Gemeente Bergen
Vragenuur
Twistedenerweg
Overlast door jongeren
Leerlingen bezoeken brandweerkazerne
Weekmarkt bestaat 25 jaar
De eerstvolgende raadsvergadering is op dinsdag 11 juni 2002. U bent
van harte welkom om deze bij te wonen vanaf de publieke tribune. De
vergadering begint om 19.00 uur met het vragenuur en is in het
gemeentehuis.
De agenda is als volgt:
1. Opening;
2. Spreekrecht burgers;
3. Vragenrecht raadsleden;
4. Vaststelling definitieve raadsagenda;
5. Voorstel tot vaststelling van de notulen van de vergadering van 14
mei 2002;
6. Voorstel tot vaststelling van het raadsprogramma 2002- 2006;
7. Voorstel tot wijziging verordening leerlingenvervoer;
8. Voorstel tot sanering wegverkeerslawaai;
9. Voorstel tot vaststelling gemeente rekening 2001;
10. Voorstel tot vaststelling en beschikbaarstelling krediet
regiovisie Maasduinen;
11. Voorstel tot beschikbaarstelling krediet voor structuurvisie plus;
12. Voorstel inzake standpuntbepaling Eindrapportage
Bestuurskrachtprofiel Gemeente Bergen;
13. Voorstel tot akkoordverklaring Begroting 2003 Industrieschap
Gennep-Bergen;
14. Voorstel tot vaststelling Verordening huisnummering en
straatnaamgeving;
15. Voorstel tot benoeming leden Gewestraad Gewest Noord-Limburg;
16. Begrotingswijzigingen
17. Rondvraag.
Vragenuur
Heeft u vragen over het bestuur van onze gemeente, of heeft u andere
vragen, kom dan op dinsdag 11 juni naar de maandelijkse
raadsvergadering. Deze vergadering begint met een vragenuur voor u. In
dit uur heeft u de gelegenheid om uw vraag direct aan de raad of aan
het college te stellen.
Een korte kennismaking met wethouder Vloet
Deze en de volgende weken kunt u op de gemeentelijke informatiepagina
kennismaken met het `nieuwe' gemeentebestuur voor de periode 2002 tot
en met 2006. Het bestuur van de gemeente bestaat uit drie organen: de
raad, het college van burgemeester en wethouders (B&W) en de
burgemeester.
Burgemeester Klaverdijk werkt samen met twee nieuwe wethouders. Door
de nieuwe dualistische bestuursvorm zijn de wethouders nog wel gekozen
uit de raad, maar na beëdiging géén raadslid meer. Deze week kunt u
kennismaken met wethouder Vloet.
Persoonlijk
"Ik ben in 1942 geboren in Overloon. Een groot deel van mijn jeugd heb
ik daar doorgebracht. Omdat ik, net als mijn broers, graag de
boerderij van mijn vader over wilde nemen, ging ik studeren aan de
landbouwschool. Daarna heb ik een opleiding gevolgd voor bosbouw en
cultuurtechnisch onderwijs. Mijn broer had inmiddels de boerderij
overgenomen en ik ging werken bij de landinrichtingsdienst in Tilburg.
Vijf jaar later ben ik in Heerlen gaan werken voor het sociale
werkvoorzieningschap van Zuid-Oost Limburg. In 1973 verhuisde ik met
mijn vrouw Maria en met onze twee zonen Bart en Gijs naar Bergen. Daar
werd mijn dochter Floor geboren. De afgelopen 29 jaar werkte ik bij
het waterschap als hoofd technische dienst en na de fusie als hoofd
van de afdeling onderhoud en beheer. De Maaswerken, het kadeplan,
calamiteiten hoog water en de muskusratbestrijding zijn projecten waar
ik me bij het waterschap mee bezig houdt. Daarnaast zat ik in de raad
van het sportfondsenbad en heb ik me ervoor ingezet dat er een
muziekschool kwam voor Gennep en omstreken.
In 1982 werd Nic Vloet raadslid (CDA). De eerste vier jaar zat hij in
de commissie welzijn, de laatste 4 perioden in de commissie
Grondgebiedzaken. Inmiddels is zijn trouw beloond met een Koninklijke
onderscheiding. Deze onderscheiding kreeg hij ook voor zijn inzet voor
het bestuur van de muziekschool en de meer dan 30 jaar dat de heer
Vloet al lid is van de fanfare Les Montagnards uit Bergen. "Met de
portefeuille grondgebiedzaken heb ik de meeste affiniteit, gevoel en
contacten binnen het gebied en de provincie. Ik houdt me onder anderen
bezig met Ruimtelijke ordening, Bouw- en milieuzaken en Verkeer.
Daarnaast ga ik me inzetten om de reconstructie en de structuurvisie
goed van de grond te krijgen. Ik heb nu zowel bouw als
milieuvergunningen in mijn portefeuille. Hierdoor is het gemakkelijker
om die twee aan elkaar te koppelen. Ik heb alle vertrouwen in de
samenwerking in het college."
