BedrijfsautoRAI
4-6-2002
Volvo75 jaar
Dit jaar bestaat Volvo 75 jaar; een feit om bij stil te staan. Van
meet af aan hebben de kernwaarden van Volvo: kwaliteit, veiligheid en
zorg voor het milieu een rol gespeeld bij de ontwikkeling van de
producten van het merk. Het heeft Volvo gebracht tot waar het nu is: s
werelds meest toonaangevende merk op het gebied van commerciële
transportoplossingen.
In 1927 werd Volvo opgericht door Assar Gabrielsson en Gustaf Larson.
De oprichting vond plaats onder slecht gesternte; de markt was op dat
moment verre van gunstig. Toch zetten zij door en in 1927 rolde de
eerste personenauto van de band: de ÖV4. Het was een model zonder dak
en niet echt ideaal voor het Zweedse klimaat. Succesvoller was de
eerste truck die ze bouwden in 1928, de LV1. Tegelijkertijd begon men
voorzichtig met de export. Het duurde tot het einde van de jaren
dertig voordat er echt volumes konden worden geproduceerd. Met name de
omnibus modellen zorgden voor een stijgende verkoop. Het succes van de
LV1 maakte dat Volvo marktleider in Zweden werd op het gebied van
trucks. Belangrijk in de jaren dertig was ook de acquisitie van Penta.
Met Penta kreeg Volvo controle over de ontwikkeling, productie en
kwaliteit voor alle Volvo-producten. De oorlogsjaren waren moeilijk,
maar door vooruit te kijken kon de basis worden gelegd voor het succes
in de naoorlogse jaren. De producten die werden geïntroduceerd waren
de PV444 personenauto, de eerste dieseltruck, de eerste bus met een
dieselmotor en de eerste trekker, de T41.
Revolutionair
In 1950 werd Bolinder-Munktell overgenomen. Dit bedrijf dat in 1832
was opgericht bleek een zeer succesvolle investering. Volvo werd
hierdoor de motor achter de landbouwmodernisering in Zweden. Volvo/
Bolinder-Munktell presenteerde in 1954 bovendien haar eerste
bouwvoertuig. In de jaren vijftig kwam Volvo met revolutionaire
producten. De Titan (met turbo-motor) zag het levenslicht en de L420
Snabbe (met een Volvo cabine en een krachtige V8 motor). De bus B655
met middenmotor versterkte de dominantie van Volvo op het gebied van
commerciële voertuigen. Maar ook de PV445 Duett, de P12000 Amazon en
de PV544 personenautos brachten succes. Niet in de laatste plaats in
Noord-Amerika, wat voor Volvo de grootste markt werd. In Gothenburg
werd in 1953 een nieuwe truckfabriek geopend. De vraag groeide in die
jaren explosief. Eind jaren vijftig presenteerde Volvo Penta de direct
ingespoten dieselmotor MD1 en de revolutionaire Acquamatic. Deze
producten vestigden de naam van Volvo Penta in de maritieme sector.
Veiligheid was één van de pijlers. Dat bleek onder meer uit de
introductie van de drie-puntsveiligheidsgordel voor personenautos.
Globetrotter
In 1965 opende Volvo de productiefaciliteit in Gent. Op dat moment
begon de echte expansie. Volvo werd steeds meer een globale speler. Zo
werd in 1968 in Kuala Lumpur, Maleisië een personenauto-fabriek
geopend. Gedurende de jaren erna werden assemblagefabrieken opgezet in
alle delen van de wereld. Ook de productiecapaciteit in Zweden werd
opnieuw uitgebreid. In 1963-1964 werd in Torslanda in Gothenburg een
nieuwe fabriek gebouwd. De productie van personenautos en commerciële
voertuigen werd compleet gescheiden. De producten, de system 8
truckrange, de B50 bussen en de 144 personenauto waren de veiligste en
meest economische voertuigen in hun segment.
De kernwaarden kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu werden in
de jaren zeventig de pijlers voor de productie, de producten en after
sales activiteiten. Begin jaren tachtig was Volvo een voornamelijk
Europees bedrijf met wereldwijde activiteiten. Gedurende dat decennium
werd Volvo een globale speler. Met de acquisitie van de Amerikaanse
truckproducent White Motor Corporation en de progressie in Noord
Amerika, Zuid Amerika, Azië en Australië werd Volvo één van de meest
toonaangevende producenten ter wereld op het gebied van mobiliteit.
Dit werd onderstreept met productintroducties. Zo werden de F10, F12
geïntroduceerd met nieuwe aandrijflijnconcepten en de
Globetrottercabine. In 1985 volgde de FL-serie. Volvo versterkte haar
positie in het bouwsegment door de samenwerking in Volvo Michigan
Euclid. Vandaag de dag is dat Volvo Construction Equipment en is één
van de meest vooraanstaande producenten van construction equipment met
een brede range producten en dealers in de gehele wereld.
Nieuwe modellen
In de jaren negentig volgden de technologische noviteiten elkaar snel
op: de FH-serie werd geïntroduceerd, de VN, de FM-serie en de NH12.
Het waren modellen die een global product platform gemeen hadden.
Volvo Car introduceerde in 1998 de S80. In 1999 verkocht AB Volvo de
personenautodivisie aan Ford Motor Company. De visie was en is dat
Ford de continuïteit en de expansiemogelijkheden beter kon waarborgen.
Eind jaren negentig had Volvo een sterke positie in Azië. Volvo trucks en bussen worden geassembleerd in India, Thailand, Maleisië en Saoedi Arabië. Volvo Construction Equipment verwierf Samsung.
Sterker dan ooit tevoren
Eind 2000 werd Renault V.I. (inclusief Mack) overgenomen. Daarmee werd
Volvo de één na grootste producent van trucks ter wereld.
Productnieuws was er overvloedig in 2001. Renault kwam met de nieuwe
Magnum, terwijl Volvo een compleet nieuwe FH- en FM-serie
introduceerde. Ook Volvo Bus presenteerde een nagenoeg compleet nieuwe
lijn bussen en versterkte daardoor haar positie als één van de
belangrijkste spelers op de wereldmarkt. De positie van de Volvo Groep
is sterker dan ooit te voren. Met een brede range aan voertuigen, en
tevens een uitgebreid pakket aan ondersteunende diensten, zoals
Dynafleet, e-commerce oplossingen en financieringsproducten
onderstreept Volvo haar visie als ´s werelds meest toonaangevende
producent van commerciële transportoplossingen.