Ingezonden persbericht
Unisys introduceert schaalbare, wereldwijde voice portal-oplossingen
Meer mogelijkheden voor omzetgroei voor operators door minder afhankelijkheid van nieuwe handsets en netwerken
Schiphol-Rijk, 4 juni 2002 - Unisys introduceert op SUPERCOMM 2002 de nieuwe Unisys Voice Portal Solutions. Met deze oplossingen komt het bedrijf tegemoet aan de vraag in de markt naar technologie die zowel huidige als toekomstige mobiele netwerken ondersteunt. De oplossingen zijn gebaseerd op de meest intuïtieve interface die er is: de menselijke stem. De voice portal-oplossingen van Unisys bieden eindgebruikers uitgebreide mogelijkheden, zoals het gemakkelijker navigeren tussen voicemail-berichten met behulp van de stem en een eenvoudiger toegang tot webcontent wanneer portal-informatie op de PC niet beschikbaar is. Via inschrijving- en transactiemogelijkheden en een verbeterd gebruik van de stem wordt bovendien de gemiddelde opbrengst per gebruiker gemaximaliseerd.
Volgens marktvoorspellingen door The Kelsey Group, zullen in 2005 128 miljoen mensen gebruikmaken van voice portal-diensten. Daarnaast voorspelt Cahners Instat Group dat de omzet in de spraakdiensten- en voice portal-markt in 2006 $6 miljard bedraagt. Unisys Voice Portal Solutions - die onder andere Voice Controlled Messaging, Voice Web en Voice Activated Dialing (VAD) omvatten - bieden een kosteneffectieve implementatie en blijven ook werken als in de toekomst 3G-netwerken en -handsets worden ingezet.
Unisys Voice Portal Solutions bieden een centraal toegangspunt tot content en services die via spraakcommando's toegankelijk zijn en worden geleverd via audio-opnames, text-to-speech, alarm of muziek. Voice Activated Dialing is spraaknavigatie door een persoonlijk telefoonboek. Hierdoor is het mogelijk zonder toetsenbord veelvoorkomende nummers te kiezen, waardoor de telefoon eenvoudiger en vaker kan worden gebruikt. Met Voice Controlled Messaging kan met de stem tussen berichten worden genavigeerd. VoiceWeb biedt zonder computer toegang tot webdata via VoiceXML, een op de industriële standaard gebaseerde spraak-browserarchitectuur.
De hands-free, eenvoudige navigatie van de Unisys Voice Portal Solutions vergroot het gebruiksgemak van elk soort handset. Daardoor zijn operators voor hun omzetgroei minder afhankelijk van de verkoop van handsets. De apparaatonafhankelijkheid van de oplossingen beperkt het risico en biedt een alternatief voor een grotere omzet per gebruiker. Bovendien kunnen carriers deze technologie inzetten voor vele datatypes als nieuws, aandelengegevens en informatie over het weer.
De oplossingen maken ook veelvoorkomende data-applicaties geschikt voor spraakintegratie en bieden een snelle toegang tot verkoopcijfers en logistieke informatie. Zoals aangekondigd op het 3GSM World Congress 2002 in Cannes, Frankrijk heeft Unisys een intentieverklaring gesloten met Orange S.A. voor het gezamenlijk ontwerpen van nieuwe services op het gebied van voice portal-oplossingen.
"De huidige vraag in de markt wordt gevoed doordat deze nieuwe technologie een brug slaat tussen het huidige netwerk en toekomstige, op data gebaseerde hogesnelheidsnetwerken", zegt Cees van Yperen, Directeur Communications Unisys Nederland. "Voice portal-technologie wordt steeds vaker ingezet in smalbandomgevingen en als voorbereiding op toekomstige netwerken. De sterke positie van Unisys op messaging-gebied en de uitgebreide expertise in spraaktechnologie biedt grote voordelen voor onze voice portal-oplossingen."
Unisys levert service provider-diensten aan ruim honderd bedrijven (waaronder negen van de tien grootste ter wereld) in 40 landen. Daarnaast heeft het bedrijf meer dan 100 miljoen voice/fax-mailboxen geleverd en ondersteunt Unisys miljarden berichtverzendingen per jaar. De divisie voor spraakherkenningoplossingen heeft vier patenten op haar naam staan en heeft momenteel aanvragen voor nog eens zes patenten uitstaan. Daarnaast werken 's werelds meest vooraanstaande experts op dit gebied bij Unisys, waaronder dr. Bill Scholz en dr. Debbie Dahl. De laatste is momenteel voorzitter van de onlangs opgerichte Multimodal Interaction Working Group binnen het World Wide Web Consortium (W3C). Unisys is tevens actief lid van het Speech Application Language Tags-forum (SALT). SALT stimuleert het gebruik van spraak in multi-modale en telefoniesystemen.
Unisys
Unisys is een wereldwijde aanbieder van IT-diensten en -oplossingen. De 37.000 medewerkers ondersteunen klanten in ruim 100 landen bij de inzet van technologie om kansen te benutten, uitdagingen het hoofd te bieden en successen te behalen. Unisys biedt een compleet portfolio van bedrijfsoplossingen die zijn ontwikkeld op basis van de expertise op het gebied van consultancy, systeemintegratie, outsourcing, netwerkservices en beveiliging. Daarnaast levert het bedrijf hoogwaardige server- en gerelateerde technologieën. De specifieke verticale marktsectoren van Unisys zijn financiële services, transport, communicatie, media, commerciële bedrijven en de overheid. Het hoofdkantoor van Unisys is gevestigd in Blue Bell, Pennsylvania, in de Verenigde Staten. Het Nederlandse hoofdkantoor staat in Schiphol-Rijk. Meer informatie over het bedrijf is te vinden op de Unisys homepage: http://www.unisys.com of http://www.unisys.nl Beleggersinformatie is te vinden op http://www.unisys.com/investor
UNISYS
Erwin Zijlstra
Country Communications Manager Unisys Nederland
Tel: 020 - 526 78 47
Mob: 06 - 538 21 189
E-mail: erwin.zijlstra@nl.unisys.com
Lammers van Toorenburg Benelux PR
Julia Vonno
Tel: 030 - 656 50 70
E-mail: julia@lvtpr.nl