Gemeente Bergen op Zoom


Proef Nightliner stopt

Zondag 2 juni 2002 rijden voorlopig de laatste Nightliners. De belangrijkste reden om nu al te stoppen met de proef is het lage aantal reizigers met de Nightliner. In de periode van maart tot juni zijn er in totaal 691 Nightreizers vervoerd terwijl er voor een gezonde exploitatie van de Nightliner in die periode bijna 2100 passagiers vervoerd zouden moeten worden. Dit is dus maar een derde van het benodigde aantal. Zeker met de vakantie voor de deur is het niet verstandig om door te gaan met de proef. Bovendien was bij de start met de gemeenteraad afgesproken dat er na drie maanden een tussenevaluatie van de proef moest worden gehouden. Als bij deze evaluatie het aantal gebruikers per rit onder de 20 zou liggen, zou de proef gestopt worden.

In de vakantieperiode wordt bekeken of er aanpassingen mogelijk zijn. Er zijn een aantal mogelijkheden: - de Southline doortrekken naar Belgie (discotheek) om zo ook de retourritten gevuld te krijgen, - de laatste reguliere bus naar Hoogerheide in de pilot betrekken, - inzetten van kleinere busjes, - aanpassen van de routes. Mogelijk wordt dan in september een doorstart gemaakt met de proef. In augustus/september wordt een definitief voorstel aan de gemeenteraad gedaan.

De Nightliner startte in maart van dit jaar en kwam er op initiatief van de gemeente Bergen op Zoom. Uit een enquête in 1999 onder middelbare scholieren bleek veel animo voor een nachtbus in het weekend. De Nightliner bestond uit een Northline naar Halsteren, Lepelstraat, Steenbergen, Nieuw-Vossemeer, Oud-Vossemeer en Tholen en de Southline naar Hoogerheide, Ossendrecht en Putte.