Dienst uitvoering en toezicht Energie

Dienst uitvoering en toezicht Energie

ONTWERPBESLUIT

Nummer: 100950/1.B174
Betreft: Ontwerpbesluit tot wijziging van de Netcode met betrekking tot het openbaar maken van gegevens aangaande de beschikbaarheid van productievermogen en het door grootverbruikers maximaal af te nemen vermogen

I. Aanleiding tot wijziging


1. Bij de besluiten nr. 005 van 12 november 1999 en nr. 00-011 van 12 april 2000 heeft de directeur Dienst uitvoering en toezicht Energie (hierna: directeur DTe) op grond van artikel 36 van de Elektriciteitswet 1998 (hierna: Ewet `98) de voorwaarden als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onder a van de Ewet `98 vastgesteld. Deze voorwaarden hebben betrekking op de wijze waarop netbeheerders en afnemers alsmede netbeheerders zich jegens elkaar gedragen ten aanzien van het in werking hebben van de netten, het voorzien van een aansluiting op het net en het uitvoeren van transport van elektriciteit over het net. Deze voorwaarden zijn vervolgens meerdere malen, bij besluit, gewijzigd.


2. De directeur DTe is van oordeel dat de thans op grond van artikel 36 van de Ewet `98 vastgestelde voorwaarden als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onder a van de Ewet `98 onvoldoende voorzien in regelgeving ten aanzien van het bevorderen van de transparantie op de Nederlandse elektriciteitsmarkt.
Het gebrek aan transparantie leidt ertoe dat marktinformatie niet in gelijke mate voor alle partijen beschikbaar is. Voorts betrachten nieuwkomers terughoudendheid met het betreden van de Nederlandse elektriciteitsmarkt. Tevens kan een gebrek aan transparantie van negatieve invloed zijn op de liquiditeit van de markt. Deze omstandigheden doen afbreuk aan het belang van de bevordering van de ontwikkeling van het handelsverkeer.


3. Ten behoeve van de bevordering van de transparantie heeft de directeur DTe op grond van artikel 36 reeds bij besluit nr. 100696/6 de voorwaarden als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onder b van de Ewet `98 gewijzigd. Besluit nr. 100696/6 ziet op het openbaar maken van de system load.


4. Bij besluit nr. 100696/6 is de transparantie met betrekking tot de vraagzijde van de Nederlandse elektriciteitsmarkt bevorderd. Het onderhavige ontwerp van het besluit tot wijziging van de voorwaarden ex artikel 31, eerste lid, onder a van de Ewet '98 (hierna: ontwerpbesluit) heeft ten doel de transparantie ten aanzien van de aanbodzijde te verbeteren.


5. Derhalve heeft de directeur DTe op 3 juni 2002 ingevolge artikel 32, tweede lid van de Ewet '98 een ontwerpbesluit aan de gezamenlijke netbeheerders gezonden.


1



II. Procedure


6. Conform artikel 34, derde lid van de Ewet `98 zijn de gezamenlijke netbeheerders in staat gesteld hun zienswijze op het ontwerpbesluit aan de directeur DTe kenbaar te maken binnen twaalf weken na het tijdstip waarop het ontwerpbesluit op grond van artikel 32, tweede lid van de Ewet `98, aan hen is gezonden. Op > heeft de directeur DTe > reactie van de gezamenlijke netbeheerders ontvangen.


7. Op de voorbereiding van het vaststellingsbesluit als bedoeld in artikel 36 van de Ewet `98 heeft de directeur DTe besloten de in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) geregelde procedure van toepassing te verklaren. Op grond van artikel 3:11 van de Awb heeft het besluit van 5 juni 2002 tot en met 31 juli 2002 ter inzage gelegen ten kantore van de DTe. Hiervan is mededeling gedaan in de Staatscourant. Op grond van artikel 3:13 van de Awb konden belanghebbenden hun zienswijze over het ontwerpbesluit tot en met > naar keuze mondeling of schriftelijk naar voren brengen. De directeur DTe heeft op basis van deze openbare voorbereidingsprocedure > zienswijzen ontvangen.


