Dienst uitvoering en toezicht Energie
Dienst uitvoering en toezicht Energie
ONTWERPBESLUIT
Nummer: 100950/1.B174
Betreft: Ontwerpbesluit tot wijziging van de Netcode met betrekking tot het openbaar maken van
gegevens aangaande de beschikbaarheid van productievermogen en het door
grootverbruikers maximaal af te nemen vermogen
I. Aanleiding tot wijziging
1. Bij de besluiten nr. 005 van 12 november 1999 en nr. 00-011 van 12 april 2000 heeft de directeur
Dienst uitvoering en toezicht Energie (hierna: directeur DTe) op grond van artikel 36 van de
Elektriciteitswet 1998 (hierna: Ewet `98) de voorwaarden als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onder
a van de Ewet `98 vastgesteld. Deze voorwaarden hebben betrekking op de wijze waarop
netbeheerders en afnemers alsmede netbeheerders zich jegens elkaar gedragen ten aanzien van
het in werking hebben van de netten, het voorzien van een aansluiting op het net en het uitvoeren
van transport van elektriciteit over het net. Deze voorwaarden zijn vervolgens meerdere malen, bij
besluit, gewijzigd.
2. De directeur DTe is van oordeel dat de thans op grond van artikel 36 van de Ewet `98 vastgestelde
voorwaarden als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onder a van de Ewet `98 onvoldoende voorzien in
regelgeving ten aanzien van het bevorderen van de transparantie op de Nederlandse
elektriciteitsmarkt.
Het gebrek aan transparantie leidt ertoe dat marktinformatie niet in gelijke mate voor alle partijen
beschikbaar is. Voorts betrachten nieuwkomers terughoudendheid met het betreden van de
Nederlandse elektriciteitsmarkt. Tevens kan een gebrek aan transparantie van negatieve invloed
zijn op de liquiditeit van de markt. Deze omstandigheden doen afbreuk aan het belang van de
bevordering van de ontwikkeling van het handelsverkeer.
3. Ten behoeve van de bevordering van de transparantie heeft de directeur DTe op grond van artikel
36 reeds bij besluit nr. 100696/6 de voorwaarden als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onder b van
de Ewet `98 gewijzigd. Besluit nr. 100696/6 ziet op het openbaar maken van de system load.
4. Bij besluit nr. 100696/6 is de transparantie met betrekking tot de vraagzijde van de Nederlandse
elektriciteitsmarkt bevorderd. Het onderhavige ontwerp van het besluit tot wijziging van de
voorwaarden ex artikel 31, eerste lid, onder a van de Ewet '98 (hierna: ontwerpbesluit) heeft ten
doel de transparantie ten aanzien van de aanbodzijde te verbeteren.
5. Derhalve heeft de directeur DTe op 3 juni 2002 ingevolge artikel 32, tweede lid van de Ewet '98
een ontwerpbesluit aan de gezamenlijke netbeheerders gezonden.
1
II. Procedure
6. Conform artikel 34, derde lid van de Ewet `98 zijn de gezamenlijke netbeheerders in staat gesteld
hun zienswijze op het ontwerpbesluit aan de directeur DTe kenbaar te maken binnen twaalf
weken na het tijdstip waarop het ontwerpbesluit op grond van artikel 32, tweede lid van de Ewet
`98, aan hen is gezonden. Op > heeft de directeur DTe > reactie van
de gezamenlijke netbeheerders ontvangen.
7. Op de voorbereiding van het vaststellingsbesluit als bedoeld in artikel 36 van de Ewet `98 heeft
de directeur DTe besloten de in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb)
geregelde procedure van toepassing te verklaren. Op grond van artikel 3:11 van de Awb heeft het
besluit van 5 juni 2002 tot en met 31 juli 2002 ter inzage gelegen ten kantore van de DTe. Hiervan
is mededeling gedaan in de Staatscourant. Op grond van artikel 3:13 van de Awb konden
belanghebbenden hun zienswijze over het ontwerpbesluit tot en met > naar keuze
mondeling of schriftelijk naar voren brengen. De directeur DTe heeft op basis van deze openbare
voorbereidingsprocedure > zienswijzen ontvangen.
