Gemeente Boarnsterhim


"Boarnsterhim, de wind in de zeilen"

RAADSPROGRAMMA

voor de bestuursperiode
2002 - 2006

Bestuur
De raad stelt zich positief op ten opzichte van de uitwerking van de vernieuwingen in het openbaar bestuur. De gewenste bestuursstijl kenmerkt zich door transparantie voor de burgers. Burgers spelen een betekenisvolle rol voor zowel de raad als voor het college en de gemeentelijke organisatie. Voor de raad betekent dat de introductie van het vragenrecht van burgers en het opdoen van ervaringen met het actiever betrekken van burgers in een vroeg stadium van beleids- en meningsvorming. Aan de hand van de startnotitie zal hierover nader worden overlegd tussen raad en college, uitmondend in nadere concrete afspraken wie wanneer op welke wijze de burgers betrekt bij concrete beleidsvraagstukken. De opgedane ervaringen worden periodiek geëvalueerd om zodoende daarvan te leren. Het dualisme wordt zo als een groeimodel geïntroduceerd. In de planning van de raadsvergaderingen wordt ruimte ingelast voor thematische bijeenkomsten.

De raad kiest voor het handhaven van de commissiestructuur in de vorm van twee commissies van advies voor de raad, met een functionele indeling rond beleidsclusters die herkenbaar zijn voor de burgers. De publieksgerichte onderwerpen worden als eerste op de agenda geplaatst. De commissievergaderingen vinden plaats op twee avonden en beginnen om 19.30 uur. De voorzitters vullen hun rol in als technisch voorzitter. De raad kiest de voorzitters op basis van deskundigheid.

Communicatie, voorlichting en promotie
Het imago van de gemeente moet in de komende bestuursperiode aantoonbaar beter. Voor de bestuursorganen is dit een speerpunt voor de onderlinge bestuurlijke verhoudingen en samenwerking. Voor de organisatie is dit een speerpunt voor het concrete beleidsveld Communicatie en voor de bestuursondersteuning in algemene zin. Als basis zal dienen een door de raad vast te stellen communicatieplan.

Algemene zaken en coördinatie
De rol en het takenpakket van de burgemeester verandert in het duale stelsel. Veranderingen in de richting van zorg voor de goede samenwerking binnen het college, aandacht voor de kwaliteit van de dienstverlening aan de burgers en bewaken van de juiste bestuursrechtelijke behandeling van burgers. Het laatste vertaalt zich concreet naar beoordeling en rapportage in het burgerjaarverslag van de juiste toepassing van inspraakrecht, recht van bezwaar en beroep, klachtenrecht en ombudsrecht.
Onveranderd blijft de representatieve taak van de burgemeester naast zijn wettelijke verantwoordelijkheden voor openbare orde en veiligheid.

Openbare orde en veiligheid
Als uitwerking van het in gang gezette beleid zal in de komende bestuursperiode integraal veiligheidsbeleid worden uitgewerkt. Tevens moet de veiligheidsaanpak in de vorm van gebiedsgebonden politiezorg worden geïmplementeerd, waarbij speciale aandacht is voor de relatie met de dorpen. Daarbij spelen de elementen sociale veiligheid en handhaving een belangrijke rol.
Een belangrijk aspect daarvan is de oefening van de rampenbestrijding. Dit moet leiden tot een verdere intensivering van de samenwerking met de hulpverleningsdiensten. Van groot belang daarbij is de facilitering van de diensten die belast zijn met het bestrijden van ongevallen en rampen. Als uitwerking hiervan zal op korte termijn op basis van het door de raad geïnitieerde onderzoek besluitvorming over de nieuwbouw van de brandweerkazerne te Grou worden besloten.

Regionale samenwerking
De gemeente werkt in regionaal verband samen inzake bovenlokale vraagstukken en bij de uitvoering van taken die de schaal van de gemeente te boven gaan en beter op regionaal niveau kunnen worden aangepakt. Verdere samenwerking met buurgemeenten is geëigend als daardoor de professionaliteit van het aanbod voor de burgers toeneemt en de burgers zich daarbij herkennen in de aard en schaal van dat samenwerkingsverband.
Voor intensivering van regionale samenwerking of verdere samenwerking in de vorm van gemeenschappelijke regelingen is het noodzakelijk dat vooraf duidelijkheid bestaat over te behalen doelen, nagestreefde effecten (prijs/prestatie) en te realiseren samenwerkingsvoordelen.

