BedrijfsautoRAI

3-6-2002

DAF introduceert nieuwe XF95

Als opvolger van de veelgeprezen 95XF gaat begin oktober dit jaar de nieuwe DAF XF95 in productie. Een verder verhoogde productiviteit, nog lagere operationele kosten en een nog hoger chauffeurscomfort vormden de belangrijkste doelstellingen bij de ontwikkeling van DAFs nieuwe topmodel voor het internationale wegtransport.

Achter de moderne vormgeving gaat een uitgebreide reeks technische vernieuwingen schuil, waaronder een nieuw en lichter chassis, nog zuiniger motoren en elektronisch geregelde schijfremmen. Bovendien is de nieuwe XF95 met een AS-Tronic geautomatiseerde transmissie leverbaar.

Sinds zijn introductie in 1997, heeft de DAF 95XF een sterke reputatie opgebouwd, hetgeen tot uiting komt in de hoge restwaarde, de zeer hoge loyaliteit van klanten en de meer dan grote tevredenheid die er onder chauffeurs bestaat. Hierop is voortgeborduurd bij de ontwikkeling van zn opvolger: de nieuwe XF95. De styling van de truck is in lijn gebracht met die van de LF- en CF-series voor respectievelijk het distributie- en het middellange afstands-vervoer. Het geheel nieuw ontworpen front met onder andere nieuwe, heldere koplampen, een nieuwe grille en fraai gestileerde hoekspoilers alsmede de nieuw vormgegeven en aanmerkelijk lichtere side-skirts geven de XF95 onmiskenbaar een zeer modern aanzien, zonder de huidige generatie XF te dateren.

Nieuw chassis
Het chassis van de nieuwe XF95 is compleet nieuw ontwikkeld. Door een nieuwe chassisconstructie met een extra dwarsversteviging en door het gebruik van hoogwaardige staalsoorten, is een zeer hoge stijfheid bereikt bij een lager gewicht. Daarbij is het chassis volkomen vlak en zijn de meeste componenten aan de binnenzijde ervan ondergebracht. De nieuwe XF95 kreeg bovendien schijfremmen op voor- en achteras (uitgezonderd assen met naafreductie). Deze remmen zijn door DAF ontwikkeld en kenmerken zich door een geheel vlakke schijf die via een speciale klem-/ boutverbinding op de naaf wordt gemonteerd, hetgeen vooral voordelen op het gebied van de levensduur biedt. Het remsysteem wordt geheel elektronisch geregeld. Optioneel is bovendien de DAF Engine Brake (DEB) leverbaar en een retarder die automatisch wordt geactiveerd bij het gebruik van het rempedaal.

Motoren: beter koppelverloop
De nieuwe XF95 wordt geleverd met de vernieuwde 12,6 liter zescilinder DAF-motor met turbo, intercooling en 24 kleppen. Keuze bestaat er uit een viertal vermogensvarianten: 280 kW/381 pk en 1.750 Nm, 315 kW/428 pk en 1950 Nm, 355 kW/483 pk en 2100 Nm en tot slot de 390 kW/530 pk variant met een hoogste koppel van 2.350 Nm. Door toepassing van hoogwaardig gietijzer voor motorblok en cilinderkop, kon de compressieverhouding verhoogd worden van 16,4 naar 17,4:1. Samen met wijzigingen aan turbo en elektronisch motormanagementsysteem, zijn de nieuwe XFs zon 1,5 tot 2 procent zuiniger geworden. Bovendien is het koppelverloop verder verbeterd en kon door toepassing van onderhoudsvrije componenten de service-interval verlengd worden tot 120.000 kilometer. Standaard worden de stille motoren gekoppeld aan een handgeschakelde zestienversnellingsbak met bekrachtigde Servo Shift schakelhulp voor aanmerkelijk lagere schakelkrachten en kortere schakelwegen.

AS-Tronic
Voor nog meer comfort en rendement is als optie de jongste generatie van ZFs AS-Tronic leverbaar op de 4x2- en 6x2-uitvoeringen. Deze automatisch schakelende transmissie heeft standaard twaalf versnellingen, maar voor extra zware inzet is ook een versie met zestien overbrengingen mogelijk. Doordat de elektronica in elke situatie altijd de juiste versnelling kiest, koppelt de AS-Tronic optimaal comfort aan een nog lager brandstofverbruik. Bovendien kan de chauffeur zich volledig concentreren op het verkeer, wat de veiligheid ten goede komt. En wil de chauffeur het heft zelf in de hand nemen, dan laat de AS-Tronic zich ook heel comfortabel met de hand schakelen, zonder koppeling, als een sequentiële versnellingsbak.

Fleet Management Standard (FMS)
Optioneel kan elke DAF XF95 voorzien worden van een aansluiting voor het uitlezen van een groot aantal data door een boordcomputer met FMS-standaard. Dit betreft een gestandaardiseerde aansluiting, die toegang geeft tot informatie over onder andere gereden snelheden, brandstofverbruik, stand van het gaspedaal en motortoerentallen. Maar ook het gebruik van de cruise control, koppeling en PTO kunnen dankzij de FMS-aansluiting worden uitgelezen. Informatie die het systeem oplevert, biedt de vervoerder de mogelijkheid het rendement en de inzet van het voertuig verder te optimaliseren.

Comfort van niveau
De DAF XF95 is synoniem voor chauffeurscomfort door de optimale zitpositie voor zowel kleine als grote chauffeurs, het overzichtelijke dashboard en de vele opbergmogelijkheden. Het nieuwe hangende gaspedaal zorgt voor optimale ergonomie en biedt meer ruimte voor de voeten, wat vooral van belang is tijdens het rijden op de cruise control. De nieuwe elektronische tachograaf is in de console boven de voorruit ondergebracht en de radio kan optimaal bereikbaar in het dashboard worden gemonteerd. In het dashboard valt het nieuwe instrumentenpaneel op, met amberkleurige verlichting en een centraal geplaatst display, dat informatie verschaft over vitale motor- en voertuigfuncties. Verder is het bovenbed in de Space Cab- en Super Space Cab-versies van 1,88 naar 2,05 meter verlengd en zijn de kleurstellingen van het interieur aangepast. Het instrumentenpaneel kan behalve in standaard zwart ook worden geleverd met een hout- of moderne alumiumium-look.

De evolutie van XF-technologie
De nieuwe DAF XF95 borduurt voort op de sterke reputatie van zijn voorganger en is de evolutie van de veelgeprezen 95XF. Het minimaal 200 kilo lagere eigen gewicht komt het laadvermogen en daarmee de productiviteit direct ten goede. Daarnaast dragen schijfremmen, langere onderhoudsintervallen dankzij een groot aantal onderhoudsarme en -vrije componenten en nog zuinigere motoren eveneens bij aan lagere operationele kosten. Tegelijk met al deze technische vernieuwingen, is het chauffeurscomfort op een nog hoger plan gebracht.

De 4x2 varianten van de nieuwe DAF XF95, zowel trekkers als bakwagenchassis, gaan begin oktober in productie, evenals de 6x2 trekkers met gestuurde voorloopas (FTG) en de FTP, een speciale 6x2 trekkervariant met een extra lichte 4,4 tons voorloopas met 17,5 wielen. In het begin van 2003 volgen de 6x2 bakwagens met sleepas (FAR en FAS), de 6x2 bakwagen met gestuurde naloopas (FAN) en de 6x2 trekkers met sleepas (FTR en FTS). In de loop van dat jaar volgen de 6x4 en 8x4s en de nieuwe FTM, een 8x4 trekker met aangedreven tandem en een gestuurde voorloopas, voor extra zware inzet.