European Commission

IP/02/766

Brussel, 28 mei 2002

De Commissie neemt nieuwe initiatieven om haar intern rendement te verhogen en meer middelen voor kerntaken te kunnen bestemmen

Vandaag heeft de Commissie een reeks voorstellen goedgekeurd die erop gericht zijn het dagelijks beheer van haar administratieve en ondersteunende diensten, die met name door het directoraat-generaal Personeelszaken en administratie worden verricht, te rationaliseren. Een deel van de taken wordt overgedragen aan drie nieuwe bureaus: één daarvan wordt belast met de afwikkeling van de geldelijke rechten van het personeel van de Commissie en de twee andere met het beheer van de infrastructuur in Brussel respectievelijk in Luxemburg. De oprichting van deze bureaus kan tot een besparing van 16 miljoen euro ten opzichte van huidige kosten leiden, dit is ongeveer 18%. Deze kostenbesparing zou nog kunnen toenemen als de overige EU-instellingen bereid worden gevonden om op deze gebieden samen te werken. De voorstellen die vandaag zijn goedgekeurd worden eerst met de personeelsvertegenwoordigers besproken; in het najaar wordt een gedetailleerd ontwerpbesluit ter goedkeuring aan de Commissie voorgelegd.

Vice-voorzitter Kinnock is verheugd over deze voorstellen: "Van bij het begin van de hervorming heeft de Commissie er steeds naar gestreefd een betere dienstverlening te waarborgen voor de Europese burger en, met het oog op een hoger rendement, ook voor haar personeel. De maatregelen die vandaag worden voorgesteld moeten in het kader van dat streven worden gezien. Ter wille van de doeltreffendheid moeten essentiële diensten, zoals de uitbetaling van bezoldigingen en sociale bijstand, beter zichtbaar worden en moeten de verantwoordelijkheden ter zake worden gedecentraliseerd. Daardoor zal meer personeel in vaste dienst beschikbaar zijn om zich met de kernactiviteiten bezig te houden, zonder dat aan de verantwoordingsplicht wordt geraakt. Ik nodig de overige instellingen uit om op deze gebieden met ons samen te werken, zodat ook zij profijt kunnen halen uit de synergie die daardoor ontstaat. Deze voorstellen zullen eerst volgens de gebruikelijke procedure met de personeelsvertegenwoordigers worden besproken; daarna wordt een definitief voorstel geformuleerd."

Het eerste voorstel van de Commissie is erop gericht een rechtskader tot stand te brengen voor de oprichting van een nieuw soort bureau, dat onder de verantwoordelijkheid en onder het gezag van de Commissie functioneert, maar dat over ruime beheersbevoegdheden beschikt. Aan het hoofd van het bureau staat een ambtenaar van de Commissie, die verantwoording verschuldigd is aan een raad van bestuur die het personeel van de Commissie (de "cliënt" van het bureau) vertegenwoordigt; deze ambtenaar wordt belast met de vaststelling van de beleidsdoelstellingen en de controle op de verwezenlijking daarvan, en brengt verslag uit bij het College van de Commissieleden.

Bij deze bureaus wordt een beperkt aantal EU-ambtenaren tewerkgesteld
- van wie de rechten en de verplichtingen ongewijzigd blijven -, alsmede een aantal "arbeidscontractanten" die voor bepaalde tijd worden aangeworven om de technische werkzaamheden te verrichten die aan het bureau zijn overgedragen .

In haar tweede voorstel wil de Commissie dit model toepassen op een aantal diensten die thans door het personeel van het directoraat-generaal "Personeelszaken en administratie" worden verricht:

* een bureau belast met de uitbetalingen, dat verantwoordelijk is voor de vaststelling, de berekening en de afwikkeling van de individuele rechten van de ambtenaren (bezoldiging, kosten van dienstreizen, ziektekosten- en ongevallenverzekering, pensioenen, vergoeding van kosten van deskundigen). Het door dit bureau te beheren budget bedraagt ongeveer 1,95 miljard euro (voor 2001); de exploitatiekosten zouden 22 miljoen euro bedragen, dit is 15% minder dan de huidige kosten (26 miljoen euro).
* twee bureaus belast met infrastructuur en logistiek (één in Brussel en één in Luxemburg), die het gebouwenbeleid voor hun rekening nemen en verantwoordelijk zijn voor het beheer van de kantoorruimten, de huisvesting van de diensten, het technisch onderhoud, aankopen en leveringen, interne logistiek en interne diensten. Deze bureaus zouden samen een budget van ongeveer 317 miljoen euro moeten beheren; de exploitatiekosten voor Brussel zouden met ongeveer 20% verminderen (van 46 tot 37 miljoen euro) en die voor Luxemburg met ongeveer 17% (van 17,5 tot 14,5 miljoen euro).

Deze bureaus kunnen op interinstitutioneel niveau werken. Het bureau "uitbetaling" neemt de betaling van de pensioenen van alle gewezen ambtenaren - ook die van de overige instellingen - over van DG ADMIN en is dus ook in staat alle andere rechten af te wikkelen. De in Luxemburg gevestigde instellingen hebben al te kennen gegeven dat zij belangstelling hebben om mee te werken aan het bureau voor infrastructuur en logistiek. In Brussel, waar de omvang en de behoeften van de instellingen zeer uiteenlopend zijn, zijn de besprekingen nog niet zo ver gevorderd.

Opmerking

Deze voorstellen vloeien rechtsreeks voort uit de aanzienlijke inspanningen die de Commissie op het gebied van de reorganisatie van haar diensten heeft geleverd naar aanleiding van de conclusies van de "peer group" die in 2000 een vergelijking heeft gemaakt van de verdeling van de middelen over de diensten van de Commissie en de prioritaire taken waarmee deze diensten zijn belast.

De volledige tenuitvoerlegging van deze voorstellen, waarvoor een overgangsperiode van vijf tot zeven jaar nodig zal zijn, is afhankelijk van een aantal elementen:

* De besprekingen met de personeelsvertegenwoordiging bij de Commissie, die in de zomer plaatsvinden en die in het najaar tot een definitief voorstel moeten leiden;

* De goedkeuring door de Raad van het herziene Financieel Reglement, dat een verder doorgedreven decentralisatie van de financiële besluitvorming mogelijk moet maken - geplande datum: juni 2002;
* De goedkeuring door de Raad van de wijziging van het Statuut van de ambtenaren. De besprekingen hierover zijn aangevat en de goedkeuring is gepland voor juli 2003.