Ingezonden persbericht

Geachte redactie,
Graag uw aandacht voor het volgende persbericht:

Persbericht

30 mei 2002

Marktonderzoek van Ichthus Hogeschool rekent af met vooroordelen omtrent verkoop van biologische producten

ROTTERDAM * Veel gangbare vooroordelen die grote groepen consumenten hebben over biologische producten (te duur, lagere kwaliteit, slecht verkrijgbaar) blijken onterecht. De kwaliteit van de producten is voor de meeste klanten juist een belangrijker koopmotief dan het milieu. Verder zijn kopers van biologische producten voornamelijk hoog opgeleid, koopkrachtig, en ze vormen tevens regelmatige en trouwe klanten. Een en ander blijkt uit Nederlands grootste consumentenonderzoek in de biologische sector, dat is uitgevoerd door studenten Commerciële Economie van de Ichthus Hogeschool Rotterdam. Het onderzoek is in samenwerking met een groep Rotterdamse winkeliers in biologische producten, verenigd in De Groene Passage uitgevoerd. Dit winkelcentrum beschikt over een totale oppervlakte van ruim 2.500 vierkante meter en ligt aan de rand van het stadscentrum, rondom de kruising Goudsesingel Mariniersweg.

Hoewel de markt van biologische producten volgens een aantal studies niet of nauwelijks op gang komt, trekt het Rotterdamse winkelcentrum De Groene Passage wekelijks ruim 10.000 bezoekers. De formule van een aantrekkelijk, gespecialiseerd winkelcentrum zou een keerpunt kunnen betekenen in de wijze waarop biologische producten verkocht kunnen worden.

Aanleiding voor het marktonderzoek is het vijfjarig jubileum van De Groene Passage. De studenten kregen bij de opzet en uitvoering ondersteuning van twee gespecialiseerde bureaus: BackBone Research & Marketing Support uit Rotterdam en Experian uit Den Haag. Nooit eerder is in de biologische sector een zo grootschalig marktonderzoek aangepakt. In totaal zijn ruim 4.000 enquêtes afgenomen onder consumenten, waarvan 1.700 onder klanten van De Groene Passage en 2.500 onder zogenaamde 'niet-klanten' in de binnenstad van Rotterdam. In het marktonderzoek is onder andere gezocht naar het profiel van de kopers van de biologische producten, de klanttevredenheid en de motieven voor de koop van biologische producten.

De belangrijkste resultaten van het consumentenonderzoek worden gepresenteerd op maandagmiddag 3 juni a.s. op de Ichthus Hogeschool Rotterdam. Op donderdagochtend 13 juni wijdt de hogeschool een symposium aan de resultaten van het marktonderzoek voor belanghebbenden.
-.-.-.-.-.-.-.-.-



Ingezonden persbericht