KEESIE BUREAU VOOR KOTERCOMM.
Games-industrie laat meisjes links liggen
Schiedam, 29 mei 2002
Uit kwalitatief onderzoek van kinder- en jongerenreclamebureau Keesie
onder meisjes van zes tot twaalf jaar blijkt dat het huidige aanbod
van games onvoldoende aansluit bij de wensen van meisjes. Dit heeft
tot gevolg dat meisjes, in vergelijking tot jongens, aanzienlijk
minder spelcomputers bezitten en games spelen. Deze conclusie vormde
de basis van een discussie tussen vertegenwoordigers van de overheid,
wetenschap en bedrijfsleven. Deze discussie vond eind april plaats
onder leiding van dr. Peter B. de Boer, zelfstandig marketingadviseur
en voorheen directielid van Saatchi & Saatchi. Tot de aanwezigen
behoorden het Ministerie van OC&W, Universiteit van Amsterdam (Jeroen
Jansz), Buena Vista International (Disney), Z@ppelin en diverse
uitgevers van videogames.
Meisjes voelen zich niet aangesproken door huidig assortiment games
Keesie interviewde 32 meisjes in de leeftijd van zes tot twaalf jaar
waarbij, naast leeftijd, rekening werd gehouden met hun ervaring met
games en sociaal-economische klasse. Ook observeerde het bureau het
gedrag van meisjes op het moment dat zij voor het eerst werden
geconfronteerd met het fenomeen videogames. Uit eerder onderzoek van
Interview/NSS bleek al dat slechts 23% van de meisjes (tegen 43%
jongens) in de leeftijdscategorie zes tot twaalf jaar spelcomputers
bezitten.
Alle deelnemers aan de discussie waren het met de conclusie van het
onderzoek eens: de games-industrie laat meisjes links liggen. Meisjes
voelen zich niet aangetrokken tot het huidige assortiment (zowel
videogames als educatieve games) mede doordat producenten een verkeerd
beeld hebben van de behoeften van meisjes. De problematiek werd
tijdens de discussie in een maatschappelijke context geplaatst. Nu
educatie en entertainment steeds meer naar elkaar toegroeien
(edutainment), heeft het verkleinen van de achterstand van meisjes een
positief effect op de huidige en toekomstige onderwijsprocessen.
Een aantal belangrijke verschillen tussen jongens en meisjes:
- meisjes zien het spelen van games als tijdverdrijf, jongens als
hobby
- meisjes willen zich kunnen identificeren met de hoofdpersonen in het
spel
- meisjes willen samen kunnen spelen
Ook zijn meisjes minder bekend met de diverse speltypen en
-mogelijkheden. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat de communicatie
tot op heden puur gericht is op jongens. Om te voorkomen dat meisjes
een te grote achterstand oplopen op het gebied van digitaal
edutainment moet de industrie, naast het verbreden van het
assortiment, ook de communicatie en distributie aan de behoeften van
meisjes aanpassen.
Keesie Kookt
Keesie Kookt is een regelmatig terugkerende discussie waar topmensen
uit verschillende vakgebieden met elkaar in gesprek gaan tijdens een
uitgebreide lunch. De thema's die ter tafel komen, zijn actuele
onderwerpen die Keesie bezighouden en nader heeft onderzocht. Dit keer
was het thema de dreigende achterstand van meisjes op het gebied van
digitaal entertainment.
Over Keesie
Keesie, opgericht in 1998, is als communicatie- en reclamebureau
gespecialiseerd in kinder- en jongerencommunicatie. Het bureau telt
momenteel 15 medewerkers. Als een van de weinige reclamebureaus in
Nederland richt Keesie zich op de nichemarkt kinderen en jongeren. Tot
de opdrachtgevers van Keesie behoren de Ministeries van OC&W
(Kennisnet), Justitie (Raad voor de Kinderbescherming) en Verkeer en
Waterstaat, Masterfoods (voorheen Mars), Uitgeverij Malmberg
(jeugdbladen), RBV Leaf (Red Band) en Procter & Gamble.