8. De directeur DTe stelt de wijziging van de voorwaarden ex artikel 31, eerste lid, onder a van de
Ewet `98 vast met inachtneming van het belang, bedoeld in het eerste lid en met de eisen
bedoeld in het tweede lid van artikel 36 van de Ewet `98. De directeur DTe is van oordeel dat
bedoelde voorwaarden de interoperabiliteit van de netten garanderen, objectief en niet
discriminerend zijn. Deze wijziging zal de transparantie op de elektriciteitsmarkt bevorderen
waardoor het onderlinge handelsverkeer gefaciliteerd en toetreding tot de markt gestimuleerd
wordt. Voorts is de directeur DTe van mening dat deze wijziging geen technische eisen bevat en
derhalve niet aan de Commissie van de Europese Gemeenschappen genotificeerd hoeft te
worden.
III. Reactie belanghebbenden
IV. Inhoud besluit
9. Om de transparantie op de Nederlandse elektriciteitsmarkt te kunnen verbeteren moet er zowel
ten aanzien van de vraagzijde als ten aanzien van de aanbodzijde informatie in het publieke
domein worden gebracht. Onlangs heeft de directeur DTe besloten de beheerder van het landelijk
hoogspanningsnet te verplichten de system load achteraf openbaar te maken. Daarmee is een
eerste stap gezet richting het transparant maken van de vraagzijde van de markt. Het
onderhavige ontwerpbesluit is een eerste aanzet voor het verbeteren van de transparantie ten
aanzien van (met name) de aanbodzijde van de Nederlandse elektriciteitsmarkt.
10. Door middel van dit ontwerpbesluit wordt de beheerder van het landelijk hoogspanningsnet
verplicht gegevens over de beschikbaarheid van productievermogen openbaar te maken.
2
11. Het aan marktpartijen beschikbaar stellen van de productiebeschikbaarheidsgegevens is zeker in
een klein land als Nederland van groot belang. Essentiële zaken als de totstandkoming van
prijzen, het bevorderen van de leveringszekerheid en het handhaven van de systeembalans
worden beïnvloed door de beschikbaarheid van productievermogen.
12. Gegevens over productiebeschikbaarheid kunnen pas goed op hun waarde worden geschat
wanneer er vooraf tevens informatie beschikbaar is over het afnamepatroon van met name de
grootverbruikers.
13. Derhalve wordt er in dit ontwerpbesluit tevens voorzien in een verplichting voor de netbeheerder
van het landelijk hoogspanningsnet om, op grond van door de verbruikers aangeleverde
informatie, een zo goed mogelijke prognose van het maximaal af te nemen vermogen van
verbruikers met een gecontracteerd en beschikbaar gesteld vermogen van 10 MW of meer
openbaar te maken.
14. Productiebeschikbaarheidsgegevens in combinatie met verbruiksgegevens dienen afhankelijk
van de tijdsperioden waarin en waarvoor ze worden gepresenteerd verschillende doelen. Om die
reden is er in het onderhavige ontwerpbesluit een onderscheid gemaakt tussen transparantie op
de lange, de middellange en de korte termijn. Voor ieder van de termijnen zijn verschillende
gegevens nodig die openbaar zullen moeten worden gemaakt.
15. Lange termijn productiebeschikbaarheidsgegevens dienen het belang van de leveringszekerheid
en geven relevante informatie ten behoeve van investeringsbeslissingen en de capaciteitsplannen
van de netbeheerders. Op de lange termijn dient derhalve inzichtelijk te worden gemaakt hoeveel
productievermogen er in totaal in Nederland geïnstalleerd is, ongeacht de tijdsduur waarbinnen
een productie-eenheid beschikbaar kan zijn. Geïnstalleerd productievermogen is het
productievermogen dat fysiek in Nederland aanwezig is.
16. In het onderhavige ontwerpbesluit worden beheerders van productie-eenheden met een
vermogen van meer dan 2 MW verplicht om voor de zeven komende jaren een prognose te
maken van hun geïnstalleerde productievermogen. De prognoses, én de aan de prognoses ten
grondslag liggende gegevens, worden (via de regionale netbeheerders op wiens netten de
productie-eenheden zijn aangesloten) verstrekt aan de netbeheerder van het landelijk
hoogspanningsnet. De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet sommeert de
prognoses en publiceert deze sommatie op zijn website.
