AutoRai
28-5-2002
Subaru Impreza WRX STi AWD: ultieme sportsedan
De term GT Turbo doet het hart van menig sportieve automobilist
sneller kloppen. Hij was jaren onlosmakelijk verbonden met de Subaru
Impreza GT Turbo AWD. Een legende.
Niet alleen doordat zijn stamvader talloze rallys won en diverse keren
wereldkampioen werd, maar voorál omdat de GT Turbo zijn enorme
prestaties op een zéér civiele manier voor een groot publiek
bereikbaar maakte.En de historie herhaalt zich!
Feitelijk gebeurde dat anderhalf jaar geleden al, toen de Impreza GT Turbo AWD plaatsmaakte voor de Subaru Impreza WRX, die uiteraard ook weer voorzien was van Subarus handelsmerk: All Wheel Drive (AWD). En nu is het tijd voor de vólgende stap: de uitbreiding van het Impreza topgamma met de Impreza WRX STi, de ultieme sportsedan.
De letters STI staan voor Subaru Tecnica International, de
sportafdeling van Subaru, die motoren en tal van andere speciale
onderdelen ontwikkelt en prepareert voor de Subaru rallywagens. Deze
divisie bestaat inmiddels tien jaar en wordt nu gepositioneerd als een
merk, dat zich heeft gespecialiseerd in de ontwikkeling van sportieve
Subarus.
Gebruiksgemak
Het eerste product van STI voor de Europese markt is de Subaru Impreza
WRX STi. De Impreza WRX STi combineert op verbluffende wijze
prestaties op absoluut topniveau met het dagelijks gebruiksgemak van
een gezinswagen. Hij is even goed bruikbaar op het racecircuit als
tijdens een vakantierit. Daarmee onderscheidt de Subaru Impreza WRX
STi zich duidelijk van zijn belangrijkste concurrenten.
De Impreza WRX STi is uitgerust met een speciaal ontwikkelde tweeliter
boxermotor met turbo, een grotere intercooler met waterspray,
variabele nokkenas-timing en een nieuwe, handgeschakelde
zesversnellingsbak. Een door STI aangepast onderstel verschaft de
Impreza het rijgemak en de handelbaarheid van een gezinsauto en
tegelijk de stuurprecisie en het rijplezier dat de rallyversies van de
Impreza dicht benadert.
Topsporter
Het uiterlijk van de Subaru Impreza WRX STi laat er geen misverstand
over bestaan dat deze auto de basis vormt voor Subarus World Rally
Car. Ook in de straatversie laat de WRX STi zien dat het een potente
topsporter is. Een, in vergelijking met de WRX, vergrote luchtinlaat
op de motorkap zorgt voor extra koeling van de intercooler. De
voorbumper is verder naar beneden doorgetrokken en dorpelverbreders en
een achterspoiler completeren het koetswerk. Uit de achterbumper
steekt een grotere, verchroomde uitlaat naar buiten en de WRX STi
heeft projectie-koplampen, die een hoge lichtopbrengst garanderen.
Niet meteen zichtbaar is bovendien de beschermplaat onder de
wagenbodem, die vanaf de voorbumper tot voorbij de vooras loopt en het
kostbare motorblok extra bescherming biedt. Evenmin is zichtbaar dat
de motorkap uit aluminium is vervaardigd. Een opvallend en tegelijk
traditioneel stylingdetail is dat bij de STi de 17 inch lichtmetalen
wielen in goudkleur zijn uitgevoerd.
Krachtpatser
De krachtbron van de Impreza WRX STi is gebaseerd op de tweeliter
boxermotor uit de WRX. Maar Subarus sportafdeling, Subaru Tecnica
International (STI), heeft hem grondig onder handen genomen om het
vermogen te vergroten en de betrouwbaarheid te handhaven. De 1.994 cm³
metende viercilinder boxermotor met turbo en intercooler levert nu
liefst 265 pk/ 195 kW bij 6.000 toeren, terwijl het koppel een hoogste
waarde van 343 Nm bereikt bij 4.000 toeren.
Per cilinderrij beschikt de boxermotor over twee bovenliggende
nokkenassen die per cilinder vier kleppen bedienen. Grotere
inlaatkanalen, een grotere turbocompressor en een aangepaste
intercooler zijn verantwoordelijk voor de stijging van het vermogen.
Door Subarus variabele kleptiming is het vermogen bovendien over een
breed gebied bruikbaar. De intercooler, die de lucht van de turbo
afkoelt, kan met een druk op de knop nog extra koeling krijgen. Uit
een reservoir wordt dan water op de intercooler gespoten, waardoor de
lucht nog verder afkoelt en er extra vermogen wordt geleverd. De
krachtbron beschikt verder over een gewijzigd motormanagementsysteem,
een verbeterde katalysator en speciale, meergaats injectoren. Daardoor
zijn brandstof-verbruik en uitlaatgasemissies voor zon sterk getunede
motor opvallend gunstig.
Om ook bij deze hogere motorbelastingen de spreekwoordelijke
betrouwbaarheid van Subaru te kunnen garanderen, voorzag STI de
machine van gesmede zuigers, gewijzigde drijfstangen en nieuwe
cilinderkoppen die de stijfheid van het motorblok vergroten en tevens
gewicht besparen.
