KEESIE BUREAU VOOR KOTERCOMM.

Games-industrie laat meisjes links liggen

Schiedam, 29 mei 2002

Uit kwalitatief onderzoek van kinder- en jongerenreclamebureau Keesie onder meisjes van zes tot twaalf jaar blijkt dat het huidige aanbod van games onvoldoende aansluit bij de wensen van meisjes. Dit heeft tot gevolg dat meisjes, in vergelijking tot jongens, aanzienlijk minder spelcomputers bezitten en games spelen. Deze conclusie vormde de basis van een discussie tussen vertegenwoordigers van de overheid, wetenschap en bedrijfsleven. Deze discussie vond eind april plaats onder leiding van dr. Peter B. de Boer, zelfstandig marketingadviseur en voorheen directielid van Saatchi & Saatchi. Tot de aanwezigen behoorden het Ministerie van OC&W, Universiteit van Amsterdam (Jeroen Jansz), Buena Vista International (Disney), Z@ppelin en diverse uitgevers van videogames.

Meisjes voelen zich niet aangesproken door huidig assortiment games Keesie interviewde 32 meisjes in de leeftijd van zes tot twaalf jaar waarbij, naast leeftijd, rekening werd gehouden met hun ervaring met games en sociaal-economische klasse. Ook observeerde het bureau het gedrag van meisjes op het moment dat zij voor het eerst werden geconfronteerd met het fenomeen videogames. Uit eerder onderzoek van Interview/NSS bleek al dat slechts 23% van de meisjes (tegen 43% jongens) in de leeftijdscategorie zes tot twaalf jaar spelcomputers bezitten.

Alle deelnemers aan de discussie waren het met de conclusie van het onderzoek eens: de games-industrie laat meisjes links liggen. Meisjes voelen zich niet aangetrokken tot het huidige assortiment (zowel videogames als educatieve games) mede doordat producenten een verkeerd beeld hebben van de behoeften van meisjes. De problematiek werd tijdens de discussie in een maatschappelijke context geplaatst. Nu educatie en entertainment steeds meer naar elkaar toegroeien (edutainment), heeft het verkleinen van de achterstand van meisjes een positief effect op de huidige en toekomstige onderwijsprocessen.

Een aantal belangrijke verschillen tussen jongens en meisjes:


- meisjes zien het spelen van games als tijdverdrijf, jongens als hobby

- meisjes willen zich kunnen identificeren met de hoofdpersonen in het spel

- meisjes willen samen kunnen spelen

Ook zijn meisjes minder bekend met de diverse speltypen en
-mogelijkheden. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat de communicatie tot op heden puur gericht is op jongens. Om te voorkomen dat meisjes een te grote achterstand oplopen op het gebied van digitaal edutainment moet de industrie, naast het verbreden van het assortiment, ook de communicatie en distributie aan de behoeften van meisjes aanpassen.

Keesie Kookt
Keesie Kookt is een regelmatig terugkerende discussie waar topmensen uit verschillende vakgebieden met elkaar in gesprek gaan tijdens een uitgebreide lunch. De thema's die ter tafel komen, zijn actuele onderwerpen die Keesie bezighouden en nader heeft onderzocht. Dit keer was het thema de dreigende achterstand van meisjes op het gebied van digitaal entertainment.

Over Keesie
Keesie, opgericht in 1998, is als communicatie- en reclamebureau gespecialiseerd in kinder- en jongerencommunicatie. Het bureau telt momenteel 15 medewerkers. Als een van de weinige reclamebureaus in Nederland richt Keesie zich op de nichemarkt kinderen en jongeren. Tot de opdrachtgevers van Keesie behoren de Ministeries van OC&W (Kennisnet), Justitie (Raad voor de Kinderbescherming) en Verkeer en Waterstaat, Masterfoods (voorheen Mars), Uitgeverij Malmberg (jeugdbladen), RBV Leaf (Red Band) en Procter & Gamble.