zaterdag 1 juni 2002
Hoe betrekken we bewoners bij het denken over duurzaamheid? Hoe
vergroten we het draagvlak. Is er sprake van een latente vraag bij
consumenten? Is dubo een merk? En kan deze via reclametechnieken
worden geactiveerd? Marktgedreven voorbeelden uit de States ter
inspiratie.
terug naar overzicht stromen
4.1 Comfortabel en energiezuinig wonen in bestaande voorraad
De bewoner wil comfortabel wonen tegen lage woonlasten. De overheid
wil CO2 reductie. Hoe breng je dat bij elkaar? Een belangrijk
instrument hierbij is het EPA advies. Er wordt een toelichting gegeven
bij de huidige stand van het instrument en de voordelen en valkuilen
van EPA advies bij particuliere bewoners en in de professionele
(sociale en particuliere) huursector. De discussie met de zaal richt
zich vervolgens op de vraag hoe de instrumenten voor bestaande bouw
(zoals EPA) aansluiten bij de bewonerswensen: Hoe kunnen bewoners met
deze instrumenten worden geïnformeerd, sluit de informatie aan bij
datgene wat de bewoner wil? Zijn er voldoende instrumenten? En voldoen
de bestaande instrumenten?
*
voorzitter: drs C. Bruijnes, Milieu Centraal
*
K.J. Hoogelander, Novem
*
J. van de Pas, Wonen Midden Brabant
*
drs ing. O.G. van Rijsbergen, Woonbond Kennis- en Adviescentrum
4.2 Hoe duurzaamheid te verpakken?
Duurzaam is heel nobel en zorgt op lange termijn voor een betere
wereld, maar op de korte termijn heeft het in de beleving van de
consument geen toegevoegde waarde voor het leven van dit moment. De
vraag is dan ook hoe een complex concept als duurzaamheid toegankelijk
en aantrekkelijk gemaakt kan worden. Reclamebureau McCann-Erickson
staat voor de visie dat het bij reclame gaat om truth well told. Aan
de hand van praktijk cases uit de consumer goods wereld presenteert
het bureau haar visie op de positionering van duurzame producten. De
presentatie laat zien hoe door middel van communicatie gepercipiëerde
meerwaarde bij consumenten bewerkstelligd kan worden.
*
G.A. Key, McCann-Erickson Nederland
4.3 Particulier opdrachtgeverschap en energiebesparing
In deze lezing wordt een beeld geschetst over de stand van zaken
rondom energiebesparing bij de doelgroep particuliere opdrachtgevers.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende groepen
opdrachtgevers: eigenbouw, collectief opdrachtgeverschap en
particulieren die kiezen voor catalogusbouw. In het tweede deel van de
lezing wordt aan de hand van een aantal sprekende voorbeelden
aangetoond dat energiebesparing en particulier opdrachtgeverschap heel
goed samen kunnen gaan. De voorbeelden zijn ontleend aan het
voorbeeldenboek, dat op de Dubodag zal worden gepresenteerd. Na afloop
krijgt iedere geïnteresseerde deelnemer een exemplaar uitgereikt.
*
dr M.R. Kastein, De Regie
*
ir F.A.C. de Haas, de Haas & Partners
*
A.C.D.M. Maessen, Novem
4.4 Consument en hergebruik van bouwmaterialen
In Rotterdam-Hoogvliet wordt op het moment ervaring op gedaan met
duurzaam slopen: minder afval, hergebruik en hoogwaardig recyclen.
Frans de Haas voert in samenwerking met de woningcorporatie Maasoevers
een demonstratieproject uit. Vervolgens staat de vraag centraal: Wat
kunnen gebruikte bouwmaterialen voor de consument betekenen en hoe
communiceer je daarover richting huurders? Het concept leent zich voor
brede toepassing door corporaties.
Bouwmaterialen die in Nederland geen herbestemming kunnen vinden, kan
men in delen van Oost Europa nog heel goed gebruiken. Herman Jansen
zal toelichten hoe zijn organisatie dat bewerkstelligt.Tenslotte is er
een discussie met de zaal.
*
voorzitter: ir F.A.C. de Haas, de Haas & Partners
*
mw E.C.E. Boels, Volkshuisvestingsgroep Woonbron-Maasoevers
*
H.W. Jansen, Stichting Alexander Helpt Roemenië
terug naar overzicht stromen