European Commission
IP/02/768
Brussel, 29 mei 2002
eEurope 2005: De informatiemaatschappij in de EU op een hoger plan
brengen
De Europese Commissie heeft een nieuw actieplan, getiteld "eEurope
2005: Een informatiemaatschappij voor iedereen" vastgesteld. Het doel
van dit nieuwe actieplan is een gunstig klimaat te scheppen voor
particuliere investeringen en nieuwe werkgelegenheid, de
productiviteit te verhogen, de overheidsdiensten en met name het
onderwijs te moderniseren, en, niet in de laatste plaats, iedereen de
kans te geven een rol te spelen in de wereldwijde
informatiemaatschappij. Dit is de voornaamste boodschap die door het
actieplan moet worden overgebracht.
"eEurope 2005 is een cruciale stap bij het realiseren van de
"doelstelling van Lissabon", dat wil zeggen om van Europa uiterlijk in
2010 de meest concurrerende en dynamische kenniseconomie ter wereld te
hebben gemaakt", aldus de heer Liikanen, commissielid voor
ondernemingsbeleid en informatiemaatschappij. "Door eEurope wordt onze
energie geconcentreerd op terreinen waarop de overheden het
investeringsklimaat kunnen verbeteren en die het mogelijk maken te
garanderen dat iedereen in de komende jaren van de voordelen van de
informatiemaatschappij kan profiteren. Breedbandcommunicatie heeft
zowel maatschappelijke als economische voordelen. Zij zal iedereen
betrekken bij de informatiemaatschappij en bijdragen tot de sociale
cohesie en de culturele diversiteit. Breedbandcommunicatie biedt de
mogelijkheid het leven van alle Europeanen aangenamer en eenvoudiger
te maken en voorts verandert zij de wijze waarop mensen met elkaar
communiceren, niet alleen op het werk, maar ook met vrienden, familie,
de gemeenschap en allerlei instellingen, evenals de manier waarop
bedrijven te werk gaan. Dat is het waarin de gebruiker geïnteresseerd
is en dat is ook het uitgangspunt van eEurope 2005."
Terwijl het actieplan eEurope 2002 gericht was op de verhoging van het
aantal internetaansluitingen in Europa, zal bij eEurope 2005 de nadruk
komen te liggen op het vertalen daarvan in een hogere productiviteit
van de economie, en betere en beter toegankelijke diensten voor de
Europese burger, gesteund door een veilige, op grote schaal
beschikbare infrastructuur.
Bij eEurope 2002 werd op vele fronten vooruitgang geboekt bij het
realiseren van de doelstelling van Lissabon, variërend van een
verdubbeling van het aantal internetaansluitingen tot de aanleg van
het snelste backbone-netwerk ter wereld.
Bij eEurope 2005 dat in juni van dit jaar zal worden voorgelegd aan de
Europese Raad van Sevilla zijn de doelstellingen specifieker. Het
actieplan omvat twee categorieën acties die elkaar versterken. De
eerste categorie omvat diensten, toepassingen en inhoud, zowel voor
on-line overheidsdiensten als voor e-business. De tweede categorie
betreft de onderliggende breedbandinfrastructuur en
veiligheidskwesties. Uiterlijk in 2005 dient Europa te beschikken
over:
* moderne on-line overheidsdiensten, met name op het gebied van
e-overheid, e-leren en e-gezondheidszorg;
* een dynamische omgeving voor e-business;
* grootschalige breedbandtoegang tegen concurrerende prijzen;
* een veilige informatie-infrastructuur.
"Elk van deze prioriteiten is nauw verweven met de overige," zo merkt
de heer Liikanen op. "Een randvoorwaarde voor grootschalige
beschikbaarheid van breedbandtoegang is bijvoorbeeld dat er nieuwe
diensten en inhoud hun intree doen op gebieden die variëren van
e-overheid en e-gezondheidszorg tot en met amusement. Voor een groot
deel van deze nieuwe diensten is een permanente breedbandaansluiting
vereist en moet de veiligheid worden verhoogd. Verder moeten we ook
internettoegang "buiten de pc om" mogelijk maken, bijvoorbeeld via
digitale televisie en mobiele communicatie van de derde generatie.
Voor deze "multiplatformbenadering" is de medewerking nodig van
uiteenlopende sectoren zoals de consumentenelektronica, de mobiele
telefonie en de omroepen. Dus hoewel de meeste diensten door de markt
moeten worden geleverd, blijft er een aantal kwesties over dat
gezamenlijk moet worden aangepakt zodat een gunstiger
investeringsklimaat kan worden gecreëerd.
Een aantal initiatieven richt zich tot beide fronten, de vraagzijde en
de aanbodzijde. Zo zal de ontwikkeling van nieuwe diensten worden
gestimuleerd met behulp van acties op het gebied van e-overheid,
e-leren en e-business, evenals door gericht gebruik te maken van de
koopkracht van overheidsinstanties. Aan de aanbodzijde zal intussen
met een aantal acties ten aanzien van breedband en veiligheid, zoals
de oprichting van een Cyber Security Task Force en activiteiten in
minder begunstigde regio's, de totstandkoming van de infrastructuur
worden bevorderd.
eEurope 2005 zal gebaseerd worden op de formule die eerder bij eEurope
2002 werd beproefd: vaststelling van duidelijke doelstellingen en
benchmarking van de vooruitgang die bij de realisatie daarvan wordt
geboekt, coördinatie van nieuwe wettelijke maatregelen en
heroriëntatie van bestaande programma's op basis van de nieuwe
prioriteiten. Het actieplan beschrijft hoe van een brede reeks van
EU-instrumenten, zoals de Structuurfondsen, het toekomstige
eLearning-programma en eTEN(1)
, gebruik kan worden gemaakt om de doelstellingen te bereiken. Vanaf
2004 zal de lijst van indicatoren ook dienen als basis voor de
kandidaat-lidstaten.
Het potentieel is, met voordelen zoals een hogere productiviteit van
het bedrijfsleven, een beter onderwijs, een betere gezondheidszorg, de
instandhouding van Europa's culturele erfgoed en nieuwe mogelijkheden
voor de Europese inhoudindustrie, hoog.
De algemene doelstelling de vruchten plukken van de
informatiemaatschappij ten behoeve van de maatschappij in haar geheel
zal evenwel niet worden gehaald als ook maar iemand langs de kant
blijft staan. Het doel is een informatiemaatschappij voor alle
Europeanen te realiseren, niet om nieuwe scheidslijnen in de
maatschappij te introduceren. Daarom is het bij alle actielijnen van
eEurope 2005 de bedoeling dat er zoveel mogelijk mensen bij worden
betrokken om kansen te creëren voor iedereen, hun vaardigheden te
verbeteren en ervoor te zorgen dat de informatiemaatschappij ook voor
mensen met bijzondere behoeften en mensen die niet met pc's vertrouwd
zijn, toegankelijk is.
Meer informatie over eEurope kan worden gevonden op:
http://europa.eu.int/information_society/eeurope/news_library/eeurope2
005/index_en.htm
(1)
Het vervolg op het TEN-Telecom-programma
(http://www.ten-telecom.org/).