17. Middellange en korte termijn productiebeschikbaarheidsgegevens geven in combinatie met
verbruiksgegevens inzicht in vraag en aanbod en dus in de prijs. Door inzichtelijk te maken
hoeveel productievermogen op welk moment beschikbaar is worden marktpartijen beter in staat
gesteld te anticiperen op marktontwikkelingen. Tevens wordt het eenvoudiger achteraf
prijsontwikkelingen te verklaren. Beter inzicht in de prijsvorming leidt naar verwachting tot een
verlaging van de toetredingsdrempels.
3
18. Derhalve worden beheerders van productie-eenheden met een vermogen van meer dan 2 MW
verplicht om ten behoeve van de middellange en de korte termijn transparantie een prognose te
maken voor het komende jaar van het beschikbare productievermogen. De prognoses, én de aan
de prognoses ten grondslag liggende gegevens, worden (via de regionale netbeheerders op
wiens netten de productie-eenheden zijn aangesloten) verstrekt aan de netbeheerder van het
landelijk hoogspanningsnet. De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet sommeert de
prognoses en publiceert deze sommatie op zijn website.Het beschikbare productievermogen is
het productievermogen dat beschikbaar is om daadwerkelijk capaciteit te leveren.
19. Aan de hand van de gegevens over het beschikbare productievermogen wordt tevens inzicht
verschaft in de mate waarin de systeembalans kan worden gehandhaafd.
20. Daar marktpartijen hun acties op de Nederlandse elektriciteitsmarkt mede bepalen aan de hand
van de informatie die door middel van dit ontwerpbesluit beschikbaar komt, is het van het
grootste belang dat de informatie die aan marktpartijen beschikbaar wordt gesteld betrouwbaar
is. Betrouwbaarheid laat zich uitdrukken in accuraatheid en actualiteit. De accuraatheid wordt
gegarandeerd doordat de beschikbaarheid van productiecapaciteit wordt bepaald aan de hand
van gegevens van productie-eenheden met een vermogen van meer dan 2 MW. Immers, het
aandeel van alle eenheden met een vermogen van 2 MW of minder op de totale markt is op dit
moment gering. De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet is verplicht wijzigingen in
de prognoses van de beheerders van productie-eenheden zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen
één week wanneer het lange en middellange termijn planning betreft en uiterlijk binnen één dag
wanneer het korte termijn planning betreft te verwerken. Daardoor wordt de actualiteit zo goed
als mogelijk gegarandeerd.
21. De directeur DTe sluit niet uit dat ontwikkelingen in de markt hem noodzaken tot herbezinning
van het onderhavige besluit.
22. De directeur DTe is van oordeel dat met meer de transparantie het belang van de bevordering van
de ontwikkeling van het handelsverkeer op de elektriciteitsmarkt is gediend.
IV. Besluit
23. De directeur DTe is van oordeel dat bovenstaande wijzigingen van de voorwaarden ex artikel 31,
eerste lid, onder a van de Ewet '98 in overeenstemming zijn met het belang bedoeld in het eerste
lid van artikel 36 van de Ewet '98 en met de eisen bedoeld in het tweede lid van voornoemd
artikel.
24. Gelet op het bovenstaande, besluit de directeur DTe tot gedeeltelijke wijziging van hoofdstuk 4
van de Netcode. Artikel 4.1.1.1 wordt gewijzigd. Tevens wordt artikel 4.1.2.1 gewijzigd. Na artikel
4.1.2.2 zal artikel 4.1.2.3 worden ingevoegd. Tevens wordt een nieuw artikel 4.2.2 ingevoegd. De
huidige artikelen 4.2.2, 4.2.3 en 4.2.4 worden derhalve omgenummerd tot de artikelen 4.2.3, 4.2.4
en 4.2.5. Het nieuwe artikel 4.2.3 wordt aangevuld met de artikelen 4.2.3.2 tot en met 4.2.3.5. Een
---
nieuwe paragraaf 4.3 wordt ingevoegd. Tevens wordt een nieuwe paragraaf 4.4 ingevoegd. De
begrippenlijst wordt aangevuld met een aantal nieuwe begrippen. De tekst van de artikelen, de
paragrafen en de begrippen zoals deze zal luiden, is opgenomen in de bij dit besluit behorende
bijlage.
25. Dit besluit wordt bekendgemaakt in de Staatscourant en het wordt gepubliceerd op de website
van de DTe.
