NVA-standpunt aan kabinets(in)formateur
Eerste kamer der Staten Generaal
Ter attentie van de kabinetsinformateur
De heer mr. J.P.H. Donner
Postbus 20008
2500 EA s'Gravenhage
Datum: 31 mei 2002
Contactpersoon: Mevr. drs. B.F. Hoogsteen
Onderwerp : NVA-standpunt aan kabinets(in)formateur
Geachte heer Donner,
Met het oog op de komende kabinetsperiode richt de Nederlandse
Vereniging van assurantieadviseurs en financiële dienstverleners NVA
zich tot u door middel van deze brief. De NVA vraagt uw aandacht voor
een aantal cruciale uitgangspunten die naar onze mening in de komende
regeerperiode gerealiseerd dienen te worden. Dit betreffen
achtereenvolgens uitgangspunten ten aanzien van:
het arbeidsongeschiktheidsstelsel
het zorgstelsel
(modernisering) van het pensioenbeleid
handhaving fiscale aftrekmogelijkheid hypotheekrente
De NVA is de vereniging van ruim 850 assurantiekantoren, die vele
honderdduizenden cliënten professioneel en onafhankelijk adviseren
over o.a. oudedagsvoorzieningen, ziektekosten- en
arbeidsongeschiktheidsregelingen, hypotheken en andere financiële
regelingen.
Wijziging arbeidsongeschiktheidsstelsel
Duidelijk is dat het huidige arbeidsongeschiktheidsstelsel
fundamenteel dient te worden gewijzigd om de aanhoudende instroom van
nieuwe WAO-ers een halt toe te roepen. Zoals bekend, heeft zowel de
commissie Donner alsook de SER aan het vorige kabinet advies
uitgebracht over de wijze waarop dit gerealiseerd kan worden.
Vervolgens heeft dit kabinet op de valreep nog haar standpunt voor een
nieuwe WAO bekend gemaakt. Gebleken is dat dit standpunt op
hoofdlijnen aansluit bij de voorstellen van Donner en de SER, echter
op een cruciaal punt hiervan afwijkt, vanwege de keuze voor een
publieke regeling voor een loonaanvulling voor mensen met een
substantiële arbeidsbeperking (35 - 80 % arbeidsongeschikt).
De NVA pleit in het kader van een nieuwe WAO voor een verlenging van
de wettelijke loondoorbetalingsplicht bij ziekte tot in beginsel 2
jaar, waarbij in het tweede jaar de loondoorbetalingsplicht wordt
teruggebracht tot 70 % van het salaris. Voor mensen met een
substantiële arbeidsbeperking dient er na deze periode een
loonaanvullingsregeling gerealiseerd te worden. Wij pleiten in dit
opzicht voor een privaat uitgevoerde wettelijk verplichte regeling,
conform de voorstellen van de commissie Donner en de SER.
Een private uitvoering maakt namelijk concurrentie mogelijk, hetgeen
resulteert in een scherpe premiestelling op ondernemingsniveau. Ook
kunnen in een private concurrerende markt direct betrokken en
belanghebbende partijen als werknemer, werkgever en verzekeraar meteen
in de beginperiode van de ziekmelding gezamenlijk efficiënt en
effectief werken aan de noodzakelijke reïntegratie. NVA-adviseurs zijn
bij uitstek in staat in een nieuwe private markt ondernemingen
professioneel en onafhankelijk te adviseren over een adequate
loonaanvullingsverzekering en een daarmee samenhangend effectief
verzuim- en reïntegratiebeleid.
Wijziging van het zorgstelsel
Het vorige kabinet heeft gesteld dat het huidige ziektekostenstelsel
aan vernieuwing toe is om mede de knelpunten in de gezondheidszorg op
te lossen. De SER heeft geadviseerd te kiezen voor een nieuw stelsel
met marktwerking en keuzevrijheden voor de consument. Echter het
voormalige kabinet heeft dit advies ter zijde gelegd door te kiezen
voor een brede basisverzekering op publiekrechterlijke basis, waarbij
geen keuzevrijheid wordt geboden ten aanzien van de omvang van de te
verzekeren zorg.
Voor de NVA zijn solidariteit, toegankelijkheid en kwaliteit publieke
randvoorwaarden voor een eventueel nieuw zorgstelsel. Daarnaast ook
vinden wij het van belang dat binnen een nieuw stelsel voldoende
keuzemogelijkheden worden geboden voor de verzekerde; zowel qua
premiestelling als ook qua inhoud van het pakket. Om deze reden pleit
de NVA, in aansluiting op het SER-advies, voor een privaatrechterlijke
basis voor een eventueel nieuw ziektekostenstelsel met voldoende
marktwerking, reële keuzemogelijkheden voor verzekerden en ruimte voor
invulling van de eigen verantwoordelijkheid van de burger.
