Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) Persbericht 04-06-2002
Internet- en leisure-ontwikkelingen, onderwerpen van winnende scripties
HBD-scriptieprijzen 2002 uitgereikt
Pieter Booij en Johannes Bosgra hebben de HBD-scriptieprijzen
studiejaar 2001-2002 gewonnen. Beiden deden onderzoek naar
internetstrategieën voor detailhandelsbedrijven. De prijzen bestaan
uit een oorkonde en een geldbedrag van 5.000. Paul Verstappen
verdiende met zijn onderzoek naar leisure-ontwikkelingen in
Nederlandse steden een eervolle vermelding. Het HBD wil met de prijzen
de interesse in de detailhandel bij studenten stimuleren.
e-commerce winstgevend bij supermarkten
Johannes Bosgra (Retail Business School te Leeuwarden) onderzocht in
hoeverre e-commerce winstgevend ingevoerd kan worden bij supermarkten.
Op basis van literatuurstudie en interviews komt hij tot een aantal
kritieke succesfactoren. De jury beloonde de HBO-scriptie vanwege de
relevantie voor de detailhandel. Menig detaillist zoekt nog naar een
passende oplossing voor gebruik van het internet. Het onderzoek kent
een logische opzet, is goed onderbouwd en biedt praktische handvaten
en conclusies voor bedrijven, aldus de jury.
invloed van internet op retail
Bij de scripties uit het Wetenschappelijk Onderwijs ging de prijs naar
Pieter Booij (Universiteit van Amsterdam). Zijn scriptie is de
weerslag van een onderzoek naar welke manier van detailhandels-verkoop
de meeste overlevingskans heeft in de informatie-economie. De
effectiviteit van elk kanaal verklaart hij door gebruik te maken van
het transactiekostenmodel. Het juryrapport spreekt van een boeiend en
gedegen onderzoek. Het onderwerp is actueel en praktijkgericht nu veel
winkelbedrijven zich heroriënteren op de multi-channel strategie.
Booij beoordeelt praktijkervaringen aan de hand zijn model. Zijn
aanpak levert een aantal vernieuwende conclusies op.
leisure ontwikkelingen in de binnenstad
Paul Verstappen (Katholieke Universiteit Nijmegen) verdiende een
eervolle vermelding met zijn inzending over de mogelijkheden voor
leisure in de Nederlandse binnenstad. De aanleiding voor de scriptie
vormen de toenemende dynamiek in de vrijetijdssector en de behoefte
van steden om bezoekers te lokken. Aan de hand van een
literatuurstudie en interviews komt hij tot duidelijke aanbevelingen
voor 3 stedelijke vestigingsmilieus. Uit de scriptie kan de
detailhandel goede lessen leren, aldus de jury.
De scripties zijn als HBD-uitgave beschikbaar en zijn tegen betaling van 7,50 per exemplaar te bestellen (exclusief BTW en verzend- en administratiekosten) per E-mail: bestel@hbd.nl, via de HBD bestellijn: telefoon 0800-0230205 (gratis), of per fax 070-338 57 11