26. Het onderhavige besluit treedt in werking 2 maanden na publicatie in de Staatscourant.
Datum:
drs. J.J. de Jong
De directeur van de Dienst uitvoering en toezicht Energie
Tegen dit besluit kan degene, die rechtstreeks door dit besluit in zijn belang wordt getroffen, binnen zes weken na de dag
van bekendmaking een bezwaarschrift indienen bij de Juridische Dienst van de Nederlandse mededingingsautoriteit,
Postbus 16326, 2500 BH Den Haag.
5
Bijlage bij besluit nummer 100950/1.B174
4.1 Lange termijn capaciteitsplanning
4.1.1 Voorwaarden voor verbruikers
4.1.1.1 Verbruikers, aangesloten op een spanningsniveau van 10 kV en hoger, met een
gecontracteerd en beschikbaar gesteld vermogen van meer dan 2 MW, stellen jaarlijks
uiterlijk in de eerste week van de maand februari aan de netbeheerder op wiens net zij zijn
aangesloten voor de komende periode van zeven kalenderjaren vanaf het in werking treden
van de regeling in tijdsperioden van een jaar een zo goed mogelijke prognose van de
volgende gegevens beschikbaar:
a. ontwikkeling van het maximaal af te nemen vermogen (MW/Mvar) op jaarbasis
b. van het af te nemen vermogen (MW) op maandbasis
c. de verwachte trendbreuken.
4.1.2 Voorwaarden voor productie-eenheden
4.1.2.1 Beheerders van productie-eenheden met een vermogen van meer dan 2 MW stellen jaarlijks
uiterlijk in de eerste week van de maand februari aan de netbeheerder op wiens net zij zijn
aangesloten voor de komende periode van zeven kalenderjaren in tijdsperioden van een jaar
een zo goed mogelijke prognose van het geïnstalleerde productievermogen ter beschikking.
Zij houden daarbij rekening met de volgende gegevens, die zij tevens ter beschikking stellen
aan de netbeheerder op wiens net zij zijn aangesloten:
a. plaats, capaciteit, technische gegevens, operationele grenzen en regelgedrag van de
afzonderlijke productie-eenheden,
b. plaats, data, technische gegevens, operationele grenzen en regelgedrag van de in bedrijf
te stellen productie-eenheden,
c. plaats en nominaal vermogen van te amoveren productie-eenheden en de datum van
amovering,
d. een revisieplanning per productie-eenheid (aan te geven periode en duur in weken).
4.1.2.3 De netbeheerders verstrekken de op grond van artikel 4.1.2.1 verkregen prognoses en
gegevens uiterlijk 15 februari aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet.
4.2 Middellange termijn capaciteitsplanning
4.2.2 Voorwaarden voor verbruikers
4.2.2.1 Verbruikers met een gecontracteerd en beschikbaar gesteld vermogen van 10 MW of meer
stellen jaarlijks voor 1 oktober aan de netbeheerder op wiens net zij zijn aangesloten voor het
komende kalenderjaar in tijdsperioden van een week (week: zaterdag tot en met vrijdag) een
zo goed mogelijke prognose van het maximaal af te nemen vermogen (MW) beschikbaar.
4.2.2.2 De netbeheerders verstrekken de op grond van artikel 4.2.2.1 verkregen prognoses uiterlijk 5
werkdagen voor 1 november aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet.
4.2.2.3 Verbruikers met een gecontracteerd en beschikbaar gesteld vermogen van 10 MW of
meer geven wijzigingen in de op grond van artikel 4.2.2.1 verstrekte
prognose uiterlijk twee werkdagen na het bekend worden van de wijziging(en) door aan de
netbeheerder op wiens net zij zijn aangesloten.
6
4.2.2.4 De netbeheerders geven elke op grond van artikel 4.2.2.3 ontvangen wijziging uiterlijk één
werkdag na ontvangst van de wijziging door aan de netbeheerder van het landelijk
hoogspanningsnet.
