Gemeente Boarnsterhim
"Boarnsterhim, de wind in de zeilen"
RAADSPROGRAMMA
voor de bestuursperiode
2002 - 2006
Bestuur
De raad stelt zich positief op ten opzichte van de uitwerking van de
vernieuwingen in het openbaar bestuur. De gewenste bestuursstijl
kenmerkt zich door transparantie voor de burgers. Burgers spelen een
betekenisvolle rol voor zowel de raad als voor het college en de
gemeentelijke organisatie. Voor de raad betekent dat de introductie
van het vragenrecht van burgers en het opdoen van ervaringen met het
actiever betrekken van burgers in een vroeg stadium van beleids- en
meningsvorming. Aan de hand van de startnotitie zal hierover nader
worden overlegd tussen raad en college, uitmondend in nadere concrete
afspraken wie wanneer op welke wijze de burgers betrekt bij concrete
beleidsvraagstukken. De opgedane ervaringen worden periodiek
geëvalueerd om zodoende daarvan te leren. Het dualisme wordt zo als
een groeimodel geïntroduceerd. In de planning van de
raadsvergaderingen wordt ruimte ingelast voor thematische
bijeenkomsten.
De raad kiest voor het handhaven van de commissiestructuur in de vorm
van twee commissies van advies voor de raad, met een functionele
indeling rond beleidsclusters die herkenbaar zijn voor de burgers. De
publieksgerichte onderwerpen worden als eerste op de agenda geplaatst.
De commissievergaderingen vinden plaats op twee avonden en beginnen om
19.30 uur. De voorzitters vullen hun rol in als technisch voorzitter.
De raad kiest de voorzitters op basis van deskundigheid.
Communicatie, voorlichting en promotie
Het imago van de gemeente moet in de komende bestuursperiode
aantoonbaar beter. Voor de bestuursorganen is dit een speerpunt voor
de onderlinge bestuurlijke verhoudingen en samenwerking. Voor de
organisatie is dit een speerpunt voor het concrete beleidsveld
Communicatie en voor de bestuursondersteuning in algemene zin. Als
basis zal dienen een door de raad vast te stellen communicatieplan.
Algemene zaken en coördinatie
De rol en het takenpakket van de burgemeester verandert in het duale
stelsel. Veranderingen in de richting van zorg voor de goede
samenwerking binnen het college, aandacht voor de kwaliteit van de
dienstverlening aan de burgers en bewaken van de juiste
bestuursrechtelijke behandeling van burgers. Het laatste vertaalt zich
concreet naar beoordeling en rapportage in het burgerjaarverslag van
de juiste toepassing van inspraakrecht, recht van bezwaar en beroep,
klachtenrecht en ombudsrecht.
Onveranderd blijft de representatieve taak van de burgemeester naast
zijn wettelijke verantwoordelijkheden voor openbare orde en
veiligheid.
Openbare orde en veiligheid
Als uitwerking van het in gang gezette beleid zal in de komende
bestuursperiode integraal veiligheidsbeleid worden uitgewerkt. Tevens
moet de veiligheidsaanpak in de vorm van gebiedsgebonden politiezorg
worden geïmplementeerd, waarbij speciale aandacht is voor de relatie
met de dorpen. Daarbij spelen de elementen sociale veiligheid en
handhaving een belangrijke rol.
Een belangrijk aspect daarvan is de oefening van de rampenbestrijding.
Dit moet leiden tot een verdere intensivering van de samenwerking met
de hulpverleningsdiensten. Van groot belang daarbij is de facilitering
van de diensten die belast zijn met het bestrijden van ongevallen en
rampen. Als uitwerking hiervan zal op korte termijn op basis van het
door de raad geïnitieerde onderzoek besluitvorming over de nieuwbouw
van de brandweerkazerne te Grou worden besloten.