All Wheel Drive
De enige zinvolle wijze om zoveel vermogen als de Impreza WRX STi
paraat heeft veilig en volledig op de weg over te brengen is met
behulp van Subarus permanente vierwielaandrijving, All Wheel Drive.
Bij de WRX STi wordt het vermogen over de vóór- en achteras verdeeld
via een centraal differentieel, dat is voorzien van een
viscokoppeling. Aan zowel de vóór- als de achteras worden bovendien
Suretrac sperdifferentiëlen toegepast, die zich in de rallysport
bewezen hebben. Daarmee wordt het weggedrag van de Impreza WRX STi nog
verder verbeterd.
In de praktijk zullen de wielen van de Impreza WRX STi ondanks het
forse vermogen zelden of nooit spinnen, zelfs niet op een gladde
ondergrond. Het vermogen wordt omgezet in pure tractie en bovendien
heeft de auto dankzij dit doorontwikkelde All Wheel Drive-systeem een
zeldzame combinatie van perfecte rechtuitstabiliteit en handelbaarheid
in bochten. Aan dat laatste draagt trouwens ook de directe
tandheugel-besturing bij, die met zijn snelheidsafhankelijke
bekrachtiging een uitstekend stuurgevoel biedt.
De aandrijflijn van de Impreza WRX STi wordt gecompleteerd door een
nieuw ontwikkelde zesversnellingsbak met korte
overbrengingsverhoudingen, die speciaal op dit hoge motorkoppel is
afgestemd. De nauwkeurige bediening van de versnellingsbak en de
versterkte koppeling maken deze transmissie tot een ideale combinatie
voor de sportieve automobilist.
Brembo
Wie aan remmen denkt, denkt aan Brembo. De vertraging van de Subaru
Impreza WRX STi is in de vertrouwde klauwen van een race-remsysteem
van deze Italiaanse specialist. Het systeem bestaat uit aluminium
remklauwen (achter 2-pots en vóór 4-pots!), een dubbele
rembekrachtiger en vier forse, inwendig geventileerde 17 inch
remschijven. Standaard is het remsysteem bovendien uitgerust met een
Supersport-ABS, dat over een aanvullende G-sensor beschikt en daardoor
nog nauwkeuriger aanspreekt. Daarnaast beschikt het systeem over
Electronic Brake force Distribution (EBD), ofwel elektronische
remkrachtverdeling.
Upside-down
De term upside-down is in de motorfietswereld al veel langer bekend,
maar Subaru introduceert hem nu ook bij de vierwielers. STI voorzag
namelijk de wielophanging, die vóór nog steeds bestaat uit
McPherson-veerpoten en achter uit dubbele dwarsarmen, van omgekeerde
schokdempers (upside-down). Bij deze dempers zit het
vloeistofreservoir niet, zoals gebruikelijk, onderin, maar bovenin.
Het voordeel is een lager onafgeveerd gewicht en een grotere
dynamische stabiliteit.
De vering is overgenomen van de Impreza WRX en bestaat uit
schroefveren voor en achter. Standaard is de Impreza WRX STi voorzien
van goudkleurige 17 inch x 7,5 J lichtmetalen wielen met Bridgestone
Potenza RE 040 banden in de maat 225/45 R17.
Sportief en toegankelijk
Het totale sportpakket van de Impreza WRX STi staat borg voor
prestaties op sportwagenniveau en veel sportief rijplezier. De
acceleratie vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur kost slechts
5,5 seconden en als topsnelheid laat de WRX STi 238 kilometer per uur
noteren. Maar de cijfers vertellen slechts het halve verhaal; de
Impreza WRX STi laat menige, drie maal zo dure sportwagen in de
tussenacceleratie achter zich. Dat is te danken aan het dociele
karakter en de enorme souplesse van de oersterke turbomotor. De
Impreza maakt bovendien indruk door de toegankelijkheid van zijn
prestaties.
Tegelijk is de WRX STi geen compromisloos sportieve auto geworden. Hij
is makkelijk te rijden, biedt een prima veercomfort en toont zich een
praktisch vervoermiddel voor alledag. Zo voldoet de STi bijvoorbeeld
ook goed om de kinderen naar school te brengen. Nog geen seconde later
is het desgewenst een extreem dynamische rijmachine, die niet verbergt
dat hij is bedacht en ontwikkeld door een rallykampioen.
Sportiviteit en luxe
Het interieur ademt de sfeer van sportiviteit en luxueuze verfijning.
Dankzij zijn grotendeels sportieve aankleding, met bijvoorbeeld
aluminium pedalen, een Momo-sportstuur en racy kuipstoelen voorzien
van blauwe bekleding en rood STi-logo, laat de uitrusting van de auto
geen wensen open. Standaard beschikt de auto bijvoorbeeld over
klimaatregeling met een pollenfilter, een audiosysteem met CD-speler,
elektrisch te bedienen zijruiten vóór en achter en centrale
deurvergrendeling met afstandsbediening. Het instrumentarium van de
WRX STi is gewijzigd ten opzichte van de Impreza WRX. De centrale
plaats wordt nu ingenomen door de toerenteller in plaats van de
snelheidsmeter. Desgewenst kan de bestuurder bij een bepaald toerental
een akoestisch signaal laten klinken ten teken dat er opgeschakeld
moet worden.
Prijs
De consumentenprijs van de Impreza WRX STi AWD is 44.995,-.