Economische samenwerking
De gemeente vervult een belangrijke rol bij het instandhouden van bestaande werkgelegenheid en bij het ontwikkelen en bevorderen van nieuwe mogelijkheden. De gemeente wil zich inspannen voor een gunstig bedrijvenklimaat met ruimte voor zich ontplooiende bedrijven. Voor versterking van de plattelandseconomie is het wel nodig dat bij de ontwikkeling de aard en schaal van de dorpen wordt gerespecteerd. De bedrijfsterreinen bij de grotere dorpen zijn vooral bestemd voor bedrijvigheid in de toeristisch-recreatieve sector en in de zakelijke dienstverlening. Het faciliteren van het bestaande bedrijfsleven krijgt een hogere prioriteit dan het binnenhalen van bedrijven van buiten Boarnsterhim. Door het aanbieden van aantrekkelijke groeilocaties op onze bedrijvenlocaties bieden wij mogelijkheden voor verplaatsing van die bedrijven die op slot zitten door schaal- of milieubeperkingen.

Personeel en organisatie
De raad kiest als beleidsuitgangspunt de kwaliteitsverbetering van de gemeentelijke dienstverlening. De in gang gezette organisatie ontwikkeling wordt voortgezet. Het personeelsbeleid richt zich op het stimuleren van de persoonlijke ontplooiing van de medewerkers. Met als doel capabele medewerkers die onderling goed samenwerken en plezier beleven aan een geslaagde dienstverlening aan bestuur en burger. Realisatie van een nieuw gemeentekantoor zal in deze bestuursperiode worden afgerond. Het nieuwe gebouw krijgt het karakter van een marktconform kantoorgebouw, flexibel in maatvoering en inrichting en dat een bijdrage levert aan een adequate dienstverlening aan de klant.

Financiën
De financiële huishouding van de gemeente is op orde. De raad wenst een evenwichtig financieel beleid met een effectieve inzet van de schaarse middelen. In de afgelopen periode zijn beleidsambities gerealiseerd waarvoor het nodig was reserves te benutten. Daardoor zal in de komende bestuursperiode een kritische afweging nodig zijn van extra inkomsten ten behoeve van extra noodzakelijke investeringen en een acceptabele ontwikkeling van de lastendruk voor de burgers door aanpassing van de OZB. Voor de overige belastingen en tarieven streven we naar kostendekkende tarieven. Jaarlijks indexeren we de tarieven met het inflatiecijfer.
De rioolrechten blijven de komende twee jaar, behoudens de jaarlijkse indexering, op het huidige kostendekkende niveau. Vermoedelijk zullen in de jaren 2006-2010 extra financiële middelen nodig zijn voor de uitvoering van het Gemeentelijk Rioleringsplan. Vandaar dat nog nader bezien zal worden hoe een grote tariefsverhoging in een korte periode voorkomen kan worden.
Bij de start van de nieuwe bestuursperiode dient een actualisatie plaats te vinden van de reserves en voorzieningen met het oog op het actualiseren van de weerstandsreserve van de gemeente. Het beleidsprogramma zal worden uitgewerkt in een bestuurlijk actieprogramma, waarbij de concrete acties in tijd en onderlinge prioriteit zullen worden aangegeven.
De raad krijgt in het kader van de bestuurlijke vernieuwing onder meer het recht van onderzoek. De gemeentelijke rekenkamer vervult daarbij een belangrijke rol. De rekenkamer moet daarom zo snel mogelijk weer kunnen functioneren waarbij aandacht wordt besteed aan een invulling met onafhankelijke leden. De evaluatie van de huidige rekenkamer zal hierbij richtinggevend zijn. Door budgettering stimuleren wij een kostenbewuste onderzoeksprogrammering.

Onderwijs
De scholen vormen het kloppend hart van de dorpsgemeenschappen. De functie van de school gaat verder dan alleen het onderwijskundige aspect. De gemeente heeft taken op het brede terrein van ontwikkeling en achterstandenbeleid.