Op de eerste en derde maandag van de maand heeft wethouder Vloet
De Twistedenerweg
De Twistedenerweg in Wellerlooi is de verbindingsweg tussen de
provinciale weg N271 in Nederland en de plaats Twisteden in Duitsland.
De grensovergang op de Twistedenerweg is bedoeld als `groene'
grensovergang voor hoofdzakelijk recreatief verkeer.
Het gedeelte van de Twistedenerweg nabij de Duitse grens wordt echter
intensief gebruikt door zwaar vrachtverkeer. Een belangrijk deel van
het vrachtverkeer op de Twistedenerweg heeft zijn herkomst en/ of
bestemming in Duitsland. Aan de Duitse zijde van de grensovergang
Twistedenerweg is een vergunning voor een ontgronding verleend.
Ondanks afspraken met de ontgronder wordt toch over Nederlands
grondgebied afgevoerd, en wel via de Twistedenerweg. De Twistedenerweg
is echter niet geschikt om dergelijk zwaar verkeer te verwerken. De
weg is smal en de kwaliteit van het wegdek is matig. Het gebruik van
deze weg door vrachtverkeer is tevens strijdig met het natuur- en
landschapsbeleid.
Voorgenomen maatregel
Om de overlast, veroorzaakt door het vrachtverkeer, te beperken wil de
gemeente het gedeelte van de Twistedenerweg tussen de Heerenvenweg en
de Duitse grens afsluiten voor vrachtverkeer. Deze afsluiting heeft
nadelige gevolgen voor een aantal ondernemingen in het grensgebied.
Daarom wordt aan een aantal bedrijven een ontheffing verleend, zodat
de vrachtauto's van deze bedrijven toch gebruik kunnen blijven maken
van de Twistedenerweg.
Ontheffing
Om te kunnen beoordelen of bedrijven in aanmerking komen voor een
ontheffing, is een aantal voorwaarden opgesteld. Om de ontheffing te
krijgen moeten bedrijven aan al deze voorwaarden voldoen. Allereerst
moeten bedrijven hun herkomst of hun bestemming hebben binnen een
straal van vier kilometer aan de Nederlandse zijde of 2,5 kilometer
aan de Duitse zijde van de grensovergang. Een ontheffing geldt
uitsluitend voor het vervoer van landbouwproducten. Ten slotte mag het
ledig gewicht van het voertuig en het laadvermogen totaal maximaal
22.500 kilo bedragen. Het plan wordt gesteund door de bedrijven uit de
grensstreek en de politie.
Ter inzage
Het ontwerp verkeersbesluit en de daarbij behorende stukken voor de
afsluiting liggen met ingang van donderdag 6 juni tot en met woensdag
3 juli 2002 gedurende vier weken ter inzage bij de afdeling Ruimtelijk
Beheer in het gemeentehuis. U kunt de stukken elke werkdag van 9.00
tot 12.00 uur of, na een telefonische afspraak 's middags inzien.
Belangstellenden kunnen tijdens deze periode tegen dit besluit een
bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders
van Bergen.
Vervolg traject
De binnengekomen reacties worden vervolgens beoordeeld en meegenomen
in het definitieve besluit door het college. Het definitieve
verkeersbesluit wordt gedurende zes weken ter inzage gelegd. Gedurende
deze periode hebben belanghebbenden de mogelijkheid om in beroep te
gaan. Nadat het verkeersbesluit definitief is vastgesteld, kunnen
ontheffingen worden verleend aan de bedrijven die voldoen aan de
voorwaarden.
Overlast door jongeren
Maatregelen ook deze zomer van kracht
De afgelopen jaren is er regelmatig sprake geweest van overlast door
jongeren. In de zomer van 2001 concentreerden de problemen zich met
name op het Raadhuisplein in Bergen en de Zonneweide in Well. De
overlast leidde tot veel klachten.
Burgemeester en wethouders hebben besloten een aantal maatregelen te
treffen om de overlast zoveel mogelijk tegen te gaan. Dit in het
belang van de openbare orde en veiligheid. Dit beleid wordt de komende
zomer voortgezet.
De volgende maatregelen zijn getroffen:
* het verbod om in alle bebouwde kommen van de gemeente Bergen
alcoholhoudende dranken te nuttigen op de weg; ook is het verboden
om in het bezit te zijn van aangebroken flesjes, blikjes en
dergelijke met alcoholhoudende drank;
* voor het gebied rond de Zonneweide is een gesloten verklaring
ingesteld voor alle voertuigen met uitzondering van aanwonenden en
fietsers. De benodigde borden zijn aangebracht en er is een
voetgangersluis geplaatst;
* in overleg met de politie is afgesproken dat alle vormen van
overlast direct worden gemeld. Deze meldingen krijgen voorrang. In
overleg met justitie wordt snelrecht toegepast.
Naleving
Er wordt nauwgezet en strikt toegezien op naleving van de ingestelde
maatregelen. Na de zomer vindt er een evaluatie plaats waarbij wordt
nagegaan of er verdergaande maatregelen getroffen moeten worden.
