Hewlett-Packard


Het nieuwe HP nu grootste ICT-organisatie in Nederland

De klant staat centraal in alle product-, diensten- en marketingplannen

AMSTELVEEN, 27 mei 2002

Op 7 mei jongstleden is de fusie tussen Hewlett-Packard (HP) en Compaq Computer Corporation een feit geworden. De daaruit resulterende organisatie is s werelds grootste ICT-onderneming in alle sectoren, van PDAs en notebooks tot high-end enterprise servers en diensten. Het nieuwe HP heeft duidelijke plannen en oplossingen op het gebied van product- en dienstenaanbod, marketing en merknamen met een eenduidige focus: de klant.

Na maanden van voorbereiden en plannen zijn we nu helemaal klaar om de klanten van het nieuwe HP van dienst te zijn. De nieuwe managementteamleden in Nederland kennen hun prioriteiten en de verschillende verantwoordelijkheden en taken liggen bij de juiste mensen, stelt Erik van der Meijden, de nieuwe Algemeen Directeur van HP Nederland. Met een totale omzet van 2,1 miljard in 2001 en een ongeëvenaard product- en dienstenaanbod is Hewlett-Packard nu ook in Nederland de grootste ICT-organisatie. Voor onze klanten betekent dit dat zij voor al hun behoeften op het gebied van automatisering en dienstverlening bij één partner terecht kunnen. Wij bieden hun de beste oplossingen, technologieën, producten en diensten op basis van een duidelijke toekomstvisie en een overduidelijk commitment aan het succes van de klant. Dat is waar het nieuwe HP voor staat.

In de maanden voorafgaand aan de uiteindelijke fusie hebben klanten duidelijk hun vertrouwen in de uiteindelijke organisatie laten blijken. Beide organisaties hebben in deze periode diverse omvangrijke contracten gesloten met multinationals over de hele wereld, met een totale waarde van ruim $5,2 miljard. Tot deze organisaties behoren de European Aeronautic Defense and Space Company, Michelin, Reed Elsevier, BMW, Ford, General Motors, Nokia, Deutsche Telekom en Vodafone UK. In Nederland zijn contracten gesloten met onder andere KPN en Akzo.

Van der Meijden: Deze overeenkomsten tonen duidelijk aan dat onze klanten vertrouwen hebben in deze fusie. Het betreft hier merendeels contracten voor de langere termijn, hetgeen betekent dat deze organisaties strategisch gekozen hebben voor samenwerking met het nieuwe HP. Een dergelijke keuze maken grote organisaties alleen als ze een rotsvast vertrouwen hebben in de toekomst van een partner.

Vier hoofddivisies
HP heeft gedetailleerde plannen voor haar productlijnen en diensten samengesteld, inclusief plannen voor migratie en ondersteuning van klanten. Voor ieder marktsegment - van de consumentenmarkt tot het midden- en kleinbedrijf en multinationals - zijn daarnaast duidelijke marketingplannen gedefinieerd.

Net als overal ter wereld is HP in Nederland ingedeeld in vier hoofddivisies, die ieder marktleider zijn in hun specifieke marktsegment:


* Enterprise Systems Group (ESG), onder leiding van Erik van der Meijden, levert enterprise ICT-infrastructuren. ESG levert toonaangevende producten op het gebied van UNIX-servers, fouttolerante servers, op Windows gebaseerde Intel-servers, op Linux gebaseerde Intel-servers, enterprise-opslagsystemen, beheersoftware en zeer krachtige computersystemen voor de technische en onderzoeks-markt. Verkoop aan grote bedrijven valt binnen deze business unit. Ook relaties met het value channel bestaande uit consultants, ISVs en CSAs valt binnen ESG.
* HP Services, onder leiding van Dick Fens is in Nederland, met ongeveer 2000 specialisten één van de grootste ICT-dienstverleners. Deze groep is marktleider op het gebied van diensten voor bedrijfskritische informatiesystemen, voor open ICT-omgevingen en de integratie en ondersteuning van Microsoft-oplossingen.

