RAI VERENIGING

Scooters: de slimme oplossing voor filevrij woon-werkverkeer

Biedt de scooter binnenkort de oplossing voor het file- en parkeerprobleem in Nederland? Volgens de Stichting Bromfiets is dit slimme vervoermiddel een bijzonder aantrekkelijk alternatief voor mensen die hechten aan woon/werkverkeer zonder oponthoud, die comfortabel, zuinig en veilig willen reizen, en dit alles zonder parkeerproblemen.
Met een op Schiphol gestarte campagne, bewijst de scooter zijn efficiënte diensten aan bedrijven en werknemers, die oog hebben voor alle voordelen van deze moderne gemotoriseerde tweewieler.

Een dag of twee gratis een scooter uitproberen, tijdens de lunch op het werk of s avonds op weg naar huis. Dat is de essentie van de landelijke scooter promotiecampagne, waarbij aan bedrijven een aantal scooters wordt aangeboden om ze door werknemers te laten testen. Want niets werkt zo verhelderend als de dagelijkse praktijk van het woon/werk-verkeer. Het wachten op een volle bus. Of te laat komen door de trein. Om nog maar te zwijgen van eindeloze files en onvindbare parkeerplaatsen voor de auto. Door het vollopen van de steden en het vastlopen van het wegennet is men ook overdag aanzienlijk minder mobiel. Situaties waar we weliswaar aan gewend zijn geraakt, maar ons meer en meer aan ergeren. Het is kostbare tijd die wordt verspild en een forse aanslag op de economie.

De scooter wil zichzelf de komende periode bewijzen als een volwaardig, slim en eigentijds vervoersalternatief voor afstanden van ca. 20/25 kilometer. Wie op de scooter reist, verdient in de spits al snel 100 uur reistijd (ofwel 2,5 week vrije tijd!!) terug. Voor bedrijven betekent het inschakelen van scooters voor het personeel een dubbel voordeel: een besparing op dure parkeerplaatsen en hoge reiskosten, en daarnaast levert deze snelle tweewieler flexibelere en mobielere werknemers op.

De start van de Scooter Opstapcampagne vindt plaats op Schiphol, een gebied met tientallen bedrijven, met duizenden werknemers en een groeiend mobiliteitsprobleem. Terwijl de reistijd absoluut betrouwbaar moet zijn en de woon-werkafstand vaak niet groter is dan ca. 20 kilometer, hebben luchthavenmede-werkers grote problemen met op tijd komen. Wie met de auto komt, moet na de gebruikelijke drukte op de weg een plaats zoeken op een verafgelegen parkeerterrein en dient zijn weg verder te vervolgen met een interne busdienst. Dat maakt de reis veel complexer en langer dan feitelijk nodig is.
De scooter wordt door het Vervoer Coördinatie Centrum Schiphol dan ook gretig verwelkomd en gepositioneerd als een interessant vervoersalternatief voor 20.000 werknemers. Reizen per snor- of bromscooter kan voor hen een directe deur-tot-deur verbinding betekenen met een gratis parkeerplaats. En voor Schiphol betekent het een efficiënt gebruik van het veilige wegennet rond de luchthaven. Na de introductie op Schiphol maken deze zomer nog een kleine honderd grotere bedrijven kennis met de scooter. De proef vindt overwegend plaats in randstedelijke en congestie-gevoelige gebieden en is voor alle deelnemende bedrijven gratis. Mensen boven de 21 jaar hoeven geen rijbewijs te hebben voor de proefrit, terwijl voor een gedegen voorlichting, veiligheids-aspecten en verzekeringen wordt gezorgd.

Bedrijfsaanvragen voor de Scooter Opstapcampagne kunnen worden ingediend bij de Stichting Bromfiets via tel: 020 5044949. Meer informatie is te zien op www.slimscooter.nl.