Regionale samenwerking
De gemeente werkt in regionaal verband samen inzake bovenlokale
vraagstukken en bij de uitvoering van taken die de schaal van de
gemeente te boven gaan en beter op regionaal niveau kunnen worden
aangepakt. Verdere samenwerking met buurgemeenten is geëigend als
daardoor de professionaliteit van het aanbod voor de burgers toeneemt
en de burgers zich daarbij herkennen in de aard en schaal van dat
samenwerkingsverband.
Voor intensivering van regionale samenwerking of verdere samenwerking
in de vorm van gemeenschappelijke regelingen is het noodzakelijk dat
vooraf duidelijkheid bestaat over te behalen doelen, nagestreefde
effecten (prijs/prestatie) en te realiseren samenwerkingsvoordelen.
Economische samenwerking
De gemeente vervult een belangrijke rol bij het instandhouden van
bestaande werkgelegenheid en bij het ontwikkelen en bevorderen van
nieuwe mogelijkheden. De gemeente wil zich inspannen voor een gunstig
bedrijvenklimaat met ruimte voor zich ontplooiende bedrijven. Voor
versterking van de plattelandseconomie is het wel nodig dat bij de
ontwikkeling de aard en schaal van de dorpen wordt gerespecteerd. De
bedrijfsterreinen bij de grotere dorpen zijn vooral bestemd voor
bedrijvigheid in de toeristisch-recreatieve sector en in de zakelijke
dienstverlening. Het faciliteren van het bestaande bedrijfsleven
krijgt een hogere prioriteit dan het binnenhalen van bedrijven van
buiten Boarnsterhim. Door het aanbieden van aantrekkelijke
groeilocaties op onze bedrijvenlocaties bieden wij mogelijkheden voor
verplaatsing van die bedrijven die op slot zitten door schaal- of
milieubeperkingen.
Personeel en organisatie
De raad kiest als beleidsuitgangspunt de kwaliteitsverbetering van de
gemeentelijke dienstverlening. De in gang gezette organisatie
ontwikkeling wordt voortgezet. Het personeelsbeleid richt zich op het
stimuleren van de persoonlijke ontplooiing van de medewerkers. Met als
doel capabele medewerkers die onderling goed samenwerken en plezier
beleven aan een geslaagde dienstverlening aan bestuur en burger.
Realisatie van een nieuw gemeentekantoor zal in deze bestuursperiode
worden afgerond. Het nieuwe gebouw krijgt het karakter van een
marktconform kantoorgebouw, flexibel in maatvoering en inrichting en
dat een bijdrage levert aan een adequate dienstverlening aan de klant.
Financiën
De financiële huishouding van de gemeente is op orde. De raad wenst
een evenwichtig financieel beleid met een effectieve inzet van de
schaarse middelen. In de afgelopen periode zijn beleidsambities
gerealiseerd waarvoor het nodig was reserves te benutten. Daardoor zal
in de komende bestuursperiode een kritische afweging nodig zijn van
extra inkomsten ten behoeve van extra noodzakelijke investeringen en
een acceptabele ontwikkeling van de lastendruk voor de burgers door
aanpassing van de OZB. Voor de overige belastingen en tarieven streven
we naar kostendekkende tarieven. Jaarlijks indexeren we de tarieven
met het inflatiecijfer.
De rioolrechten blijven de komende twee jaar, behoudens de jaarlijkse
indexering, op het huidige kostendekkende niveau. Vermoedelijk zullen
in de jaren 2006-2010 extra financiële middelen nodig zijn voor de
uitvoering van het Gemeentelijk Rioleringsplan. Vandaar dat nog nader
bezien zal worden hoe een grote tariefsverhoging in een korte periode
voorkomen kan worden.
Bij de start van de nieuwe bestuursperiode dient een actualisatie
plaats te vinden van de reserves en voorzieningen met het oog op het
actualiseren van de weerstandsreserve van de gemeente.