4.2.3 Voorwaarden voor productie-eenheden
4.2.3.2 Beheerders van productie-eenheden met een vermogen van meer dan 2 MW stellen jaarlijks
voor 1 oktober aan de netbeheerder op wiens net zij zijn aangesloten voor het komende
kalenderjaar in tijdsperioden van een week (week: zaterdag tot en met vrijdag) een zo goed
mogelijke prognose van het beschikbare productievermogen ter beschikking. Zij houden
daarbij rekening met de volgende gegevens, die zij tevens ter beschikking stellen aan de
netbeheerder op wiens zij zijn aangesloten:
a. plaats, capaciteit, technische gegevens, operationele grenzen en regelgedrag van de
afzonderlijke productie-eenheden,
b. plaats, data, technische gegevens, operationele grenzen en regelgedrag van de in bedrijf
te stellen productie-eenheden,
c. plaats en nominaal vermogen van te amoveren productie-eenheden en de datum van
amovering,
d. plaats van te conserveren productie-eenheden en de datum van de conservering,
e. de revisieplanning per productie-eenheid zoals die is vastgelegd in overleg met de
netbeheerder op grond van artikel 4.2.3.1.
4.2.3.3 De netbeheerders verstrekken de op grond van artikel 4.2.3.2 verkregen prognoses en
gegevens uiterlijk 5 werkdagen voor 1 november aan de netbeheerder van het landelijk
hoogspanningsnet.
4.2.3.4 Beheerders van productie-eenheden met een vermogen van meer dan 2 MW geven
wijzigingen in de op grond van artikel 4.2.3.2 verstrekte prognose en
gegevens uiterlijk twee werkdagen na het bekend worden van de wijziging(en) door aan de
netbeheerder op wiens net zij zijn aangesloten.
4.2.3.5 De netbeheerders geven elke op grond van artikel 4.2.3.4 ontvangen wijziging uiterlijk één
werkdag na ontvangst door aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet.
4.3 Korte termijn capaciteitsplanning
4.3.1 Voorwaarden voor verbruikers
4.3.1.1 Verbruikers met een gecontracteerd en beschikbaar gesteld vermogen van 10 MW of meer
stellen uiterlijk iedere donderdag voor 12.00 uur aan de netbeheerder op wiens net zij zijn
aangesloten in tijdsperioden van een uur een zo goed mogelijke prognose van het maximaal
af te nemen vermogen (MW) beschikbaar. De prognose heeft betrekking op de 91 dagen
volgend op de eerst volgende zaterdag 00.00 uur.
4.3.1.2 De netbeheerders verstrekken de op grond van artikel 4.3.1.1 verkregen prognoses uiterlijk
iedere donderdag voor 17.00 uur aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet.
4.3.1.3 Verbruikers met een gecontracteerd en beschikbaar gesteld vermogen van 10 MW of meer
geven wijzigingen in de op grond van artikel 4.3.1.1 verstrekte prognose uiterlijk vier uur na
het bekend worden van de wijziging(en) door aan de netbeheerder op wiens net zij zijn
7
aangesloten. Wijzigingen die een afwijking van minder dan 5% van de oorspronkelijke
prognose bedragen hoeven niet te worden doorgegeven.
4.3.1.4 De netbeheerders geven elke op grond van artikel 4.3.1.3 ontvangen wijziging uiterlijk vier uur
na het bekend worden daarvan door aan de netbeheerder van het landelijk
hoogspanningsnet.
4.3.2 Voorwaarden voor productie-eenheden
4.3.2.1 Beheerders van productie-eenheden met een vermogen van meer dan 2 MW stellen iedere
donderdag voor 12.00 uur aan de netbeheerder op wiens net zij zijn aangesloten in
tijdsperioden van een uur een zo goed mogelijke prognose van het beschikbare
productievermogen beschikbaar. De prognose heeft betrekking op de 91 dagen volgend op
de eerst volgende zaterdag 00.00 uur.
4.3.2.2 De netbeheerders verstrekken de op grond van artikel 4.3.2.1 verkregen prognoses uiterlijk
iedere donderdag voor 17.00 uur aan de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet.
4.3.2.3 Beheerders van productie-eenheden met een vermogen van meer dan 2 MW geven
wijzigingen in de op grond van artikel 4.3.2.1 gemaakte prognose uiterlijk vier uur na het
bekend worden van de wijziging(en) door aan de netbeheerder op wiens net zij zijn
aangesloten.
4.3.2.4 De netbeheerders geven elke op grond van artikel 4.3.2.3 ontvangen wijziging uiterlijk vier
uur na het bekend worden van de wijziging door aan de netbeheerder van het landelijk
hoogspanningsnet.
