Ingezonden persbericht
1af8892.gif
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
1-6-2002; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Italië, circuit Mugello
AOKI (15E) EN JANSSEN (24E) NOG NIET TEVREDEN VOOR RACEDAG
Tijdens de 2e trainingsdag in het Italiaanse Mugello zouden de puntjes op de i gezet moeten worden, zo stelden zowel Haru Aoki als Jarno Janssen vrijdag na de eerste trainingsdag voor de 5e Grand Prix van dit seizoen. Maar daarentegen zat het niet mee voor de mannen van het trio Molenaar-Spaan-Van Genderen. Bij Haruchika Aoki ging men in de 2e vrije training op zaterdagmorgen de verkeerde kant op met de afstelling van het rijwielgedeelte, waardoor die 2e vrije sessie eigenlijk qua nuttige info helemaal als verloren beschouwd moet worden. Ook bij Jarno Janssen kwam de ochtendsessie niet echt goed uit de verf. Wel qua inzet, maar in de slotfase maakte Jarno een inschattingsfout en schoof onderuit.
Jarno Janssen: Ik reed vanochtend de volle 50 minuten dat ik in actie kwam tegen de limiet. Het ging goed, ik zat bij de eerste 20, maar kwam 10 minuten voor het einde van de training even niet goed uit bij de chicane en gleed onderuit. Daarmee kon ik die laatste 10 minuten van de vrije training mijn tijden niet meer verbeteren. De monteurs maakten alles in orde voor de beslissende tijdtraining, maar toen het moest gebeuren leek het of mijn motor als het ware last had van misfire door een niet goed werkende bougie. Op het zo belangrijke lange rechte stuk kwam de motor niet goed op toeren, en dan verlies je te veel. Ik kon mijn rondetijd van vrijdag al met al nauwelijks verbeteren, terwijl er toch normaal zeker een seconde af had moeten kunnen. Dat had zeker ook gelukt als de motor geen kuren had vertoond. Balen, maar de monteurs zijn nu keihard aan het werk om de hele motor en alle bekabeling los te halen en na te zien en bij twijfel te vervangen. Dan kan ik morgen tijdens de warm-up training nog alles nalopen of de machine weer in orde is voor de race. Maar ik sta hierdoor wel 1 of 2 startrijen te ver naar achteren .
Dat het in die 2e vrije training qua afstelling de foute kant op ging, was voor Haruchika Aoki een zware tegenvaller. Als we vrijdagmiddag en uur training gehad zouden hebben (zoals vroeger) in plaats van de 45 minuten, hadden we voor deze training al geweten dat de weg die we insloegen de foute was. Nu kostte dat bijna de hele vrije training. We bouwden de motor voor de 2e tijdtraining weer terug, maar ook nu bleef ik wat moeten hebben met de wegligging aan de voorzijde van de Honda. Ik ga direct met de veringsspecialisten van Showa en de bandenmannen van Dunlop om de tafel om te zien wat we nog voor de racedag kunnen veranderen , meldde Aoki,
Vrijdag pole is voorlopige eerste plaats
Voor zowel Max Biaggi als Steve Jenkner betekende het feit dat ze vrijdag in de eerste tijdtraining de snelste tijd neer hebben gezet, niet dat ze ook van pole van start zullen gaan. Biaggi verbeterde zijn tijd marginaal en Jenkner zelfs niet, en starten respectievelijk van een 2e en 4e tijd.
De Duitse 125cc rijder Klaus Nöhles brak zijn linker pols tijdens de 2e tijdtraining en start niet, evenals Max Sabbataini (I) die in de 2e vrije training een been brak.
Na zijn val in de 2e vrije training op zaterdagmorgen, zal ook het jonge Australische talent Casey Stoner van de race moeten afzien met een fractuur aan zijn pinkvinger van z n rechterhand. Lucio Cecchinello start wel met een fractuur aan zijn linker wijsvinger.
