Gemeente Amsterdam


---
|
Wakend oog in binnenstad

Wakend oog in binnenstad

Het college van B&W en het Dagelijks Bestuur van het stadsdeel Amsterdam-Centrum hebben ingestemd met het plan voor cameratoezicht in de binnenstad. Het plan dat door het stadsdeel zal worden uitgevoerd past in het door de gemeenteraad vastgestelde beleidskader van de nota 'Inzoomen op veiligheid'. Cameratoezicht dient niet als vervanging van politie-inzet en mag niet ten koste gaan van politie-inzet. Het project, dat een duur heeft van twee jaar, moet helpen bij de bestrijding van onveiligheid en overlast in het Wallengebied en de Nieuwendijk. Omdat de effecten van cameratoezicht niet zeker zijn, is aan het project een evaluatie verbonden. Daarin wordt ook gekeken naar mogelijke effecten van verplaatsing van de problematiek. Op de Wallen en de Nieuwendijk is veel criminaliteit en drugsoverlast. Door het cameratoezicht kan de politie sneller problemen signaleren en effectiever optreden. De politie verwacht dat het cameratoezicht een preventieve werking heeft, waardoor de criminaliteit zal dalen. Camera's zijn aanvullend op het toezicht op de straat door politie en andere toezichthouders. Met een relatief kleine inzet kan een betrekkelijk groot gebied onder surveillance worden gehouden en kunnen politie en toezichthouders op straat beter worden aangestuurd. Doelstelling van het project is verder dat de gevoelens van onveiligheid worden verminderd. De beelden kunnen ook van dienst zijn bij aangiften en bij de opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit project heeft ook als doel om ervaring op te doen met cameratoezicht. Het is belangrijk dat er snel en adequaat op camerabeelden wordt gereageerd. De politie en de gemeente zullen daarin een flexibele en effectieve werkwijze moeten organiseren. In totaal worden 26 camera's geplaatst, waarvan 16 op de Wallen en 10 in het Nieuwendijkgebied. De camera's kunnen vanuit een toezichtcentrale worden bestuurd; de beelden kunnen zo nodig worden doorgeschakeld naar een politiebureau. De beelden worden 'live' bekeken door cameratoezichthouders. Dit zijn geen politiemensen, maar ze worden wel inhoudelijk aangestuurd en begeleid door de politie. De toezichthouders worden gescreend en moeten een
geheimhoudingsverklaring ondertekenen. De privacy van alle burgers wordt zoveel mogelijk gewaarborgd. De camera's staan gericht op de openbare ruimte. Op het project is de Wet Politieregisters van toepassing. Er is een speciaal Privacyreglement voor cameratoezicht gemaakt dat voor de hele stad geldt. De korpsbeheerder is verantwoordelijk.
De kosten van het project bedragen in totaal ¤ 1,65 miljoen, waarvan een groot deel bestaat uit de aanschaf van apparatuur en de aanleg van kabels. Het stadsdeel draagt hierin financieel bij voor een bedrag van ¤ 318.000 om in het kader van de 'Gebiedsgerichte aanpak' de veiligheid en leefbaarheid te helpen bevorderen. Volgens de planning gaat het project in februari 2003 van start en heeft het een looptijd van twee jaar. De evaluatie van het project waaraan een nulmeting vooraf gaat, wordt door een extern bureau na het eerste jaar uitgevoerd. Het stadsdeel zal de uitvoering, de nadere uitwerking en de aanbesteding van het project op zich nemen. Ook de informatievoorziening naar de betrokkenen in het toezichtgebied wordt door het stadsdeel geregeld. Het project wordt begeleid door een stuurgroep van de Bestuursdienst van de centrale stad, de politie van District 3, en het stadsdeel.
Behandeling in de Raadscommissie Algemene Zaken van de centrale stad is op 18 juni, en in de Raadscommissie Algemene Zaken op 15 augustus.

Amsterdam, 12 juni 2002 Cynthia Hendriks, Bestuursvoorlichting Anja van Os, stadsdeel Amsterdam-Centrum

^


-

© gemeente Amsterdam - 12-06-2002