CARAT NEDERLAND BV

Europese reclamebestedingen rond WK gedrukt door tijdverschil

De aandacht voor het WK voetbal is weer enorm en dit geldt vanzelfsprekend het meest voor de gekwalificeerde landen. Toch zijn er wel punten van kritiek te horen en die spitsen zich dan voornamelijk toe op het speelschema. De uitzendingen in de ochtend en vroege middag zijn niet alleen een doorn in het oog van de sportliefhebber, ook de adverteerders en zenders rond het spektakel morren. Zij hebben te maken met lagere kijkcijfers en dus ook lagere inkomsten. Carat Insight, de marketing en research afdeling van Carat Nederland, maakte een rondje langs de vestigingen van haar Europese netwerk om de meningen te peilen.

Frankrijk
Het commerciële TF 1zendt in Frankrijk alle WK wedstrijden live uit. De sponsorgelden van het WK 1998 leverde bruto circa 20 miljoen gulden op voor de TF 1 en Canal+. Dit jaar verwacht Carat Frankrijk dat TF 1 voor 13,7 miljoen euro aan reclamegelden rond de wedstrijden kan binnenhalen. Adverteerders die zich met hun producten op huisvrouwen richten, schrikken dit jaar niet terug. De uitzending overdag komt deze adverteerders juist wel goed uit. Want dan zitten de Franse huisvrouwen wat vaker voor de buis. Alle reclameblokken zijn volledig uitverkocht wanneer de voormalig wereldkampioen haar kunsten laat zien. De tarieven voor een spotje tijdens de 2002 finale zijn overigens te vergelijken met die van 1998. TF 1 is met de gang van zaken zeer tevreden en spreekt van een zeer goede bezetting met hier en daar een uitzondering voor bepaalde wedstrijden.

Groot Brittannië
BBC en ITV hebben in Groot Brittannië de WK wedstrijden onderling verdeeld. Opmerkelijk is dat de Engelse kijkers hun buik vol hebben van adverteerders die het WK gebruiken als melkkoe om merken in de spotlight te zetten. Je zou kunnen zeggen dat er een soort van cynisme is ontstaan ten aanzien van alle WK commercie. De verhoogde interesse van adverteerders lijkt dit gevoel alleen maar te versterken. Het uitzendschema in de ochtend en de middag is, net zoals elders in Europa, niet naar tevredenheid van de BBC en ITV. De blokken op het commerciële ITV zijn desondanks volgeboekt. Zodra Engeland doorgaat naar de halve finale of finale zullen de nu nog relatief lage tarieven van deze speelrondes omhoog schieten.
Carat UK verwacht een stijging van 10 tot 15 procent voor de gehele Tv markt als gevolg van het WK.

Duitsland
In Duitsland is sprake van een nogal conservatieve en terughoudende houding om rond het WK te adverteren.
Dit is het gevolg van een aantal factoren. Ten eerste worden slechts 24 van de 64 wedstrijden live uitgezonden op de Duitse publieke zenders. De andere wedstrijden zijn alleen live te volgen via de betaal-televisiezender Premiere World. Deze zender heeft slechts 2,5 miljoen abonnementen en is hierdoor niet interessant genoeg voor adverteerders. Ten tweede liggen de prijzen van reclamezendtijd op de publieke zenders in de ogen van de meeste adverteerders simpelweg te hoog in relatie tot het speelschema dat met name overdag plaats heeft.

TV stations zijn al met al niet gelukkig met het verloop van de reclamemogelijkheden. De Mannschaft op de publieke omroep doet het goed: alle blokken zijn compleet uitverkocht. Dit in tegenstelling tot de blokken van de wedstrijden zonder Duitse inbreng. Deze werden een paar dagen voor aanvang verkocht met een kortingspercentage van 40 tot 50 procent! In Duitsland is tijdens de finale op zondag, gek genoeg, geen reclame te zien, omdat dan een reclameverbod geldt op de publieke omroep.
Commerciële stations als SAT1 en DSF hebben WK-shows met beelden en achtergronden van het WK. Rond deze programmas is er nog blokruimte te koop met uitzondering van de dagen waarop het Duitse elftal moet spelen.

Italië
In het voetbalgekke Italië trok de openingswedstrijd de meeste kijkers met 14,2%, op de voet gevolgd door Duitsland- Saudi Arabië met 12,5% van alle tv kijkers van 4 jaar en ouder. De Azzuri hebben dan nog niet gespeeld. Het WK is het belangrijkste sportevenement in Italië, nog belangrijker dan de Olympische Spelen en de Giro. Toch wordt verwacht dat de verkoop van reclametijd op televisie niet het niveau zal halen van 4 jaar geleden. Het zal dan ook voor de RAI moeilijk worden uit de kosten te komen. Als reden wordt het tijdverschil genoemd, de samenvattingen in de avonduren kunnen dat niet goedmaken.

