Centraal Bureau Levensmiddelen
Persberichten
Groot nationaal supermarktonderzoek
Leidschendam, 4 juni 2001
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie
van de Nederlandse supermarkten, presenteert vandaag het
CBL-jaarverslag. Een huishouden heeft vorig jaar gemiddeld 97 euro per
week uitgegeven aan dagelijkse boodschappen. De omzet van de
supermarkten steeg van 21,4 miljard euro in 2000 naar 22,9 miljard
euro in 2001, zo maakte CBL-voorzitter Klaas van den Doel bekend.
Spectaculair is de populariteit van gemaksproducten en kant-en-klaar,
zij stegen met maar liefst 15%. Op basis van de verkopen over de
eerste vijf maanden verwacht het CBL dat dit jaar een zelfde
omzetstijging zal worden behaald. De stagnatie van de economie gaat de
levensmiddelenhandel dus voorbij.
Voorzitter Van den Doel had ook een boodschappenlijstje voor het
nieuwe kabinet. Het CBL wil dat het kabinet de grote problemen op het
gebied van criminaliteit en bereikbaarheid aanpakt. Vooral
supermarkten in binnensteden en oude wijken kunnen hierdoor op den
duur gedwongen worden hun deuren te sluiten. Dit is geen holle kreet.
De eerste tekenen zijn er namelijk al. De leden van het CBL hebben
geen winkels om te slúiten, maar in sommige gevallen hebben ze geen
keuze, aldus Van den Doel. Sluiting van supermarkten zal leiden tot
verdere verloedering en verpaupering van deze buurten en wijken. Vaak
vormen de supermarkten de enige winkelvoorziening. Jaarlijks wordt er
voor 180 miljoen euro uit supermarkten gestolen.
Van den Doel roept het nieuwe kabinet ook op allerlei overbodige
regelgeving te schrappen. Zoals het plan van minister Pronk om
statiegeld op blikjes en petflesjes te heffen. Zwerfafval is geen
zwervend afval, maar afval dat burgers op straat gooien. Die burgers
moeten op de bon geslingerd worden. Het is te gek voor woorden dat
ondernemers de dupe moeten worden van het falende overheidsbeleid van
het niet handhaven, aldus Van den Doel. De invoering van statiegeld
zou de detailhandel en de consument 125 miljoen euro per jaar kosten.
Samen met het CBL-jaarverslag werd ook het onderzoek ConsumentenTrends
2002 van het Erasmus Food Marketing Instituut bekend gemaakt. Een
groot nationaal onderzoek naar wat de consument vindt van de
supermarkt. Hoewel 97% van de Nederlanders vindt dat de supermarkten
goed inspelen op hun wensen, heeft de Nederlander nog extra wensen. De
CBL-wensen top 5 ziet er als volgt uit: 1. Snelkassas (84%), 2.
Gelduitgifteautomaten (72%), 3. Extra geld pinnen bij de kassa (71%),
4. Klantentoiletten (70%), 5. Goede fietsparkeermogelijkheden (67%).
De consument wil dat supermarkten hun assortiment nog verder
uitbreiden. Producten die de consument ook graag in de supermarkt wil
kopen zijn: 1. Geneesmiddelen zonder recept (71%), 2. Kaart- en
ticketverkoop (69%), 3. Slijterij (68%), 4. Fotoservice (64%), 5.
Kantoorartikelen (64%).
Ergernissen zijn er ook: 1. Lang wachten bij de kassa (28%), 2.
Artikelen uit assortiment gehaald (23%), 3. Bijvullen tijdens
openingstijden (22%), 4. Uitverkochte artikelen (21%), 5. Uitverkochte
aanbiedingen (19%). Gemiddeld geeft de consument de supermarkt een
rapportcijfer van 7,7.