Gemeente Amsterdam
---
|
Wakend oog in binnenstad
Wakend oog in binnenstad
Het college van B&W en het Dagelijks Bestuur van het stadsdeel
Amsterdam-Centrum hebben ingestemd met het plan voor cameratoezicht in
de binnenstad. Het plan dat door het stadsdeel zal worden uitgevoerd
past in het door de gemeenteraad vastgestelde beleidskader van de nota
'Inzoomen op veiligheid'. Cameratoezicht dient niet als vervanging van
politie-inzet en mag niet ten koste gaan van politie-inzet. Het
project, dat een duur heeft van twee jaar, moet helpen bij de
bestrijding van onveiligheid en overlast in het Wallengebied en de
Nieuwendijk. Omdat de effecten van cameratoezicht niet zeker zijn, is
aan het project een evaluatie verbonden. Daarin wordt ook gekeken naar
mogelijke effecten van verplaatsing van de problematiek.
Op de Wallen en de Nieuwendijk is veel criminaliteit en drugsoverlast.
Door het cameratoezicht kan de politie sneller problemen signaleren en
effectiever optreden. De politie verwacht dat het cameratoezicht een
preventieve werking heeft, waardoor de criminaliteit zal dalen.
Camera's zijn aanvullend op het toezicht op de straat door politie en
andere toezichthouders. Met een relatief kleine inzet kan een
betrekkelijk groot gebied onder surveillance worden gehouden en kunnen
politie en toezichthouders op straat beter worden aangestuurd.
Doelstelling van het project is verder dat de gevoelens van
onveiligheid worden verminderd. De beelden kunnen ook van dienst zijn
bij aangiften en bij de opsporing en vervolging van strafbare feiten.
Dit project heeft ook als doel om ervaring op te doen met
cameratoezicht. Het is belangrijk dat er snel en adequaat op
camerabeelden wordt gereageerd. De politie en de gemeente zullen
daarin een flexibele en effectieve werkwijze moeten organiseren. In
totaal worden 26 camera's geplaatst, waarvan 16 op de Wallen en 10 in
het Nieuwendijkgebied. De camera's kunnen vanuit een toezichtcentrale
worden bestuurd; de beelden kunnen zo nodig worden doorgeschakeld naar
een politiebureau. De beelden worden 'live' bekeken door
cameratoezichthouders. Dit zijn geen politiemensen, maar ze worden wel
inhoudelijk aangestuurd en begeleid door de politie. De
toezichthouders worden gescreend en moeten een
geheimhoudingsverklaring ondertekenen. De privacy van alle burgers
wordt zoveel mogelijk gewaarborgd. De camera's staan gericht op de
openbare ruimte. Op het project is de Wet Politieregisters van
toepassing. Er is een speciaal Privacyreglement voor cameratoezicht
gemaakt dat voor de hele stad geldt. De korpsbeheerder is
verantwoordelijk.
De kosten van het project bedragen in totaal ¤ 1,65 miljoen,
waarvan een groot deel bestaat uit de aanschaf van apparatuur en de
aanleg van kabels. Het stadsdeel draagt hierin financieel bij voor een
bedrag van ¤ 318.000 om in het kader van de 'Gebiedsgerichte
aanpak' de veiligheid en leefbaarheid te helpen bevorderen. Volgens de
planning gaat het project in februari 2003 van start en heeft het een
looptijd van twee jaar. De evaluatie van het project waaraan een
nulmeting vooraf gaat, wordt door een extern bureau na het eerste jaar
uitgevoerd. Het stadsdeel zal de uitvoering, de nadere uitwerking en
de aanbesteding van het project op zich nemen. Ook de
informatievoorziening naar de betrokkenen in het toezichtgebied wordt
door het stadsdeel geregeld. Het project wordt begeleid door een
stuurgroep van de Bestuursdienst van de centrale stad, de politie van
District 3, en het stadsdeel.
Behandeling in de Raadscommissie Algemene Zaken van de centrale stad
is op 18 juni, en in de Raadscommissie Algemene Zaken op 15 augustus.
Amsterdam, 12 juni 2002 Cynthia Hendriks, Bestuursvoorlichting Anja van Os, stadsdeel Amsterdam-Centrum
^
-
© gemeente Amsterdam - 12-06-2002