8. De directeur DTe stelt de wijziging van de voorwaarden ex artikel 31, eerste lid, onder a van de Ewet `98 vast met inachtneming van het belang, bedoeld in het eerste lid en met de eisen bedoeld in het tweede lid van artikel 36 van de Ewet `98. De directeur DTe is van oordeel dat bedoelde voorwaarden de interoperabiliteit van de netten garanderen, objectief en niet discriminerend zijn. Deze wijziging zal de transparantie op de elektriciteitsmarkt bevorderen waardoor het onderlinge handelsverkeer gefaciliteerd en toetreding tot de markt gestimuleerd wordt. Voorts is de directeur DTe van mening dat deze wijziging geen technische eisen bevat en derhalve niet aan de Commissie van de Europese Gemeenschappen genotificeerd hoeft te worden.

III. Reactie belanghebbenden

IV. Inhoud besluit


9. Om de transparantie op de Nederlandse elektriciteitsmarkt te kunnen verbeteren moet er zowel ten aanzien van de vraagzijde als ten aanzien van de aanbodzijde informatie in het publieke domein worden gebracht. Onlangs heeft de directeur DTe besloten de beheerder van het landelijk hoogspanningsnet te verplichten de system load achteraf openbaar te maken. Daarmee is een eerste stap gezet richting het transparant maken van de vraagzijde van de markt. Het onderhavige ontwerpbesluit is een eerste aanzet voor het verbeteren van de transparantie ten aanzien van (met name) de aanbodzijde van de Nederlandse elektriciteitsmarkt.


10. Door middel van dit ontwerpbesluit wordt de beheerder van het landelijk hoogspanningsnet verplicht gegevens over de beschikbaarheid van productievermogen openbaar te maken.


2




11. Het aan marktpartijen beschikbaar stellen van de productiebeschikbaarheidsgegevens is zeker in een klein land als Nederland van groot belang. Essentiële zaken als de totstandkoming van prijzen, het bevorderen van de leveringszekerheid en het handhaven van de systeembalans worden beïnvloed door de beschikbaarheid van productievermogen.


12. Gegevens over productiebeschikbaarheid kunnen pas goed op hun waarde worden geschat wanneer er vooraf tevens informatie beschikbaar is over het afnamepatroon van met name de grootverbruikers.


13. Derhalve wordt er in dit ontwerpbesluit tevens voorzien in een verplichting voor de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet om, op grond van door de verbruikers aangeleverde informatie, een zo goed mogelijke prognose van het maximaal af te nemen vermogen van verbruikers met een gecontracteerd en beschikbaar gesteld vermogen van 10 MW of meer openbaar te maken.


14. Productiebeschikbaarheidsgegevens in combinatie met verbruiksgegevens dienen afhankelijk van de tijdsperioden waarin en waarvoor ze worden gepresenteerd verschillende doelen. Om die reden is er in het onderhavige ontwerpbesluit een onderscheid gemaakt tussen transparantie op de lange, de middellange en de korte termijn. Voor ieder van de termijnen zijn verschillende gegevens nodig die openbaar zullen moeten worden gemaakt.


15. Lange termijn productiebeschikbaarheidsgegevens dienen het belang van de leveringszekerheid en geven relevante informatie ten behoeve van investeringsbeslissingen en de capaciteitsplannen van de netbeheerders. Op de lange termijn dient derhalve inzichtelijk te worden gemaakt hoeveel productievermogen er in totaal in Nederland geïnstalleerd is, ongeacht de tijdsduur waarbinnen een productie-eenheid beschikbaar kan zijn. Geïnstalleerd productievermogen is het productievermogen dat fysiek in Nederland aanwezig is.


16. In het onderhavige ontwerpbesluit worden beheerders van productie-eenheden met een vermogen van meer dan 2 MW verplicht om voor de zeven komende jaren een prognose te maken van hun geïnstalleerde productievermogen. De prognoses, én de aan de prognoses ten grondslag liggende gegevens, worden (via de regionale netbeheerders op wiens netten de productie-eenheden zijn aangesloten) verstrekt aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet. De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet sommeert de prognoses en publiceert deze sommatie op zijn website.


