Gemeente Albrandswaard


Barendrechtse wethouder Kees Silvis:
'Voorstel wijziging TramPlus-tracé onacceptabel'

BARENDRECHT In Barendrecht is met verbazing en ongeloof gereageerd op de mogelijke wijziging van het tracé van de TramPlus-lijn naar Carnisselande. Wethouder Kees Silvis noemt het voorstel onacceptabel en desastreus. De fractie van Leefbaar Rotterdam kwam eerder deze week met een initiatief raadsvoorstel waarin de partij voorstelt om alsnog de Groene Hilledijk uit het tracé te schrappen. Wanneer dit voorstel het haalt, dan wordt de aanleg van de TramPlus-lijn naar Carnisselande hoe dan ook flink vertraagd en daar heeft Barendrecht zeer grote moeite mee. Barendrecht zal er daarom met name in de Stadsregio voor blijven vechten dat de TramPlus-lijn naar Carnisselande alsnog via de Groene Hilledijk en de Dordtsestraatweg en zonder verdere vertraging wordt aangelegd. Heeft dit niet het gewenste resultaat, dan zal Barendrecht een miljoenenclaim indienen bij de gemeente Rotterdam.

Gisteren stond het idee van Leefbaar Rotterdam al op de agenda van de Rotterdamse gemeenteraad. Daar werd echter besloten om het voorstel komende dinsdag eerst inhoudelijk te bespreken in de commissie Verkeer & Vervoer. Daarna zal het beladen onderwerp mogelijk opnieuw op de raadsagenda verschijnen. De TramPlus-lijn van en naar Barendrecht-Carnisselande is overigens al veel langer onderwerp van gesprek. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat deze uiterst belangrijke voorziening voor de vinexlocatie Carnisselande / Portland halverwege 2003 opgeleverd zou worden, maar omdat daarvoor eerst de huidige Havenspoorlijn buiten gebruik gesteld moet worden, is die datum al vertraagd tot het eerste kwartaal van 2004. Daarbij is destijds al opgemerkt dat Barendrecht nieuwe vertragingen niet zou tolereren

Desastreuze wending
Wethouder Kees Silvis spreekt van een onverwachtse en desastreuze wending. ,,Wij waren volslagen verrast toen we vorige week voor het eerst hoorden van het initiatief raadsvoorstel van Leefbaar Rotterdam. Belachelijk! Er ligt een democratisch genomen besluit van 14 juni 2001 en dat wordt nu plotseling getorpedeerd. In Barendrecht is al fors in de lijn geïnvesteerd en ook daarom is dit besluit echt onacceptabel. Ik kan dit niet aan de mensen in Carnisselande verkopen. Zij zullen net als ik behoorlijk kwaad zijn, want vergeet niet dat 70% van de bewoners van Carnisselande afkomstig is uit Rotterdam. Voor een groot deel van hen was en is de goede en snelle TramPlus-verbinding met Rotterdam juist een reden om voor Carnisselande / Portland te kiezen. Bovendien lijkt iedereen ineens vergeten dat het hier gaat om de Carnisselandelijn. Het woord zegt het al, de lijn is bedoeld als hoofdontsluiting van Carnisselande. Het is geen Rotterdamse verbinding die toevallig ook nog een aftakking richting Barendrecht heeft. In de vinex-locatie Carnisselande / Portland staan in 2004 zo'n 8.000 huizen, een aantal dat in 2006 is opgelopen tot 10.000. Tegen die tijd wonen er in Carnisselande / Portland circa 25.000 mensen. Niets ten nadele van de mensen op de Groene Hilledijk, maar er is naar onze mening een acceptabele inpassingsvariant gevonden. Dat heeft veel tijd en energie gekost.''

Miljoenenclaim
In de hele ruimtelijke opzet en infrastructuur van Barendrecht-Carnisselande is de TramPlus-lijn een bijzonder belangrijk fenomeen. Een verandering van het tracé in Rotterdam zal leiden tot een vertraging van minimaal twee jaar, maar daarnaast zijn er ook nog andere gevolgen. Silvis: ,,Wij hebben hier klip en klare berekeningen liggen, waaruit blijkt dat 10 % minder inwoners uit Barendrecht-Carnisselande gebruik maken van de TramPlus-lijn wanneer deze de omweg over de Beukendaal, de Molenvliet en de Spinozaweg neemt. En hoe later de TramPlus-lijn naar Carnisselande in gebruik wordt genomen, hoe hoger dat percentage wordt. Immers, wanneer we wachten wordt het voor inwoners van Carnisselande óók in de toekomst steeds onaantrekkelijker om gebruik te maken van de tram. Het gevolg is dan dat die mensen terecht een extra auto aanschaffen, maar extra parkeerplaatsen zijn in dit stadium van de ontwikkeling ruimtelijk gezien bijzonder moeilijk in te passen. En bovendien, wie betaalt de aanleg van die extra parkeerplaatsen? En wie betaalt de ruimte die nodig is voor die extra parkeerplaatsen? Barendrecht in ieder geval niet! Nog afgezien van die discussie is er voor een hoogwaardige openbaar vervoersverbinding als TramPlus geen gelijkwaardig alternatief voor handen. Maar we moeten dan toch snelbussen inzetten. En uiteraard is ook dat een kostenpost waar wij als Barendrecht niet voor willen opdraaien. Daarom kan Rotterdam, wanneer het werkelijk besluit tot wijziging van het tracé, een miljoenenclaim tegemoet zien.''