Hewlett-Packard
Het nieuwe HP nu grootste ICT-organisatie in Nederland
De klant staat centraal in alle product-, diensten- en
marketingplannen
AMSTELVEEN, 27 mei 2002
Op 7 mei jongstleden is de fusie tussen Hewlett-Packard (HP) en Compaq
Computer Corporation een feit geworden. De daaruit resulterende
organisatie is s werelds grootste ICT-onderneming in alle sectoren,
van PDAs en notebooks tot high-end enterprise servers en diensten. Het
nieuwe HP heeft duidelijke plannen en oplossingen op het gebied van
product- en dienstenaanbod, marketing en merknamen met een eenduidige
focus: de klant.
Na maanden van voorbereiden en plannen zijn we nu helemaal klaar om de
klanten van het nieuwe HP van dienst te zijn. De nieuwe
managementteamleden in Nederland kennen hun prioriteiten en de
verschillende verantwoordelijkheden en taken liggen bij de juiste
mensen, stelt Erik van der Meijden, de nieuwe Algemeen Directeur van
HP Nederland. Met een totale omzet van 2,1 miljard in 2001 en een
ongeëvenaard product- en dienstenaanbod is Hewlett-Packard nu ook in
Nederland de grootste ICT-organisatie. Voor onze klanten betekent dit
dat zij voor al hun behoeften op het gebied van automatisering en
dienstverlening bij één partner terecht kunnen. Wij bieden hun de
beste oplossingen, technologieën, producten en diensten op basis van
een duidelijke toekomstvisie en een overduidelijk commitment aan het
succes van de klant. Dat is waar het nieuwe HP voor staat.
In de maanden voorafgaand aan de uiteindelijke fusie hebben klanten
duidelijk hun vertrouwen in de uiteindelijke organisatie laten
blijken. Beide organisaties hebben in deze periode diverse omvangrijke
contracten gesloten met multinationals over de hele wereld, met een
totale waarde van ruim $5,2 miljard. Tot deze organisaties behoren de
European Aeronautic Defense and Space Company, Michelin, Reed
Elsevier, BMW, Ford, General Motors, Nokia, Deutsche Telekom en
Vodafone UK. In Nederland zijn contracten gesloten met onder andere
KPN en Akzo.
Van der Meijden: Deze overeenkomsten tonen duidelijk aan dat onze
klanten vertrouwen hebben in deze fusie. Het betreft hier merendeels
contracten voor de langere termijn, hetgeen betekent dat deze
organisaties strategisch gekozen hebben voor samenwerking met het
nieuwe HP. Een dergelijke keuze maken grote organisaties alleen als ze
een rotsvast vertrouwen hebben in de toekomst van een partner.
Vier hoofddivisies
HP heeft gedetailleerde plannen voor haar productlijnen en diensten
samengesteld, inclusief plannen voor migratie en ondersteuning van
klanten. Voor ieder marktsegment - van de consumentenmarkt tot het
midden- en kleinbedrijf en multinationals - zijn daarnaast duidelijke
marketingplannen gedefinieerd.
Net als overal ter wereld is HP in Nederland ingedeeld in vier
hoofddivisies, die ieder marktleider zijn in hun specifieke
marktsegment:
* Enterprise Systems Group (ESG), onder leiding van Erik van der
Meijden, levert enterprise ICT-infrastructuren. ESG levert
toonaangevende producten op het gebied van UNIX-servers,
fouttolerante servers, op Windows gebaseerde Intel-servers, op
Linux gebaseerde Intel-servers, enterprise-opslagsystemen,
beheersoftware en zeer krachtige computersystemen voor de
technische en onderzoeks-markt. Verkoop aan grote bedrijven valt
binnen deze business unit. Ook relaties met het value channel
bestaande uit consultants, ISVs en CSAs valt binnen ESG.
* HP Services, onder leiding van Dick Fens is in Nederland, met
ongeveer 2000 specialisten één van de grootste
ICT-dienstverleners. Deze groep is marktleider op het gebied van
diensten voor bedrijfskritische informatiesystemen, voor open
ICT-omgevingen en de integratie en ondersteuning van
Microsoft-oplossingen.