17. Middellange en korte termijn productiebeschikbaarheidsgegevens geven in combinatie met verbruiksgegevens inzicht in vraag en aanbod en dus in de prijs. Door inzichtelijk te maken hoeveel productievermogen op welk moment beschikbaar is worden marktpartijen beter in staat gesteld te anticiperen op marktontwikkelingen. Tevens wordt het eenvoudiger achteraf prijsontwikkelingen te verklaren. Beter inzicht in de prijsvorming leidt naar verwachting tot een verlaging van de toetredingsdrempels.


3




18. Derhalve worden beheerders van productie-eenheden met een vermogen van meer dan 2 MW verplicht om ten behoeve van de middellange en de korte termijn transparantie een prognose te maken voor het komende jaar van het beschikbare productievermogen. De prognoses, én de aan de prognoses ten grondslag liggende gegevens, worden (via de regionale netbeheerders op wiens netten de productie-eenheden zijn aangesloten) verstrekt aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet. De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet sommeert de prognoses en publiceert deze sommatie op zijn website.Het beschikbare productievermogen is het productievermogen dat beschikbaar is om daadwerkelijk capaciteit te leveren.


19. Aan de hand van de gegevens over het beschikbare productievermogen wordt tevens inzicht verschaft in de mate waarin de systeembalans kan worden gehandhaafd.


20. Daar marktpartijen hun acties op de Nederlandse elektriciteitsmarkt mede bepalen aan de hand van de informatie die door middel van dit ontwerpbesluit beschikbaar komt, is het van het grootste belang dat de informatie die aan marktpartijen beschikbaar wordt gesteld betrouwbaar is. Betrouwbaarheid laat zich uitdrukken in accuraatheid en actualiteit. De accuraatheid wordt gegarandeerd doordat de beschikbaarheid van productiecapaciteit wordt bepaald aan de hand van gegevens van productie-eenheden met een vermogen van meer dan 2 MW. Immers, het aandeel van alle eenheden met een vermogen van 2 MW of minder op de totale markt is op dit moment gering. De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet is verplicht wijzigingen in de prognoses van de beheerders van productie-eenheden zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen één week wanneer het lange en middellange termijn planning betreft en uiterlijk binnen één dag wanneer het korte termijn planning betreft te verwerken. Daardoor wordt de actualiteit zo goed als mogelijk gegarandeerd.


21. De directeur DTe sluit niet uit dat ontwikkelingen in de markt hem noodzaken tot herbezinning van het onderhavige besluit.


22. De directeur DTe is van oordeel dat met meer de transparantie het belang van de bevordering van de ontwikkeling van het handelsverkeer op de elektriciteitsmarkt is gediend.

IV. Besluit


23. De directeur DTe is van oordeel dat bovenstaande wijzigingen van de voorwaarden ex artikel 31, eerste lid, onder a van de Ewet '98 in overeenstemming zijn met het belang bedoeld in het eerste lid van artikel 36 van de Ewet '98 en met de eisen bedoeld in het tweede lid van voornoemd artikel.


24. Gelet op het bovenstaande, besluit de directeur DTe tot gedeeltelijke wijziging van hoofdstuk 4 van de Netcode. Artikel 4.1.1.1 wordt gewijzigd. Tevens wordt artikel 4.1.2.1 gewijzigd. Na artikel
4.1.2.2 zal artikel 4.1.2.3 worden ingevoegd. Tevens wordt een nieuw artikel 4.2.2 ingevoegd. De huidige artikelen 4.2.2, 4.2.3 en 4.2.4 worden derhalve omgenummerd tot de artikelen 4.2.3, 4.2.4 en 4.2.5. Het nieuwe artikel 4.2.3 wordt aangevuld met de artikelen 4.2.3.2 tot en met 4.2.3.5. Een


---



nieuwe paragraaf 4.3 wordt ingevoegd. Tevens wordt een nieuwe paragraaf 4.4 ingevoegd. De begrippenlijst wordt aangevuld met een aantal nieuwe begrippen. De tekst van de artikelen, de paragrafen en de begrippen zoals deze zal luiden, is opgenomen in de bij dit besluit behorende bijlage.


