NMBS
30/05/02
Gent-Sint-Pieters
Een nieuw Travel Centre voor een moderne dienstverlening
De ingebruikneming van het nieuwe Travel Centre rondt een belangrijke
fase in de moderniserings- en verbouwingswerken van Gent-Sint-Pieters
af.
Hoewel de gerestaureerde gevels het tegendeel laten vermoeden, is de
westervleugel van het station volledig omgebouwd op de structurele
bouwelementen en de beschermde sgrafittoschilderingen na. De
eigenlijke verbouwingswerken duurden vrij lang omdat zowat de
volledige westervleugel werd onderkelderd. Dat was een vrij delicaat
werk omdat hiervoor de funderingen van de draagkolommen moesten worden
versterkt.
Het nastreven van een vlotte circulatie en een open station was het
uitgangspunt van de renovatieplannen voor Gent-Sint-Pieters. Een
nieuwe verbindingsgang tussen de tramtunnel en de onderdoorgang onder
de sporen moest de ruggengraat van het station vormen waarop alle
diensten die het station kan bieden zouden geënt worden.
Een eerste aanzet tot de werkzaamheden werd halfweg 1998 gegeven met
de verhuis van de bewaakte fietsenstalling. Daarna kon werk worden
gemaakt van de herinrichting van de locatie om een nieuwe toegang tot
het station te bouwen en een onderkomen op te trekken voor voorlopig
loketten. Bijna twee jaar geleden werd het laatste ticket verkocht aan
de oude loketten in de centrale hall. Tot gisteren werden de klanten
bediend aan de tijdelijke loketten in het gerenoveerde gedeelte. De
werkzaamheden sleepten vrij lang aan omdat bijna de volledige vleugel
moest worden onderkelderd voor een broodnodige uitbreiding van
dienstlokalen en technische ruimten. Een huzarenstuk, want het
uitgraven van een kelderverdieping betekende ook het versterken van de
funderingen van het station. Meteen werd de bovenverdieping in de
moderniseringswerken betrokken.
Travel Centre, meer dan zomaar een loket
Vandaag krijgen de loketfuncties hun centrale plaats terug. In het
ontwerp van het Travel Centre werd vooral openheid en centralisatie
nagestreefd. Het reiscentrum verenigt nu zowel het infokantoor als de
reserverings- en verkoopsloketten. Het opvragen van reisinformatie,
reservering en de aankoop van treintickets gebeurt aan een open balie.
Daarmee verloopt het contact tussen klant en verkoper op een veel
persoonlijker manier.
Voor de gehaaste klant blijven er evenwel nog drie klassieke loketten
bestaan. Die loketten bevinden zich daarom ook aan de kant het dichtst
bij de onderdoorgang naar de perrons. Omwille van de veiligheid van
het personeel zijn tijdens de vroege ochtenduren en de late avonduren
enkel die loketten open.
Het loket "inlichtingen onmiddellijk vertrek" dat klanten helpt die op
zoek zijn naar de eerstvolgende trein die hen op hun bestemming kan
brengen, vindt voortaan een plaats in een nieuw lokaal naast de grote
krantenwinkel. Klanten met beperkte mobiliteit kunnen hier terecht om
hun eerder bestelde tickets op te halen of om onder begeleiding van
het personeel naar het perron te gaan.
Met respect voor de originele architectuur.
Niettegenstaande de westervleugel volledig is omgebouwd, werden zoveel
mogelijk originele elementen bewaard zoals de gietijzeren kolommen en
de gemetste gewelven in geglazuurde stenen. Ook het lijnenspel op de
nieuwe muren en in de ramen respecteert de originele architecteur van
architect Louis Clocquet. De materiaalkeuze sluit nauw aan bij de
gebruikte materialen die voor de bouw van het station in 1912 werden
gebruikt.
Door de renovatiewerken kwamen ook de muurschilderingen en het
sgrafittotafereel "Oostende" die sinds jaar en dag achter het plafond
van de oude loketten waren verstopt, weer vrij. Een doek onttrekt ze
voorlopig nog aan het zicht omdat ze door voorgaande verbouwingswerken
vrij zwaar zijn beschadigd. Zij zullen net als alle andere taferelen
grondig worden gerestaureerd.
