Koninklijke bibliotheek

Bijzondere collecties > In de vitrine

Franse visioenen

3 tot 10 juni 2002

Van 3 juni tot 10 juni zijn drie Franse werken geïllustreerd door Max Ernst, Jacques Villon en Fernand Léger te zien in de vitrine bij de ingang van de KB.

Kinderogen, groot van verwondering, die opengaan als vlindervleugels aan de oever van het meer... Honderd feeënvisioenen... We bevinden ons in de wereld van het surrealisme, de woorden zijn van André Breton in zijn inleiding tot het boek van Max Ernst (1891-1976). Geen gewoon boek, maar een zogeheten Collage-Roman, en wel de eerste in zijn soort: La femme cent têtes. De titel op zich is al een collage van betekenissen, waaronder: De vrouw honderd hoofden en De vrouw zonder hoofd. In negen hoofdstukken worden de belevenissen van deze vrouw "verteld". Het blijkt te gaan om Germinal, "mijn zuster", eenzaam tussen fantomen en mieren. De pagina's bestaan steeds uit een prent met een korte volzin. Voor de 147 prenten maakte Ernst gebruik van negentiende eeuwse tijdschrift-illustraties en kunstreproducties. Vooral de combinatie van instrumenten en zwevende figuren met landschappen of onverwachte interieurs leveren de vreemde droomwereld op waarvoor het surrealisme het patent verwierf. De invloed van deze prenten is enorm geweest, vooral in het humoristische genre. In Nederland bijvoorbeeld maakten Gerrit Komrij gedichten bij collages van kunstenaar J.B. Meinen, gepubliceerd als De verschrikking in 1977. Max Ernst: La femme 100 têtes. Paris: Carrefour, 1929. Nr. 51 van de 88 op Hollands Pannekoek (Oplage: 1000). Gebonden in heelleer, in cassette, door Alix. Ingevoegd achterin de catalogus van een Ernst-tentoonstelling uit 1921. Aanvraagnummer: Koopm K 317.

In de gedichten van Robert Ganzo (1898-1995) klinkt steeds het Venezuela van zijn jeugd door. Niet dat zijn gedichten ondoordringbaar als de jungle zijn, integendeel. Wel roept Ganzo de felle kleuren en de intense geuren er van op. Helder en exact, in klassieke regels, schreef hij over "bloesemende" vogels en "gehypnotiseerde" reizigers. Zelf woonde hij allang in Parijs. Hij werkte er als bouquiniste aan de kade van de minder fleurige Seine en later als boekhandelaar. Zijn kleine oeuvre is hier verenigd en door Jacques Villon geïllustreerd. Vervolgens werd het boek gebonden in vrolijke kleuren door vader Henri of zoon Daniel Mercher. Jacques Villon (1875-1963) maakte bij de gedichten subtiele etsen in zwart/wit en in kleur. Dit exemplaar is een van de tien exemplaren op keizerlijk Japans papier, waarop de kleuren een bijna etherische kwaliteit krijgen. Villon heette eigenlijk Gaston Duchamp en hij was de oudere broer van dadaïst Marcel Duchamp. Villons kubistische etsen zijn hier gebruikt als boek-illustraties maar werden ook als zelfstandige kunstwerken gezien. Zijn werk heeft velen beïnvloed (bijvoorbeeld David Hockney) en werd in Frankrijk zo hoog gewaardeerd dat zijn leven werd afgesloten met een mooie staatsbegrafenis.
Robert Ganzo: Oeuvre poétique. Paris: Sautier, 1957. Nr. 8 van de 10 op Japans papier. (Oplage: 185). Met een orginele tekening, met een etsplaat, en met 2 sets extra afdrukken van de etsen. Gesigneerd. Gebonden in heelleer door Mercher. Aanvraagnummer: Koopm K 316.

Van de twee belangrijkste Franse dichters van de negentiende eeuw - Baudelaire en Rimbaud - verschenen later talloze geïllustreerde edities. De kunstenaars die Baudelaire illustreerden kwamen met grimmige platen vol vrouwelijke doodshoofden of wufte lesbiënnes. De gedichten van Arthur Rimbaud gaan in hun modernisme verder dan Baudelaire die nieuwe onderwerpen aanroerde. Bij Rimbaud is de taal zelf een thema geworden, het gedicht een heel eigen ervaring. Woorden waren er niet langer alleen om te zien en te horen, maar zelfs om te ruiken. Bij Rimbaud doen letters zich soms voor als kleuren, overigens niet geheel in ernst, maar als een jeu d'esprit. Hallucinerend zijn de Illuminations zeker en Rimbaud staat dichter bij Vincent van Gogh dan bij andere negentiende eeuwse kunstenaars. Toepasselijk is dat Fernand Léger (1881-1955) deze prozagedichten van Rimbaud in felle kleuren heeft geïllustreerd: oranje, blauw, geel of rood. Bij Léger zijn de kleuren ook niet zomaar kleuren. Ze zijn losgemaakt van de afbeelding en als blikvangers achter of over de voorstelling geschoven. Deze litho's werden van de stenen gedrukt in Lausanne. Kort na WO II werd Zwitserland het centrum van hoogstandjes op het terrein van kunstdruk en reproductie.
Arhur Rimbaud: Les illuminations. Lausanne: Grosclaude, 1949. Nr. 224. (Oplage: 275). Gebonden in heelleer door W. Wirz. Gesigneerd. Aanvraagnummer: Koopm K 302.

zie ook...

Collectie Koopman

Koninklijke Bibliotheek - Nationale bibliotheek van Nederland