Consumentenbond
Salmonella-vrij label op kip
29 mei 2002
Friki realiseert in een paar maanden salmonellavrije kip
Consumentenbond eist salmonellavrije kip van alle producenten
Vanaf vandaag ligt er vers kippenvlees in de schappen van Albert Heijn, met het label `gecontroleerd salmonellavrij' op de verpakking. De kip is afkomstig van producent Friki, die er via een pakket aan maatregelen in de productieketen voor zorgt dat de kip salmonellavrij is. De Consumentenbond vindt dat alle andere producenten zo snel mogelijk het voorbeeld van Friki moeten volgen. Desnoods moet de minister van landbouw de producenten hiertoe verplichten.
Het pakket aan maatregelen houdt in dat Friki in de hele
productieketen ieder koppel (aantal kippen dat in dezelfde ruimte
leeft) test op salmonella. Friki test onder andere de uitwerpselen en
het voer van de kippen. Alleen koppels die vrij zijn van salmonella
worden in de slachterij verwerkt en vers verkocht. De besmette koppels
gaan naar de verwerkende industrie.
Het is Friki gelukt om deze maatregelen in een paar maanden te nemen.
De Consumentenbond ziet dan ook geen reden voor andere kipproducenten
om achter te blijven en verwacht dat ook zij zo spoedig mogelijk
maatregelen nemen om hun kippenvlees salmonellavrij te maken. De bond
zal in een brief de productschappen en de minister van landbouw hierop
aanspreken.
Dat er nu salmonellavrije kip in de winkel ligt is een goede zaak. Dit
betekent echter nog niet dat deze kip veilig is. De kip kan nog steeds
de schadelijke campylobacter bacterie bevatten, die jaarlijks meer
voedselinfecties veroorzaakt dan salmonella. De Consumentenbond is dan
ook niet blij met het label `gecontroleerd salmonellavrij'.
Dit label kan consumenten onterecht de indruk geven dat het product
veilig is, terwijl de waarschuwing die sinds een jaar op de
kipverpakking moet staan gewoon van kracht blijft. Er komen dus twee
ogenschijnlijk tegenstrijdige boodschappen op één product:
`gecontroleerd salmonellavrij' en `dit product kan schadelijke
bacteriën bevatten'. Dit komt de duidelijkheid richting consument niet
ten goede.