Gemeente Enschede
B. en W.-bericht 2002- 21
Collegevergadering van dinsdag 4 juni 2002
Enschede investeert in aantrekken kennisintensieve bedrijven
Enschede moet aantrekkelijker worden als vestigingsplaats voor
kennisintensieve bedrijven. De stad telt al een groot aantal
kennisinstituten en R&D-bedrijven, maar om de concurrentiepositie van
Enschede te verbeteren, wordt gestreefd naar een verdere versterking
en uitbreiding. Het college van B en W trekt daarom 570.000 uit voor
activiteiten gericht op de ontwikkeling van de kennissector in en rond
Enschede. Een deel van dit geld is inmiddels al aangevraagd of in
aanvraag. Zo besloot het college vorige week tot steun aan de
Nederlands-Duitse Internet Exchange en werd al eerder de taskforce
voor ondernemerschap in de sector 'zorg en technologie' in het leven
geroepen. Andere initiatieven hebben onder meer betrekking op promotie
en acquisitie, lobby en het verwerven van inzicht in knelpunten en
perspectieven voor de kennissector in Enschede. Concrete acties zijn
onder meer een imagocampagne om Enschede te positioneren als
aantrekkelijke vestigingsplaats voor ICT-bedrijven; de opzet van een
internet-community voor het kennispark en een promotieplan om hoger
opgeleiden in Enschede vast te houden.
Hoogteverschil parkeergarage en V&D wordt opgeheven
De dekvloer van de parkeergarage onder het Van Heekplein nabij V&D
wordt negen cm verlaagd. Daarmee wordt het hoogteverschil opgeheven
dat is ontstaan door een verschil tussen het matenplan (waarin alle
onderlinge maten zijn bepaald) en de werkelijke hoogte van de begane
grond van V&D. Voor V&D is het van groot belang dat de begane grond
als geheel op dezelfde hoogte ligt. De goedkoopste manier om het
hoogteverschil op te lossen is het loszagen van de reeds gestorte
dekvloer van de parkeergarage. Deze vloerplaten, die nu nog óp de
balken liggen, worden daar vervolgens tussen bevestigd. Nog niet
duidelijk is hoe het hoogteverschil is ontstaan tussen het matenplan
en de werkelijke hoogte van de begane grond van V&D. VendexKBB, de
bouwondernemers en de gemeente overleggen nog over de te volgen
juridische procedure om de aansprakelijkheid te bepalen. De verlaging
van de dekvloer zal naar verwachting geen gevolgen hebben voor de
planning van V&D en de parkeergarage.
Meevaller gemeentefonds: 2,7 mln
De gemeente Enschede heeft dit jaar een meevaller van 2,7 mln uit het
gemeentefonds. De bijstelling van uitkeringen uit dat fonds valt voor
Enschede ditmaal gunstig uit. Het college heeft besloten om de helft
van het voordeel te storten in de reserves voor de verbetering van de
stad. Deze reserves, bedoeld om in te spelen op projecten die
gemeentelijke cofinanciering behoeven, zijn op dit moment uitgeput. De
andere helft van het geld krijgt nog geen bestemming in afwachting van
budgettaire onzekerheden als de reorganisatiekosten van de Dienst
Stedelijk Ontwikkeling en Beheer en knelpunten in de huisvesting.