Het beleidsprogramma zal worden uitgewerkt in een bestuurlijk
actieprogramma, waarbij de concrete acties in tijd en onderlinge
prioriteit zullen worden aangegeven.
De raad krijgt in het kader van de bestuurlijke vernieuwing onder meer
het recht van onderzoek. De gemeentelijke rekenkamer vervult daarbij
een belangrijke rol. De rekenkamer moet daarom zo snel mogelijk weer
kunnen functioneren waarbij aandacht wordt besteed aan een invulling
met onafhankelijke leden. De evaluatie van de huidige rekenkamer zal
hierbij richtinggevend zijn. Door budgettering stimuleren wij een
kostenbewuste onderzoeksprogrammering.
Onderwijs
De scholen vormen het kloppend hart van de dorpsgemeenschappen. De
functie van de school gaat verder dan alleen het onderwijskundige
aspect. De gemeente heeft taken op het brede terrein van ontwikkeling
en achterstandenbeleid.
Onderwijshuisvesting
Vanaf 1998 wordt in de gemeente gewerkt met een meerjarenperspectief
onderwijshuisvesting met bijbehorend investeringsprogramma. In de
periode 2002-2006 dient het investeringsprogramma onderwijshuisvesting
verder te worden uitgevoerd waarbij binnen de besluitvorming de
zogenaamde brede school prioriteit heeft.
Lokaal onderwijs jeugdbeleid
Het ingezette beleid op het gebied van het lokaal onderwijs
jeugdbeleid dient voortvarend te worden opgepakt. Het vroegtijdig en
structureel opsporen van ontwikkelingsachterstanden en maatregelen om
deze achterstanden te verkleinen zijn van het grootste belang. In de
komende raadsperiode zal hier nader beleid op ontwikkeld moeten
worden.
Leerplicht
De aanpak van de leerplicht zoals deze is ingezet dient te worden
voortgezet. Terugdringing van verzuim en het voorkomen van voortijdig
schoolverlaten is van grote importantie om maatschappelijke schade te
voorkomen.
Schoolbestuurlijke taak
Sinds 1999 is de schoolbestuurlijke taak van het openbaar
basisonderwijs op afstand gezet via een bestuurscommissie ex artikel
82 van de Gemeentewet. Voor 1 oktober 2002 zal een evaluatie worden
uitgevoerd. Naar aanleiding van de resultaten van de evaluatie zal
nader richting moeten worden gegeven aan de wijze waarop de gemeente
verder wil met de huidige bestuursstructuur van het openbaar
basisonderwijs. Hierbij dient rekening gehouden te worden met
ontwikkelingen van schaalvergroting bij zowel de bestuursvormen
openbaar basisonderwijs als de schoolbestuurlijke ondersteuning.
Leerlingenvervoer
Het ingezet beleid ten aanzien van leerlingenvervoer handhaven.
Uiteraard rekening houden met landelijke ontwikkelingen.
Sociale Zaken
Het ingezette beleid op het gebied van de minima handhaven. Rekening
houden met landelijke ontwikkelingen op dit gebied. Periodieke
voorlichting verstrekken aan inwoners over de mogelijkheden van
bijstand, minimabeleid, kwijtschelding etc.
Vluchtelingen
In verband met diverse ontwikkelingen zoals de effecten van de
invoering van de Vreemdelingenwet, de overdracht van Roa/Vvtv aan het
COA, de situatie rondom uitgeprocedeerde vluchtelingen zal het college
een integraal beleid voorstaan dat rekening houdt met bovenstaande
ontwikkelingen. Het is hierbij van groot belang om statushouders te
stimuleren om optimaal binnen onze gemeente te integreren. Uiteraard
hebben al deze ontwikkelingen invloed op de positie en taken van
Stichting Vluchtelingenwerk.
In overleg zal een nieuwe positionering moeten worden vastgesteld.