Leerlingen bezoeken brandweerkazerne
Begin januari 2002 vond er een onverwachte rampoefening plaats in
samenwerking met de brandweer, politie, Rode Kruis en het
gemeentebestuur van Bergen.
De `slachtoffers' werden gespeeld door 27 leerlingen uit groep 8 van
de St. Jozefschool. Als tegenprestatie nodigde de brandweer de
leerlingen uit om een middag mee te lopen op de brandweerkazerne van
Bergen.
Informatiemiddag
Op 28 mei was het dan zover. De middag, die in samenwerking met de
politie was opgezet, begon met het zoeken naar een brandhaard in een
ruimte met zware (oefen)rook. Daarna mochten de leerlingen helpen bij
het opbouwen van het aflegsysteem en met het blussen van een fictieve
brand in een hooimijt. Vervolgens was de politie aan de beurt. Vol
interesse luisterden de leerlingen naar de uitleg over het kogelvrij
vest, het dienstpistool en de alcoholtest. Deze leuke, leerzame dag
werd afgesloten met een ritje in de politiebus met zwaailichten en
sirene.
25-jarig bestaan weekmarkt Bergen
Jubileum gevierd met diverse activiteiten
Dit jaar bestaat de weekmarkt in Nieuw Bergen 25 jaar. Op 20 mei 1977
werd de weekmarkt officieel geopend. Het begon met een aantal
ondernemers die op verschillende dagen producten verkochten. Deze
ondernemers besloten vervolgens om samen op één dag een minimarkt te
organiseren.
De vrijdagmorgen was het aangewezen dagdeel en het Raadhuisplein de
juiste plaats. De aanvragen voor een standplaats stroomden binnen op
het gemeentehuis. Vandaar dat op 17 februari 1976 de
ondernemersvereniging Bergen een officieel verzoek indiende om de
mogelijkheden voor een echte weekmarkt te onderzoeken.
Marktmeesters
Piet Custers was de allereerste officiële marktmeester. Samen met de
marktkooplieden werkte Piet hard aan promotie van de weekmarkt. Zo
probeerden ze publiek naar Nieuw Bergen te krijgen. Nico Veger
(ex-marktmeester) en Math van Elsbergen (huidige marktmeester)
vertellen: "Een marktmeester moet zijn markt goed onderhouden. Hij
zorgt voor maximaal 21 verschillende kraampjes, regelt vervanging
wanneer een marktkoopman ermee stopt, door bijvoorbeeld een
van de marktkooplieden van de wachtlijst toe te laten. Kooplieden die
waar aanbieden, waarvan al een kraampje op de markt staat, worden op
deze wachtlijst geplaatst. Een marktmeester houdt er toezicht op dat
de marktkooplieden op tijd aanwezig zijn en zeker niet te vroeg
vertrekken. Ook let hij op de prijzen en de waren die aangeboden
worden op de markt. De marktmeester is een soort beschermheer voor de
markt, niet alleen voor de marktkooplieden, maar ook voor de klanten."
Veel veranderd
De markt is door de jaren heen wel veranderd. Vroeger lag bijvoorbeeld
de vis in bakken ijs en werd er minder naar de hygiëne omgekeken. De
laatste jaren zijn er veel meer verkoopwagens op de markt gekomen.
"Café Tissen was het stamcafé van de markt, daar zijn heel wat liters
bier geschonken en daar werd veel gepraat," aldus Nico Veger. Hij
vervolgd zijn verhaal en verteld: "Elke vrijdagmorgen was het daar
feest en bleven de marktkooplieden lang hangen, maar dat is niet meer.
Marktkooplieden moeten na de Bergense markt gelijk hun spullen
inpakken en doorgaan naar de volgende markt op vrijdagmiddag."
Ontmoetingsplaats
"Het is echt fantastisch dat de markt nu alweer 25 jaar bestaat. We
hebben er altijd met plezier overheen gelopen. Voor ons is het de
ontmoetingsplaats van Bergen, er hangt een gemoedelijke sfeer en het
is er altijd gezellig," vertellen Nico Veger en Math van Elsbergen met
een glimlach op hun gezicht.
Juni in teken van markt
De maand juni staat in het teken van het 25-jarig bestaan van de
markt. Op 7 juni worden, bij elke aankoop op de markt, lootjes
uitgedeeld. Door deze lootjes in te leveren op de markt, kan iedereen
meedoen aan de grote jubileumloterij. Inlevering van 5 lootjes wordt
beloond met een presentje. Op 7, 14 en 21 juni worden deze lootjes
uitgedeeld. De trekking van de loterij is op 21 juni om 12.00 uur op
het marktplein. De gehele dag staat in het teken van het 25-jarig
bestaan. Er staan diverse activiteiten op het programma. Iedere
bezoeker krijgt een gratis kop koffie met cake en voor de kinderen is
er ranja met een lekkernij.