Circuit-info Mugello (I)
Lengte: 5.245 mtr; Rijrichting: Met de klok mee; Pole Position: Rechts; Rechter bochten: Negen; Linker bochten: Zes; Breedte: 14m; Langste rechte eind: 1.141 mtr; Gebouwd in: 1974
500cc/MotoGP ronderecord 2001
Ronde record: Mick Doohan (Honda) 1.53.342 / 166.593km/h (17/5/98)
Pole-position tijd 2001: Valentino Rossi (Honda) 1.54.994
500cc Race Winnaar 2001: Alex Barros (Honda) 49.26.006 = 146.421km/h
250cc race winnaar 2001
250cc Race Winnaar 2001: Tetsuya Harada (Aprilia) 46.11.129 = 143.090 km/h
125cc race winnaar 2001
125cc Race Winnaar 2001: Noboru Ueda (Honda) 45.15.046 = 139.091 km/h
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
1. F. BATTAINI ITA 1'54.344 APRILIA
2. S. PORTO ARG 1'54.818 YAMAHA
3. T. ELIAS SPA 1'54.838 APRILIA
4. F. NIETO SPA 1'54.975 APRILIA
5. M. MELANDRI ITA 1'55.080 APRILIA
6. R. LOCATELLI ITA 1'55.095 APRILIA
7. S. YUZY MAL 1'55.647 YAMAHA
8. R. DE PUNIET FRA 1'55.657 APRILIA
9. D. CHECA SPA 1'56.068 APRILIA
10. E. ALZAMORA SPA 1'56.252 HONDA
11. T. SEKIGUCHI JPN 1'56.276 YAMAHA
12. N. MATSUDO JPN 1'56.283 YAMAHA
13. Haruchika AOKI JPN 1'56.397 DeGraaf HONDA
14. R. ROLFO ITA 1'56.520 HONDA
15. A. DEBON SPA 1'56.593 APRILIA
16. R. JARA SPA 1'57.023 APRILIA
17. J. VINCENT GBR 1'57.493 HONDA
??18. C. STONER AUS 1'57.633 APRILIA
19. V. PHILIPPE FRA 1'57.974 APRILIA
20. H. FAUBEL SPA 1'57.991 APRILIA
21. L. HASLAM GBR 1'58.216 HONDA
22. D. HEIDOLF GER 1'58.236 APRILIA
23. H. MARCHAND FRA 1'58.309 APRILIA
24. Jarno JANSSEN NED 24 1'59.031 DeGraaf HONDA
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 2e dag:
1. V. ROSSI ITA 1'51.258 HONDA
2. M. BIAGGI ITA 1'51.837 YAMAHA
3. C. CHECA SPA 1'52.086 YAMAHA
4. L. CAPIROSSI ITA 1'52.107 HONDA
5. R. LACONI FRA 1'52.237 APRILIA
6. O. JACQUE FRA 1'52.345 YAMAHA
7. T. UKAWA JPN 1'52.434 HONDA
8. T. HARADA JPN 1'52.532 HONDA
9. A. BARROS BRA 1'52.630 HONDA
10. K. ROBERTS USA 1'52.656 SUZUKI
11. N. AOKI JPN 1'52.740 PROTON KR
12. J. McWILLIAMS GBR 1'52.751 PROTON KR
13. J. HOPKINS USA 1'52.923 YAMAHA
14. S. NAKANO JPN 1'52.990 YAMAHA
15. J. vd GOORBERGH NED 1'53.040 HONDA
16. D. KATO JPN 1'53.120 HONDA
17. J.M. BAYLE FRA 1'53.440 YAMAHA
18. S. GIBERNAU SPA 1'53.493 SUZUKI
19. N. ABE JPN 1'53.765 YAMAHA
20 P. RIBA SPA 1'54.882 YAMAHA
125cc Front Row Trainingstijden na de 2e dag:
1. Manuel Poggiali, RSM, Gilera 1.59,369; 2. Daniel Pedrosa, E, Honda 1.59,409; 3. Alex de Angelis, RSM, Aprilia 1.59,536; 4. Steve Jenkner, D, Aprilia 1.59,636