Gemeente Amsterdam
---
Amsterdam en Ceres bereiken akkoord over containerterminal
De gemeente Amsterdam en Ceres hebben een akkoord bereikt over de
definitieve oplevering van de containerterminal. Dit melden
havenwethouder Mark van der Horst en directeur Chris Kritikos van
Ceres. Zij maken verder bekend dat Ceres en het Gemeentelijk
Havenbedrijf Amsterdam (GHA) op het ogenblik verregaande
onderhandelingen voeren met potentiële klanten voor de
containerterminal.
Oplevering terminal
Bij de overdracht van de terminal in juli 2001 ging Ceres
voorwaardelijk akkoord met de oplevering. Echter, op een aantal
technische aspecten van de terminal was er nog een geschil. Na recent
overleg tussen Ceres en de gemeente Amsterdam zijn de geschilpunten
inmiddels opgelost en is met Ceres in principe overeenstemming bereikt
over de ingangsdatum van de huurovereenkomst, te weten 17 juli 2001.
Investeringen en betalingen
In 1999 is de gemeenteraad van Amsterdam unaniem akkoord gegaan met de
investering in de terminal en heeft ze een krediet van ¤ 128
miljoen ter beschikking gesteld voor de containerterminal. Tot nu toe
is ¤ 106 miljoen daadwerkelijk in de terminal uitgegeven (aanleg
van het terrein, kade en installaties, etc.).
Ceres heeft alleen al in de Paragon Terminal meer dan ¤ 35
miljoen geïnvesteerd (niet inbegrepen geld geïnvesteerd bij Container
Terminal Amsterdam (CTA).
De overeenstemming die met Ceres is bereikt, houdt in dat de
leasebedragen die aan de gemeente moeten worden betaald, in hun geheel
moeten voldaan. Ceres gaat ervan uit dat in het kader van deze
overeenkomst een betalingsregeling wordt getroffen. Wethouder Van der
Horst heeft van het college mandaat gekregen een regeling nader uit te
werken. De gemeentelijke investering wordt in zijn geheel
kostendekkend terugverdiend.
Van der Horst: "Amsterdam is bereid tot een betalingsregeling waarbij
een aanvullende garantie van Ceres wordt opgenomen voor $ 2,5 miljoen.
Deze garantie werd specifiek aangeboden door Ceres voor de
aanloopperiode. De gesprekken en onderhandelingen verlopen overigens
op een constructieve en harmonieuze wijze."
Paragon Terminal en de Amsterdamse haven
De Ceres Paragon Containerterminal is de modernste en meest
geavanceerde terminal in de wereld. Het is de eerste terminal waar het
laden en lossen van schepen aan twee kanten gebeurt waardoor circa 250
containers per uur kunnen worden overgeslagen. Schepen worden dus twee
maal sneller gelost of geladen dan op welke andere containerterminal
ter wereld. Bovendien is de vaartijd vanuit het loodsstation in zee
tot aan de kade slechts 3,5 uur, terwijl dit in Antwerpen en Hamburg
6,5 uur is.
Door het Amsterdam-Rijnkanaal is de ligging van de Amsterdamse haven -
zeker voor het Europese (Duitse) achterland - zeer gunstig ten
opzichte van andere havens in de regio zoals Rotterdam, Antwerpen en
Hamburg. De nabijheid van de Luchthaven Schiphol en het uitgebreide
spoorwegnet bieden bovendien goede en professionele aan- en
doorvoermogelijkheden van goederen.
Gezamenlijke commerciële activiteiten
De gemeente Amsterdam en Ceres werken nauw samen bij het aantrekken
van potentiële klanten voor de Paragon Terminal en daarmee ook voor de
Amsterdamse haven. Gezamenlijk bieden de partners een concurrerend
logistiek product aan. De gemeente en Ceres hebben afgesproken om deze
gezamenlijke aanpak verder voort te zetten.
Mark van der Horst verklaarde verder verheugd te zijn over het gesprek
met de heer Kritikos en over de gezamenlijke inspanningen van beide
partijen. "Ik heb er vertrouwen in dat we een goede investering hebben
gedaan. Het feit dat er nog geen klant is, ligt niet aan het product
en niet aan de prijs - want die zijn goed - maar aan de terugloop in
de internationale containermarkt en die trekt nu weer aan."
In aansluiting daarop meldt Kritikos dat de vooruitzichten op een
eerste klant veelbelovend zijn. "Ik ben zeer positief gestemd gelet op
de serieuze onderhandelingen die momenteel lopen met een aantal
mogelijke klanten."
Amsterdam, 4 juni 2002
Lisa Neves Gonçalves
Marjan Lansdaal
^
-
© gemeente Amsterdam - 5-06-2002