengte-as (overhellen) en om de dwarsas (duiken) aanmerkelijk
worden gereduceerd.
De enkelvoudige schokdempers zijn via een centrale regelklep en twee
aparte olieleidingen hydraulisch verbonden met de diagonaal
tegenoverliggende demper (bijvoorbeeld links-voor met rechts-achter).
De vlakbij de achteras geplaatste DRC-kleppen bieden met hun liggende
zuiger en daarachter liggende, gasgevulde ruimte het benodigde
compensatievolume.
Bij het insturen en het nemen van een bocht wordt, via de centrale
regelklep, tussen de kruiselings gekoppelde schokdempers een
oliestroming en daarmee een extra dempingskracht gerealiseerd. De
referentielijn van de schokdemper is bij eenzijdig inveren dan zodanig
veranderd dat kantel- of duikbewegingen nagenoeg volledig zijn
geëlimineerd. Op deze manier zorgt dit alerte, mechanisch-actieve
dempersysteem ervoor dat de RS6 extreem koersvast door bochten rijdt
en precies op stuurbewegingen reageert.
Bij gelijkzijdig inveren is de conventionele demping actief. Zo wordt
het voor een sportwagen buitengewoon hoge rijcomfort gegarandeerd. Het
DRC-onderstel zorgt voor een toonaangevende handelbaarheid, precieze
stuurreacties en een neutraal zelfstuurgedrag ook bij hoge snelheden.
De Audi RS6 zet daarmee nieuwe maatstaven op het gebied van
rijdynamiek in personenautos.
Dit is overigens iets waaraan ook het in de RS6 standaard ingebouwde
elektronische stabiliteitsprogramma ESP een bijdrage levert. De
nieuwste generatie van ESP is afgestemd op een nadrukkelijk sportieve
rijstijl. Zelfs bij een zeer dynamische rijstijl wordt pas laat en
kortstondig ingegrepen.
In het ESP zijn de functies ABS met EBV (elektronische
remkrachtverdeling), EDS (elektronisch sperdifferentieel met
remingreep), ASR (aandrijfslipregeling) en de overkoepelende
langsstabiliteitsregeling geïntegreerd dit vormt een uitgebreid
veiligheidspakket. De motor-sleepmoment-regeling (MSR) opent of sluit
automatisch de gasklep indien een te grote remmende werking van de
motor bijvoorbeeld een uitbreekreactie zou kunnen veroorzaken.
Karakteristieke verschijning
De Audi RS6 loopt niet te koop met zijn extreme prestatiepotentieel
hij ziet er eerder zeer subtiel uit. Naast de 19-inch lichtmetalen
velgen verschaffen de aërodynamisch effectieve modificaties aan front,
achterpartij en dorpelgebied de RS6 beslist een dynamisch, maar nog
altijd decent voorkomen.
Drie grote luchtinlaten de middelste voor de radiateur en de
oliekoeler, de beide buitenste voor de laadluchtkoelers accentueren
het front van de RS6. De roosters in de luchtinlaten zijn ruitvormig
gerasterd en qua luchtstroming geoptimaliseerd. Xenon Plus-koplampen
achter helder lampglas en mistlampen links en rechts in de schachten
van de luchtinlaten completeren het gezicht van de Audi RS6.
Twee vertikale kleppen aan de binnenflanken van de buitenste luchtinlaten verbeteren de luchtstroming naar de laadluchtkoelers. Daaraan draagt overigens ook de aërodynamisch gevormde spoilerlip bij, die bovendien de wegligging nog verder verbetert.
Met drie optisch gelijke, maar kleinere gaasroosters kopieert de
achterskirt het ontwerpthema van het front. De twee ovale eindpijpen
van het uitlaatsysteem bevinden zich onder de beide buitenste roosters
en plaatsen eveneens een optisch accent.
Aërodynamisch gevormde dorpels en een subtiele spoilerrand op het
kofferdeksel van de Limousine accentueren het sportieve lijnenspel van
de Audi RS6. Uit de namen van de vijf exclusieve lakkleuren voor de
Audi RS6 spreekt de verwantschap met de autosport. Klanten kunnen
kiezen uit naar circuits genoemde pareleffectkleuren Avuszilver,
Misanorood, Goodwoodgroen, Mugelloblauw en Daytonagrijs. Daarnaast is
de RS6 ook verkrijgbaar in Ebonyzwart.