4.4 Bekendmaken van data
4.4.1 Lange termijn transparantie
4.4.1.1 De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet sommeert de op grond van de artikelen
4.1.2.1 en 4.1.2.3 ontvangen prognoses per jaar voor de komende periode van zeven
kalenderjaren en publiceert deze som uiterlijk 1 maart als totaal per jaar op zijn website.
4.4.2 Middellange termijn transparantie
4.4.2.1 De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet sommeert de op grond van de
artikelen 4.2.2.1 en 4.2.2.2 ontvangen prognoses per week voor het
komende kalenderjaar en publiceert deze som uiterlijk 1 november voor het komende
kalenderjaar als totaal per week op zijn website.
4.4.2.2 De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet verwerkt de op grond van de artikelen
4.2.2.3 en 4.2.2.4 ontvangen wijzigingen in de op grond van artikel 4.4.2.1 gemaakte som. De
gewijzigde som wordt uiterlijk de eerste werkdag van de week volgend op de week waarin de
wijziging(en) is (zijn) ontvangen op de website van de netbeheerder van het landelijk
hoogspanningsnet gepubliceerd.
4.4.2.3 De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet sommeert de op grond van de artikelen
4.2.3.2 en 4.2.3.3 ontvangen prognoses per week voor het komende kalenderjaar en
publiceert deze som uiterlijk 1 november als totaal per week op zijn website.
4.4.2.4 De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet verwerkt de op grond van de artikelen
4.2.3.4 en 4.2.3.5 ontvangen wijzigingen in de op grond van artikel 4.4.2.3 gemaakte som. De
8
gewijzigde som wordt uiterlijk de eerste werkdag van de week volgend op de week waarin de
wijziging(en) is (zijn) ontvangen op de website van de netbeheerder van het landelijk
hoogspanningsnet gepubliceerd.
4.4.3 Korte termijn transparantie
4.4.3.1 De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet sommeert de op grond van de artikelen
4.3.1.1 en 4.3.1.2 ontvangen gegevens per uur voor de komende 91 dagen en publiceert deze
som uiterlijk vrijdag 08.00 uur voor de komende 91 dagen volgend op de eerst volgende
zaterdag 00.00 uur als totaal per uur op zijn website.
4.4.3.2 De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet verwerkt de op grond van de artikelen
4.3.1.3 en 4.3.1.4 ontvangen wijzigingen in de op grond van artikel 4.4.3.1 gemaakte som. De
gewijzigde som wordt uiterlijk om 08.00 uur van de werkdag volgend op de werkdag waarop
de wijziging(en) is (zijn) ontvangen op de website van de netbeheerder van het landelijk
hoogspanningsnet gepubliceerd.
4.4.3.3 De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet sommeert de op grond van de van
artikelen 4.3.2.1 en 4.3.2.2 ontvangen gegevens per uur voor de komende 91 dagen en
publiceert deze som uiterlijk vrijdag 08.00 uur voor de komende 91 dagen volgend op de
eerst volgende zaterdag 00.00 uur als totaal per uur op zijn website.
4.4.3.4 De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet verwerkt de op grond van de artikelen
4.3.2.3 en 4.3.2.4 ontvangen wijzigingen in de op grond van artikel 4.4.3.3 gemaakte som. De
gewijzigde som wordt uiterlijk om 08.00 uur van de werkdag volgend op de werkdag waarop
de wijziging(en) is (zijn) ontvangen op de website van de netbeheerder van het landelijk
hoogspanningsnet gepubliceerd.
Begrippenlijst
Beschikbaar productievermogen Het maximale vermogen van de op een bepaald moment voor
elektriciteitsproductie beschikbare productie-eenheden, met inachtneming van de geplande nieuw in
bedrijf te stellen productie-eenheden, de geplande te amoveren productie-eenheden, de geplande te
conserveren productie-eenheden en de productie-eenheden die in revisie of om andere redenen niet
inzetbaar zijn.
Geïnstalleerd productievermogen Het maximale vermogen van de op een bepaald moment voor
elektriciteitsproductie beschikbare productie-eenheden, met inachtneming van de geplande nieuw in
bedrijf te stellen productie-eenheden en de geplande te amoveren productie-eenheden.
9