GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie Nieuwsbrief 5 juni 2002 14:13
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Woensdag gehaktdag: Kandidaat Kamerlid Zalm maakt gehakt van minister Zalm

( 5 juni 2002)

GroenLinks is teleurgesteld over de officiële stukken van het kabinet. Deze geven geen goed inzicht in de resultaten van het beleid. Er is een schril contrast tussen de zonnige kabinetsstukken en het grote onbehagen onder de bevolking over tekortschietend beleid. Gelukkig hebben we ook de notitie van kandidaat-Kamerlid Zalm gekregen die een veel beter beeld geeft van het falen van Paars 2. Het contrast tussen deze notitie en de geringe vooruitgang in het Beleidsverantwoordingsproces (VBTB) waar Minister Zalm eerstverantwoordelijke is groot. Uit het onderzoek van de Algemene Rekenkamer blijkt dat de Verantwoordingsstukken nog geen goed inzicht geven in de resultaten van het beleid, sterker: "er is ten opzichte van voorgaand jaar over het algemeen geen vooruitgang geboekt." Dit is niet goed. De burger wil weten of zijn belasting- en premiegeld goed besteed wordt en de Kamer dient dit te kunnen controleren. Hierin ligt ook de reden waarom in 1999 het VBTB-project (Van beleids-begroting tot beleidsverantwoording) gestart is. Doel was om inzicht te bieden over de resultaten van het beleid. Nu, ruim 3 jaar later, gebeurt dat in de officiële verantwoordings-stukken nog nauwelijks en dat is zorgelijk, menen wij met de Rekenkamer. Minister Zalm gaat ten onrechte volledig voorbij aan deze harde kritiek van de Rekenkamer. Terwijl hij als kandidaat Kamerlid - juist om het onbehagen onder de bevolking over de inhoud van het beleid weg te nemen - pleit om snel voortgang te boeken in het beleidsverantwoordingsproces. Als minister en hoofdverantwoordelijke voor dit proces geeft hij echter niet aan waarom er geen vooruitgang is geboekt. Laat staan dat hij aangeeft hoe dit in de toekomst wel gerealiseerd zal worden. De conclusie van de Algemene Rekenkamer over de financiële verantwoording is in algemene zin wel positief. Het kabinet kan hiervoor gecomplimenteerd worden. Er zijn steeds minder fouten, onzekerheden en onrechtmatigheden te constateren.

Lessen voor de toekomst.
Een goede verantwoording begint bij heldere doelstellingen aan het begin van het proces. Daar waar Paars duidelijk was over de doelstellingen van het financiële beleid, was zij veel minder duidelijk over de te behalen doelstellingen op de andere terreinen. Wat willen we als Rijksoverheid concreet bereiken op het terrein van bijvoorbeeld Onderwijs, Zorg en Veiligheid? Pas als dat duidelijk is kan de Kamer haar controlerende functie goed uitvoeren en het kabinet aanspreken op de gestelde doelstellingen. De belangrijke les die uit het verantwoordingsproces getrokken kan worden is dat in het nieuwe Regeerakkoord afspraken gemaakt worden vertaald in meetbare beleidsprestaties en -effecten.

Om het toenemende onbehagen onder de bevolking weg te nemen zal het komende kabinet doelstellingen moeten afspreken over het opsporingspercentage, over de punctualiteit van het spoor, over de daling van de wachtlijst- en wachttijden, het volledig wegwerken van wachtlijsten bij levensbedreigende ziekten, over filebestrijding, over schooluitval enzovoorts. De nieuwe ministers moeten hierop worden aangesproken en bij het niet halen van deze doelstellingen kunnen door henzelf of de kamer politieke consequenties worden getrokken. Daarbij zullen wij het adagium van Zalm hanteren: bij twijfel is aftreden beter dan blijven.

Paul Rosenmöller
Den Haag, 5 juni 2002


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -