NMBS

30/05/02

Gent-Sint-Pieters
Een nieuw Travel Centre voor een moderne dienstverlening

De ingebruikneming van het nieuwe Travel Centre rondt een belangrijke fase in de moderniserings- en verbouwingswerken van Gent-Sint-Pieters af.

Hoewel de gerestaureerde gevels het tegendeel laten vermoeden, is de westervleugel van het station volledig omgebouwd op de structurele bouwelementen en de beschermde sgrafittoschilderingen na. De eigenlijke verbouwingswerken duurden vrij lang omdat zowat de volledige westervleugel werd onderkelderd. Dat was een vrij delicaat werk omdat hiervoor de funderingen van de draagkolommen moesten worden versterkt.

Het nastreven van een vlotte circulatie en een open station was het uitgangspunt van de renovatieplannen voor Gent-Sint-Pieters. Een nieuwe verbindingsgang tussen de tramtunnel en de onderdoorgang onder de sporen moest de ruggengraat van het station vormen waarop alle diensten die het station kan bieden zouden geënt worden.

Een eerste aanzet tot de werkzaamheden werd halfweg 1998 gegeven met de verhuis van de bewaakte fietsenstalling. Daarna kon werk worden gemaakt van de herinrichting van de locatie om een nieuwe toegang tot het station te bouwen en een onderkomen op te trekken voor voorlopig loketten. Bijna twee jaar geleden werd het laatste ticket verkocht aan de oude loketten in de centrale hall. Tot gisteren werden de klanten bediend aan de tijdelijke loketten in het gerenoveerde gedeelte. De werkzaamheden sleepten vrij lang aan omdat bijna de volledige vleugel moest worden onderkelderd voor een broodnodige uitbreiding van dienstlokalen en technische ruimten. Een huzarenstuk, want het uitgraven van een kelderverdieping betekende ook het versterken van de funderingen van het station. Meteen werd de bovenverdieping in de moderniseringswerken betrokken.

Travel Centre, meer dan zomaar een loket

Vandaag krijgen de loketfuncties hun centrale plaats terug. In het ontwerp van het Travel Centre werd vooral openheid en centralisatie nagestreefd. Het reiscentrum verenigt nu zowel het infokantoor als de reserverings- en verkoopsloketten. Het opvragen van reisinformatie, reservering en de aankoop van treintickets gebeurt aan een open balie. Daarmee verloopt het contact tussen klant en verkoper op een veel persoonlijker manier.

Voor de gehaaste klant blijven er evenwel nog drie klassieke loketten bestaan. Die loketten bevinden zich daarom ook aan de kant het dichtst bij de onderdoorgang naar de perrons. Omwille van de veiligheid van het personeel zijn tijdens de vroege ochtenduren en de late avonduren enkel die loketten open.

Het loket "inlichtingen onmiddellijk vertrek" dat klanten helpt die op zoek zijn naar de eerstvolgende trein die hen op hun bestemming kan brengen, vindt voortaan een plaats in een nieuw lokaal naast de grote krantenwinkel. Klanten met beperkte mobiliteit kunnen hier terecht om hun eerder bestelde tickets op te halen of om onder begeleiding van het personeel naar het perron te gaan.

Met respect voor de originele architectuur.

Niettegenstaande de westervleugel volledig is omgebouwd, werden zoveel mogelijk originele elementen bewaard zoals de gietijzeren kolommen en de gemetste gewelven in geglazuurde stenen. Ook het lijnenspel op de nieuwe muren en in de ramen respecteert de originele architecteur van architect Louis Clocquet. De materiaalkeuze sluit nauw aan bij de gebruikte materialen die voor de bouw van het station in 1912 werden gebruikt.

Door de renovatiewerken kwamen ook de muurschilderingen en het sgrafittotafereel "Oostende" die sinds jaar en dag achter het plafond van de oude loketten waren verstopt, weer vrij. Een doek onttrekt ze voorlopig nog aan het zicht omdat ze door voorgaande verbouwingswerken vrij zwaar zijn beschadigd. Zij zullen net als alle andere taferelen grondig worden gerestaureerd.

De renovatie van de westervleugel betekende een investering in het comfort van de klanten van om en bij de 5 miljoen euro. De werkzaamheden werden uitgevoerd door de T.V. Wijckaert-Bruxelman uit Gent en de NV ENI uit Aartselaar.

Ruimte voor nieuwe diensten

Met de modernisering van de westervleugel komt er plaats vrij voor nieuwe commerciële initiatieven die het voor onze klanten nog aangenamer zal maken in het station. In de voet van de uurwerktoren is er plaats gemaakt voor twee kleinere commerciële ruimten terwijl het bankfiliaal en het nieuwe sanitaire blok een plaats vonden in de nieuwe gang tegenover het Travel Centre.

Binnenkort wordt de ruimte die tot gisteren de tijdelijke loketten onderdak bood, ook ingericht als commerciële ruimte.

Op naar de volgende fase...

De ingebruikneming van het nieuwe Travel Centre is een grote stap op weg naar een betere dienstverlening in comfortabele omstandigheden voor zowel de klant als voor het personeel.

Er is echter nog werk voor de boeg. De centrale hall wordt verder afgewerkt door het volledig vernieuwen van de vloer. Meteen worden er automatische schuifdeuren geplaatst aan de grote ingang en aan het begin van de onderdoorgang.

In een latere fase wordt dan werk gemaakt van het gedeelte tussen de centrale hall en het buffet. Daar komt een verwarmde wachtplaats en ruimte voor een commerciële uitbating. Ongeveer terzelfder tijd zullen ook de sgrafittotaferelen en de plafondschilderingen gerenoveerd worden. Tenslotte moet nog de uurwerktoren worden afgebroken omdat door weersinvloeden en de tand des tijds de stabiliteit van de toren op termijn is bedreigd. De toren wordt echter terugopgebouwd zodat het originele uitzicht bewaard blijft. Pas daarna kan ook de zware en massieve luifel vervangen kan worden door een lichtere constructie die naar vorm en uitzicht meer zal aansluiten bij de originele luifeltjes uit de beginjaren.

Openingstijden van het Travel Centre

Het Travel Centre is open van 06.15 uur 's tot 21.30 uur. U kunt er dan terecht voor alle info, reserveringen en aankoop van tickets.

Buiten de openingstijden van het Travel Centre kunt u uiteraard van 05.00 uur tot 22.00 uur terecht aan de loketten in de centrale hall maar gehaaste klanten die zich nog een treinticket moeten aanschaffen krijgen dan wel voorrang. Tijdens het weekend zijn die loketten open vanaf 05.30 uur.

Meer info?

Voor meer informatie over het binnenlandse verkeer kunt u terecht op het telefoonnummer 09.222 44 44 of op het nummer 02.528 28 28. (Bij gebruik van een telefoontoestel met kiesschijf vormt u het nummer 02.555 25 55).

Wenst u meer inlichtingen over internationaal verkeer of wenst u te reserveren voor Thalys, TGV of Eurostar, dan kunt u eveneens terecht op het nummer 09.222 44 44 of het nummer 02.528 28 28

Voor nog meer informatie over onze treinen en producten kunt u ook terecht op onze website www.nmbs.be.

Gent-Sint-Pieters
Enkele cijfers

Gent-Sint-Pieters spant in Vlaanderen reeds jaren de kroon op gebied van het aantal instappende reizigers. Met gemiddeld meer dan 38.000 klanten op een modale werkdag bekleedde Gent-Sint-Pieters in 2001 opnieuw de 4de plaats na de grote stations van Brussel-Hoofdstad. Dat betekent een stijging met 4.000 klanten ten opzichte van het jaar 2000.

Op het gebied van de verkoop van binnenlandse tickets komt Gent-Sint-Pieters wat betreft het aantal verkochte tickets op de derde plaats en moet het alleen Brussel-Zuid en Brussel-Centraal laten voorgaan. Gent-Sint-Pieters komt echter op de allereerste plaats wat betreft de gerealiseerde omzet "binnenland". Met bijna 100.000 verkochte tickets voor internationaal verkeer bekleedt Gent-Sint-Pieters dan weer de vijfde plaats. Alles samen betekent dat dat alle verkopers dagelijks gemiddeld 3.800 klanten bedienen aan het loket.

© 2002 NMBS