BedrijfsautoRAI
3-6-2002
Ford Transit met nieuwste commonrail diesel
Ford's nieuwste commonrail dieselmotor, de Duratorq TDCi, zal met
ingang van deze zomer ook leverbaar zijn in de populaire reeks Transit
middelzware bedrijfswagens.
Deze dieselkrachtbron, voorzien van tweede generatie hogedruk
commonrail-techniek, geeft de Transit aanzienlijk betere prestaties,
een beduidend geringer brandstofverbruik en bovendien een lager
geluids- én emissieniveau. In eerste instantie zal de Duratorq TDCi
van 2,0-liter en 125 pk leverbaar worden in alle Transit-modellen met
voorwielaandrijving (het 1-tons segment).
Deze versie van de nieuwe TDCi turbodiesel is speciaal ontwikkeld voor
de bedrijfsautomarkt en leent zich bij uitstek voor de inzet bij
snelle koeriers- en besteldiensten, waar een vlotte acceleratie in het
drukke verkeer van belang is. Bovendien maakt de uitmuntende
trekkracht van deze krachtbron het mogelijk, zonder te veel te hoeven
schakelen, met zware beladingen goede gemiddelden te behalen.
Ook de cliëntèle voor de Tourneo minibus zal de nieuwe dieselmotor op prijs stellen, gezien het aanmerkelijk hogere comfortniveau dat zij hun passagiers er mee aan kunnen bieden. Binnen niet al te lange tijd zal de Duratorq TDCi voor het hele Transitgamma leverbaar zijn, dus inclusief de versies met achterwielaandrijving.
Prestaties, zuinigheid en verfijning
De 2,0-liter Duratorq vormt een grote sprong voorwaarts op het gebied
van prestaties, zuinigheid en verfijning. De motor levert een
indrukwekkende 125 pk bij 3.800 omw/min en een maximumkoppel van 285
Nm in het brede toerengebied tussen de 1.500 en 2.200 omw/min. Deze
brede powerband biedt een vlotte acceleratie en een snelle respons op
het gaspedaal.
Vergeleken met de tweeliter dieselmotor van 100 pk, die ter
beschikking blijft voor klanten die aan dit vermogen voldoende hebben,
levert de nieuwe Duratorq 25 procent meer vermogen, 24 procent meer
koppel, een verbetering van 19 procent in de acceleratie vanuit
stilstand (0-100 km/h in 18,1 sec, onbeladen) en een 12 procent
verbeterde tussenspint (50-100 km/h in 14,7 sec). De topsnelheid
bedraagt ruim 161 km/h.
Ondanks zijn sterk verbeterde prestaties, is de nieuwe dieselmotor
liefst 5 procent zuiniger dan de 100-pk-versie. Bovendien maakt de
nieuweling grote indruk waar het gaat om het lage niveau van geluid,
vibraties en rauwheid (NVH). De Duratorq TDCi loopt zo soepel en
verfijnd, dat de vergelijking met een moderne benzinemotor zich
opdringt.
Tweede generatie commonrail
De door Ford geadopteerde tweede generatie commonrail-diesels werken
met een nog hogere inspuitdruk dan de eerste generatie, waardoor het
inspuitmoment en de duur daarvan nog preciezer valt te bepalen,
hetgeen een beduidend vollediger en dus schonere, maar ook
efficiëntere verbranding oplevert. De Duratorq TDCi wordt gebouwd in
het Ford Centre for Diesel Excellence in het Britse Dagenham. Ford
heeft daarvoor een investering gedaan van ruim 500 miljoen euro.
Daarmee wordt voor Ford een nieuw tijdperk van baanbrekende
diesel-technologie ingeluid.
De familie van TDCi dieselmotoren werd vorig jaar geïntroduceerd op de
Fords Focus en Mondeo en zal ook gemonteerd worden in de recentelijk
gepresenteerde geheel nieuwe Ford Fiesta. De uitvoering voor de
Transit is speciaal ontwikkeld voor inzet in bedrijfsautos.