AZC
De raadsbesluiten omtrent de vestiging van het AZC worden
gerespecteerd met inachtneming van het amendement van de PvdA.
Werkgelegenheidsbeleid
Het bestaande beleid en inspanningen op gebied van sociale activering
en uitstroombevordering moeten worden gehandhaafd en zo mogelijk
uitgebreid. Middelen binnen de afdeling Sociale Zaken moeten maximaal
worden ingezet ten behoeve van sociale activering en
uitstroombevordering.
Emancipatie
Algemeen: bij ontwikkelen en uitvoeren van beleid toetsen of alle
doelgroepen dezelfde kansen hebben.
Specifiek: beleid er op richten dat iedereen de mogelijkheid heeft om
de keuze te maken werk en zorg te combineren.
Kinderopvang
Beleid en subsidiëring op het gebied van kinderopvang dienen gericht
te zijn op alle soorten van opvang met een adequaat kwaliteitsniveau
en gegarandeerde continuïteit voor de gebruikers van de opvang. Er
moet actief beleid ontwikkeld worden om te voorzien in opvangbehoefte
ook in kleinere kernen. De toegankelijkheid van opvang voor mensen met
een minimuminkomen moet worden gehandhaafd.
Peuterspeelzalen
De kwaliteitsimpuls zoals ingezet met het vaststellen van de
beleidsnotitie "Peuterspeelzalen op weg naar de toekomst" 2002-2006
moet worden voortgezet. Deze kwaliteitsimpuls betreft:
- de continuïteit in de organisatie van peuterspeelzalen;
- het voldoen aan de CAO-eisen;
- de kwaliteit van accommodaties;
- het pedagogisch niveau.
Speeltuinen
De gemeente moet meer voorwaarden creëren binnen openbare ruimte om te
spelen. Speeltuinen zijn van belang voor de ontplooiing van kinderen
en sociale contacten van zowel kinderen als ouders. Uitgangspunten van
beleid moeten zijn:
- speelgelegenheden (ver)plaatsen daar waar vraag is;
- veiligheid staat voorop;
- kwaliteit boven kwantiteit;
- onderhoud en aansprakelijkheid goed organiseren;
- initiatieven van burgers honoreren;
- betrokkenheid van burgers bevorderen.
Jeugd- en jongerenwerk
Het jeugd- en jongerenwerk krijgt van de werkgroep zeer hoge
prioriteit. Onder het motto "de jeugd is de toekomst" dient het jeugd
en jongerenwerk een belangrijke impuls te krijgen in de komende
raadsperiode. Uitgangspunten van beleid zijn:
- zo vroeg mogelijk jongeren binden;
- aansluiten op de behoefte van jongeren;
- stimuleren van het organiseren van activiteiten gericht op
ontspanning, educatie, voorlichting en zelfontplooiing door sturing
met financiële middelen gebaseerd op activiteiten;
- jongeren stimuleren vrijwilligerswerk te doen;
- ondersteunen kader jeugd- en jongerenwerk;
- onderzoek naar het instellen van een jongeren adviescommissie;
- accommodaties naar aard en schaal.
De inzet van de jongerenwerker dient aan deze uitgangspunten verbonden
te zijn.
Vrijwilligersbeleid
De leefbaarheid in de dorpen (denk aan onder anderen mantelzorg) en
het bestaansrecht van verenigingen in de dorpen is voor een groot deel
afhankelijk van het vrijwilligerswerk. Beleid dient er op gericht te
zijn de vrijwilligers te stimuleren, faciliteren en ondersteunen en
daarmee een fundament te leggen voor een gezond en bloeiend
vrijwilligersklimaat in de gemeente. Dit dient één van de speerpunten
van beleid te zijn in de komende raadsperiode. Jaarlijks wordt een
vrijwilligersprijs beschikbaar gesteld voor een in het oog springend
project of activiteit in de gemeente ter grootte van 1.000,00.
