Ingezonden persbericht

Datum: Haarlem, 29 mei 2002

Exclusief onderzoek:

Beste werkgever bij de overheid: Ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft in het Intermediair Beste Werkgevers Onderzoek bij overheid en non-profitsector de eerste plaats veroverd. Het ministerie springt er vooral uit doordat het een uitermate soepele werkgever is wat betreft werktijden, thuiswerken, deeltijd en verlofregelingen. Er bestaat een uitgebreid cafetariasysteem, waarbij werknemers hun eigen pakket samenstellen met allerlei verschillende pensioenregelingen, verlofregelingen en verzekeringen. Bovendien mag bij dit ministerie de 36-urige werkweek op allerlei manieren ingevuld worden. Daarnaast scoort SZW zeer goed wat betreft vrouwen in leidinggevende functies en het aantal gehandicapte werknemers.

In het onderzoek, gepubliceerd in Intermediair nummer 22 van 30 mei, zijn de arbeidsvoorwaarden van 49 grote werkgevers in de overheids- en non-profitsector op 96 punten met elkaar vergeleken. Er is onder andere gekeken naar aanvangssalarissen, traineeships, kinderopvang, vakantiedagen, lease-auto's, mobiele telefoons en anti-RSI-beleid. Daarnaast telden veelzeggende graadmeters als ziekteverzuim, verloop onder het personeel en aantal vrouwen in leidinggevende functies mee. Deze leiden uiteindelijk tot een top-25 van beste werkgevers.

Krijgsmacht scoort tweede positie

Op de tweede plek staat de Krijgsmacht. De militairen hebben een eigen medische dienst en aan opleidingen geven ze in vergelijking met de andere werkgevers het meeste geld uit (ruim veertien procent van de loonsom). De winnaar van vorig jaar, het ministerie van Economische Zaken, moet dit jaar genoegen nemen met een derde plaats. In vergelijking met vorig jaar zijn er iets meer werknemers in de wao beland en het afschaffen van de regeling om vrijwilligerswerk te doen (in tijd van de baas) heeft ook punten gekost.

Het Intermediair Beste Werkgevers Onderzoek is dit jaar voor de tweede keer gehouden en tot stand gekomen in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam, FNV en UZ3 Onderzoek. Voor het onderzoek zijn 73 grote werkgevers in de overheids- en non-profitsector benaderd: alle ministeries en alle provincies, de tien grootste gemeentes, acht academische ziekenhuizen, vier politiekorpsen, elf universiteiten, de vijf grootste hogescholen, twee hoogheemraadschappen, twee vakbonden, de ANWB, het Gak, de Belastingdienst en het Kadaster. In totaal hebben 49 werkgevers meegedaan. Dit jaar worden ook nog de werkgevers in de IT-sector en de commerciële dienstverlening onderzocht. Eind 2002 presenteert Intermediair de top-50 van beste werkgevers van Nederland.

Intermediair

Intermediair brengt hoger opgeleiden en werkgevers op de meest effectieve manier met elkaar in contact. Door de combinatie van Intermediair Weekblad, Intermediair.nl, Starters, het Jaarboek, de Loopbaangids en trainingen genereert Intermediair een hoog bereik onder zowel startende hoger opgeleiden als hoger opgeleiden met werkervaring (al dan niet actief op zoek). Intermediair biedt de meest actuele vacatures, achtergrondinformatie en verdieping. Daarnaast biedt de site interactie in de vorm van het salariskompas, de cv-workshop en de vacature
e-mailservice. Voor werkgevers is Intermediair een ervaren partner die op een snelle, kostenefficiënte en kwalitatief hoogwaardige manier hoger opgeleide kandidaten werft.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Karin van Gilst, hoofdredacteur Intermediair, telefoon 023-546 3455. Ook kunt u via bovenstaand telefoonnummer de Intermediair van deze week aanvragen. Het artikel is ook te lezen op www.intermediair.nl