Herinrichting woonwagencentrum niet langer uitstellen B en W willen het herinrichtingsplan voor het woonwagencentrum aan de Winterweg nog voor de zomer in de gemeenteraad laten behandelen. Daarnaast wil het College 1 miljoen beschikbaar stellen als startkrediet voor de voorbereidende werkzaamheden, zoals grondaankoop en het bouw- en woonrijp maken van het gebied. `Aangezien het vertrouwen van de centrumbewoners langere tijd op proef is gesteld, is een besluit tot definitieve uitvoering van het herinrichtingsplan niet langer uitstelbaar', zo stelt het College. Tot herinrichting van het 69.000 vierkante meter grote gebied werd al in 1995 besloten. Inmiddels is het herinrichtingsplan, na veelvuldig overleg met diverse belanghebbenden, inhoudelijk gereed en rijp voor uitvoering. Het herinrichtingsplan voorziet in 40 standplaatsen voor woonwagenbewoners en 24 twee-onder-een-kap huurwoningen. De bouw van de huurwoningen zal waarschijnlijk in twee fasen gebeuren, omdat anders de bestaande woonwagens te vaak binnen het terrein moeten worden verplaatst. Het plan bevat verder aanpassingen aan openbaar groen en verharding, de bouw van een nieuwe kantine voor voetbalvereniging FC het Centrum en verplaatsing van het trainingsveld. Het College verwacht overigens een tekort op de grondexploitatie van 240.000 omdat de laatste jaren de kosten voor exploitatie sneller zijn gestegen dan de opbrengsten. Ook dit tekort mag wat het College betreft geen vertragende werking hebben: `Idealiter zou de uitvoering van de herinrichting dit jaar beginnen'.
Aquadrome investeert in `gegarandeerd besparingsplan' De NV Nederlandse Zwembaden ontvangt een gemeentelijke lening om de uitvoering van een `gegarandeerd energie- en milieubesparingsplan' voor het subtropisch zwembad Aquadrome uit te kunnen voeren. Het besparingsplan is opgesteld op basis van een uitgebreid onderzoek van het bureau Johnson Controlls in Gorinchem. Naast energiebesparing wordt een vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen gerealiseerd. Het verwachte financiële voordeel wordt geraamd op 62.000 per jaar. Uitvoering van het besparingsplan vergt een investering van 343.000. Bijna 60.000 wordt gedekt door een energiesubsidie. In verband met de energiebesparing en de terugverdientijd gaan B en W er mee akkoord voor de resterende 286.000 een lening te verstrekken aan de NV Nederlandse Zwembaden.
HOV-noord over Oldenzaalsestraat of over oude spoortracé
Er zijn nog twee tracés over voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV)
in noordelijke richting. Na enkele inspraakrondes is de keuze
teruggebracht tot de Oldenzaalsestraat of het oude spoortracé door
Roombeek. Korte aanvullende studies (`quick scans') zullen enkele
specifieke aspecten van beide tracés in beeld moeten brengen. B en W
heeft voor de resterende voorbereidingen (studies, overleg e.d.)
78.400 beschikbaar gesteld.
Voorwaarde voor ingebruikname van een HOV-lijn over de
Oldenzaalsestraat is een snelle doorstroming van het openbaar vervoer.
Daarvoor zouden wellicht enkele bestaande panden moeten wijken.
Aanvullende studie moet aantonen of dat nadeel opweegt tegen mogelijke
nadelen van het alternatieve tracé over de oude spoorlijnroute. Voor
dat tracé moet nog bekeken worden of het inpasbaar is in de nieuwe
wijk Roombeek. Daarbij wordt gekeken naar veiligheid, de mogelijkheid
van oversteken en een eventuele barrièrewerking van een HOV-baan door
Roombeek. Ook de gevolgen voor de verkeersafwikkeling op het kruispunt
van de Deurningerstraat en de Lasondersingel moeten nog verder worden
onderzocht.
De alternatieve route door Roombeek zou moeten aansluiten op de
Oldenzaalsestraat ten zuiden van Lonneker, onder meer met het oog op
de aansluiting naar Losser. Ter hoogte van de afslag naar de
Lossersestraat wordt een transferium voor overstappen van auto op
openbaar vervoer overwogen. Voor de verbinding tussen het oude
spoortracé en de Oldenzaalsestraat komen drie routes in aanmerking: de
Potsweg, de Voortmansweg en een route door het groen in het verlengde
van de Lossersestraat.
De resterende alternatieven zijn het resultaat van enkele workshops
met alle betrokkenen in januari en februari. Enkele andere tracés voor
HOV-noord, zoals over de Laaressingel, de Blijdesteinlaan of de
Voortsweg, zijn inmiddels definitief van tafel. Dat geldt voorlopig
ook voor een kabelbaan als HOV-voorziening. Bij de huidige stand van
de techniek wordt dat (nog) niet realistisch geacht.