AutoRai

28-5-2002

Subaru Impreza WRX STi AWD: ultieme sportsedan

De term GT Turbo doet het hart van menig sportieve automobilist sneller kloppen. Hij was jaren onlosmakelijk verbonden met de Subaru Impreza GT Turbo AWD. Een legende.

Niet alleen doordat zijn stamvader talloze rallys won en diverse keren wereldkampioen werd, maar voorál omdat de GT Turbo zijn enorme prestaties op een zéér civiele manier voor een groot publiek bereikbaar maakte.En de historie herhaalt zich!

Feitelijk gebeurde dat anderhalf jaar geleden al, toen de Impreza GT Turbo AWD plaatsmaakte voor de Subaru Impreza WRX, die uiteraard ook weer voorzien was van Subarus handelsmerk: All Wheel Drive (AWD). En nu is het tijd voor de vólgende stap: de uitbreiding van het Impreza topgamma met de Impreza WRX STi, de ultieme sportsedan.

De letters STI staan voor Subaru Tecnica International, de sportafdeling van Subaru, die motoren en tal van andere speciale onderdelen ontwikkelt en prepareert voor de Subaru rallywagens. Deze divisie bestaat inmiddels tien jaar en wordt nu gepositioneerd als een merk, dat zich heeft gespecialiseerd in de ontwikkeling van sportieve Subarus.

Gebruiksgemak
Het eerste product van STI voor de Europese markt is de Subaru Impreza WRX STi. De Impreza WRX STi combineert op verbluffende wijze prestaties op absoluut topniveau met het dagelijks gebruiksgemak van een gezinswagen. Hij is even goed bruikbaar op het racecircuit als tijdens een vakantierit. Daarmee onderscheidt de Subaru Impreza WRX STi zich duidelijk van zijn belangrijkste concurrenten.

De Impreza WRX STi is uitgerust met een speciaal ontwikkelde tweeliter boxermotor met turbo, een grotere intercooler met waterspray, variabele nokkenas-timing en een nieuwe, handgeschakelde zesversnellingsbak. Een door STI aangepast onderstel verschaft de Impreza het rijgemak en de handelbaarheid van een gezinsauto en tegelijk de stuurprecisie en het rijplezier dat de rallyversies van de Impreza dicht benadert.

Topsporter
Het uiterlijk van de Subaru Impreza WRX STi laat er geen misverstand over bestaan dat deze auto de basis vormt voor Subarus World Rally Car. Ook in de straatversie laat de WRX STi zien dat het een potente topsporter is. Een, in vergelijking met de WRX, vergrote luchtinlaat op de motorkap zorgt voor extra koeling van de intercooler. De voorbumper is verder naar beneden doorgetrokken en dorpelverbreders en een achterspoiler completeren het koetswerk. Uit de achterbumper steekt een grotere, verchroomde uitlaat naar buiten en de WRX STi heeft projectie-koplampen, die een hoge lichtopbrengst garanderen.

Niet meteen zichtbaar is bovendien de beschermplaat onder de wagenbodem, die vanaf de voorbumper tot voorbij de vooras loopt en het kostbare motorblok extra bescherming biedt. Evenmin is zichtbaar dat de motorkap uit aluminium is vervaardigd. Een opvallend en tegelijk traditioneel stylingdetail is dat bij de STi de 17 inch lichtmetalen wielen in goudkleur zijn uitgevoerd.

Krachtpatser
De krachtbron van de Impreza WRX STi is gebaseerd op de tweeliter boxermotor uit de WRX. Maar Subarus sportafdeling, Subaru Tecnica International (STI), heeft hem grondig onder handen genomen om het vermogen te vergroten en de betrouwbaarheid te handhaven. De 1.994 cm³ metende viercilinder boxermotor met turbo en intercooler levert nu liefst 265 pk/ 195 kW bij 6.000 toeren, terwijl het koppel een hoogste waarde van 343 Nm bereikt bij 4.000 toeren.

Per cilinderrij beschikt de boxermotor over twee bovenliggende nokkenassen die per cilinder vier kleppen bedienen. Grotere inlaatkanalen, een grotere turbocompressor en een aangepaste intercooler zijn verantwoordelijk voor de stijging van het vermogen. Door Subarus variabele kleptiming is het vermogen bovendien over een breed gebied bruikbaar. De intercooler, die de lucht van de turbo afkoelt, kan met een druk op de knop nog extra koeling krijgen. Uit een reservoir wordt dan water op de intercooler gespoten, waardoor de lucht nog verder afkoelt en er extra vermogen wordt geleverd. De krachtbron beschikt verder over een gewijzigd motormanagementsysteem, een verbeterde katalysator en speciale, meergaats injectoren. Daardoor zijn brandstof-verbruik en uitlaatgasemissies voor zon sterk getunede motor opvallend gunstig.

Om ook bij deze hogere motorbelastingen de spreekwoordelijke betrouwbaarheid van Subaru te kunnen garanderen, voorzag STI de machine van gesmede zuigers, gewijzigde drijfstangen en nieuwe cilinderkoppen die de stijfheid van het motorblok vergroten en tevens gewicht besparen.