Marktwerking moet overigens wel voldoende realiseerbaar zijn. Hiervoor
is nodig dat het zorgaanbod aanzienlijk wordt uitgebreid, waardoor
zorgverzekeraars in staat worden gesteld kwalitatief goede zorg in te
kopen. Om de concurrentie tussen de verzekeraars voldoende mogelijk te
maken is het goed dat ingezet wordt op een volledige nominale
premiestelling. Eventuele ongewenste negatieve effecten voor de burger
dienen ons inziens via de belastingheffing gerepareerd te worden.
Pensioenbeleid
Het Nederlandse pensioenstelsel is sinds jaar en dag opgebouwd uit 3
pijlers. De eerste omvat de AOW, de tweede de arbeidsgerelateerde
pensioenvoorzieningen en de derde de individueel getroffen
pensioenvoorzieningen, waaronder de lijfrenteverzekeringen. Op basis
van de huidige fiscale regelgeving kan iemand in 35 jaar een pensioen
van 70 procent van het laatst verdiende salaris opbouwen. In de
praktijk halen veel mensen deze 70 procentnorm niet op 65-jarige
leeftijd, vanwege allerlei redenen.
Sinds de invoering van de spaarloonregeling in 1994 wordt veelvuldig
gebruik gemaakt van de deblokkeringsmogelijkheid voor o.a. een
lijfrenteverzekering, c.q. een aanvullend pensioen teneinde het
pensioentekort aan te vullen. Alhoewel het pensioenbewustzijn bij veel
burgers is toegenomen blijkt toch in de praktijk dat deelnemers aan
een pensioenregeling ten diepste te weinig weten over hun
pensioenregeling c.q. onvoldoende kennis hebben van het reeds
opgebouwde pensioenkapitaal en de te verwachten pensioenuitkomst.
Basisaftrekmogelijkheid lijfrenteverzekering
De NVA is verontrust over signalen uit de politiek om de huidige
basisaftrek voor de lijfrenteverzekering ( 1.069) af te schaffen.
Bedacht moet worden dat nog maar kort geleden - als onderdeel van de
Belastingherziening 2001 - de lijfrente-premieaftrek al fors is
teruggebracht.
Uit onderzoek is bekend dat 77 % van de Nederlandse burgers een
pensioentekort heeft.
De NVA pleit daarom voor handhaving van de huidige
basisaftrekmogelijkheid. Dit biedt veel burgers de gelegenheid om op
relatief eenvoudige wijze de te lage pensioenopbouw aan te vullen, het
bevordert de eenvoud van het fiscale pensioensysteem alsook de
toegankelijkheid tot de lijfrente-markt voor de gemiddelde consument.
Afschaffing van de basisaftrek zal er ons inziens toe leiden dat
vanwege de kosten en inspanningen die gemoeid zijn met het berekenen
van het pensioengat het pensioentekort bij een grote groep burgers
verder zal toenemen, hetgeen maatschappelijk gezien nadrukkelijk niet
gewenst is.
Pensioenvoorlichting
De NVA pleit daarnaast voor het verbeteren van de
informatievoorziening rond de reeds opgebouwde pensioenrechten en de
hoogte van het te bereiken pensioen op de einddatum van het contract
c.q. de hoogte van de verzekerde bedragen of het te behalen
pensioenresultaat bij beschikbare premieregelingen.
Voor de consument is momenteel veelal niet duidelijk wat zijn
financiële positie is gegeven de diverse leven- en
pensioenvoorzieningen die hij geregeld heeft. Een wettelijke
verplichting voor verzekeraars/pensioenuitvoerders om jaarlijks op een
begrijpelijke wijze voor de consument concreet inzichtelijk te maken
wat de waarde is van de diverse verzekeringspolissen met een
spaarelement en de vooruitzichten tot de einddatum van de polis is ons
inziens noodzakelijk.
Bedrijfsspaarregelingen
Regelmatig zijn er signalen uit de politiek om de
bedrijfsspaarregelingen af te schaffen. De NVA pleit zeer nadrukkelijk
voor handhaving van deze succesvolle regelingen. Deze regelingen
vervullen deels een belangrijke rol bij het opbouwen van een adequaat
pensioen (o.a. door middel van het aanwenden van de premies voor een
lijfrente-verzekering). Verder wijst de NVA erop dat werknemers meer
dan voorheen in toenemende mate financiële middelen nodig hebben om
arbeidstaken en zorgtaken goed te kunnen combineren, alsook om opname
van diverse wettelijke vormen van zorgverlof te kunnen financieren.
Handhaving fiscale aftrekmogelijkheid hypotheekrente
De NVA pleit tenslotte voor handhaving van de fiscale
aftrekmogelijkheid van de hypotheekrente.
Wij vragen u de inhoud van deze brief nadrukkelijk te betrekken bij uw
voorbereidingen om tot een verantwoord regeerakkoord te komen met het
oog op de komende jaren.
Hoogachtend,
D. de Bruin
Voorzitter
Mr. N.A. Mourits
Directeur
Cc: voorzitter fracties CDA, LPF en VVD