Onderwijshuisvesting
Vanaf 1998 wordt in de gemeente gewerkt met een meerjarenperspectief onderwijshuisvesting met bijbehorend investeringsprogramma. In de periode 2002-2006 dient het investeringsprogramma onderwijshuisvesting verder te worden uitgevoerd waarbij binnen de besluitvorming de zogenaamde brede school prioriteit heeft.

Lokaal onderwijs jeugdbeleid
Het ingezette beleid op het gebied van het lokaal onderwijs jeugdbeleid dient voortvarend te worden opgepakt. Het vroegtijdig en structureel opsporen van ontwikkelingsachterstanden en maatregelen om deze achterstanden te verkleinen zijn van het grootste belang. In de komende raadsperiode zal hier nader beleid op ontwikkeld moeten worden.

Leerplicht
De aanpak van de leerplicht zoals deze is ingezet dient te worden voortgezet. Terugdringing van verzuim en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten is van grote importantie om maatschappelijke schade te voorkomen.

Schoolbestuurlijke taak
Sinds 1999 is de schoolbestuurlijke taak van het openbaar basisonderwijs op afstand gezet via een bestuurscommissie ex artikel 82 van de Gemeentewet. Voor 1 oktober 2002 zal een evaluatie worden uitgevoerd. Naar aanleiding van de resultaten van de evaluatie zal nader richting moeten worden gegeven aan de wijze waarop de gemeente verder wil met de huidige bestuursstructuur van het openbaar basisonderwijs. Hierbij dient rekening gehouden te worden met ontwikkelingen van schaalvergroting bij zowel de bestuursvormen openbaar basisonderwijs als de schoolbestuurlijke ondersteuning.

Leerlingenvervoer
Het ingezet beleid ten aanzien van leerlingenvervoer handhaven. Uiteraard rekening houden met landelijke ontwikkelingen.

Sociale Zaken
Het ingezette beleid op het gebied van de minima handhaven. Rekening houden met landelijke ontwikkelingen op dit gebied. Periodieke voorlichting verstrekken aan inwoners over de mogelijkheden van bijstand, minimabeleid, kwijtschelding etc.

Vluchtelingen
In verband met diverse ontwikkelingen zoals de effecten van de invoering van de Vreemdelingenwet, de overdracht van Roa/Vvtv aan het COA, de situatie rondom uitgeprocedeerde vluchtelingen zal het college een integraal beleid voorstaan dat rekening houdt met bovenstaande ontwikkelingen. Het is hierbij van groot belang om statushouders te stimuleren om optimaal binnen onze gemeente te integreren. Uiteraard hebben al deze ontwikkelingen invloed op de positie en taken van Stichting Vluchtelingenwerk.
In overleg zal een nieuwe positionering moeten worden vastgesteld.

AZC
De raadsbesluiten omtrent de vestiging van het AZC worden gerespecteerd met inachtneming van het amendement van de PvdA. Werkgelegenheidsbeleid
Het bestaande beleid en inspanningen op gebied van sociale activering en uitstroombevordering moeten worden gehandhaafd en zo mogelijk uitgebreid. Middelen binnen de afdeling Sociale Zaken moeten maximaal worden ingezet ten behoeve van sociale activering en uitstroombevordering.

Emancipatie
Algemeen: bij ontwikkelen en uitvoeren van beleid toetsen of alle doelgroepen dezelfde kansen hebben.
Specifiek: beleid er op richten dat iedereen de mogelijkheid heeft om de keuze te maken werk en zorg te combineren.

Kinderopvang
Beleid en subsidiëring op het gebied van kinderopvang dienen gericht te zijn op alle soorten van opvang met een adequaat kwaliteitsniveau en gegarandeerde continuïteit voor de gebruikers van de opvang. Er moet actief beleid ontwikkeld worden om te voorzien in opvangbehoefte ook in kleinere kernen. De toegankelijkheid van opvang voor mensen met een minimuminkomen moet worden gehandhaafd.

Peuterspeelzalen
De kwaliteitsimpuls zoals ingezet met het vaststellen van de beleidsnotitie "Peuterspeelzalen op weg naar de toekomst" 2002-2006 moet worden voortgezet. Deze kwaliteitsimpuls betreft:
- de continuïteit in de organisatie van peuterspeelzalen;
- het voldoen aan de CAO-eisen;

- de kwaliteit van accommodaties;

- het pedagogisch niveau.