Accommodatiebeleid
Voortzetten van de ingezette lijn van integraal accommodatiebeleid
waarbij accommodatiebeleid dient als middel om onderwijs-, sport en
welzijnsdoelen te realiseren. Door vraag en aanbod nu en in de
toekomst bij elkaar te brengen dient er een acceptabel
kwaliteitsniveau gerealiseerd te worden van de accommodaties van
welzijn-, sport en onderwijsinstellingen. Hierbij dient herschikking
van bestaande voorzieningen prioriteit te krijgen indien dit niet in
strijd is met andere ontwikkelingen.
Het gemeentelijk subsidiebeleid dient gericht te zijn op het zodanig
inzetten van financiële middelen dat er sprake is van een optimaal
kwalitatief gebruik en beheer van accommodaties.
De huidige subsidieregeling voor stichting en verbouw van
accommodaties dient te worden herijkt en geflexibiliseerd waarbij aard
en schaal van de betrokken voorzieningen in samenhang moeten worden
bezien, dat op een zodanige wijze de leefbaarheid in onze dorpen wordt
gewaarborgd.
Bibliotheek
Ingezet beleid handhaven en actief oriënteren op de consequenties van
de landelijke discussie over schaalvergroting en innovatie van het
bibliotheekwerk.
Muziekonderwijs
Expliciete relatie tussen gemeentelijke subsidie en gemeentelijke
doelen in het kader van het muziekonderwijs. Doel van het
muziekonderwijs dient te zijn dat kinderen en jongeren de mogelijkheid
hebben om algemene muzikale vorming te ontvangen en daarna enige jaren
specifieke muzikale vorming (instrumentaal, vocaal, hafabra).
Volksgezondheid, waaronder Wvg
De gemeente heeft op basis van de Wet collectieve preventie
volksgezondheid verantwoordelijkheid op het terrein van de
volksgezondheid. Het gemeentelijk beleid moet zich richten op
maatregelen ter verbetering van de gezondheid van de inwoners van onze
gemeente. Deze maatregelen zullen de diverse terreinen moeten
bestrijken binnen onze gemeente zoals welzijn, milieu, bouw en woning
toezicht en ruimtelijke ordening Het aanstellen van een
vertrouwensarts zal worden onderzocht.
Ten aanzien van de Wvg dient het beleid minimaal te worden gehandhaafd
op het huidige niveau. Uiteraard dient ingespeeld te worden op
landelijke ontwikkelingen. De voorlichting aan de doelgroep moet
geoptimaliseerd worden.
Na de invoering van het collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) zal
de uitwerking nauwgezet worden gevolgd of het CVV ook voor de
doelgroep van de Wvg een adequate aanvullende vervoersvoorziening is.
Sport
Sport is een belangrijke voorziening voor het in stand houden en
bevorderen van de leefbaarheid in de dorpen. Sport is belangrijk
vanuit het oogpunt van volksgezondheid, ontspanning en ontplooiing en
vanwege de sociale binding. Sportdeelname dient zoveel mogelijk
gestimuleerd worden voor zowel jongeren als senioren.
Extra aandacht moet geschonken worden aan het gegeven dat met name
veel jongeren in de leeftijd van 12-18 jaar stoppen met sporten.
Hiertoe dienen maatregelen te worden genomen waarbij verenigingen
bijvoorbeeld samen met het jeugd en jongerenwerk en de scholen actief
beleid te voeren om jongeren te stimuleren te blijven sporten. Met
name de breedtesport verdient onze aandacht.
Tevens dient in de komende periode geïnvesteerd te worden in de
kwaliteit van de sportaccommodaties: saneren en moderniseren daar waar
nodig. Ook dient er een transparant, evenwichtig tarieven- en
subsidiebeleid te worden ontwikkeld waarbij aard en omvang van de
voorzieningen in samenhang worden bekeken, voor zover de gemeente er
invloed op heeft.
