EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl
Informateur Donner ontvangt prioriteitenlijst goederenvervoer
Het achterblijven van de infrastructuur leidt jaarlijks tot een
vertraging van de economische groei met een half procent. Dit is
onaanvaardbaar. Dat schrijft EVO in een brief aan informateur Donner.
Naast de snelle verbetering van de infrastructuur reikt EVO de
informateur nog tien prioriteiten aan.
Structurele knelpunten in de weginfrastructuur moeten deze
regeerperiode worden weggenomen. Ook vraagt EVO om verbreding van alle
hoofdwegen in de Randstad en de belangrijkste verbindingen naar het
noorden, oosten en zuiden. Ontbrekende, maar essentiële schakels in
het wegennet moeten snel worden aangelegd. Van groot belang is dat
studies en procedures worden doorgezet zelfs als de financiering op
dit moment ontbreekt. Versnelling van procedures verdient de hoogste
prioriteit. De verschillende maatregelen kosten veel geld. Gezien de
grote achterstanden én gezien het belang van de Nederlandse economie
vindt EVO de investeringen echter absoluut noodzakelijk en zeer
verantwoord.
EVO heeft ook gewezen op enorme hoeveelheid voorschriften,
vergunningen en procedures. Op logistiek gebied zijn het vooral de
regels rond het vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen en
afvalstoffen die als een molensteen om de nek van ondernemers hangen.
Het Vierde Nationaal Milieubeleidsplan ademt een diep wantrouwen uit
ten opzichte van de wil van het bedrijfsleven om op veilige wijze met
gevaarlijke stoffen om te gaan. EVO meent dat dit niet terecht is en
dringt erop aan het beleidsplan op het punt van externe veiligheid
opnieuw in overweging te nemen.
De bijtelling voor woon-werkverkeer met bestelautoâs moet zo snel
mogelijk worden afgeschaft. Deze onrechtvaardige bijtelling voor het
woon- werkverkeer met bestelautoâs kost het bedrijfsleven immers
honderden miljoenen aan extra lasten en administratieve handelingen.
Namens importeurs en exporteurs is gevraagd snel duidelijkheid te geven over de reorganisatie van de douanedienst. Het is volstrekt onduidelijk met hoeveel doauneposten en mobiele controle units deze dienst gaat werken. Ook vraagt EVO aan niet alleen in Rotterdam containers te scannen, maar in alle Europese zeehavens. EVO steunt de ontwikkeling van Schiphol tot Europese mainport, aangezien luchtverbindingen met andere belangrijke economische centra van levensbelang is voor de Nederlandse im- en export.
EVO vraagt het nieuwe kabinet om krachtige maatregelen tegen criminaliteit in de de logistiek. Vorig jaar werd het bedrijfsleven in Nederland geconfronteerd met een schade van minstens 350 miljoen gulden. Om het tij te keren heeft EVO samen met andere organisaties en het Openbaar Ministerie een traject ingezet in het kader van het project Financieel rechercheren. EVO is bang dat door meer in het oog springende zaken en de roep uit de samenleving voor meer veiligheid op straat de aandacht voor een gerichte en structurele aanpak verslapt.
Terug ...