Nationaal Dubo Centrum

zaterdag 1 juni 2002

Hoe betrekken we bewoners bij het denken over duurzaamheid? Hoe vergroten we het draagvlak. Is er sprake van een latente vraag bij consumenten? Is dubo een merk? En kan deze via reclametechnieken worden geactiveerd? Marktgedreven voorbeelden uit de States ter inspiratie.

terug naar overzicht stromen

4.1 Comfortabel en energiezuinig wonen in bestaande voorraad

De bewoner wil comfortabel wonen tegen lage woonlasten. De overheid wil CO2 reductie. Hoe breng je dat bij elkaar? Een belangrijk instrument hierbij is het EPA advies. Er wordt een toelichting gegeven bij de huidige stand van het instrument en de voordelen en valkuilen van EPA advies bij particuliere bewoners en in de professionele (sociale en particuliere) huursector. De discussie met de zaal richt zich vervolgens op de vraag hoe de instrumenten voor bestaande bouw (zoals EPA) aansluiten bij de bewonerswensen: Hoe kunnen bewoners met deze instrumenten worden geïnformeerd, sluit de informatie aan bij datgene wat de bewoner wil? Zijn er voldoende instrumenten? En voldoen de bestaande instrumenten?

*

voorzitter: drs C. Bruijnes, Milieu Centraal

*

K.J. Hoogelander, Novem

*

J. van de Pas, Wonen Midden Brabant

*

drs ing. O.G. van Rijsbergen, Woonbond Kennis- en Adviescentrum

4.2 Hoe duurzaamheid te verpakken?

Duurzaam is heel nobel en zorgt op lange termijn voor een betere wereld, maar op de korte termijn heeft het in de beleving van de consument geen toegevoegde waarde voor het leven van dit moment. De vraag is dan ook hoe een complex concept als duurzaamheid toegankelijk en aantrekkelijk gemaakt kan worden. Reclamebureau McCann-Erickson staat voor de visie dat het bij reclame gaat om truth well told. Aan de hand van praktijk cases uit de consumer goods wereld presenteert het bureau haar visie op de positionering van duurzame producten. De presentatie laat zien hoe door middel van communicatie gepercipiëerde meerwaarde bij consumenten bewerkstelligd kan worden.
*

G.A. Key, McCann-Erickson Nederland

4.3 Particulier opdrachtgeverschap en energiebesparing

In deze lezing wordt een beeld geschetst over de stand van zaken rondom energiebesparing bij de doelgroep particuliere opdrachtgevers. Er wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende groepen opdrachtgevers: eigenbouw, collectief opdrachtgeverschap en particulieren die kiezen voor catalogusbouw. In het tweede deel van de lezing wordt aan de hand van een aantal sprekende voorbeelden aangetoond dat energiebesparing en particulier opdrachtgeverschap heel goed samen kunnen gaan. De voorbeelden zijn ontleend aan het voorbeeldenboek, dat op de Dubodag zal worden gepresenteerd. Na afloop krijgt iedere geïnteresseerde deelnemer een exemplaar uitgereikt.
*

dr M.R. Kastein, De Regie

*

ir F.A.C. de Haas, de Haas & Partners

*

A.C.D.M. Maessen, Novem

4.4 Consument en hergebruik van bouwmaterialen

In Rotterdam-Hoogvliet wordt op het moment ervaring op gedaan met duurzaam slopen: minder afval, hergebruik en hoogwaardig recyclen. Frans de Haas voert in samenwerking met de woningcorporatie Maasoevers een demonstratieproject uit. Vervolgens staat de vraag centraal: Wat kunnen gebruikte bouwmaterialen voor de consument betekenen en hoe communiceer je daarover richting huurders? Het concept leent zich voor brede toepassing door corporaties.
Bouwmaterialen die in Nederland geen herbestemming kunnen vinden, kan men in delen van Oost Europa nog heel goed gebruiken. Herman Jansen zal toelichten hoe zijn organisatie dat bewerkstelligt.Tenslotte is er een discussie met de zaal.

*

voorzitter: ir F.A.C. de Haas, de Haas & Partners
*

mw E.C.E. Boels, Volkshuisvestingsgroep Woonbron-Maasoevers
*

H.W. Jansen, Stichting Alexander Helpt Roemenië

terug naar overzicht stromen