25. Dit besluit wordt bekendgemaakt in de Staatscourant en het wordt gepubliceerd op de website van de DTe.


26. Het onderhavige besluit treedt in werking 2 maanden na publicatie in de Staatscourant.
Datum:

drs. J.J. de Jong
De directeur van de Dienst uitvoering en toezicht Energie

Tegen dit besluit kan degene, die rechtstreeks door dit besluit in zijn belang wordt getroffen, binnen zes weken na de dag van bekendmaking een bezwaarschrift indienen bij de Juridische Dienst van de Nederlandse mededingingsautoriteit, Postbus 16326, 2500 BH Den Haag.


5



Bijlage bij besluit nummer 100950/1.B174
4.1 Lange termijn capaciteitsplanning
4.1.1 Voorwaarden voor verbruikers
4.1.1.1 Verbruikers, aangesloten op een spanningsniveau van 10 kV en hoger, met een gecontracteerd en beschikbaar gesteld vermogen van meer dan 2 MW, stellen jaarlijks uiterlijk in de eerste week van de maand februari aan de netbeheerder op wiens net zij zijn aangesloten voor de komende periode van zeven kalenderjaren vanaf het in werking treden van de regeling in tijdsperioden van een jaar een zo goed mogelijke prognose van de volgende gegevens beschikbaar:
a. ontwikkeling van het maximaal af te nemen vermogen (MW/Mvar) op jaarbasis b. van het af te nemen vermogen (MW) op maandbasis c. de verwachte trendbreuken.

4.1.2 Voorwaarden voor productie-eenheden
4.1.2.1 Beheerders van productie-eenheden met een vermogen van meer dan 2 MW stellen jaarlijks uiterlijk in de eerste week van de maand februari aan de netbeheerder op wiens net zij zijn aangesloten voor de komende periode van zeven kalenderjaren in tijdsperioden van een jaar een zo goed mogelijke prognose van het geïnstalleerde productievermogen ter beschikking. Zij houden daarbij rekening met de volgende gegevens, die zij tevens ter beschikking stellen aan de netbeheerder op wiens net zij zijn aangesloten: a. plaats, capaciteit, technische gegevens, operationele grenzen en regelgedrag van de afzonderlijke productie-eenheden,
b. plaats, data, technische gegevens, operationele grenzen en regelgedrag van de in bedrijf te stellen productie-eenheden,
c. plaats en nominaal vermogen van te amoveren productie-eenheden en de datum van amovering,
d. een revisieplanning per productie-eenheid (aan te geven periode en duur in weken). 4.1.2.3 De netbeheerders verstrekken de op grond van artikel 4.1.2.1 verkregen prognoses en gegevens uiterlijk 15 februari aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet.

4.2 Middellange termijn capaciteitsplanning
4.2.2 Voorwaarden voor verbruikers
4.2.2.1 Verbruikers met een gecontracteerd en beschikbaar gesteld vermogen van 10 MW of meer stellen jaarlijks voor 1 oktober aan de netbeheerder op wiens net zij zijn aangesloten voor het komende kalenderjaar in tijdsperioden van een week (week: zaterdag tot en met vrijdag) een zo goed mogelijke prognose van het maximaal af te nemen vermogen (MW) beschikbaar. 4.2.2.2 De netbeheerders verstrekken de op grond van artikel 4.2.2.1 verkregen prognoses uiterlijk 5 werkdagen voor 1 november aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet. 4.2.2.3 Verbruikers met een gecontracteerd en beschikbaar gesteld vermogen van 10 MW of meer geven wijzigingen in de op grond van artikel 4.2.2.1 verstrekte prognose uiterlijk twee werkdagen na het bekend worden van de wijziging(en) door aan de netbeheerder op wiens net zij zijn aangesloten.


6



4.2.2.4 De netbeheerders geven elke op grond van artikel 4.2.2.3 ontvangen wijziging uiterlijk één werkdag na ontvangst van de wijziging door aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet.

