BedrijfsautoRAI
3-6-2002
DAF introduceert nieuwe XF95
Als opvolger van de veelgeprezen 95XF gaat begin oktober dit jaar de
nieuwe DAF XF95 in productie. Een verder verhoogde productiviteit, nog
lagere operationele kosten en een nog hoger chauffeurscomfort vormden
de belangrijkste doelstellingen bij de ontwikkeling van DAFs nieuwe
topmodel voor het internationale wegtransport.
Achter de moderne vormgeving gaat een uitgebreide reeks technische
vernieuwingen schuil, waaronder een nieuw en lichter chassis, nog
zuiniger motoren en elektronisch geregelde schijfremmen. Bovendien is
de nieuwe XF95 met een AS-Tronic geautomatiseerde transmissie
leverbaar.
Sinds zijn introductie in 1997, heeft de DAF 95XF een sterke reputatie
opgebouwd, hetgeen tot uiting komt in de hoge restwaarde, de zeer hoge
loyaliteit van klanten en de meer dan grote tevredenheid die er onder
chauffeurs bestaat. Hierop is voortgeborduurd bij de ontwikkeling van
zn opvolger: de nieuwe XF95. De styling van de truck is in lijn
gebracht met die van de LF- en CF-series voor respectievelijk het
distributie- en het middellange afstands-vervoer. Het geheel nieuw
ontworpen front met onder andere nieuwe, heldere koplampen, een nieuwe
grille en fraai gestileerde hoekspoilers alsmede de nieuw vormgegeven
en aanmerkelijk lichtere side-skirts geven de XF95 onmiskenbaar een
zeer modern aanzien, zonder de huidige generatie XF te dateren.
Nieuw chassis
Het chassis van de nieuwe XF95 is compleet nieuw ontwikkeld. Door een
nieuwe chassisconstructie met een extra dwarsversteviging en door het
gebruik van hoogwaardige staalsoorten, is een zeer hoge stijfheid
bereikt bij een lager gewicht. Daarbij is het chassis volkomen vlak en
zijn de meeste componenten aan de binnenzijde ervan ondergebracht. De
nieuwe XF95 kreeg bovendien schijfremmen op voor- en achteras
(uitgezonderd assen met naafreductie). Deze remmen zijn door DAF
ontwikkeld en kenmerken zich door een geheel vlakke schijf die via een
speciale klem-/ boutverbinding op de naaf wordt gemonteerd, hetgeen
vooral voordelen op het gebied van de levensduur biedt. Het remsysteem
wordt geheel elektronisch geregeld. Optioneel is bovendien de DAF
Engine Brake (DEB) leverbaar en een retarder die automatisch wordt
geactiveerd bij het gebruik van het rempedaal.
Motoren: beter koppelverloop
De nieuwe XF95 wordt geleverd met de vernieuwde 12,6 liter zescilinder
DAF-motor met turbo, intercooling en 24 kleppen. Keuze bestaat er uit
een viertal vermogensvarianten: 280 kW/381 pk en 1.750 Nm, 315 kW/428
pk en 1950 Nm, 355 kW/483 pk en 2100 Nm en tot slot de 390 kW/530 pk
variant met een hoogste koppel van 2.350 Nm. Door toepassing van
hoogwaardig gietijzer voor motorblok en cilinderkop, kon de
compressieverhouding verhoogd worden van 16,4 naar 17,4:1. Samen met
wijzigingen aan turbo en elektronisch motormanagementsysteem, zijn de
nieuwe XFs zon 1,5 tot 2 procent zuiniger geworden. Bovendien is het
koppelverloop verder verbeterd en kon door toepassing van
onderhoudsvrije componenten de service-interval verlengd worden tot
120.000 kilometer. Standaard worden de stille motoren gekoppeld aan
een handgeschakelde zestienversnellingsbak met bekrachtigde Servo
Shift schakelhulp voor aanmerkelijk lagere schakelkrachten en kortere
schakelwegen.