Uitgangspunt is dat er een vorm van een zwembadvoorziening blijft in
onze gemeente die beter voldoet aan de behoefte van de consument. Dit
dient gerealiseerd worden binnen de huidige beschikbare middelen en
eventueel in samenwerking met een private partij.
Gehandicapten en seniorenbeleid
Het ingezet beleid dient te worden voortgezet. Dit beleid en de
voorzieningen dienen gericht te zijn op het zolang mogelijk
zelfstandig en in hun eigen omgeving kunnen blijven wonen van
gehandicapten en ouderen, het zich veilig voelen en het kunnen
deelnemen aan het maatschappelijk verkeer. Binnen de verschillende
beleidsterreinen van de gemeente zal rekening moeten worden gehouden
met de belangen van ouderen en gehandicapten. Wat betreft zorg dient
de zorg van huisarts en thuiszorg als basisvoorzieningen beschikbaar
zijn voor elk dorp. Overigens dienen arrangementen te worden afgestemd
op de behoefte van gehandicapten en ouderen zowel wat betreft behoefte
aan zorg als behoefte aan deelname aan maatschappelijke activiteiten.
Dit vraagt om en nauwkeurige afstemming tussen de verschillende
instellingen die voorzieningen voor ouderen bieden. De gemeente heeft
hierbij een regisserende rol en kan zonodig sturend financiële
middelen inzetten.
Kunst, cultuur en recreatie
Kunst, cultuur en recreatie hebben betrekking op activiteiten in de
vrije tijd die het geestelijk leven verrijken en zorgdragen dat men
daarna weer de kracht en energie heeft om het gewone leven van werk,
school en gezin weer aan te kunnen. Het beleid van de gemeente dient
zich te richten op het ondersteunen van zaken die de leefbaarheid
bevorderen in cultuurrecreatieve zin (bibliotheek, muziekonderwijs,
Friese taal en cultuur, musea). Daarnaast dient het beleid van de
gemeente gericht te zijn op het stimuleren en ondersteunen van
vernieuwende initiatieven op het brede gebied van de kunst (beeldende
vormgeving, letteren, toneel, film etc.)
Educatie
Net als in de sociale zekerheid dient ook de basiseducatie en
volwasseneneducatie meer vraaggericht gaan werken dan nu het geval. De
behoefte van de inwoners van de gemeente, en met name van specifieke
doelgroepen is de basis van het aanbod van de educatie. Trefwoorden
zijn regie, inkoop en casemanagement waardoor ook bij educatie
maatwerk en intensieve trajectbegeleiding geboden kan gaan worden.
Maatschappelijk werk
Op basis van de herstructurering van de sociale zekerheid dient ook
het Algemeen Maatschappelijk Werk net als educatie meer vraaggericht
te gaan werken. Nauwlettend dient gevolgd te worden en of de
reorganisatie van het AMW inderdaad leidt tot een verandering in de
dienstverlening, waarbij de vraag bepalend is en niet het aanbod. Dit
betekent een meer flexibele inzet van hulpeenheden en tevens
verantwoording aan de gemeente als opdrachtgever.
Taalbeleid
Het huidige beleid op het gebied van de Friese taal zal worden
voortgezet.
Verkeer en vervoer
De veiligheid in het verkeer heeft een hoge prioriteit. Daarbij zijn 2
zaken van belang:
- wegen dienen een profiel en inrichting te krijgen welke aansluit bij
de gewenste snelheid;
- een frequentere handhaving van de maximumsnelheid dient te worden
bevorderd.
Er dienen veilige fietsroutes te komen voor school-, woon/werk- en
recreatief verkeer. Te denken valt aan:
- verbinding Akkrum - Grou;
- verbinding Grou - Wergea;
- verbinding Grou - Warten;
- verbinding Fone Jacht - Warten;
- verbinding Warten - Aquaduct Langdeel.
