Ministerie van Justitie

In zelfstandigheid geregeld

onderzoek naar de feitelijke omvang en kwaliteit van regelgeving door zelfstandige bestuursorganen

D.R. Kloosterman, H.B. Winter, F.M. Noordam, J. de Ridder Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Rijksuniversitteit Groningen Bestelling: Faculteit der Rechtsgeleerdheid, R.U. Groningen Kenmerk: EWB/01.004

samenvatting

Burgers, bedrijven en organisaties in ons land komen op allerlei manieren in aanraking met de overheid, soms door besluiten van bestuursorganen, soms door algemeen verbindende voorschriften. Niet alleen de klassieke overheden, in Den Haag of in de provincies en gemeenten, stellen deze regels met externe werking vast. Ook aan zbos kunnen regelgevende bevoegdheden worden toegekend. Een zbo is een bestuursorgaan van de centrale overheid of een rechtspersoon met openbaar gezag, die niet hiërarchisch ondergeschikt zijn aan een minister.

Het onderzoeksrapport bevat een geactualiseerd overzicht van 153 zbos. Voorbeelden van zbos zijn: de Dienst voor het Wegverkeer, de Kamers van Koophandel en de Raad voor de Rechtsbijstand. Onderzocht is hoeveel van deze zbos bevoegd zijn algemene regelgeving met externe werking te maken. Dat heeft geleid tot een overzicht van 61 zbos met regelgevende bevoegdheid. Het gaat bijvoorbeeld om regels over de kwaliteit van het werk van APK-keurmeesters, regels voor het innen van bijdragen aan de Kamer van koophandel en een piktregeling voor rechtsbijstandverleners . Dit aantal van 61 zbos (40 % van het totale aantal) is, mede gezien het uitgangspunt dat van terughoudendheid sprake moet zijn, vanuit staatsrechtelijk oogpunt relatief groot, zo luidt een van de voornaamste conclusies van het onderzoek. Staatsrechtelijk geldt als uitgangspunt dat bij voorkeur alleen de klassieke wetgever algemene, naar buiten werkende, regels opstelt. Wanneer aan een zbo een regelgevende bevoegdheid wordt toegekend gelden daarvoor een aantal beperkingen en randvoorwaarden zoals dat alleen technische en organisatorische onderwerpen door een zbo mogen worden geregeld. Het onderzoek toont aan dat daaraan niet altijd de hand wordt gehouden. Overigens blijkt uit het onderzoek dat veel zbos zelf niet lijken te beseffen dat ze over een regelgevende bevoegdheid beschikken. In het onderzoek zijn vijftien verschillende zbo-regelingen nader onderzocht. Daaruit kwamen - naast een wat serieuzer bekendmakingsgebrek in enkele gevallen - hoofdzakelijk formele kwaliteitsgebreken naar voren, zoals tekortkomingen in stijl en opbouw en het niet voldoen aan andere meer technische eisen van wetgevingstechniek. De onderzoekers bevelen onder meer aan om in de toekomst de regelgevende bevoegdheid per zbo door de minister goed te laten keuren. Verder zou bij de erkenning/oprichting van een zbo duidelijk aangegeven kunnen worden in de wettekst dat het ingestelde orgaan een bestuursorgaan betreft. Tenslotte verdient de publicatie aandacht; hiervoor zou één medium aangehouden moeten worden, zoals de Staatscourant.

WODC- informatiedesk / e-mail: wodc-informatiedesk@minjus.nl Redacteur: Hans van Netburg

Laatst gewijzigd: 05-06-2002