4.2.3 Voorwaarden voor productie-eenheden
4.2.3.2 Beheerders van productie-eenheden met een vermogen van meer dan 2 MW stellen jaarlijks voor 1 oktober aan de netbeheerder op wiens net zij zijn aangesloten voor het komende kalenderjaar in tijdsperioden van een week (week: zaterdag tot en met vrijdag) een zo goed mogelijke prognose van het beschikbare productievermogen ter beschikking. Zij houden daarbij rekening met de volgende gegevens, die zij tevens ter beschikking stellen aan de netbeheerder op wiens zij zijn aangesloten: a. plaats, capaciteit, technische gegevens, operationele grenzen en regelgedrag van de afzonderlijke productie-eenheden,
b. plaats, data, technische gegevens, operationele grenzen en regelgedrag van de in bedrijf te stellen productie-eenheden,
c. plaats en nominaal vermogen van te amoveren productie-eenheden en de datum van amovering,
d. plaats van te conserveren productie-eenheden en de datum van de conservering, e. de revisieplanning per productie-eenheid zoals die is vastgelegd in overleg met de netbeheerder op grond van artikel 4.2.3.1. 4.2.3.3 De netbeheerders verstrekken de op grond van artikel 4.2.3.2 verkregen prognoses en gegevens uiterlijk 5 werkdagen voor 1 november aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet.
4.2.3.4 Beheerders van productie-eenheden met een vermogen van meer dan 2 MW geven wijzigingen in de op grond van artikel 4.2.3.2 verstrekte prognose en gegevens uiterlijk twee werkdagen na het bekend worden van de wijziging(en) door aan de netbeheerder op wiens net zij zijn aangesloten. 4.2.3.5 De netbeheerders geven elke op grond van artikel 4.2.3.4 ontvangen wijziging uiterlijk één werkdag na ontvangst door aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet.

4.3 Korte termijn capaciteitsplanning
4.3.1 Voorwaarden voor verbruikers
4.3.1.1 Verbruikers met een gecontracteerd en beschikbaar gesteld vermogen van 10 MW of meer stellen uiterlijk iedere donderdag voor 12.00 uur aan de netbeheerder op wiens net zij zijn aangesloten in tijdsperioden van een uur een zo goed mogelijke prognose van het maximaal af te nemen vermogen (MW) beschikbaar. De prognose heeft betrekking op de 91 dagen volgend op de eerst volgende zaterdag 00.00 uur. 4.3.1.2 De netbeheerders verstrekken de op grond van artikel 4.3.1.1 verkregen prognoses uiterlijk iedere donderdag voor 17.00 uur aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet. 4.3.1.3 Verbruikers met een gecontracteerd en beschikbaar gesteld vermogen van 10 MW of meer geven wijzigingen in de op grond van artikel 4.3.1.1 verstrekte prognose uiterlijk vier uur na het bekend worden van de wijziging(en) door aan de netbeheerder op wiens net zij zijn


7



aangesloten. Wijzigingen die een afwijking van minder dan 5% van de oorspronkelijke prognose bedragen hoeven niet te worden doorgegeven. 4.3.1.4 De netbeheerders geven elke op grond van artikel 4.3.1.3 ontvangen wijziging uiterlijk vier uur na het bekend worden daarvan door aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet.

4.3.2 Voorwaarden voor productie-eenheden
4.3.2.1 Beheerders van productie-eenheden met een vermogen van meer dan 2 MW stellen iedere donderdag voor 12.00 uur aan de netbeheerder op wiens net zij zijn aangesloten in tijdsperioden van een uur een zo goed mogelijke prognose van het beschikbare productievermogen beschikbaar. De prognose heeft betrekking op de 91 dagen volgend op de eerst volgende zaterdag 00.00 uur.
4.3.2.2 De netbeheerders verstrekken de op grond van artikel 4.3.2.1 verkregen prognoses uiterlijk iedere donderdag voor 17.00 uur aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet. 4.3.2.3 Beheerders van productie-eenheden met een vermogen van meer dan 2 MW geven wijzigingen in de op grond van artikel 4.3.2.1 gemaakte prognose uiterlijk vier uur na het bekend worden van de wijziging(en) door aan de netbeheerder op wiens net zij zijn aangesloten.
4.3.2.4 De netbeheerders geven elke op grond van artikel 4.3.2.3 ontvangen wijziging uiterlijk vier uur na het bekend worden van de wijziging door aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet.

