Koninklijk Horeca Nederland
Persbericht 30 mei 2002
Ezinga: "Kwalificatiesysteem moet flexibeler worden en minder star dan het
huidige"
Hoteliers: voorkeur voor verplichte hotelclassificatie
WOERDEN - 30 mei 2002 - De hoteliers, die zijn aangesloten bij Koninklijk Horeca Nederland, willen vasthouden aan een systeem voor verplichte hotelclassificatie. Uit een onlangs gehouden enquête blijkt dat ruim 70% van de hotelhouders een vorm van classificatie wil. Tweederde hiervan geeft de voorkeur aan een verplichte classificatie. Het bestuur van de sector Hotels van Koninklijk Horeca Nederland heeft besloten om de plannen voor deze variant verder uit te werken. "De huidige classificatienormen worden als star ervaren", aldus sectorvoorzitter Luit Ezinga. De huidige Benelux Hotel Classificatie blijft van kracht totdat een ander systeem kan worden geïntroduceerd.
Enquête
Al geruime tijd is er onder de bijna tweeduizend hotels die bij
Koninklijk Horeca Nederland zijn aangesloten, gediscussieerd over de
Muurschlid Benelux Hotelclassificatie het al dat niet voorzetten van
de verplichte Benelux Hotel Classificatie. In een representatieve
enquête zijn aan de tweeduizend sectorleden vier keuzes voorgelegd:
een verplicht systeem, een vrijwillig systeem, afschaffen en geen
voorkeur. 44% van de hoteliers heeft aangegeven verder te willen gaan
met een verplichte classificatie.
Grondige revisie
Het sectorbestuur heeft aangegeven dat de huidige Benelux Hotel
Classificatie moet worden aangepast. Sectorvoorzitter Luit Ezinga:
"Het classificatiesysteem is aan een grondige revisie toe. Het huidige
systeem wordt door veel hoteliers als knellend ervaren. Hoteliers van
alle sterrencategorieën moeten, in nauwe samenwerking met de
hotelgasten, uitvoerig worden betrokken bij het vaststellen van deze
normen. Kwaliteitsaspecten zullen een belangrijke rol spelen bij de
classificatie. Tevens zal er gekeken worden naar internationaal
erkende systemen."
Gastgerichtheid
Uit onlangs gehouden onderzoeken blijkt dat gasten zich bij de
selectie van hotels niet altijd laten leiden door het aantal sterren.
Consumenten en zakelijke klanten betrekken ook de hotellocatie, prijs
en kwaliteit in hun besluit om ergens te gaan overnachten. Luit
Ezinga: "Hoteliers weten heel goed wat hun gasten wensen en
verwachten. Door deze gasten uitvoerig te betrekken in het vaststellen
van de normen voor de classificatie waarborgen wij het belangrijkste
product van elk hotel: gastgerichtheid!"
Noot voor de redactie -