Speeltuinen
De gemeente moet meer voorwaarden creëren binnen openbare ruimte om te spelen. Speeltuinen zijn van belang voor de ontplooiing van kinderen en sociale contacten van zowel kinderen als ouders. Uitgangspunten van beleid moeten zijn:

- speelgelegenheden (ver)plaatsen daar waar vraag is;
- veiligheid staat voorop;

- kwaliteit boven kwantiteit;

- onderhoud en aansprakelijkheid goed organiseren;
- initiatieven van burgers honoreren;

- betrokkenheid van burgers bevorderen.

Jeugd- en jongerenwerk
Het jeugd- en jongerenwerk krijgt van de werkgroep zeer hoge prioriteit. Onder het motto "de jeugd is de toekomst" dient het jeugd en jongerenwerk een belangrijke impuls te krijgen in de komende raadsperiode. Uitgangspunten van beleid zijn:

- zo vroeg mogelijk jongeren binden;

- aansluiten op de behoefte van jongeren;

- stimuleren van het organiseren van activiteiten gericht op ontspanning, educatie, voorlichting en zelfontplooiing door sturing met financiële middelen gebaseerd op activiteiten;
- jongeren stimuleren vrijwilligerswerk te doen;
- ondersteunen kader jeugd- en jongerenwerk;
- onderzoek naar het instellen van een jongeren adviescommissie;
- accommodaties naar aard en schaal.
De inzet van de jongerenwerker dient aan deze uitgangspunten verbonden te zijn.

Vrijwilligersbeleid
De leefbaarheid in de dorpen (denk aan onder anderen mantelzorg) en het bestaansrecht van verenigingen in de dorpen is voor een groot deel afhankelijk van het vrijwilligerswerk. Beleid dient er op gericht te zijn de vrijwilligers te stimuleren, faciliteren en ondersteunen en daarmee een fundament te leggen voor een gezond en bloeiend vrijwilligersklimaat in de gemeente. Dit dient één van de speerpunten van beleid te zijn in de komende raadsperiode. Jaarlijks wordt een vrijwilligersprijs beschikbaar gesteld voor een in het oog springend project of activiteit in de gemeente ter grootte van 1.000,00.

Accommodatiebeleid
Voortzetten van de ingezette lijn van integraal accommodatiebeleid waarbij accommodatiebeleid dient als middel om onderwijs-, sport en welzijnsdoelen te realiseren. Door vraag en aanbod nu en in de toekomst bij elkaar te brengen dient er een acceptabel kwaliteitsniveau gerealiseerd te worden van de accommodaties van welzijn-, sport en onderwijsinstellingen. Hierbij dient herschikking van bestaande voorzieningen prioriteit te krijgen indien dit niet in strijd is met andere ontwikkelingen.
Het gemeentelijk subsidiebeleid dient gericht te zijn op het zodanig inzetten van financiële middelen dat er sprake is van een optimaal kwalitatief gebruik en beheer van accommodaties. De huidige subsidieregeling voor stichting en verbouw van accommodaties dient te worden herijkt en geflexibiliseerd waarbij aard en schaal van de betrokken voorzieningen in samenhang moeten worden bezien, dat op een zodanige wijze de leefbaarheid in onze dorpen wordt gewaarborgd.

Bibliotheek
Ingezet beleid handhaven en actief oriënteren op de consequenties van de landelijke discussie over schaalvergroting en innovatie van het bibliotheekwerk.

Muziekonderwijs
Expliciete relatie tussen gemeentelijke subsidie en gemeentelijke doelen in het kader van het muziekonderwijs. Doel van het muziekonderwijs dient te zijn dat kinderen en jongeren de mogelijkheid hebben om algemene muzikale vorming te ontvangen en daarna enige jaren specifieke muzikale vorming (instrumentaal, vocaal, hafabra).

Volksgezondheid, waaronder Wvg
De gemeente heeft op basis van de Wet collectieve preventie volksgezondheid verantwoordelijkheid op het terrein van de volksgezondheid. Het gemeentelijk beleid moet zich richten op maatregelen ter verbetering van de gezondheid van de inwoners van onze gemeente. Deze maatregelen zullen de diverse terreinen moeten bestrijken binnen onze gemeente zoals welzijn, milieu, bouw en woning toezicht en ruimtelijke ordening Het aanstellen van een vertrouwensarts zal worden onderzocht.
Ten aanzien van de Wvg dient het beleid minimaal te worden gehandhaafd op het huidige niveau. Uiteraard dient ingespeeld te worden op landelijke ontwikkelingen. De voorlichting aan de doelgroep moet geoptimaliseerd worden.
Na de invoering van het collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) zal de uitwerking nauwgezet worden gevolgd of het CVV ook voor de doelgroep van de Wvg een adequate aanvullende vervoersvoorziening is.