4.4 Bekendmaken van data
4.4.1 Lange termijn transparantie
4.4.1.1 De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet sommeert de op grond van de artikelen 4.1.2.1 en 4.1.2.3 ontvangen prognoses per jaar voor de komende periode van zeven kalenderjaren en publiceert deze som uiterlijk 1 maart als totaal per jaar op zijn website.

4.4.2 Middellange termijn transparantie
4.4.2.1 De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet sommeert de op grond van de artikelen 4.2.2.1 en 4.2.2.2 ontvangen prognoses per week voor het komende kalenderjaar en publiceert deze som uiterlijk 1 november voor het komende kalenderjaar als totaal per week op zijn website. 4.4.2.2 De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet verwerkt de op grond van de artikelen 4.2.2.3 en 4.2.2.4 ontvangen wijzigingen in de op grond van artikel 4.4.2.1 gemaakte som. De gewijzigde som wordt uiterlijk de eerste werkdag van de week volgend op de week waarin de wijziging(en) is (zijn) ontvangen op de website van de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet gepubliceerd.
4.4.2.3 De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet sommeert de op grond van de artikelen 4.2.3.2 en 4.2.3.3 ontvangen prognoses per week voor het komende kalenderjaar en publiceert deze som uiterlijk 1 november als totaal per week op zijn website. 4.4.2.4 De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet verwerkt de op grond van de artikelen 4.2.3.4 en 4.2.3.5 ontvangen wijzigingen in de op grond van artikel 4.4.2.3 gemaakte som. De


8



gewijzigde som wordt uiterlijk de eerste werkdag van de week volgend op de week waarin de wijziging(en) is (zijn) ontvangen op de website van de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet gepubliceerd.

4.4.3 Korte termijn transparantie
4.4.3.1 De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet sommeert de op grond van de artikelen 4.3.1.1 en 4.3.1.2 ontvangen gegevens per uur voor de komende 91 dagen en publiceert deze som uiterlijk vrijdag 08.00 uur voor de komende 91 dagen volgend op de eerst volgende zaterdag 00.00 uur als totaal per uur op zijn website. 4.4.3.2 De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet verwerkt de op grond van de artikelen 4.3.1.3 en 4.3.1.4 ontvangen wijzigingen in de op grond van artikel 4.4.3.1 gemaakte som. De gewijzigde som wordt uiterlijk om 08.00 uur van de werkdag volgend op de werkdag waarop de wijziging(en) is (zijn) ontvangen op de website van de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet gepubliceerd.
4.4.3.3 De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet sommeert de op grond van de van artikelen 4.3.2.1 en 4.3.2.2 ontvangen gegevens per uur voor de komende 91 dagen en publiceert deze som uiterlijk vrijdag 08.00 uur voor de komende 91 dagen volgend op de eerst volgende zaterdag 00.00 uur als totaal per uur op zijn website. 4.4.3.4 De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet verwerkt de op grond van de artikelen 4.3.2.3 en 4.3.2.4 ontvangen wijzigingen in de op grond van artikel 4.4.3.3 gemaakte som. De gewijzigde som wordt uiterlijk om 08.00 uur van de werkdag volgend op de werkdag waarop de wijziging(en) is (zijn) ontvangen op de website van de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet gepubliceerd.

Begrippenlijst
Beschikbaar productievermogen Het maximale vermogen van de op een bepaald moment voor elektriciteitsproductie beschikbare productie-eenheden, met inachtneming van de geplande nieuw in bedrijf te stellen productie-eenheden, de geplande te amoveren productie-eenheden, de geplande te conserveren productie-eenheden en de productie-eenheden die in revisie of om andere redenen niet inzetbaar zijn.
Geïnstalleerd productievermogen Het maximale vermogen van de op een bepaald moment voor elektriciteitsproductie beschikbare productie-eenheden, met inachtneming van de geplande nieuw in bedrijf te stellen productie-eenheden en de geplande te amoveren productie-eenheden.


9