AutoRai
5-6-2002
BMW 4.4 V8 gekozen tot International Engine of the Year 2002
De recente uitreiking van de gerenommeerde International Engine of the
Year Award 2002 stond wederom in het teken van de BMW: vijf van de
twaalf nominaties betrof BMW.
De felbegeerde prijs van de International Engine of the Year 2002 werd
door de jury toegekend aan de nieuwe 4.4-liter V8 met Valvetronic.
Andere motoren-Oscars gingen naar de zescilinder lijnmotoren met een
cilinderinhoud van 3.2- en 3.0-liter.
Veertig vooraanstaande autojournalisten uit achttien landen kozen de
beste moteren in verschillende inhoudscategorieën, en daarnaast ook de
Belangrijkste nieuwe ontwikkeling 2002 en de Internationale Motor van
het Jaar 2002.
BMW 4.4-liter V8 beste innovatie 2002
De zeer positieve ontvangst door klanten van de nieuwe 4.4-liter
V8-motor uit de BMW 745i werd bij de International Engine of the Year
Awards op indrukwekkende wijze bevestigd: de nieuwe motor won maar
liefst drie awards. Niet alleen in de inhouds-categorie boven de 4
liter cilinderinhoud eindigde hij aan de top, maar ook behaalde hij
Oscars voor de beste innovatie van 2002 en als International Engine of
the Year 2002.
De jury benadrukte met name dat BMW met deze motor een indrukwekkende
synthese heeft gerealiseerd van enorme prestaties, innovatieve
technologie, economisch verbruik en rijplezier. BMWs 4.4-litre
Valvetronic V8 matches creamy power to impressive eco-technology,
verklaarde een van de juryleden. The men in Munich really know what
they are doing Valvetronic is easily the best engine design innovation
of recent years, benadrukte een ander jurylid.
In BMWs motorenfamilie gaat de succesvolle nieuwkomer vergezeld van
gerenommeerde verwanten. Motoren die ook dit jaar weer een bijdrage
leverden aan de uitbreiding van de beker-verzameling van de
motorenbouwers uit München.
De uit de BMW M3 en de M varianten van de BMW Z3 bekende 3.2-liter
high-performance zescilinder won de prijs in de klasse voor motoren
tussen 3 en 4 liter cilinderinhoud. Hier waren de experts onder de
indruk van de combinatie van prestatievermogen, vermogensontplooiing
en de turbine-achtige loop. De perfecte klank van de atmosferische
motor (orgasmic sound effects) accentueerde volgens de juryleden de
uitstekende positie van deze krachtbron in zijn klasse.
De overwinning van de 3.0-liter zescilinder lijnmotor (BMW 330i, 530i, Z3 3.0, X5 3.0) in de klasse van 2.5 tot 3 liter cilinderinhoud benadrukt dat de hoge standaard bij BMW niet beperkt blijft tot prestigemotoren. Perfecte motoren bouwen is een doelstelling die opgaat voor elke motorvariant, van vier- tot twaalfcilinders.
De technici van BMW zien dit succes tegelijk als een bevestiging en
een aansporing. Ten slotte is BMW sinds de eerste uitreiking van de
prestigieuze awards in 1999 één van de succesvolste ondernemingen bij
de International Engine of the Year Awards.