Sport
Sport is een belangrijke voorziening voor het in stand houden en bevorderen van de leefbaarheid in de dorpen. Sport is belangrijk vanuit het oogpunt van volksgezondheid, ontspanning en ontplooiing en vanwege de sociale binding. Sportdeelname dient zoveel mogelijk gestimuleerd worden voor zowel jongeren als senioren. Extra aandacht moet geschonken worden aan het gegeven dat met name veel jongeren in de leeftijd van 12-18 jaar stoppen met sporten. Hiertoe dienen maatregelen te worden genomen waarbij verenigingen bijvoorbeeld samen met het jeugd en jongerenwerk en de scholen actief beleid te voeren om jongeren te stimuleren te blijven sporten. Met name de breedtesport verdient onze aandacht.
Tevens dient in de komende periode geïnvesteerd te worden in de kwaliteit van de sportaccommodaties: saneren en moderniseren daar waar nodig. Ook dient er een transparant, evenwichtig tarieven- en subsidiebeleid te worden ontwikkeld waarbij aard en omvang van de voorzieningen in samenhang worden bekeken, voor zover de gemeente er invloed op heeft.
Uitgangspunt is dat er een vorm van een zwembadvoorziening blijft in onze gemeente die beter voldoet aan de behoefte van de consument. Dit dient gerealiseerd worden binnen de huidige beschikbare middelen en eventueel in samenwerking met een private partij.

Gehandicapten en seniorenbeleid
Het ingezet beleid dient te worden voortgezet. Dit beleid en de voorzieningen dienen gericht te zijn op het zolang mogelijk zelfstandig en in hun eigen omgeving kunnen blijven wonen van gehandicapten en ouderen, het zich veilig voelen en het kunnen deelnemen aan het maatschappelijk verkeer. Binnen de verschillende beleidsterreinen van de gemeente zal rekening moeten worden gehouden met de belangen van ouderen en gehandicapten. Wat betreft zorg dient de zorg van huisarts en thuiszorg als basisvoorzieningen beschikbaar zijn voor elk dorp. Overigens dienen arrangementen te worden afgestemd op de behoefte van gehandicapten en ouderen zowel wat betreft behoefte aan zorg als behoefte aan deelname aan maatschappelijke activiteiten. Dit vraagt om en nauwkeurige afstemming tussen de verschillende instellingen die voorzieningen voor ouderen bieden. De gemeente heeft hierbij een regisserende rol en kan zonodig sturend financiële middelen inzetten.

Kunst, cultuur en recreatie
Kunst, cultuur en recreatie hebben betrekking op activiteiten in de vrije tijd die het geestelijk leven verrijken en zorgdragen dat men daarna weer de kracht en energie heeft om het gewone leven van werk, school en gezin weer aan te kunnen. Het beleid van de gemeente dient zich te richten op het ondersteunen van zaken die de leefbaarheid bevorderen in cultuurrecreatieve zin (bibliotheek, muziekonderwijs, Friese taal en cultuur, musea). Daarnaast dient het beleid van de gemeente gericht te zijn op het stimuleren en ondersteunen van vernieuwende initiatieven op het brede gebied van de kunst (beeldende vormgeving, letteren, toneel, film etc.)

Educatie
Net als in de sociale zekerheid dient ook de basiseducatie en volwasseneneducatie meer vraaggericht gaan werken dan nu het geval. De behoefte van de inwoners van de gemeente, en met name van specifieke doelgroepen is de basis van het aanbod van de educatie. Trefwoorden zijn regie, inkoop en casemanagement waardoor ook bij educatie maatwerk en intensieve trajectbegeleiding geboden kan gaan worden.