De dakframelijsten, de raamlijsten, de buitenspiegels, de omlijsting
van de grille en de dakreling van de Avant zijn uitgevoerd in mat
aluminium. Deze aspecten behoren net als de RS6-emblemen (met
laserrode ruit) in de grille, op het kofferdeksel c.q. de achterklep,
en op dorpellijsten tot de decente carrosserie-details van de RS6.
Het interieur
Het exclusieve interieur van de Audi RS6 wordt gekenmerkt door
sportiviteit en individualiteit. In het interieur zorgen hoogwaardige
materialen en zorgvuldig geselecteerde componenten voor een
harmonieuze ambiance.
De Recaro-sportstoelen met speciale stoelbekleding en geïntegreerd
RS6-embleem bieden een uitstekende ondersteuning, optimale zijdelingse
steun en perfect reiscomfort. Voor een goede grip zijn stuurwielrand
en keuzehendelgreep bekleed met geperforeerd leder.
De schakelcoulisse is uitgevoerd in mat aluminium. De portiergrepen
zijn matzwart geëloxeerd. In principe kan de RS6-koper kiezen uit twee
interieurkleuren: Zwart of Zilver. Bij de optie Zwart worden drie
verschillende materialen voor de stoelbekleding aangeboden:
zijdenappaleder afgezet met zilveren biezen, leder-stof-combinatie en
tegen meerprijs natuurleder. Bij de leder-stof-combinatie zijn de
zijwangen en de hoofdsteunen bekleed met zwart parelnappaleder,
terwijl de middenbanen van de stoel zijn uitgevoerd in een weefsel met
ingeweven aluminiumgaren. De hemelbekleding is uitgevoerd in zwarte
alcantara.
De optie Zilver omvat stoelen met een zilverkleurig, licht
zijdenappaleder afgezet met zwarte biezen, hemelbekleding in
zilvergrijs alcantara en zilverkleurige veiligheidsgordels
In beide gevallen zijn de panelen in de portieren bekleed met leder in dezelfde kleur als die van de stoelbekleding. De sierlijsten op portieren, dashboard en middenconsole zijn naar wens leverbaar in zwarte klavierlak, agaatkleurig populierenhout of koolstofvezel.
Standaarduitrusting
De standaarduitrusting van de RS6 omvat onder meer Recaro-sportstoelen
met lederen bekleding en stoelverwarming vóór en achter, een
skifoedraal achter de middenarmsteun van de achterbank voor het
meenemen van lange voorwerpen, en kinderzitjesbevestiging ISOFIX. De
automatische airconditioning met zonnestandsafhankelijke regeling
heeft aparte instellingen voor links en rechts. Het
bestuurdersinformatiesysteem (FIS) omvat boordcomputer,
Auto-Check-Control, buitentemperatuurmeter en een radiografisch
gestuurd klokje dat altijd gelijk loopt.
Ook standaard zijn het driespaaks lederen sportstuurwiel met
schakelpeddels, een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, het
hoogwaardige Navigatiesysteem Plus met 250 watt BOSE-Soundsystem. De
parkeerassistentie Akoestisch Parkeer Systeem maakt inparkeren
gemakkelijker door de akoestische melding van de vrije afstand achter
de auto. Xenon Plus koplampen verlichten de rijbaan vóór de Audi RS6
helder en gelijkmatig. Een alarmsysteem met interieurbewaking
beschermt de RS6 tegen ongewenste aandacht.
De veiligheidsuitrusting omvat onder meer airbags voor bestuurder en
voorpassagier, zij-airbags voorin en het Audi hoofdairbagsysteem
SIDEGUARD. Dit biedt bij een aanrijding tegen de flank of schuin van
voren of van achteren extra bescherming voor hoofd en halspartij van
bestuurder, voorpassagier en de buitenste passagiers op de achterbank.
Dit airbagsysteem dekt het hele zijruitopppervlak, inclusief A- en
B-stijlen, nagenoeg volledig af.
Productie
De Audi RS6 is na de bijzonder succesvolle Audi RS4 het tweede aparte
model dat door quattro GmbH is ontworpen en in samenwerking met AUDI
AG is ontwikkeld. De RS6 wordt geproduceerd in Neckarsulm. De
eindmontage en de afwerking van de RS6 geschieden met de hand bij
quattro GmbH. Deze methode staat garant voor een zeer hoge kwaliteit
en heeft zich reeds bewezen bij de productie van de RS4.