Rijksuniversiteit Groningen
05 jun 2002
Nummer 82 4 juni 2002
Bijna kwart van de kiezers switchte in laatste twee weken voor verkiezingen
Profiel van de switcher
Switchers naar het CDA
Vertrouwen en stemgedrag
Verkiezingsthema's en partijkeuze
Aanhangers van de centrumrechtse coalitie
Noot voor de pers
In de laatste twee weken voor de verkiezingen is bijna een kwart
van alle kiezers (23%) nog van partij geswitched. De helft van deze
switchers koos een partij die zij eerder als tweede keus hadden
aangegeven, maar de andere helft koos een partij die zij twee weken
daarvoor nog helemaal niet in overweging nam. Vooral bij de PvdA,
Groen Links en D66 zijn op het laatst nog veel mensen 'weggelopen'.
Met name het CDA heeft op het laatst een groot aantal stemmen erbij
gekregen van andere partijen; meer dan de helft hiervan komen van
de paarse partijen. Maar ook rond de LPF werd veel geswitched:
diverse kiezers die van plan waren op deze partij te stemmen deden
het uiteindelijk toch niet. Daar tegenover staat dat ongeveer even
zoveel stemmers van andere partijen het omgekeerde deden, waardoor
het LPF in de laatste week haar positie niet zag afkalven.
Dit zijn enkele conclusies uit een onderzoek van dr. K.J. Alsem en mw. drs. J.A. Voerman van de vakgroep Marktkunde en Marktonderzoek van de Faculteit Economie van de Rijksuniversiteit Groningen in samenwerking met marktonderzoekbureau NFO Trendbox. Dit onderzoek naar switchgedrag is een vervolg op een eerder onderzoek. Dat eerdere onderzoek betrof een studie onder een representatieve groep van 530 Nederlanders gehouden in de week vóór de moord op Pim Fortuyn. In het vervolgonderzoek is aan 300 van deze 530 stemmers (eveneens een representatieve groep) vlak na de verkiezingen gevraagd wat deze kiezers daadwerkelijk hadden gestemd. Door het werkelijke stemgedrag te vergelijken met wat diezelfde mensen bijna twee weken eerder aangaven te gaan stemmen, is inzicht gekregen in het switchgedrag na de aanslag op 6 mei. Aangetekend wordt dat het aantal stemmers in dit vervolgonderzoek niet erg hoog is en de uitkomsten dus vooral op hoofdlijnen moeten worden beoordeeld.
Profiel van de switcher
Ook is onderzocht wat het profiel is van de switchers. Het blijkt
dat vooral jonge mensen (onder 35 jaar) op het laatst zijn
veranderd van keuze. Verder blijkt dat vooral bij deze switchers
geldt dat zij vinden niet goed op de hoogte te zijn waar een partij
voor staat. Zij geven ook meer dan gemiddeld aan niet een
overtuigende aanhanger van een partij te zijn.
Switchers naar het CDA
In de laatste dagen voor de verkiezingen heeft vooral het CDA een
enorme winst geboekt. In het onderzoek is gekeken naar het profiel
van de mensen die op het laatste moment naar het CDA zijn
overgestapt. Het blijkt dat dit vooral vrouwen zijn en naar
verhouding jonge mensen. Ook zijn het vooral mensen die vier jaar
geleden Paars hebben gestemd. Wat deze mensen vooral belangrijke
thema's vinden zijn de WAO en de inkomensverdeling. Godsdienst of
religie (dus de C van het CDA) speelt bij de kiezers die op het
laatst naar het CDA zijn overgestapt geen belangrijke rol.
Vertrouwen en stemgedrag
Bijzonder in deze studie is dat gevraagd is naar het vertrouwen dat
mensen hebben in politiek en overheid. Daarover is reeds eerder
gepubliceerd. De volgende conclusies zijn toen getrokken. Het
vertrouwen van de Nederlandse bevolking in de politiek is bijzonder
laag. Zo is maar liefst 94% het eens met de stelling dat politici
voor de verkiezingen heel veel beloven, maar dat nooit allemaal
kunnen waarmaken. Daarnaast vindt 71% dat politici in Nederland
meer bezig zijn met politieke spelletjes dan met de burgers. Ook
vindt 75% van de Nederlanders dat de politiek te ver van de mensen
af staat. De respondenten zijn ook sterk ontevreden (66%) over de
mate waarin partijen kunnen uitleggen op welke punten zij
verschillen van andere partijen. Als deze bevindingen worden
gekoppeld aan welke partij mensen uiteindelijk gestemd hebben
blijkt dat PvdA stemmers meer vertrouwen in de Nederlandse politiek
hebben dan andere kiezers. Bij de LPF stemmers ligt dit omgekeerd:
daar is het vertrouwen in de politiek nog lager dan gemiddeld. Voor
het CDA en de VVD komen er op dit punt geen verschillen uit de bus.
Verkiezingsthema's en partijkeuze
Bij de keuze voor een politieke partij kunnen meerdere
verkiezingsthema's een rol spelen. De belangrijkste speerpunten
onder Nederlandse kiezers zijn in het eerdere onderzoek reeds
gepubliceerd en betreffen 'bestrijding van de criminaliteit' (bij
78% speelt dit een grote rol in de keuze), 'onderwijs' (66%),
'wachttijden in de zorg' (65%) en 'werkgelegenheid' (54%). In dit
vervolgonderzoek is geanalyseerd of er verschillen zijn in het
belang van thema's tussen partijen. Het blijkt dat bij alle
partijen deze thema's als belangrijk naar voren komen. Bij de
stemmers op het PvdA in dit onderzoek spelen WAO, inkomensverdeling
en onderwijs naar verhouding een wat grotere rol dan bij andere
partijen. Bij het CDA zijn dat vooral werkgelegenheid en
godsdienst. Bij kiezers van de VVD wordt de verkeersproblematiek
belangrijker gevonden. Bij de LPF spelen opvang van asielzoekers,
immigratie en belastingverlaging een grotere rol dan bij kiezers
van andere partijen. Tevens speelt bij de LPF als enige partij de
(voormalig) lijsttrekker een naar verhouding belangrijke rol bij de
keuze. Het belang van de thema's lijkt dus aardig overeen te komen
met wat de partijen zelf aangeven belangrijk te vinden.
Aanhangers van de centrumrechtse coalitie
Ten slotte is onderzocht wat het profiel is van de mensen die op de
nieuwe coalitie (CDA, VVD en LPF) hebben gestemd en wat zij
belangrijk vinden. Aanhangers van de nieuwe coalitie zijn meer
mannen dan vrouwen, naar verhouding ouder, en hebben naar
verhouding minder vaak een betaalde baan. Ze zijn meer
geïnteresseerd in politiek en vinden tegelijkertijd dat de politiek
teveel bezig is met politieke spelletjes. Wat betreft beleidspunten
die zij belangrijk vinden zijn enkele interessante verschillen
gevonden. In vergelijking met andere kiezers vinden de aanhangers
van de nieuwe coalitie de volgende thema's belangrijker dan andere
kiezers: asielzoekers, immigratie, belastingverlaging, bestrijding
criminaliteit en verkeersproblematiek
Noot voor de pers
Meer informatie: dr. Karel Jan Alsem, vakgroep Marketing en
Marktonderzoek,
tel. (050)363 3686, e-mail: k.j.alsem@eco.rug.nl (werk)
Zie ook: persbericht nr. 71