Gemeente Achtkarspelen
Nieuwsberichten
29-05-2002
Invoering 30 km/u in Augustinusga
Deze week wordt begonnen met de omvorming van de bebouwde kom van
Augustinusga tot 30 km/u-zone.
Augustinusga als laatste dorp
In het voorjaar van 2001 is begonnen met de invoering van het 30 km/u
regiem in de bebouwde kommen van de dorpen in Achtkarspelen. Met de
invoering van het 30 km/u-regiem in Augustinusga is gewacht, omdat
hier in het najaar van 2001 aan twee belangrijke wegen (It Oast en
Skoalikkers) werkzaamheden werden uitgevoerd. De opknapbeurt van
Skoalikkers is vorige maand afgerond en de reconstructie van It Oast
is in zover klaar, dat de weg in november vorig jaar weer in gebruik
kon worden genomen. De laatste asfaltlaag en de belijning zijn nu
aan-gebracht. Op It Oast gaat buiten de bebouwde kom een
maximumsnelheid van 60 km/u gelden.
Waarom 30 km/u?
Uit onderzoek is gebleken dat in 30 km/u-zones het aantal ongelukken
flink daalt. Bij een dergelijke lage snelheid verschillen fietsers,
bromfietsers en auto's niet al te veel van elkaar. De automobilist
kijkt bij deze snelheid niet zo ver vooruit, maar meer in de breedte.
Spelende kinderen en passerende fietsers worden dan eerder opgemerkt.
Bovendien is de remweg bij 30 km/u veel korter. Deze is namelijk bij
30 km/u 14 meter en bij 50 km/u 27 meter (inclusief reactietijd).
Het bezwaar dat je bij 30 km/u niet opschiet moet met een korreltje
zout worden genomen.
In de praktijk kan bij een maximumsnelheid van 50 km/u het traject It
West, Geawei, It Oast in ca. 1 minuut en 30 seconden sneller worden
gereden dan bij een maximumsnelheid van 30 km/u
Geen voorrangskruisingen
Belangrijk kenmerk van 30 km/u-zones is dat alle kruisingen in
principe gelijkwaardig zijn. Dit betekent dat bijvoorbeeld de
voorrangskruising Geawei/Skoalikkers een gewone kruising wordt. Op het
bijgaande kaartje worden alle andere voorrangskruisingen die vervallen
met een kruis aangegeven. Verkeer vanuit uitritten moet ook in 30
km-zones gewoon voorrang blijven verlenen.
Geeft het door, rechts gaat voor
Vanaf 1 mei 2001 hebben op gelijkwaardige kruisingen alle bestuurders,
van rechts voorrang. Om goed op bijvoorbeeld van rechts komende
fietsers te kunnen reageren is 30 km/u een prima snelheid.
Verantwoordelijkheid
Snelheidsremmende maatregelen zijn nodig, maar er zijn grenzen aan de
mogelijkheden om wegen te versmallen en plateaus en drempels aan te
leggen. Op It West zijn vorig jaar op een drietal plaatsen maatregelen
genomen om de snelheid van het verkeer terug te brengen. Dat wil niet
zeggen dat hier niet sneller dan 30 km/u kan worden gereden. Ook van
de controlerende taak van de politie mag niet alles worden verwacht.
Buurtbewoners kunnen met elkaar afspreken en elkaar er op aanspreken,
om in het belang van hun kinderen en de leefbaarheid van de buurt niet
sneller te rijden dan 30 km/u.