Persberichten - 28/05/2002
(Euronext Brussels) -
Ontex start 2002 beter dan verwacht
Bart Van Malderen, CEO en afgevaardigd bestuurder, bevestigde tijdens
de algemene vergadering van 28 mei 2002 dat Ontex goed op weg is om
haar vooropgestelde doelstellingen voor 2002 te behalen (een groei in
de high single digits, een verbetering van de operationele marge tot
minstens 10% en een stijging van de courante winst per aandeel van
minstens 15%). We hebben tijdens het eerste kwartaal betere resultaten
behaald dan we hadden verwacht zei Van Malderen. Qua omzet hadden we
een trage start verwacht na het aflopen van enkele belangrijke
contracten eind 2000, desondanks hebben we een groei kunnen realiseren
van 6% vergeleken met dezelfde periode van 2001. Vooral in Turkije
deed Ontex het bijzonder goed, met een omzetgroei van 24% over het
eerste kwartaal. De markten in Turkije lijken zich te herstellen na de
financiële crisis van vorig jaar en groeien terug. De Turkse Lira
heeft zich gestabiliseerd. Daarenboven heeft Ontex zijn marktpositie
verder kunnen uitbouwen. Het marktaandeel van Canbébé, het
babyluiermerk van Ontex in Turkije, steeg met 3 procentpunten tot
21.5% en dat van CanLeydi (dameshygiëne) kende meer dan een
verdubbeling tot 12.5%. Productverbeteringen en een nieuwe
reclamecampagne verklaren deze groei. Ontex verwacht een verdere
omzetstijging over de volgende 9 maanden ten gevolge van verschillende
belangrijke nieuwe contracten die recent werden afgesloten, waaronder
het reeds aangekondigde contract met het Noord-Amerikaanse Transonic
(goed voor 7 mio EUR op jaarbasis) en een babyluiercontract met een
grote internationale Franse klant goed voor 18 mio EUR. Verder komt er
vanaf juni additionele capaciteit in werking in volwassenenluiers, een
sector waar Ontex momenteel capaciteitsbeperkingen kent. Ook qua
winstgevendheid deed Ontex het beter dan verwacht. Onze operationele
marge lag tijdens het eerste kwartaal boven de 12%, of meer dan twee
procentpunten hoger dan de 9.9% behaald over de tweede helft van
verleden jaar, zei COO Wilfried Van Assche. Hij schrijft de
verbetering toe aan stabiele grondstofprijzen en de effecten van de
inspanningen die geleverd zijn om de efficiëntie van het
productieapparaat te verhogen, na de vele acquisities van de voorbije
jaren. Onze gemiddelde bezetting tijdens het eerste kwartaal lag 5
procentpunten hoger dan het gemiddelde voor het hele jaar 2001. Daar
zijn we heel tevreden mee, zei Van Assche nog. In deze context
kondigde Van Assche ook de creatie aan van een nieuwe directiepositie,
namelijk deze van Director Product Supply. Deze persoon zal
verantwoordelijk zijn om de verschillende rationalisatieprojecten in
productie, aankoop en logistiek te coördineren op groepsniveau. Wat
het hele jaar 2002 betreft, blijft Ontex bij haar vooropgestelde
doelstellingen. Het is nog te vroeg om de verwachtingen nu reeds bij
te stellen. We wachten liever de resultaten af over de eerste zes
maanden, alsook de evolutie van de grondstofprijzen over de volgende
maanden alvorens dit te doen, besloot Bart Van Malderen. Ontex Ontex
is een toonaangevende Europese onderneming op de Europese markt van
babyluiers, incontinentieproducten voor volwassenen en vrouwelijke
hygiëneproducten. De onderneming is actief in drie sterk groeiende
marktsegmenten de markt voor huismerk-producten voor de belangrijkste
Europese distributieketens hoofdzakelijk in West-Europa, de snel
groeiende markten van Oost-Europa en Turkije, en de markt voor
gezondheidszorgproducten die vooral verkocht worden aan ziekenhuizen,
rust- en verzorgingstehuizen, thuisverpleging en apotheken. Ontex
heeft 15 productiecentra en 16 verkoopcentra, verspreid over heel
Europa en Turkije en telt 3400 medewerkers. Het realiseerde een omzet
van 725 mio EUR in 2001. Contact Wilfried Van Assche COO Investor
Contact Genthof 5 9255 Buggenhout Belgium Tel: +32 (0)52 399 577 Fax:
+32 (0)52 330 784 GSM: +32474842455 www.ontex.be email: wiva@ontex.be
Bron: Ontex
Provider: Euronext Brussels