De renovatie van de westervleugel betekende een investering in het
comfort van de klanten van om en bij de 5 miljoen euro. De
werkzaamheden werden uitgevoerd door de T.V. Wijckaert-Bruxelman uit
Gent en de NV ENI uit Aartselaar.
Ruimte voor nieuwe diensten
Met de modernisering van de westervleugel komt er plaats vrij voor
nieuwe commerciële initiatieven die het voor onze klanten nog
aangenamer zal maken in het station. In de voet van de uurwerktoren is
er plaats gemaakt voor twee kleinere commerciële ruimten terwijl het
bankfiliaal en het nieuwe sanitaire blok een plaats vonden in de
nieuwe gang tegenover het Travel Centre.
Binnenkort wordt de ruimte die tot gisteren de tijdelijke loketten
onderdak bood, ook ingericht als commerciële ruimte.
Op naar de volgende fase...
De ingebruikneming van het nieuwe Travel Centre is een grote stap op
weg naar een betere dienstverlening in comfortabele omstandigheden
voor zowel de klant als voor het personeel.
Er is echter nog werk voor de boeg. De centrale hall wordt verder
afgewerkt door het volledig vernieuwen van de vloer. Meteen worden er
automatische schuifdeuren geplaatst aan de grote ingang en aan het
begin van de onderdoorgang.
In een latere fase wordt dan werk gemaakt van het gedeelte tussen de
centrale hall en het buffet. Daar komt een verwarmde wachtplaats en
ruimte voor een commerciële uitbating. Ongeveer terzelfder tijd zullen
ook de sgrafittotaferelen en de plafondschilderingen gerenoveerd
worden. Tenslotte moet nog de uurwerktoren worden afgebroken omdat
door weersinvloeden en de tand des tijds de stabiliteit van de toren
op termijn is bedreigd. De toren wordt echter terugopgebouwd zodat het
originele uitzicht bewaard blijft. Pas daarna kan ook de zware en
massieve luifel vervangen kan worden door een lichtere constructie die
naar vorm en uitzicht meer zal aansluiten bij de originele luifeltjes
uit de beginjaren.
Openingstijden van het Travel Centre
Het Travel Centre is open van 06.15 uur 's tot 21.30 uur. U kunt er
dan terecht voor alle info, reserveringen en aankoop van tickets.
Buiten de openingstijden van het Travel Centre kunt u uiteraard van
05.00 uur tot 22.00 uur terecht aan de loketten in de centrale hall
maar gehaaste klanten die zich nog een treinticket moeten aanschaffen
krijgen dan wel voorrang. Tijdens het weekend zijn die loketten open
vanaf 05.30 uur.
Meer info?
Voor meer informatie over het binnenlandse verkeer kunt u terecht op
het telefoonnummer 09.222 44 44 of op het nummer 02.528 28 28. (Bij
gebruik van een telefoontoestel met kiesschijf vormt u het nummer
02.555 25 55).
Wenst u meer inlichtingen over internationaal verkeer of wenst u te
reserveren voor Thalys, TGV of Eurostar, dan kunt u eveneens terecht
op het nummer 09.222 44 44 of het nummer 02.528 28 28
Voor nog meer informatie over onze treinen en producten kunt u ook
terecht op onze website www.nmbs.be.
Gent-Sint-Pieters
Enkele cijfers
Gent-Sint-Pieters spant in Vlaanderen reeds jaren de kroon op gebied
van het aantal instappende reizigers. Met gemiddeld meer dan 38.000
klanten op een modale werkdag bekleedde Gent-Sint-Pieters in 2001
opnieuw de 4de plaats na de grote stations van Brussel-Hoofdstad. Dat
betekent een stijging met 4.000 klanten ten opzichte van het jaar
2000.
Op het gebied van de verkoop van binnenlandse tickets komt
Gent-Sint-Pieters wat betreft het aantal verkochte tickets op de derde
plaats en moet het alleen Brussel-Zuid en Brussel-Centraal laten
voorgaan. Gent-Sint-Pieters komt echter op de allereerste plaats wat
betreft de gerealiseerde omzet "binnenland". Met bijna 100.000
verkochte tickets voor internationaal verkeer bekleedt
Gent-Sint-Pieters dan weer de vijfde plaats. Alles samen betekent dat
dat alle verkopers dagelijks gemiddeld 3.800 klanten bedienen aan het
loket.
© 2002 NMBS