Persberichten - 28/05/2002

(Euronext Brussels) -

Ontex start 2002 beter dan verwacht

Bart Van Malderen, CEO en afgevaardigd bestuurder, bevestigde tijdens de algemene vergadering van 28 mei 2002 dat Ontex goed op weg is om haar vooropgestelde doelstellingen voor 2002 te behalen (een groei in de high single digits, een verbetering van de operationele marge tot minstens 10% en een stijging van de courante winst per aandeel van minstens 15%). We hebben tijdens het eerste kwartaal betere resultaten behaald dan we hadden verwacht zei Van Malderen. Qua omzet hadden we een trage start verwacht na het aflopen van enkele belangrijke contracten eind 2000, desondanks hebben we een groei kunnen realiseren van 6% vergeleken met dezelfde periode van 2001. Vooral in Turkije deed Ontex het bijzonder goed, met een omzetgroei van 24% over het eerste kwartaal. De markten in Turkije lijken zich te herstellen na de financiële crisis van vorig jaar en groeien terug. De Turkse Lira heeft zich gestabiliseerd. Daarenboven heeft Ontex zijn marktpositie verder kunnen uitbouwen. Het marktaandeel van Canbébé, het babyluiermerk van Ontex in Turkije, steeg met 3 procentpunten tot 21.5% en dat van CanLeydi (dameshygiëne) kende meer dan een verdubbeling tot 12.5%. Productverbeteringen en een nieuwe reclamecampagne verklaren deze groei. Ontex verwacht een verdere omzetstijging over de volgende 9 maanden ten gevolge van verschillende belangrijke nieuwe contracten die recent werden afgesloten, waaronder het reeds aangekondigde contract met het Noord-Amerikaanse Transonic (goed voor 7 mio EUR op jaarbasis) en een babyluiercontract met een grote internationale Franse klant goed voor 18 mio EUR. Verder komt er vanaf juni additionele capaciteit in werking in volwassenenluiers, een sector waar Ontex momenteel capaciteitsbeperkingen kent. Ook qua winstgevendheid deed Ontex het beter dan verwacht. Onze operationele marge lag tijdens het eerste kwartaal boven de 12%, of meer dan twee procentpunten hoger dan de 9.9% behaald over de tweede helft van verleden jaar, zei COO Wilfried Van Assche. Hij schrijft de verbetering toe aan stabiele grondstofprijzen en de effecten van de inspanningen die geleverd zijn om de efficiëntie van het productieapparaat te verhogen, na de vele acquisities van de voorbije jaren. Onze gemiddelde bezetting tijdens het eerste kwartaal lag 5 procentpunten hoger dan het gemiddelde voor het hele jaar 2001. Daar zijn we heel tevreden mee, zei Van Assche nog. In deze context kondigde Van Assche ook de creatie aan van een nieuwe directiepositie, namelijk deze van Director Product Supply. Deze persoon zal verantwoordelijk zijn om de verschillende rationalisatieprojecten in productie, aankoop en logistiek te coördineren op groepsniveau. Wat het hele jaar 2002 betreft, blijft Ontex bij haar vooropgestelde doelstellingen. Het is nog te vroeg om de verwachtingen nu reeds bij te stellen. We wachten liever de resultaten af over de eerste zes maanden, alsook de evolutie van de grondstofprijzen over de volgende maanden alvorens dit te doen, besloot Bart Van Malderen. Ontex Ontex is een toonaangevende Europese onderneming op de Europese markt van babyluiers, incontinentieproducten voor volwassenen en vrouwelijke hygiëneproducten. De onderneming is actief in drie sterk groeiende marktsegmenten de markt voor huismerk-producten voor de belangrijkste Europese distributieketens hoofdzakelijk in West-Europa, de snel groeiende markten van Oost-Europa en Turkije, en de markt voor gezondheidszorgproducten die vooral verkocht worden aan ziekenhuizen, rust- en verzorgingstehuizen, thuisverpleging en apotheken. Ontex heeft 15 productiecentra en 16 verkoopcentra, verspreid over heel Europa en Turkije en telt 3400 medewerkers. Het realiseerde een omzet van 725 mio EUR in 2001. Contact Wilfried Van Assche COO Investor Contact Genthof 5 9255 Buggenhout Belgium Tel: +32 (0)52 399 577 Fax:
+32 (0)52 330 784 GSM: +32474842455 www.ontex.be email: wiva@ontex.be
Bron: Ontex
Provider: Euronext Brussels