Ingezonden persbericht
Zoetermeer, 30 mei 2002
Aan de redactie
Protest Transport en Logistiek Nederland tegen uitbreiding rijverbod Oostenrijk
Transport en Logistiek Nederland heeft krachtig geprotesteerd tegen de voorgenomen uitbreiding van het vakantierijverbod in Oostenrijk. De uitbreiding betekent dat tussen 28 juni en 6 september op vrijdagavond geen vrachtverkeer in Oostenrijk mogelijk is. Transportondernemers voelen zich door dit besluit ernstig belemmerd in hun bedrijfsuitoefening. Transport en Logistiek Nederland heeft hierover een brief gestuurd aan de regering in Wenen en aan de Europese Commissie.
Het nieuwe vakantierijverbod betekent in de praktijk het volgende: * Op vrijdagavond gaat Oostenrijk van 18 tot 22 uur op slot voor vrachtverkeer * Om vrijdag 22 uur gaat het bestaande nachtrijverbod in. Alleen ondernemers met stille, schone vrachtauto's mogen rijden, maar met het dure nachttoltarief (4,50 euro per km) voor de Brennerautobahn is dat erg onaantrekkelijk. Dit tarief geldt vanaf 22 uur. * Op zaterdag 8 uur gaat het standaard-vakantierijverbod in. Dit duurt tot 15 uur. * Van zaterdag 15 uur tot zondag 22 uur loopt het gebruikelijke weekeindrijverbod, hetgeen om 22 uur weer overgaat in het nachtrijverbod.
De omstreden uitbreiding van het vakantierijverbod betreft dus ten eerste de vrijdagavond. Maar daarnaast wordt de periode waarin deze uitbreiding van kracht is, verlengd. Aanvankelijk gold het vakantierijverbod van 1 juli tot 1 september. Nu wordt het 28 juni tot 6 september. Daar komt nog bij dat Oostenrijk het vrijdagavondrijverbod ook wil invoeren aan de vooravond van enkele feestdagen later dit jaar. De totale uitbreiding betekent dat Oostenrijk daarmee gedurende 77 uur extra, dus bijna twee volle werkweken, niet toegankelijk is.
Algemeen Voorzitter drs. Mich van der Harst: "Dit is onacceptabel. Dit is wildgroei. Oostenrijk gaat in de zomer bijna twee dagen per week op slot. Net nu in Europa een discussie aan de gang is over harmonisatie van de rijverboden, krijgen we dit weer. Het is in strijd met een vrij verkeer van personen en goederen in Europa. Waar eindigt dit? Het leidt alleen maar tot meer drukte op de weg op de resterende dagen van de week."
Nederlandse ondernemers voeren per jaar via Oostenrijk circa 100.000 ritten van en naar Italië uit. Ze vervoeren onder meer: chemische producten, machines, generatoren, kunststoffen, kantoormachines (ruim 1 miljoen ton). Vanuit Italië vervoeren ze: chemische producten, auto's en kleding. (0,9 miljoen ton). Oostenrijk is ook transitoland voor vervoer naar Midden- en Oost-Europa en Turkije.
Bel voor meer informatie met Clarisse Buma, 079-3636115. De brief is op aanvraag beschikbaar. Meer informatie over rijverboden staat in het rapport 'Stilstand is Achteruitgang', zie www.tln.nl