Maatschappelijk werk
Op basis van de herstructurering van de sociale zekerheid dient ook het Algemeen Maatschappelijk Werk net als educatie meer vraaggericht te gaan werken. Nauwlettend dient gevolgd te worden en of de reorganisatie van het AMW inderdaad leidt tot een verandering in de dienstverlening, waarbij de vraag bepalend is en niet het aanbod. Dit betekent een meer flexibele inzet van hulpeenheden en tevens verantwoording aan de gemeente als opdrachtgever.

Taalbeleid
Het huidige beleid op het gebied van de Friese taal zal worden voortgezet.

Verkeer en vervoer
De veiligheid in het verkeer heeft een hoge prioriteit. Daarbij zijn 2 zaken van belang:

- wegen dienen een profiel en inrichting te krijgen welke aansluit bij de gewenste snelheid;

- een frequentere handhaving van de maximumsnelheid dient te worden bevorderd.
Er dienen veilige fietsroutes te komen voor school-, woon/werk- en recreatief verkeer. Te denken valt aan:

- verbinding Akkrum - Grou;

- verbinding Grou - Wergea;

- verbinding Grou - Warten;

- verbinding Fone Jacht - Warten;

- verbinding Warten - Aquaduct Langdeel.
De parkeerproblematiek in Grou dient te worden opgelost. Om goede keuzes te kunnen maken dient eerst een parkeerplan te worden opgesteld. Randvoorwaarde hierin is, dat ter ondersteuning van de regiofunctie binnen de gemeente Boarnsterhim betaald parkeren niet gewenst is.
De verkeersmaatregelen welke zijn ingesteld in De Lege Geaën zullen worden geëvalueerd.

Milieu
Voor de komende periode wordt een nieuw milieubeleidsplan opgesteld. Hierin moet in ieder geval aandacht zijn voor de volgende zaken:
- actief bodembeheer;

- het zoveel mogelijk beperken van afval en het zo optimaal mogelijk scheiden van droge componenten. Ingezet dient met name te worden op de scheiding van nog bruikbare materialen. Het opzetten in dit kader van een kringloopwinkel dient actief te worden gestimuleerd;
- het stimuleren van duurzaam en ecologisch bouwen en ontwikkelen van woonwijken, waarbij vooral ook aandacht is voor duurzame energie;
- onderzoek naar stimulerende maatregelen om de vuilemissie van de bebouwing in het buitengebied op het oppervlakte water verder terug te dringen dan bij het huidige beleid. Gedacht wordt aan een pilot waarbij ook externe financieringsbronnen worden aangeboord;
- het vergroten van het draagvlak voor milieubeleid en het bewerkstelligen van bewustwording en gedachteverandering ten opzichte van het milieu door middel van communicatie. Een belangrijke doelgroep is het lager onderwijs.

Recreatie en toerisme
In deze periode dient de herinrichting van het Waterfront van Grou te zijn afgerond. Uitgangspunt is het door de raad onlangs goedgekeurde projectopdracht, waarin na overleg met alle belanghebbenden de uitgangspunten voor verdere ontwikkeling en inrichting zijn vastgelegd.
Gestreefd wordt naar goede toiletvoorzieningen bij recreatieve voorzieningen zoals aanlegplaatsen, waarbij aandacht is voor goede toegankelijkheid voor - en inrichting afgestemd - op minder validen. Er dient een recreatief fietspadenplan te worden opgesteld waarbij de mogelijkheid voor medegebruik door skeelers wordt onderzocht. In samenwerking met VVV, Plaatselijke Belangen en omliggende gemeenten worden fiets- en wandelroutes ontwikkeld.

Grondbedrijf
De gemeente dient met betrekking tot toekomstige ontwikkelingen een actieve grondpolitiek te gaan voeren. Vanuit de raad wordt hiervoor een vastgoedcommissie ingesteld.
Teneinde de risico's bij de exploitatie van woongebieden en bedrijfsterreinen te beperken, dienen jaarlijks de exploitatieverwachtingen te worden geactualiseerd en dient verslag te worden gedaan aan de raad.

Dorpsvernieuwing
Deze periode wordt het Stads- en dorpsvernieuwingsprogramma afgerond. In vervolg hierop wordt ingezet via de wet Investering in Stedelijke Vernieuwing (ISV) op integrale projecten aangaande het verbeteren van de fysieke leefomgeving.