* Imaging and Printing Group (IPG), onder leiding van Robert
Meulenbrug is s werelds grootste leverancier van printers en
beeldverwerkingsapparatuur voor zowel de consument als het
bedrijfsleven. Hiertoe behoren verschillende types printers,
multifunctionele apparaten, scanners, digitale cameras en de
bijbehorende supplies en accessoires. Met de recente overname van
Indigo heeft IPG haar werkterrein verbreed naar de markt voor
digitale publishing. IPG is daarnaast verantwoordelijk voor alle
verkoop aan de consumenten en micro business.
* Het productaanbod van de Personal Systems Group (PSG), onder
leiding van Hans de Jong, loopt uiteen van notebooks en desktops
voor de consument en voor de zakelijke markt tot werkstations,
thin clients, handhelds en andere access devices. PSG is tevens
verantwoordelijk voor een aantal nieuwe terreinen waarop HP actief
is, waaronder embedded software, embedded computing,
netwerkoplossingen voor thuis en persoonlijke opslagsystemen. PSG
is verantwoordelijk voor de zakelijke business partners voor
Intel-producten. Ook het midden- en kleinbedrijf wordt vanuit deze
business unit benaderd.
De nabije toekomst
De komende maanden zal HP zijn product- en dienstenportefeuille
combineren met die van het voormalige Compaq. Om de investeringen van
klanten te beschermen zijn er gedetailleerde migratieplannen
opgesteld.
Enkele van de belangrijkste punten zijn:
* Servers - HP zal haar positie als grootste leverancier van servers
verder versterken. Voor de high-end markt betekent dit
ondersteuning van Intels Itanium processorfamilie. Vanaf het
moment dat de derde generatie Itanium-processor (Madison)
beschikbaar komt, zal HP Itanium-servers gaan leveren voor alle
markten, van low-end tot high-end. Hieronder vallen onder andere
HPs NonStop Itanium-gebaseerde servers.
ProLiant servers vormen HPs productaanbod op het gebied van
standaardservers op basis van de IA32-architectuur. Ook zal HP de
ProLiant blade serverarchitectuur aanbieden voor toepassing in
rekencentra en HPs Powerbar blade-familie, geoptimaliseerd voor de
telecommunicatiesector.
Op het gebied van RISC-servers zal HP haar eerdere plannen voor
zowel PA-RISC- en AlphaServer-systemen onveranderd ten uitvoer
brengen. Met PA-RISC-systemen richt HP zich op zowel nieuwe als
huidige klanten, terwijl de aandacht voor AlphaServers ligt bij
huidige klanten en de markt voor technische en
onderzoekstoepassingen.
In de UNIX-markt blijft HP-UX het strategische platform voor de
langere termijn. Geleidelijk zullen de geavanceerde functies van
Tru64 UNIX geïntegreerd worden in HP-UX, waaronder clustering en
de ondersteuning voor bestandssystemen. HP zal ook de eerder
aangekondigde toekomstplannen voor OpenVMS bekendmaken, inclusief
de migratie naar het Itanium-processorplatform.
* Software - HP zal zich met haar software voornamelijk richten op
investeringen in OpenView-beheeroplossingen, het Utility Data
Center (UDC), Opencall-oplossingen voor telecombedrijven, en J2EE
en .NET middlewareoplossingen.
* PCs en pdas - Consumenten zullen zowel HP als Compaq notebooks
kunnen aanschaffen. Voor de zakelijke PC- en notebookmarkt blijft
alleen de Compaq merknaam bestaan. Alle andere producten en
oplossingen zullen geleverd gaan worden onder de HP merknaam. De
pdas zullen onder de merknaam HP iPAQ Pocket PC worden
samengevoegd.
* Beeldverwerking en afdrukken - Alle bestaande productreeksen en
oplossingen van HP blijven bestaan, terwijl de Compaq producten op
dit gebied zullen verdwijnen. De digitale projector-families van
Compaq en HP zullen het komende jaar samengevoegd worden tot één
productreeks onder de HP merknaam.
Een compleet en gedetailleerd overzicht van deze productplannen is te
vinden op: http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/press/07may02b.htm
HP is toonaangevend leverancier van producten, oplossingen en diensten en maakt technologieën toegankelijk voor consumenten en organisaties. Het aanbod van HP omvat IT-infrastructuur, global services, personal computing, internet access devices, imaging en printing.
Het nieuwe HP heeft over 2001 een gecombineerde omzet van circa 81,7
miljard dollar behaald en is vertegenwoordigd in meer dan 160 landen.
In Nederland bedroeg de omzet circa 2,18 miljard en heeft HP 10
vestigingen.