Ingezonden persbericht

Persbericht+Persbericht+Persbericht+Drents Museum

27 mei 2002

Dwalen door het paradijs
Leven en werk van G.W. Dijsselhof
1866 - 1924

Van 1 juni tot en met 1 september toont het Drents Museum in Assen de grote overzichtstentoonstelling Dwalen door het paradijs. Leven en werk van G.W. Dijsselhof 1866 - 1924. Dijsselhof is een van de meest belangrijke ontwerpers uit de periode rond 1900 geweest. Hij begon zijn carrière als schilder, maar legde zich al spoedig toe op de toegepaste kunst. De tentoonstelling, die eerder te zien was in het Haags Gemeentemuseum, omvat alle aspecten van het oeuvre van deze perfectionistische 'alleskunner' en laat duidelijk zien dat hij een sleutelfiguur in de Nieuwe Kunst, de Nederlandse variant van de Art Nouveau, is geweest, wiens rol helaas vooral beperkt bleef tot die van pionier. Tientallen aquarellen, houtsnedes, letterontwerpen, meubelen en schilderijen zijn te zien, terwijl speciale aandacht uitgaat naar de voorstudies van de befaamde 'Dijsselhofkamer' met de gebatikte wandbespanning en naar de borduurwerken die in samenwerking met zijn echtgenote Willy Keuchenius ontstonden.

Interieurs
Met zijn aquarellen van vissen en andere waterdieren, die waren gebaseerd op studies die hij in Artis maakte, oogstte Gerrit Willem Dijsselhof in 1891 meteen succes. Vanwege hun door Japanse kunst beïnvloede vormgeving vormden ze een eerste aanzet tot de Nieuwe Kunst. Al snel ontving Dijsselhof opdrachten om dit soort voorstellingen toe te passen in woonhuisinterieurs. Omdat papier geen goede ondergrond voor wanddecoraties bleek, begon hij met de toen nog ongebruikelijke batiktechniek te experimenteren, wat hij onder meer toepaste in kamerschermen. In 1895 ontving hij de opdracht een woonkamer van de Amsterdamse huidarts W. van Hoorn te ontwerpen. In 1897 was de kamer klaar en werd direct als meesterwerk van de Nieuwe Kunst ontvangen (in 1935 hebben betimmering en meubels een plaats gekregen in de vaste opstelling van het Haags Gemeentemuseum). Mede dankzij dit succes werd Dijsselhof n 1899, samen met zijn studievriendenTheo Nieuwenhuis (1866-1951) en C.A. Lion Cachet (1864-1945), hoofdontwerper voor de nieuw opgerichte interieurwerkplaats van de kunsthandel Van Wisselingh & Co. te Amsterdam. Tot 1904 zou Dijsselhof hiervoor stoelen, tafels, kamerschermen en lampen ontwerpen. De verkoop viel echter tegen en daarom staakte hij dat jaar zijn ontwerpactiviteiten. In de korte tijd dat hij als interieurontwerper actief is geweest heeft hij echter veel invloed op andere kunstenaars gehad.

Grafische ontwerpen
Tegelijkertijd was Dijsselhof, geheel in de geest van de Engelse Arts and Crafts-beweging, ook actief als grafisch ontwerper. Hij ontwierp onder meer vignetten voor dichtbundels, een boekband en een diploma. In 1893 verscheen 'Kunst en Samenleving', een bewerking door Jan Veth van een boek van de Engelse schrijver-kunstenaar Walter Crane, waarvoor Dijsselhof band en schutblad ontwierp en vignetten in hout sneed. Hij (her)introduceerde daarmee deze techniek in Nederland en de uitgave werd een ware sensatie voor veel boekenliefhebbers. In 1896 besloot Dijsselhof een eigen letter te ontwerpen. Hij zou hier ruim drie jaar aan werken maar het project uiteindelijk niet voltooien. Wel ontwierp hij kalenderbladen, diverse ex-librissen en reclamedrukwerk. In 1901 keerde Dijsselhof terug naar zijn oorspronkelijke passie: hij ging weer vissen schilderen. Ze verkochten goed en de pers was lovend. Hij maakte honderden schetsen in het aquariumgebouw van Artis - na 1905 ook van subtropische vissen - die hij in zijn atelier in olieverf uitwerkte. Hij zou dit tot zijn dood blijven doen, maar na 1910 was zijn experimentele drang grotendeels verdwenen.

Boek
Bij de tentoonstelling is het gelijknamige boek (een uitgave van Waanders) verkrijgbaar, van de hand van Yvonne Brentjens. Het boek geeft niet alleen een goed beeld van Dijsselhofs veelzijdige kunstenaarschap, maar besteedt ook uitvoerig aandacht aan zijn vrienden en tijdgenoten. Daardoor is het meer dan alleen een portret van deze bijzondere kunstenaar en werpt het nieuw licht op verschillende aspecten van het culturele leven rond 1900. Het boek is in de Museumwinkel te koop voor ¤ 29,50.


---

Voor meer informatie en/of foto's: Ellen ter Hofstede (hoofd Communicatie), tel 0592 - 377 707 of 06 - 51583265

Ellen ter Hofstede
Drents Museum
Hoofd Communicatie

Postbus 134
NL-9400 AC Assen
The Netherlands

T +31 (0)592 - 377 707 (rechtsreeks)
T +31 (0)592 - 377 773 (centrale)
F +31 (0)592 - 377 719
M+31 (0)6 - 51583265