AS-Tronic
Voor nog meer comfort en rendement is als optie de jongste generatie
van ZFs AS-Tronic leverbaar op de 4x2- en 6x2-uitvoeringen. Deze
automatisch schakelende transmissie heeft standaard twaalf
versnellingen, maar voor extra zware inzet is ook een versie met
zestien overbrengingen mogelijk. Doordat de elektronica in elke
situatie altijd de juiste versnelling kiest, koppelt de AS-Tronic
optimaal comfort aan een nog lager brandstofverbruik. Bovendien kan de
chauffeur zich volledig concentreren op het verkeer, wat de veiligheid
ten goede komt. En wil de chauffeur het heft zelf in de hand nemen,
dan laat de AS-Tronic zich ook heel comfortabel met de hand schakelen,
zonder koppeling, als een sequentiële versnellingsbak.
Fleet Management Standard (FMS)
Optioneel kan elke DAF XF95 voorzien worden van een aansluiting voor
het uitlezen van een groot aantal data door een boordcomputer met
FMS-standaard. Dit betreft een gestandaardiseerde aansluiting, die
toegang geeft tot informatie over onder andere gereden snelheden,
brandstofverbruik, stand van het gaspedaal en motortoerentallen. Maar
ook het gebruik van de cruise control, koppeling en PTO kunnen dankzij
de FMS-aansluiting worden uitgelezen. Informatie die het systeem
oplevert, biedt de vervoerder de mogelijkheid het rendement en de
inzet van het voertuig verder te optimaliseren.
Comfort van niveau
De DAF XF95 is synoniem voor chauffeurscomfort door de optimale
zitpositie voor zowel kleine als grote chauffeurs, het overzichtelijke
dashboard en de vele opbergmogelijkheden. Het nieuwe hangende
gaspedaal zorgt voor optimale ergonomie en biedt meer ruimte voor de
voeten, wat vooral van belang is tijdens het rijden op de cruise
control. De nieuwe elektronische tachograaf is in de console boven de
voorruit ondergebracht en de radio kan optimaal bereikbaar in het
dashboard worden gemonteerd. In het dashboard valt het nieuwe
instrumentenpaneel op, met amberkleurige verlichting en een centraal
geplaatst display, dat informatie verschaft over vitale motor- en
voertuigfuncties. Verder is het bovenbed in de Space Cab- en Super
Space Cab-versies van 1,88 naar 2,05 meter verlengd en zijn de
kleurstellingen van het interieur aangepast. Het instrumentenpaneel
kan behalve in standaard zwart ook worden geleverd met een hout- of
moderne alumiumium-look.
De evolutie van XF-technologie
De nieuwe DAF XF95 borduurt voort op de sterke reputatie van zijn
voorganger en is de evolutie van de veelgeprezen 95XF. Het minimaal
200 kilo lagere eigen gewicht komt het laadvermogen en daarmee de
productiviteit direct ten goede. Daarnaast dragen schijfremmen,
langere onderhoudsintervallen dankzij een groot aantal onderhoudsarme
en -vrije componenten en nog zuinigere motoren eveneens bij aan lagere
operationele kosten. Tegelijk met al deze technische vernieuwingen, is
het chauffeurscomfort op een nog hoger plan gebracht.
De 4x2 varianten van de nieuwe DAF XF95, zowel trekkers als bakwagenchassis, gaan begin oktober in productie, evenals de 6x2 trekkers met gestuurde voorloopas (FTG) en de FTP, een speciale 6x2 trekkervariant met een extra lichte 4,4 tons voorloopas met 17,5 wielen. In het begin van 2003 volgen de 6x2 bakwagens met sleepas (FAR en FAS), de 6x2 bakwagen met gestuurde naloopas (FAN) en de 6x2 trekkers met sleepas (FTR en FTS). In de loop van dat jaar volgen de 6x4 en 8x4s en de nieuwe FTM, een 8x4 trekker met aangedreven tandem en een gestuurde voorloopas, voor extra zware inzet.