* Imaging and Printing Group (IPG), onder leiding van Robert Meulenbrug is s werelds grootste leverancier van printers en beeldverwerkingsapparatuur voor zowel de consument als het bedrijfsleven. Hiertoe behoren verschillende types printers, multifunctionele apparaten, scanners, digitale cameras en de bijbehorende supplies en accessoires. Met de recente overname van Indigo heeft IPG haar werkterrein verbreed naar de markt voor digitale publishing. IPG is daarnaast verantwoordelijk voor alle verkoop aan de consumenten en micro business.
* Het productaanbod van de Personal Systems Group (PSG), onder leiding van Hans de Jong, loopt uiteen van notebooks en desktops voor de consument en voor de zakelijke markt tot werkstations, thin clients, handhelds en andere access devices. PSG is tevens verantwoordelijk voor een aantal nieuwe terreinen waarop HP actief is, waaronder embedded software, embedded computing, netwerkoplossingen voor thuis en persoonlijke opslagsystemen. PSG is verantwoordelijk voor de zakelijke business partners voor Intel-producten. Ook het midden- en kleinbedrijf wordt vanuit deze business unit benaderd.

De nabije toekomst
De komende maanden zal HP zijn product- en dienstenportefeuille combineren met die van het voormalige Compaq. Om de investeringen van klanten te beschermen zijn er gedetailleerde migratieplannen opgesteld.

Enkele van de belangrijkste punten zijn:

* Servers - HP zal haar positie als grootste leverancier van servers verder versterken. Voor de high-end markt betekent dit ondersteuning van Intels Itanium processorfamilie. Vanaf het moment dat de derde generatie Itanium-processor (Madison) beschikbaar komt, zal HP Itanium-servers gaan leveren voor alle markten, van low-end tot high-end. Hieronder vallen onder andere HPs NonStop Itanium-gebaseerde servers.

ProLiant servers vormen HPs productaanbod op het gebied van standaardservers op basis van de IA32-architectuur. Ook zal HP de ProLiant blade serverarchitectuur aanbieden voor toepassing in rekencentra en HPs Powerbar blade-familie, geoptimaliseerd voor de telecommunicatiesector.

Op het gebied van RISC-servers zal HP haar eerdere plannen voor zowel PA-RISC- en AlphaServer-systemen onveranderd ten uitvoer brengen. Met PA-RISC-systemen richt HP zich op zowel nieuwe als huidige klanten, terwijl de aandacht voor AlphaServers ligt bij huidige klanten en de markt voor technische en onderzoekstoepassingen.

In de UNIX-markt blijft HP-UX het strategische platform voor de langere termijn. Geleidelijk zullen de geavanceerde functies van Tru64 UNIX geïntegreerd worden in HP-UX, waaronder clustering en de ondersteuning voor bestandssystemen. HP zal ook de eerder aangekondigde toekomstplannen voor OpenVMS bekendmaken, inclusief de migratie naar het Itanium-processorplatform.
* Software - HP zal zich met haar software voornamelijk richten op investeringen in OpenView-beheeroplossingen, het Utility Data Center (UDC), Opencall-oplossingen voor telecombedrijven, en J2EE en .NET middlewareoplossingen.

* PCs en pdas - Consumenten zullen zowel HP als Compaq notebooks kunnen aanschaffen. Voor de zakelijke PC- en notebookmarkt blijft alleen de Compaq merknaam bestaan. Alle andere producten en oplossingen zullen geleverd gaan worden onder de HP merknaam. De pdas zullen onder de merknaam HP iPAQ Pocket PC worden samengevoegd.

* Beeldverwerking en afdrukken - Alle bestaande productreeksen en oplossingen van HP blijven bestaan, terwijl de Compaq producten op dit gebied zullen verdwijnen. De digitale projector-families van Compaq en HP zullen het komende jaar samengevoegd worden tot één productreeks onder de HP merknaam.

Een compleet en gedetailleerd overzicht van deze productplannen is te vinden op: http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/press/07may02b.htm

HP is toonaangevend leverancier van producten, oplossingen en diensten en maakt technologieën toegankelijk voor consumenten en organisaties. Het aanbod van HP omvat IT-infrastructuur, global services, personal computing, internet access devices, imaging en printing.

Het nieuwe HP heeft over 2001 een gecombineerde omzet van circa 81,7 miljard dollar behaald en is vertegenwoordigd in meer dan 160 landen. In Nederland bedroeg de omzet circa 2,18 miljard en heeft HP 10 vestigingen.