All Wheel Drive
De enige zinvolle wijze om zoveel vermogen als de Impreza WRX STi paraat heeft veilig en volledig op de weg over te brengen is met behulp van Subarus permanente vierwielaandrijving, All Wheel Drive. Bij de WRX STi wordt het vermogen over de vóór- en achteras verdeeld via een centraal differentieel, dat is voorzien van een viscokoppeling. Aan zowel de vóór- als de achteras worden bovendien Suretrac sperdifferentiëlen toegepast, die zich in de rallysport bewezen hebben. Daarmee wordt het weggedrag van de Impreza WRX STi nog verder verbeterd.

In de praktijk zullen de wielen van de Impreza WRX STi ondanks het forse vermogen zelden of nooit spinnen, zelfs niet op een gladde ondergrond. Het vermogen wordt omgezet in pure tractie en bovendien heeft de auto dankzij dit doorontwikkelde All Wheel Drive-systeem een zeldzame combinatie van perfecte rechtuitstabiliteit en handelbaarheid in bochten. Aan dat laatste draagt trouwens ook de directe tandheugel-besturing bij, die met zijn snelheidsafhankelijke bekrachtiging een uitstekend stuurgevoel biedt.

De aandrijflijn van de Impreza WRX STi wordt gecompleteerd door een nieuw ontwikkelde zesversnellingsbak met korte
overbrengingsverhoudingen, die speciaal op dit hoge motorkoppel is afgestemd. De nauwkeurige bediening van de versnellingsbak en de versterkte koppeling maken deze transmissie tot een ideale combinatie voor de sportieve automobilist.

Brembo
Wie aan remmen denkt, denkt aan Brembo. De vertraging van de Subaru Impreza WRX STi is in de vertrouwde klauwen van een race-remsysteem van deze Italiaanse specialist. Het systeem bestaat uit aluminium remklauwen (achter 2-pots en vóór 4-pots!), een dubbele rembekrachtiger en vier forse, inwendig geventileerde 17 inch remschijven. Standaard is het remsysteem bovendien uitgerust met een Supersport-ABS, dat over een aanvullende G-sensor beschikt en daardoor nog nauwkeuriger aanspreekt. Daarnaast beschikt het systeem over Electronic Brake force Distribution (EBD), ofwel elektronische remkrachtverdeling.

Upside-down
De term upside-down is in de motorfietswereld al veel langer bekend, maar Subaru introduceert hem nu ook bij de vierwielers. STI voorzag namelijk de wielophanging, die vóór nog steeds bestaat uit McPherson-veerpoten en achter uit dubbele dwarsarmen, van omgekeerde schokdempers (upside-down). Bij deze dempers zit het vloeistofreservoir niet, zoals gebruikelijk, onderin, maar bovenin. Het voordeel is een lager onafgeveerd gewicht en een grotere dynamische stabiliteit.

De vering is overgenomen van de Impreza WRX en bestaat uit schroefveren voor en achter. Standaard is de Impreza WRX STi voorzien van goudkleurige 17 inch x 7,5 J lichtmetalen wielen met Bridgestone Potenza RE 040 banden in de maat 225/45 R17.

Sportief en toegankelijk
Het totale sportpakket van de Impreza WRX STi staat borg voor prestaties op sportwagenniveau en veel sportief rijplezier. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur kost slechts 5,5 seconden en als topsnelheid laat de WRX STi 238 kilometer per uur noteren. Maar de cijfers vertellen slechts het halve verhaal; de Impreza WRX STi laat menige, drie maal zo dure sportwagen in de tussenacceleratie achter zich. Dat is te danken aan het dociele karakter en de enorme souplesse van de oersterke turbomotor. De Impreza maakt bovendien indruk door de toegankelijkheid van zijn prestaties.

Tegelijk is de WRX STi geen compromisloos sportieve auto geworden. Hij is makkelijk te rijden, biedt een prima veercomfort en toont zich een praktisch vervoermiddel voor alledag. Zo voldoet de STi bijvoorbeeld ook goed om de kinderen naar school te brengen. Nog geen seconde later is het desgewenst een extreem dynamische rijmachine, die niet verbergt dat hij is bedacht en ontwikkeld door een rallykampioen.

Sportiviteit en luxe
Het interieur ademt de sfeer van sportiviteit en luxueuze verfijning. Dankzij zijn grotendeels sportieve aankleding, met bijvoorbeeld aluminium pedalen, een Momo-sportstuur en racy kuipstoelen voorzien van blauwe bekleding en rood STi-logo, laat de uitrusting van de auto geen wensen open. Standaard beschikt de auto bijvoorbeeld over klimaatregeling met een pollenfilter, een audiosysteem met CD-speler, elektrisch te bedienen zijruiten vóór en achter en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Het instrumentarium van de WRX STi is gewijzigd ten opzichte van de Impreza WRX. De centrale plaats wordt nu ingenomen door de toerenteller in plaats van de snelheidsmeter. Desgewenst kan de bestuurder bij een bepaald toerental een akoestisch signaal laten klinken ten teken dat er opgeschakeld moet worden.

Prijs
De consumentenprijs van de Impreza WRX STi AWD is 44.995,-.