De parkeerproblematiek in Grou dient te worden opgelost. Om goede
keuzes te kunnen maken dient eerst een parkeerplan te worden
opgesteld. Randvoorwaarde hierin is, dat ter ondersteuning van de
regiofunctie binnen de gemeente Boarnsterhim betaald parkeren niet
gewenst is.
De verkeersmaatregelen welke zijn ingesteld in De Lege Geaën zullen
worden geëvalueerd.
Milieu
Voor de komende periode wordt een nieuw milieubeleidsplan opgesteld.
Hierin moet in ieder geval aandacht zijn voor de volgende zaken:
- actief bodembeheer;
- het zoveel mogelijk beperken van afval en het zo optimaal mogelijk
scheiden van droge componenten. Ingezet dient met name te worden op de
scheiding van nog bruikbare materialen. Het opzetten in dit kader van
een kringloopwinkel dient actief te worden gestimuleerd;
- het stimuleren van duurzaam en ecologisch bouwen en ontwikkelen van
woonwijken, waarbij vooral ook aandacht is voor duurzame energie;
- onderzoek naar stimulerende maatregelen om de vuilemissie van de
bebouwing in het buitengebied op het oppervlakte water verder terug te
dringen dan bij het huidige beleid. Gedacht wordt aan een pilot
waarbij ook externe financieringsbronnen worden aangeboord;
- het vergroten van het draagvlak voor milieubeleid en het
bewerkstelligen van bewustwording en gedachteverandering ten opzichte
van het milieu door middel van communicatie. Een belangrijke doelgroep
is het lager onderwijs.
Recreatie en toerisme
In deze periode dient de herinrichting van het Waterfront van Grou te
zijn afgerond. Uitgangspunt is het door de raad onlangs goedgekeurde
projectopdracht, waarin na overleg met alle belanghebbenden de
uitgangspunten voor verdere ontwikkeling en inrichting zijn
vastgelegd.
Gestreefd wordt naar goede toiletvoorzieningen bij recreatieve
voorzieningen zoals aanlegplaatsen, waarbij aandacht is voor goede
toegankelijkheid voor - en inrichting afgestemd - op minder validen.
Er dient een recreatief fietspadenplan te worden opgesteld waarbij de
mogelijkheid voor medegebruik door skeelers wordt onderzocht.
In samenwerking met VVV, Plaatselijke Belangen en omliggende gemeenten
worden fiets- en wandelroutes ontwikkeld.
Grondbedrijf
De gemeente dient met betrekking tot toekomstige ontwikkelingen een
actieve grondpolitiek te gaan voeren. Vanuit de raad wordt hiervoor
een vastgoedcommissie ingesteld.
Teneinde de risico's bij de exploitatie van woongebieden en
bedrijfsterreinen te beperken, dienen jaarlijks de
exploitatieverwachtingen te worden geactualiseerd en dient verslag te
worden gedaan aan de raad.
Dorpsvernieuwing
Deze periode wordt het Stads- en dorpsvernieuwingsprogramma afgerond.
In vervolg hierop wordt ingezet via de wet Investering in Stedelijke
Vernieuwing (ISV) op integrale projecten aangaande het verbeteren van
de fysieke leefomgeving.
Dorpsbeheer
Het behoud van de leefbaarheid in de dorpen staat centraal. Naast het
vergroten van de betrokkenheid van de bewoners bij hun fysieke
leefomgeving is het behoud van functies en voorzieningen gericht op
leefbaarheid van belang.
Het tijdig onderkennen van bedreigingen en het inspelen op toekomstige
ontwikkelingen is cruciaal. De gemeente ontwikkelt samen met
Plaatselijke Belangen, op basis van een sociaal geografische
inventarisatie, dorpenvisies waarin maatregelen worden opgenomen om de
leefbaarheid te behouden c.q. te vergroten.
Plattelandsbeleid
Plattelandsbeleid zal de komende periode verweven zijn in alle andere
beleidsvelden.
