Verbond van Verzekeraars
Consument wil geen stelselwijziging, maar oplossing voor knelpunten in
de zorg
Van de Nederlandse bevolking vindt 77% het de primaire taak van de
overheid om eerst het personeelstekort en de wachtlijsten in de
gezondheidszorg op te lossen en pas daarna het verzekeringsstelsel aan
te passen. Daarnaast wordt als belangrijk knelpunt het gebrek aan
keuzevrijheid van het ziektekostenverzekeringspakket genoemd. Bij een
eventuele verande-ring van het verzekeringsstelsel wil 80% van de
bevolking voortaan zelf zijn ziektekosten-verzekeringspakket geheel of
gedeeltelijk kunnen samenstellen. Dit blijkt uit een represen-tatief
onderzoek dat het Centrum voor Verzekeringsstatistiek in opdracht van
het Verbond van Verzekeraars met medewerking van het onderzoeksbureau
GFK PanelServices heeft gehouden. Hiermee geeft de consument een
belangrijk signaal af aan de politiek dat het niet gaat om een nieuw
ziektekostenstelsel, maar vooral om een verruiming van het zorgaanbod.
Ook wil de consument áls het stelsel dan verandert geen uniform
ziektekos-tenpakket, maar zelf kiezen waarvoor hij is verzekerd.
Onderzoek naar de mening van de consument over knelpunten in de
gezondheidszorg
Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) heeft in opdracht van
het Verbond van Verzekeraars met medewerking van het onderzoeksbureau
GFK PanelServices een onderzoek uitgevoerd naar de mening van de
consument over de huidige knelpunten in de gezondheidszorg en de
keuzevrijheid van het verzekeringspakket. Hiertoe is een steekproef
getrokken van 1.001 huishoudens uit een landelijk representatief
panel.
Personeelstekort en wachtlijsten in gezondheidszorg grootste
knelpunten
Uit het CVS-onderzoek blijkt dat 40% van de Nederlandse bevolking
spontaan het personeelste-kort in de gezondheidszorg als belangrijkste
knelpunt noemt. Het merendeel (89%) wijst de overheid hiervoor als
eerstverantwoordelijke aan. Vervolgens noemt 26% van de ondervraagden
de wachtlijsten als belangrijkste probleem en ook hier acht het
merendeel (81%) de overheid de hoofdverantwoordelijke.
Consument wil keuzevrijheid bij samenstelling ziektekostenverzekering
Van de Nederlandse bevolking wil 80% zijn
ziektekostenverzekeringspakket geheel of gedeeltelijk zelf kunnen
samenstellen (zie onderstaande tabel). Zowel ziekenfondsverzekerden
als particulier verzekerden kiezen in meerderheid voor keuzevrijheid
in de pakketsamenstelling. Overigens houdt het zelf kunnen kiezen niet
in dat de solidariteit in gevaar komt. Wanneer de consument
bijvoorbeeld premiekorting zou krijgen als hij de huisarts niet
meeverzekert, kiest een op de tien consumenten voor premiekorting.
Zelf kunnen kiezen houdt ook in kunnen kiezen voor een eigen risico.
83% van de bevolking is voorstander van een vrijwillig eigen risico.
De antwoorden van de consumenten op de vragen over de samenstelling
van het verzekeringspakket geven aan dat minister Borst met haar
basispakket zonder keuzevrijheid op de verkeerde weg zit. De moderne
consument wil zelf invloed uitoefenen op zijn verzekeringspakket. De
keuzevrijheid stimuleert de consument om zelf na te denken over zijn
zorgvraag en maakt hem meer betrokken bij het verzekeringsproduct.
Consument tevredener over zijn ziektekostenverzekering dan over
gezondheidszorg
Gevraagd naar de kwaliteit van de gezondheidszorg krijgt deze het
rapportcijfers 6,7, terwijl de kwaliteit van de
ziektekostenverzekering met een 7,4 significant beter scoort. Het veel
of weinig gebruikmaken van de gezondheidszorg maakt daarbij geen
verschil.
Stelselwijziging is sluitstuk
Verzekeraars horen het niet alleen van hun klanten, het blijkt ook
weer uit dit onderzoek: de over-heid moet eerst orde op zaken stellen
in de gezondheidszorg zelf. Zorgen voor meer handen aan het bed en het
wegwerken van de wachtlijsten. Een stelselwijziging is daarbij een
sluitstuk en geen eerste prioriteit. Voorkomen moet worden dat de
consument straks zorg vraagt die de verze-keraar niet kan leveren,
omdat de zorg niet beschikbaar is. En als er al een wijziging van het
ziek-tekostenstelsel moet komen, dan zal er voor de consument sprake
moeten zijn van keuzevrijheid in de samenstelling van het pakket. In
het plan-Borst heeft de consument niets te kiezen; een der-gelijke
inperking van keuzevrijheid is niet meer van deze tijd. Het SER-advies
ziektekosten sluit wat dat betreft meer aan bij wat de mondige
consument wil.
Keuzevrijheid in samenstelling ziektekostenverzekering
Zie het origineel
http://www.verzekeraars.nl/smartsite.dws?id=1911
.
De pakketonderdelen die worden genoemd, komen overeen met de
onderdelen die de SER omschrijft in het advies Naar een gezond stelsel
van ziektekostenverzekeringen van 15 december 2000. De consument wil
in het algemeen vaker zelf kunnen kiezen zich wel of niet te
verzekeren voor de afzonderlijke pakketonderdelen, dan dat ze vinden
dat de overheid het verplicht zou moeten stellen.
Het volledige rapport is te vinden onder deze link.
30 mei 2002
---