Dorpsbeheer
Het behoud van de leefbaarheid in de dorpen staat centraal. Naast het vergroten van de betrokkenheid van de bewoners bij hun fysieke leefomgeving is het behoud van functies en voorzieningen gericht op leefbaarheid van belang.
Het tijdig onderkennen van bedreigingen en het inspelen op toekomstige ontwikkelingen is cruciaal. De gemeente ontwikkelt samen met Plaatselijke Belangen, op basis van een sociaal geografische inventarisatie, dorpenvisies waarin maatregelen worden opgenomen om de leefbaarheid te behouden c.q. te vergroten.

Plattelandsbeleid
Plattelandsbeleid zal de komende periode verweven zijn in alle andere beleidsvelden.

Staande Mastroute
Het vigerende besluit wordt uitgevoerd.

Ruimtelijke ordening (RO)
Voor Grou en Akkrum zijn met betrekking tot de ruimtelijke inrichting visies ontwikkeld. Deze visies zijn leidraad voor de ontwikkelingen op het gebied van RO. Ook voor de andere dorpen zullen dergelijke visies op een integrale wijze ontwikkeld worden.
De komende 4 jaar dient woningbouw in Aldeboarn te worden gerealiseerd.
Boarnsterhim blijft ook de komende periode participeren in het opstellen van een regiovisie in samenwerking met de Stadsregio Leeuwarden en de Westergo-zone.
Alvorens nieuwe ontwikkelingen tot uitvoering te brengen dient in principe eerst het planologisch instrumentarium geregeld te zijn". De komende periode zal gebruikt worden om vergunningen op het gebied van RO waar mogelijk in stappen kostendekkend te maken.

Volkshuisvesting
Uitgangspunt van het gemeentelijke volkshuisvestingsbeleid is een evenwichtige woningvoorraad voor alle bevolkingsgroepen. Aandacht dient daarbij vooral te zijn voor sociale woningbouw en jongeren- en ouderenhuisvesting
De komende periode wordt fors ingezet op herstructurering van wijken uit de 50- en 60-jaren met name sociale huurwoningen Het accent dient te liggen op de Prinsessenbuurt in Grou en Akkrum-zuid. In Wergea start vooruitlopend hierop een kleine herstructurering rond de Fricowei. Een goede samenwerking met de woningbouwvereniging Friestins is hierbij cruciaal. Om de herstructurering in gang te kunnen zetten is het van groot belang te kunnen beschikken over voldoende locaties voor vervangende nieuwbouw.
Indien boven de beschikbare contigenten en contigenten vanuit de knelpuntenpot extra contigent beschikbaar komt, heeft toewijzing aan de kleine dorpen prioriteit passend binnen de aard, schaal en mogelijkheden van het dorp.
Nader onderzocht zal worden of beperkte woningbouw bij de kleine dorpen ten behoeve van asielzoekers mogelijk is binnen de regeling specifiek contingent beschikbaar te stellen voor permanente woningbouw ten behoeve van tijdelijke huisvesting asielzoekers. Ter bevordering van een zo compleet mogelijk zorgaanbod zal de gemeente zich inspannen om een verpleegcentrum binnen haar grenzen gerealiseerd te krijgen.

Monumenten
Voor de komende 4 jaar zal een monumentenbeleid worden ontwikkeld.

Bouw- en woningtoezicht (BWT)
In het kader van een optimale dienstverlening, wordt gestreefd naar beperking van proceduretijd bij het verlenen van vergunningen. De onlangs ingezette controle en handhaving dient met kracht te worden voortgezet.

Openbare Werken
De komende periode zal een heroverweging plaatsvinden van de wijze en kwaliteit van het groenonderhoud. Uitgangspunt zal daarbij zijn verbetering van de kwaliteit.
Ten behoeve van het oplossen van calamiteiten met name in bestratingen dient meer geld beschikbaar te komen.
Er wordt voor de gehele gemeente een nieuw verlichtingsplan opgesteld waarin naast verkeersveiligheid ook sociale veiligheid een belangrijk uitgangspunt is.
Het brengen van diverse soorten afval op het gemeentelijk afvaldepot dient gratis te blijven. Indien daartoe geen aanleiding is wordt geen gedifferentieerd tarief (Diftar) bij de afvalstoffenheffing ingevoerd. Het huidige overlaadperron dient uit de bebouwde kom te verdwijnen en te worden gevestigd op een plaats die in verband met overlast hiervoor beter geschikt is.