Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

2-6-2002; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Italië, circuit Mugello

DEFECTE ONTSTEKING VELT JARNO JANSSEN

HARUCHIKA AOKI TEVREDEN MET 12E PLAATS

De Gran Premio d Italia op het razendsnelle circuit van Mugello vormde de 5e in de reeks van 16 GP s. Voor de japanner Haruchika Aoki uit het DeGraaf Grand Prix Team verliep de race volgens plan, nadat hij vlak achter de 2001 fabrieks Honda van Alzamora over de meet kwam op een 12e plaats. Méér zat er op dit testcircuit van Aprilia gewoon niet in , meldde Aoki, die nadat hij 2 weken geleden onfortuinlijk door Elias van de baan werd geramd, nu weer 4 WK-punten aan zijn conto kon toevoegen. Teammaat Jarno Janssen maakte een bliksemstart, waarmee hij in de eerste ronde meteen een viertal posities wist te winnen. Echter na enkele ronden bleek dat zijn machine nog steeds niet optimaal liep. Net als tijdens de 2e tijdtraining liet de electronica van de machine hem in de steek, waarna hij bij het ingaan van de 4e ronde teleurgesteld de pitbox moest opzoeken.

Voor de 26-jarige Janssen verliep de Italiaanse GP vanaf dag 2 al niet naar wens. Zaterdagmorgen maakte ik een kleine inschattingsfout en schoof ik onderuit in de chicane. Op zich was de schade aan machine en mijzelf vrij klein, maar achteraf bleek de motor toch ook op de wedstrijddag nog haperingen te vertonen van de crash. Zaterdagmiddag liep mijn motpor al niet goed rond. De motor hield op top in, kwam niet aan zijn toeren en op dit supersnelle circuit had ik dus veel tekort topsnelheid. Alsof de bougie of ontsteking haperde. De monteurs hebben werkelijk alles gecheckt en het leek in de warm-up training dat de machine weer goed functioneerde. Maar in de race bleek na enkele ronden dat het probleem nog steeds niet verholpen was. Misschien dat er bij de val toch iets aan de electronica is beschadigd, wat we op de telemetrie (board computer) niet hebben kunnen achterhalen , opent Janssen, vanuit de zonovergoten Toscaanse heuvels.

Of de carburatie of de ontsteking moet niet goed geweest zijn, maar voor de testdagen op het TT Circuit Assen van woensdag en donderdag wordt werkelijk alles losgehaald om het euvel te vinden , meldt teammanager Van Genderen. Je doet hier niets aan. Het is simpelweg overmacht, maar het is wel doodzonde. Tijdens de Assen-test op 5 en 6 juni zullen we de afstelling van het rijwielgedeelte (vering en banden) op de vernieuwde baan goed kunnen aanpassen, en zo wat winst boeken ten opzichte van de naaste concurrenten. Het is alleen jammer dat het door Haruchika ontwikkelde snellere materiaal pas na de Dutch TT ter beschikking komt. In Barcelona (16 juni) en tijdens de Dutch TT moet ik het nog met hetzelfde materiaal als nu doen. Pas op de Duitse Sachsenring komen de snellere onderdelen ter beschikking , meldt Janssen, wiens geduld dus nog even op de proef wordt gesteld.

Ook Haruchika Aoki zorgde voor een bliksemstart, en klom in de eerste meters op van de 15e startplaats naar een 9e positie. In de openingsfase kon ik iedereen goed partij bieden en bleef ik eenvoudig in het wiel van Rolfo en Alzamora. Maar in de 2e helft van de race had ik dermate veel van de grip van mijn voorband verbruikt dat het moeilijk was om aan te zetten. Ik kon nog wel in het spoor van Alzamora blijven, maar hem in de slotfase niet meer onder druk zetten om de 11e plaats te kunnen pakken. We maakten ook tijdens deze Grand Prix kleine stapjes voorwaarts, alleen laat de beloning nog even op zich wachten. Maar gezien het feit dat ik heel dicht achter de NSR s van Rolfo en Alzamora finishte, moet ik tevreden zijn. Ik zie dan ook uit naar de twee testdagen in Assen. Daar kunnen we nog wat noviteiten testen om de voorkant van de machine beter afgesteld te krijgen. Ook kunnen we daar een voorsprong opbouwen qua vering en versnellingsbak afstelling op het vernieuwde circuit. Ook met de Dunlop technici hopen we alvast wat winst te pakken qua grip en bandenslijtage op het nieuwe asfalt in Assen , blikt Aoki alvast vooruit.

Uitslag 250cc race + WK-stand na 5 van de 16 GP s:


1. Marco Melandri, I, Aprilia 40.42,759 = 162 km/uur gem.; 2. Roberto Locatelli, I, Aprilia op 0,258; 3. Fonsi Nieto, E, Aprilia op 0,720; 4. Toni Elias, E, Aprilia op 1,464; 5. Randy DePuniet, F, Aprilia op 1,718; 6. Franco Battaini, I, Aprilia op 8,606; 7. Sebastian Porto, Arg, Yamaha op 11,864; 8. Roberto Rolfo, I, Honda op 17,248; 12. Haruchika Aoki, J, DeGraaf Honda op 34,770; Jarno Janssen, NL, DeGraaf Honda viel in de 3e ronde uit met defecte electronica.

Tussenstand 250cc wereldkampioenschap:


1. Nieto, 85; 2. Melandri, 70; 3. Rolfo, 60; 4. Locatelli, 55; 5. DePuniet, 53; 6. Alzamora, 52; 7. Battaini, 49; 8. Porto, 45; 16. Haru Aoki, 11.

Uitslag MotoGP-race (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) + WK-stand na 5 van de 16 GP s:


1. Valentino Rossi, I, Honda 43.40,837; 2. Max Biaggi, I, Yamaha op 2,404; 3. Tohru Ukawa, J, Honda op 11,289; 4. Carlos Checa, E, Yamaha op 11,289; 5. Alex Barros, Bra, Honda op 15,371; 6. Loris Capirossi, I, Honda op 20,010; 7. Norick Abe, J, Yamaha op 26,447; 8. Regis Laconi, F, Aprilia op 30,333; 14. Jurgen vd Goorbergh, NL, Honda op 1.29,800.

Tussenstand MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) wereldkampioenschap:


1. Rossi, 120; 2. Ukawa, 77; 3. Capirossi, 55; 4. Abe, 52; 5. Biaggi, 43; 6. Checa, 40; 7. Barros, 40; 8. Kato, 39; 17. Jurgen vd Goorbergh, 12.

Uitslag 125cc race + WK-stand na 5 van de 16 GP s:


1. Manuel Poggiali, RSM, Gilera 40.20,019 = 156.048 km/uur gem.; 2. Youichi Ui, J, Derbi op 0,507; 3. Pablo Nieto, E, Aprilia op 0,512; 4. Daniel Pedrosa, E, Honda op 0,572; 5. Gino Borsoi, I, Aprilia op 0,675; 6. Lucio Cecchinello, I, Aprilia op 0,980.

Tussenstand 125cc wereldkampioenschap:


1. Poggiali, 86; 2. Vincent, 85; 3. Cecchinello, 67; 4. Pedrosa, 66; 5. Jenkner, 43; 6. Borsoi, 38.