Consumentenbond
Bond blij met verbod ongevraagde reclame
30 mei 2002
Spammen via e-mail en sms vanaf volgend jaar verboden
De Consumentenbond is blij met het besluit van het Europese Parlement van vandaag over ongevraagde reclame via e-mail en SMS. Het parlement heeft besloten dat reclame via elektronische weg zonder toestemming van de ontvanger verboden wordt. Aan het kopen van e-mail adressen en mobiele telefoonnummers om vervolgens blind reclame te versturen komt hiermee hopelijk een einde. De Consumentenbond heeft hier jarenlang, zowel op nationaal als internationaal niveau, voor gestreden.
De Consumentenbond heeft sinds 1999 een lobby ingezet voor een verbod
op ongevraagde reclameboodschappen via
elektronische communicatie zoals e-mail en SMS. En met succes, zo is
vandaag gebleken. Het Europees Parlement heeft namelijk gekozen voor
een regeling waarbij ongevraagde reclame alleen mag worden verstuurd
als de ontvanger daarvoor toestemming heeft gegeven. Zo heeft de
consument zelf in de hand van wie hij reclame ontvangt en wordt
voorkomen dat je mailbox overloopt van berichten waar je niet om
gevraagd hebt of je op je mobiele telefoon gestoord wordt met
tekstberichten die je niet wil ontvangen. Als een consument reeds een
bestaande relatie heeft met een bedrijf, mag dat bedrijf wél
ongevraagde reclame versturen, maar de klant moet daar dan op een
simpele manier van af kunnen komen.
De Consumentenbond denkt dat hiermee ongevraagde reclame per e-mail en
SMS grotendeels verleden tijd is. De meeste afzenders van dergelijke
`spam' hebben namelijk geen bestaande relatie met de ontvanger. En de
bedrijven die dat wel hebben, zullen die relatie niet op het spel
willen zetten en zorgvuldig met hun reclame omgaan. Voorwaarde om het
probleem écht uit de wereld te helpen is wel dat de handhaving
voortvarend ter hand wordt genomen. Het Europees besluit moet
uiterlijk volgend jaar worden omgezet in nationale wetgeving. De
Consumentenbond vraagt op voorhand aan de overheid om goed toe te zien
op de naleving van de wet. Voorkomen moet worden dat bedrijven zich
niets aantrekken van de aangescherpte regelgeving.
Vandaag is overigens nog een belangrijke stap genomen naar een betere bescherming van de privacy van de digitale consument: het Europees Parlement heeft ook besloten dat bedrijven vooraf eerlijke informatie moeten geven over het gebruik van `cookies': kleine bestandjes waarmee persoonlijke informatie van de klant kan worden opgeslagen. Ook over dit besluit is de Consumentenbond zeer tevreden.