Gemeente Bergen op Zoom
Proef Nightliner stopt
Zondag 2 juni 2002 rijden voorlopig de laatste Nightliners. De
belangrijkste reden om nu al te stoppen met de proef is het lage
aantal reizigers met de Nightliner. In de periode van maart tot juni
zijn er in totaal 691 Nightreizers vervoerd terwijl er voor een
gezonde exploitatie van de Nightliner in die periode bijna 2100
passagiers vervoerd zouden moeten worden. Dit is dus maar een derde
van het benodigde aantal. Zeker met de vakantie voor de deur is het
niet verstandig om door te gaan met de proef. Bovendien was bij de
start met de gemeenteraad afgesproken dat er na drie maanden een
tussenevaluatie van de proef moest worden gehouden. Als bij deze
evaluatie het aantal gebruikers per rit onder de 20 zou liggen, zou de
proef gestopt worden.
In de vakantieperiode wordt bekeken of er aanpassingen mogelijk zijn.
Er zijn een aantal mogelijkheden: - de Southline doortrekken naar
Belgie (discotheek) om zo ook de retourritten gevuld te krijgen, - de
laatste reguliere bus naar Hoogerheide in de pilot betrekken, -
inzetten van kleinere busjes, - aanpassen van de routes.
Mogelijk wordt dan in september een doorstart gemaakt met de proef. In
augustus/september wordt een definitief voorstel aan de gemeenteraad
gedaan.
De Nightliner startte in maart van dit jaar en kwam er op initiatief
van de gemeente Bergen op Zoom. Uit een enquête in 1999 onder
middelbare scholieren bleek veel animo voor een nachtbus in het
weekend. De Nightliner bestond uit een Northline naar Halsteren,
Lepelstraat, Steenbergen, Nieuw-Vossemeer, Oud-Vossemeer en Tholen en
de Southline naar Hoogerheide, Ossendrecht en Putte.