FNV

FNV Bijbaancampagne van start

Met de onthulling van een levensgrote calculator en de opening van een nieuwe website is de FNV Bijbaancampagne woensdagmiddag van start gegaan. Onder het motto `100% bijbaan` richt de campagne zich met uitgebreide voorlichting via een vernieuwde website en een telefoonlijn op jongeren tot 25 jaar. Meer dan helft van hen heeft een vakantie- of bijbaan.

Volgens FNV-voorzitter De Waal, te gast bij het ROC van Amsterdam, is voorlichting over bijbanen hard nodig. De druk vanuit de arbeidsmarkt op jongeren neemt toe, terwijl wettelijke die hun beloning of veiligheid regelen niet worden nageleefd of er domweg niet zijn."

De Waal noemde als voorbeeld de kwestie rond de beloning van 13- en 14-jarigen. Deze leeftijdsgroep mag sinds 1996 werken, maar heeft niet de bescherming van een minimumloon. De bodemprocedure die FNV en CNV wegens leeftijdsdiscriminatie voeren tegen de staat, is in een vergevorderd stadium. In het najaar komt er een afsluitende rechtszitting waar de partijen aanvullend bewijs kunnen aanleveren. De bonden beginnen daartoe volgende maand een actie waarbij 13- en 14-jarigen de hoogte van hun loon kunnen doorgeven.

De Bijbaancampagne 2002 haakt over enkele weken in bij een actie rondom uiterlijk op het werk. Lichaamsversierselen zoals piercings zorgen vooral bij jongeren voor discussie en misverstanden op de werkvloer. De FNV, die pleit voor een duidelijke richtlijn op dit gebied, roept vakantiewerkers en bijbaners op hun ervaringen melden.

29 mei 2002