Spanje
De wedstrijden van het WK worden in Spanje voor het grootste gedeelte uitgezonden via satelliet (betaal televisie) slechts 10 wedstrijden komen op open kanalen. Desondanks was Spanje- Slovenië met 20% het best bekeken tot nu toe. Afgaande op de eerste wedstrijden is het advertentie gedrag niet anders dan bij het WK in Frankrijk. Veel, (zoniet alles) zal afhangen van de prestaties van de Spaanse 11. Gaat het team het goed doen (afgaande op eerdere resultaten is dit niet waarschijnlijk) dan wordt alle beschikbare advertentie tijd verkocht, zo niet dan blijven de zenders met een overschot (wat de prijs zou drukken) zitten. Zoals het er nu naar uit ziet gebruiken Spaanse adverteerders dit wereldkampioenschap als een voorzetting van de gebruikelijke communicatie strategie. Veel minder wordt gebruik gemaakt van ad-hoc materiaal inhakers terwijl dit 4 jaar geleden wel het geval was. Belangrijkste factor is ook hier het tijdverschil.

Portugal
Ook in Portugal worden veel wedstrijden via betaaltelevisie in de huiskamers gebracht. Dit is niet het geval voor de wedstrijden van de nationale ploeg welke op de publieke zender worden uitgezonden. Tot nu toe is er weinig verandering ten opzichte van de WK in 1998. Over het algemeen zijn alle reclameblokken (in de vorm van pakketten) uitverkocht, wat dan ook zeker een succes kan worden genoemd. Het tijdverschil, toch in meer Europese landen een probleem, is geen factor van belang. De televisie gekke Portugezen (TV geldt daar als behang) vormen hiermee een uitzondering in Europa.

België
Zoals dinsdag in Langs de Lijn al bevestigd door Stijn Wreven, de Belgische rechtsback van FC Utrecht, gaat het WK pas leven in België zodra het land verder in het toernooi komt. Vooralsnog speelt vooral het tijdverschil de Zuiderburen parten. Alle wedstrijden zijn te zien op de publieke kanalen. In Vlaanderen is dat Canvas, in Wallonië is dat La Deux. Het laatse kanaal laat reclame toe, maar Canvas niet. Het lijkt erop dat La Deux moeite heeft om de blokken te vullen, terwijl Canvas moeiteloos de sponsormogelijkheden (dat mag wel) verkocht heeft. Toch is er weinig veranderd in vergelijking met de normale situatie.

Denemarken
Net als Portugal heeft Denemarken ook geen last van het tijdverschil, hierdoor laten adverteerders zich niet afschrikken. Alle stations zijn tevreden over de boekingen tot nu toe, maar de live uitzendingen genereren minder kijkcijfers.

Zweden
Veel voorbeschouwingen en programmas gewijd aan het WK. De wedstrijden worden live uitgezonden op de commerciële zender TV4. Alle reclameblokken rondom de wedstrijden en andere op het WK gerichte programmas zijn volledig uitverkocht, zoals Ravelli TV, het volledig door McDonalds gesponsorde programma en vernoemd naar de doelman van het Zweedse elftal uit de jaren 90. McDonalds verkoopt gedurende het WK Ravelli-burgers en zendt de wedstrijden uit op grote schermen.

Niet-gekwalificeerde landen
Net als in Nederland zien we ook bij andere niet-gekwalificeerde landen een duidelijk lagere interesse van adverteerders. Naast het minder aantrekkelijke tijdstip van de wedstrijden (08.30u, 11.00u, 13.30u) geldt natuurlijk vooral het niet meespelen van het eigen land als oorzaak. En minder interesse van de kijkers betekent minder interesse van de adverteerder.
De Ster verwacht in Nederland een teruggang van de reclame-inkomsten met circa 6 a 7 miljoen Euro ten opzichte van het WK in 1998 in Frankrijk. De reclameblokken rond de live wedstrijden zijn niet uitverkocht en worden vaak opgevuld met adverteerders die daar niet speciaal om verzocht hebben.
In Noorwegen, net als Nederland nog deelnemer in 1998, worden nauwelijks wedstrijden live uitgezonden op de grootste zenders. Alleen via pay-TV kunnen de Noren het WK live volgen, maar ook daar zijn de reclameblokken rondom de wedstrijden slechts matig gevuld. Zelfs de finale is (nog) niet uitverkocht.
In Griekenland zijn de wedstrijden live te volgen via een publieke zender (ET1) en een zender vergelijkbaar met Canal+ (NOVA). De kortingen die nu al gegeven worden op de tarieven van de reclameblokken geven aan dat er ook in Griekenland sprake is van weinig animo van kijkers en adverteerders voor het WK. Zenders in Oostenrijk geven aan dat de verkochte reclamezendtijd rondom live wedstrijden acceptabel is, maar dat het zeker beter gekund had.

Al met al zijn de meningen gematigd positief en zijn het met name de zenders en adverteerders die meer van het spektakel verwacht hadden.

Einde persbericht

Heeft U vragen dan kunt u bellen met Carat Insight, Joost de Vries of Edwin Rietberg (020-5304500)


05 jun 02 15:09