OPTA
Contactpersoon Ons kenmerk Uw kenmerk Doorkiesnummer OPTA/N&R/2002/201354 Datum Onderwerp Bijlage(n) 31 mei 2002 Gebruik Geografische nummers
Geachte heer/mevrouw,
1 Samenvatting
In deze brief geeft het college van OPTA haar herziene zienswijze op de wijze waarop geografische
nummers wel en niet gebruikt mogen worden.
2 Inleiding
Geografische nummers dienen om abonnees op vaste telefonienetwerken bereikbaar te maken.
Nederland is om historische redenen ingedeeld in netnummergebieden. De eerste drie of vier cijfers van
een geografisch nummer geven aan tot welk netnummergebied een geografisch nummer behoort.
OPTA is belast met de uitgifte en het beheer van onder meer geografische nummers die daartoe door de
minster in een nummerplan zijn bestemd.
Binnen een gegeven nummerlengte is de hoeveelheid nummers eindig. OPTA heeft daarom
mogelijkheden om zowel bij de aanvraag als achteraf te toetsen op de noodzaak om over de
aangevraagde of toegekende hoeveelheid nummers te kunnen beschikken.
Daarnaast houdt OPTA toezicht op de wijze van gebruik van de aangevraagde en de toegekende
nummers, onder meer om te zorgen dat alle partijen onder gelijke condities de nummers kunnen en
mogen gebruiken.
Door de technologische ontwikkelingen bieden de moderne netwerken mogelijkheden die niet zijn
voorzien bij het opstellen van de huidige regels. OPTA wil het gebruik van deze mogelijkheden niet
zonder noodzaak in de weg staan. Er zijn echter grenzen aan de bevoegdheden en mogelijkheden van
OPTA vanwege de door de regelgever gegeven regels. Daarnaast spelen overwegingen van doelmatig
nummergebruik een rol, ter voorkoming van nummeruitputting en daarmee verbonden
nummerwijzigingen.
3 De zienswijze van OPTA en de veranderingen daarin
In een drietal brieven van 3 augustus 2000 (kenmerk OPTA/N&R/2000/201942), 22 maart 2001
(kenmerk OPTA/N&R/2001/200205) en 18 mei 2001 (kenmerk OPTA/N&R/2001/201306), zijn besluiten
van OPTA te vinden over de uitleg en toepassing van de regels voor geografische nummers en over het
gedogen van bepaalde vormen van gebruik van geografische nummers voor het bereiken van
bestemmingen in andere netnummergebieden.
In beslissingen op bezwaar is het college van OPTA sindsdien in een tweetal gevallen afgeweken van zijn
beslissingen in eerste instantie.
a) In het eerste geval rees de vraag of en zo ja onder welke condities het toegestaan is voor een bedrijf
om een oproep voor een geografisch nummer door te routeren of door te schakelen naar een nummer in
een ander netnummergebied.
OPTA heeft besloten dat rechtstreeks doorschakelen in het openbare netwerk, in opdracht van de
opgeroepene al dan niet met behulp van een netwerkfaciliteit, niet is toegestaan. Wel is toegestaan dat
als de oproep is afgeleverd op het netwerkaansluitpunt van de opgeroepene deze laatstgenoemde met
behulp van de randapparatuur, al dan niet volautomatisch, via een tweede oproep een directe
verbinding tot stand brengt met een nummer in een ander netnummergebied.
Van belang hierbij is dat de regelgever niet de bedoeling heeft het telefoonverkeer buiten het openbare
telefoonnet te regelen.
b) In het tweede geval rees de vraag of een bedrijfsnetwerk dat zich in meerdere netnummergebieden
bevindt, aankiesbaar mag worden gemaakt met de nummers uit één netnummergebied.
OPTA overwoog na bezwaar dat het hier gaat om doorgeleiden van de oproep via een intern
bedrijfsnetwerk na aflevering in het netnummergebied waartoe het opgeroepen geografische nummer
behoort. Gelet op hoofdstuk vier van de Telecommunicatiewet is het niet de bedoeling geweest om
nummerplannen ook te laten gelden voor bedrijfsinterne netwerken.
