Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Zaterdag 1 juni uitreiking ROVER reizigersprijs 2002: "Reizigersinformatie op de digitale snelweg"

REIZIGERSVERENIGING ROVER reikt al meer dan 10 jaar de Reizigersprijs uit. Een prijs van reizigers aan een bedrijf, een overheid, een chauffeur, een conducteur of een reiziger die bezig is het openbaar vervoer te verbeteren. Dit jaar is het thema "Reizigersinformatie op de digitale snelweg". Een jury heeft gekeken naar alle bestaande vormen van digitale reizigersinformatie. Drie aanbieders zijn genomineerd voor de prijs (in willekeurige volgorde):


1. Dienstregeling online, HTM (stads- en streekvervoer regio Den Haag)


2. On-line reisplanner, NS

3. OV-Reisplanner van deur tot deur, 9292 OV
De winnaar wordt bekend gemaakt op zaterdag 1 juni 2002, tijdens de Algemene Ledenvergadering van ROVER in NS Hoofdgebouw IV, Laan van Puntenburg 100 te Utrecht (dat is de hoge kantoorflat naast het station). ROVER-voorzitter Rudy Schoonveld zal om half twee de reizigersprijs 2002 overhandigen.
U bent van harte uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn. Ook het middagprogramma daarna, over digitale reisinformatie (met inleidingen over IRIS en de activiteiten van NS op dit punt, een discussie daarover en presentaties van OV 9292 en HTM) is wellicht het bijwonen waard.

Het thema van de Reizigersprijs 2002 is, zoals al gezegd, "Reizigersinformatie op de digitale snelweg". Op dit moment ontspint zich steeds meer een discussie over de kwaliteit van de reizigersinformatie. Op het gebied van informatievoorziening valt nog veel te winnen, mede dankzij nieuwe technologieën als internet. Maar de digitale snelweg biedt meer mogelijkheden voor het verkrijgen van informatie dan alleen via de computer. Ook informatie die via de (mobiele) telefoon kan worden verkregen op een andere wijze dan de menselijke stem (SMS, WAP) is bij de beoordeling door de jury in ogenschouw genomen. Immers, de reiziger wil op ieder moment weten waar hij/zij aan toe is en waar hij/zij rekening mee moet houden en op welke wijze hij/zij zijn/haar reis zo aangenaam mogelijk kan voortzetten.

De samenstelling van de jury Reizigersprijs 2002 is als volgt: Gijs Klomp, ontwikkelaar, oprichter en oud-directeur van OVR 9292. Mariek Witlox, manager interaction designer bij INFO.NL. Harm Bremer, student Verkeerskunde aan de NHTV te Breda. Rob van Gijzel, ex-Tweede Kamerlid voor de PvdA en in die functie woordvoeder voor zijn partij aangaande het openbaar vervoer. Annet de Wit, bestuurslid ROVER en OV-reiziger.

Dit jaar konden reizigers via de ROVER-website aangeven welke site hun voorkeur had en waarom. Op het punt van toegankelijkheid heeft de jury naast haar eigen deskundigheid ook gebruik gemaakt van de tips en aanwijzigen van de site www.drempelsweg.nl.

De jury heeft besloten 3 sites te nomineren (in willekeurige volgorde):

1. Dienstregeling online, HTM (stads- en streekvervoer regio Den Haag)


2. On-line reisplanner, NS

3. OV-Reisplanner van deur tot deur, 9292 OV
Korte samenvatting van het jury-oordeel over de drie genomineerde sites:


1. HTM: Sinds januari 2002 loopt bij HTM een proef met het geven van de werkelijke vertrektijden bij de haltes van de tramlijnen 1 en 9 en buslijn 25 via Internet en SMS. Met name de informatiemogelijkheid via de mobiele telefoon - alleen het haltenummer is voldoende om de eerstkomende vertrektijden te krijgen - spreekt de jury aan. Deze nieuwe toepassing (met behulp van GPS) voldoet aan een nadrukkelijke wens van de klant om op elk moment te weten wanneer zijn "vervoermiddel" komt. Wat betreft de website van de HTM het volgende. De site kent één soort informatie-aanbod: het weergeven van de tijdschema¹s. De site heeft geen andere communicatieve functie. Het opgeven van de vertrekhalte gebeurt in het eerste scherm, direct op het beginscherm onder de korte uitlegtekst. Door middel van een selectie uit het "pull down menu" en door te klikken op de "kies" button verschijnt stap 2 in een nieuw scherm. Dit is erg onhandig; de gebruiker moet tweemaal akkoord gaan door op de "kies" knop te klikken, voordat het resultaat verschijnt. De vertrektabel ziet er overzichtelijk uit en kan in een apart scherm geprint worden. De print-versie is overzichtelijk, maar printen moet vanuit de printknop in de "browser", gebruiksvriendelijker zou een knop onder aan de tabel op de pagina zelf zijn. De uitstraling van de site is simpel, eenvoudig conform HTM-stijl.


2. De NS-Reisplanner: Deze is naar de mening van de jury zonder twijfel op het gebied van informatie via Internet de beste site: goede interactie en toegankelijkheid, eenvoudig te bedienen. De homepage biedt een compleet overzicht van de verschillende informatie-categorieën. Daarnaast geeft de site een beknopt overzicht van actualiteiten. Er is een directe toegang tot de reisplanner (met realtime datum en tijdsaanduiding), dat is tenslotte waar de meeste gebruikers voor naar de site komen. Vanuit iedere mogelijke gebruikersoptiek wordt de informatie op homepage-niveau geïntroduceerd en toegankelijk gemaakt. De site heeft een professionele, betrouwbare uitstraling die geheel aansluit bij de NS-vormgeving. Heldere simpele vormgeving, ondersteund door functionele graphics en beeldmateriaal.


3. 9292 (OVR): Natuurlijk behoort 9292 tot de genomineerden. Niet alleen is "9292" als telefoonnummer sinds 31 mei 1992 beschikbaar voor alle reisinformatie van deur naar deur, de OV-Reisplanner van deur tot deur (9292 OV) is inmiddels ook uitgegroeid tot een bekend OV-informatiemedium. Deze OV-Reisplanner is in vele websites van OV-bedrijven via doorklikken te bereiken. De site biedt een zeer divers en actueel en aanbod op OV-gebied, en geeft een heldere en overzichtelijke presentatie van het aanbod. Volgens een simpele rubricering is de informatie gestructureerd. Naast reisinformatie biedt de homepage een overzicht van actualiteiten en interessante weetjes, en tips over het OV. Helaas zijn er wel banners schreeuwend aanwezig op de homepage.

Amersfoort, 31 mei 2002

---