Staande Mastroute
Het vigerende besluit wordt uitgevoerd.
Ruimtelijke ordening (RO)
Voor Grou en Akkrum zijn met betrekking tot de ruimtelijke inrichting
visies ontwikkeld. Deze visies zijn leidraad voor de ontwikkelingen op
het gebied van RO. Ook voor de andere dorpen zullen dergelijke visies
op een integrale wijze ontwikkeld worden.
De komende 4 jaar dient woningbouw in Aldeboarn te worden
gerealiseerd.
Boarnsterhim blijft ook de komende periode participeren in het
opstellen van een regiovisie in samenwerking met de Stadsregio
Leeuwarden en de Westergo-zone.
Alvorens nieuwe ontwikkelingen tot uitvoering te brengen dient in
principe eerst het planologisch instrumentarium geregeld te zijn".
De komende periode zal gebruikt worden om vergunningen op het gebied
van RO waar mogelijk in stappen kostendekkend te maken.
Volkshuisvesting
Uitgangspunt van het gemeentelijke volkshuisvestingsbeleid is een
evenwichtige woningvoorraad voor alle bevolkingsgroepen. Aandacht
dient daarbij vooral te zijn voor sociale woningbouw en jongeren- en
ouderenhuisvesting
De komende periode wordt fors ingezet op herstructurering van wijken
uit de 50- en 60-jaren met name sociale huurwoningen Het accent dient
te liggen op de Prinsessenbuurt in Grou en Akkrum-zuid. In Wergea
start vooruitlopend hierop een kleine herstructurering rond de
Fricowei. Een goede samenwerking met de woningbouwvereniging Friestins
is hierbij cruciaal. Om de herstructurering in gang te kunnen zetten
is het van groot belang te kunnen beschikken over voldoende locaties
voor vervangende nieuwbouw.
Indien boven de beschikbare contigenten en contigenten vanuit de
knelpuntenpot extra contigent beschikbaar komt, heeft toewijzing aan
de kleine dorpen prioriteit passend binnen de aard, schaal en
mogelijkheden van het dorp.
Nader onderzocht zal worden of beperkte woningbouw bij de kleine
dorpen ten behoeve van asielzoekers mogelijk is binnen de regeling
specifiek contingent beschikbaar te stellen voor permanente woningbouw
ten behoeve van tijdelijke huisvesting asielzoekers.
Ter bevordering van een zo compleet mogelijk zorgaanbod zal de
gemeente zich inspannen om een verpleegcentrum binnen haar grenzen
gerealiseerd te krijgen.
Monumenten
Voor de komende 4 jaar zal een monumentenbeleid worden ontwikkeld.
Bouw- en woningtoezicht (BWT)
In het kader van een optimale dienstverlening, wordt gestreefd naar
beperking van proceduretijd bij het verlenen van vergunningen.
De onlangs ingezette controle en handhaving dient met kracht te worden
voortgezet.
Openbare Werken
De komende periode zal een heroverweging plaatsvinden van de wijze en
kwaliteit van het groenonderhoud. Uitgangspunt zal daarbij zijn
verbetering van de kwaliteit.
Ten behoeve van het oplossen van calamiteiten met name in bestratingen
dient meer geld beschikbaar te komen.
Er wordt voor de gehele gemeente een nieuw verlichtingsplan opgesteld
waarin naast verkeersveiligheid ook sociale veiligheid een belangrijk
uitgangspunt is.
Het brengen van diverse soorten afval op het gemeentelijk afvaldepot
dient gratis te blijven. Indien daartoe geen aanleiding is wordt geen
gedifferentieerd tarief (Diftar) bij de afvalstoffenheffing ingevoerd.
Het huidige overlaadperron dient uit de bebouwde kom te verdwijnen en
te worden gevestigd op een plaats die in verband met overlast hiervoor
beter geschikt is.