NMBS

Datum: 04/06/02

Zeven op tien voor de NMBS

De resultaten van de meest recente kwaliteitsenquête bij de binnenlandse reizigers vertonen een significante stijging van de algemene tevredenheid in vergelijking met dezelfde periode in 2001. Het gaat om de ondervraging eerste fase 2002 uitgevoerd in de maand maart door het onafhankelijke onderzoeksbureau IPSOS in opdracht van de NMBS.

Ongeveer 3800 klanten werden in de eerste fase 2002 ondervraagd in treinen verspreid over de verschillende lijnen van het land. Naast een significante stijging van de algemene tevredenheid is er ook een beduidende verbetering bij een merendeel van de aspecten van de dienstverlening. Enkel de perceptie van de netheid, de treinfrequentie, de stiptheid en de prijs van een treinrit blijft stabiel. Geen enkel item scoort beduidend minder goed dan een jaar geleden.

De grootste stijgingen in beoordeling ten opzichte van de eerste fase in 2001 betreffen comfort, personeel en informatie in de stations, personeel op de treinen (blijft de absolute topper!), onthaal en dienstverlening in de stations en informatie op de treinen. De positieve trend die eind vorig jaar zichtbaar werd, zet zich dus voort. Dit is zonder meer een opsteker voor de NMBS en haar personeel. Zeven op tien beschouwt de NMBS echter allerminst als een maximumgrens en de inspanningen om het de klant naar zijn zin te maken gaan dan ook onverminderd verder.

Resultaten van de eerste fase van 2002 en vergelijking met dezelfde fase in 2001

F1 - 2001
Maart

F1 - 2002
Maart
Algemene tevredenheid

6,80

6,96


+
Onthaal en dienstverlening in de stations

6,76

6,90


+
Comfort op de treinen

6,68

6,94


+
Netheid op de trein

6,16

6,15

=
Frequentie van de treinen

6,45

6,52

=
Stiptheid van de treinen

6,13

6,19

=
Informatie op de treinen

6,46

6,60


+
NMBS-personeel op de treinen

7,34

7,50


+
NMBS-personeel in de stations

6,91

7,08


+
Informatie in de stations

6,94

7,11


+
De prijs

6,58

6,55

=

© 2002 NMBS