4 Het nieuwe beeld
In de brief van 3 augustus 2000 en aansluitend in de brief van 22 maart 2001 heeft OPTA het gebruik
van geografische nummers (al dan niet met gebruik van netnummer) om een bestemming in een ander
netnummergebied te bereiken als strijdig met de Telecommunicatiewetgeving beoordeeld .
a) Dat blijft gelden als het betreft een doorschakeling in het openbare netwerk zonder dat het gesprek
op een netwerkaansluitpunt in het betreffende netnummergebied is afgeleverd. Hieronder valt in
principe ook het via een netwerkfaciliteit opdracht geven aan het openbare netwerk om oproepen
rechtstreeks door te schakelen naar een nummer in een ander netnummergebied.
b) Wel is toegestaan het doorschakelen via de eigen bedrijfsapparatuur na aflevering vanuit het
openbare net op het aansluitpunt waar het opgeroepen nummer zich achter bevindt.
c) Ook is toegestaan nummers te gebruiken uit het netnummergebied waar een bedrijfsintern netwerk
op het openbare telecommunicatienetwerk is aangesloten voor het bereiken van aansluitingen van het
niet-openbare, bedrijfsinterne netwerk dat zich over meerder netnummergebieden uitstrekt.
d) Het gebruik van geografische nummers om vanuit een vijfentwintigtal basisbelgebieden via
telefoonlijnen tegen lokaal tarief op internet te kunnen inbellen blijft conform het gestelde in de brief
van 3 augustus 2000 door OPTA gedoogd worden.
e) In de brief van 18 mei 2001 heeft OPTA aangegeven te gedogen dat in geval van ernstige calamiteiten
oproepen worden doorgeschakeld naar een of meer vervangende nummers die zich in andere
netnummergebieden kunnen bevinden. Dat blijft gelden.
f) In diezelfde brief heeft OPTA aangegeven het tijdelijk doorschakelen van oproepen voor callcenters
naar een callcenter buiten het netnummergebied van de oproep te gedogen in gevallen van
overbelasting, mits het niet uitmondt in een permanente doorschakeling.
g) Het voorgaand roept wellicht de vraag op hoe moet worden omgegaan met de netwerkfaciliteit die
veel aanbieders van netwerken voor vaste telefonie aan hun particuliere abonnees bieden om vanaf hun
toestel aan het netwerk opdracht te geven binnenkomende oproepen rechtstreeks (via het openbare
netwerk) door te routeren naar een andere aansluiting die zich ook in een ander netnummergebied kan
bevinden.
Particuliere eindgebruikers beschikken veelal niet over een tweede lijn om via de randapparatuur achter
het aansluitpunt een doorschakeling naar een ander nummer tot stand te brengen. Verder gebruiken
particuliere eindgebruikers deze voorziening eigenlijk alleen om tijdelijk elders bereikbaar te zijn.
OPTA gedoogt deze vorm van gebruik dan ook in afwijking van het gestelde hiervoor in de tweede zin
onder 4a.
Bij de beoordeling van aanvragen voor nummers en bij het toezicht op het gebruik van geografische
nummers spelen natuurlijk ook andere in de telecommunicatiewet genoemde weigerings-, wijzigings- of
intrekkingsgronden een rol, maar die worden hier niet behandeld.
Het bovenstaande is gebaseerd op eerdere onherroepelijk geworden besluiten van OPTA of op specifieke
besluiten waartegen bezwaar of beroep open staat en beoogt daarvan een informatief overzicht te
bieden.
Het bovenstaande is niet op rechtsgevolg gericht, zodat er geen bezwaarclausule in deze brief is
opgenomen. Dit laat onverlet dat tegen besluiten van OPTA over aanvragen voor toekenning of
reservering van nummers of tegen besluiten gericht op naleving van de telecommunicatieregelgeving op
de gebruikelijke wijze bezwaar gemaakt kan worden of daartegen beroep kan worden ingesteld na de
beslissing op bezwaar.
Hoogachtend,
HET COLLEGE VAN DE ONAFHANKELIJKE POST EN TELECOMMUNICATIE AUTORITEIT,
namens het college,
hoofd van de afdeling Nummers en Registraties
drs. J.B. van Brecht