NMBS
Datum: 04/06/02
Zeven op tien voor de NMBS
De resultaten van de meest recente kwaliteitsenquête bij de
binnenlandse reizigers vertonen een significante stijging van de
algemene tevredenheid in vergelijking met dezelfde periode in 2001.
Het gaat om de ondervraging eerste fase 2002 uitgevoerd in de maand
maart door het onafhankelijke onderzoeksbureau IPSOS in opdracht van
de NMBS.
Ongeveer 3800 klanten werden in de eerste fase 2002 ondervraagd in
treinen verspreid over de verschillende lijnen van het land. Naast een
significante stijging van de algemene tevredenheid is er ook een
beduidende verbetering bij een merendeel van de aspecten van de
dienstverlening. Enkel de perceptie van de netheid, de
treinfrequentie, de stiptheid en de prijs van een treinrit blijft
stabiel. Geen enkel item scoort beduidend minder goed dan een jaar
geleden.
De grootste stijgingen in beoordeling ten opzichte van de eerste fase
in 2001 betreffen comfort, personeel en informatie in de stations,
personeel op de treinen (blijft de absolute topper!), onthaal en
dienstverlening in de stations en informatie op de treinen. De
positieve trend die eind vorig jaar zichtbaar werd, zet zich dus
voort. Dit is zonder meer een opsteker voor de NMBS en haar personeel.
Zeven op tien beschouwt de NMBS echter allerminst als een maximumgrens
en de inspanningen om het de klant naar zijn zin te maken gaan dan ook
onverminderd verder.
Resultaten van de eerste fase van 2002 en vergelijking met dezelfde
fase in 2001
F1 - 2001
Maart
F1 - 2002
Maart
Algemene tevredenheid
6,80
6,96
+
Onthaal en dienstverlening in de stations
6,76
6,90
+
Comfort op de treinen
6,68
6,94
+
Netheid op de trein
6,16
6,15
=
Frequentie van de treinen
6,45
6,52
=
Stiptheid van de treinen
6,13
6,19
=
Informatie op de treinen
6,46
6,60
+
NMBS-personeel op de treinen
7,34
7,50
+
NMBS-personeel in de stations
6,91
7,08
+
Informatie in de stations
6,94
7,11
+
De prijs
6,58
6,55
=
© 2002 NMBS