AutoRai

28-5-2002

Ssang Yong Rexton markeert top 4WD-segment

SsangYong betreedt met de nieuwe Rexton de koningsklasse van de 4x4-markt. In dit segment heersen de 4WDs die zich op het gebied van comfort, uitrusting en prestaties kunnen meten met de top van de sedanmarkt.

De Rexton scoort op al deze fronten geheel in lijn met SsangYongs rijke 4x4-traditie.

Door zijn kwaliteiten is de 4,72 meter lange en 1900 kilogram zware Rexton met recht het vlaggenschip van het Zuid-Koreaanse merk. Niet voor niets positioneert SsangYong hem boven de Musso. Ook binnen het segment van premium 4x4s houdt de Rexton zich moeiteloos staande dankzij onder meer het zeer imposante en gedurfde uiterlijk, de 220 pk sterke zescilindermotor van Mercedes-Benz, de geavanceerde vierwielaandrijving en daarnaast de hoge mate van luxe, ruimte en comfort.

In het interieur standaard met leer bekleed is er volop ruimte voor vijf volwassenen; optioneel is een tweepersoonsbank waarmee de Rexton in totaliteit plaats biedt aan zeven inzittenden. Daarnaast heeft de Rexton een keur aan actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. SsangYongs nieuwkomer werpt met deze kwaliteiten modellen als de M-Klasse van Mercedes-Benz, de Land Rover Discovery, de Jeep Grand Cherokee en de Toyota LandCruiser de handschoen toe. Bij de ontwikkeling werd tevens met een schuin oog gekeken naar de BMW X5 en de Lexus RX300.

Koninklijke klasse
De naam Rexton is samengesteld uit het Latijnse rex (koning) en het Engelse tone. Feitelijk staat de naam voor koninklijke klasse. De nieuwkomer sluit in elk opzicht naadloos aan op de ijzersterke 4x4-traditie van het Zuid-Koreaanse SsangYong. Net als de Korando en Musso staan design, kracht, gebruiksvriendelijke 4x4-techniek en value for money voorop. Ook op het gebied van kwaliteit streeft SsangYong naar de absolute top. Nieuwe productietechnieken, die het aantal lassen en handelingen reduceren, maken deel uit van deze strategie.

De prijzen beginnen bij 54.990 euro (incl. BTW/BPM) voor de RX 320 en 59.590 euro voor de RX 320 s. De Rexton zal haar marktdebuut maken tijdens de SsangYong 4x4 Experience 2002, welke van 25 t/m 27 mei as. op Het Eiland van Maurik, nabij Tiel, zal plaatsvinden. Daar maken genodigden, een maand voor de verkoopstart, kennis met de nieuwste SsangYong. De Rexton staat vanaf begin juli bij de dealer.

Eigentijds ontwerp
Net als de Korando en de Musso kenmerkt ook de Rexton zich door een eigentijds en opvallend ontwerp. Het toonaangevende ontwerphuis Italdesign tekende voor het innovatieve ontwerp van de carrosserie. Opvallend zijn de hoge koplampen, de brede grille en de schuin gesneden achterste zijruit. Verbrede wielkasten accentueren het stoere karakter. De ontwerpers hebben de zeer robuuste vorm van de indrukwekkende Rexton verpakt in vloeiende en harmonieuze lijnen. Daarmee beantwoordt de 4x4 aan Europese designvoorkeuren zonder zich te conformeren. Met het ontwerp vindt SsangYong een plezierige balans tussen een futuristische uitstraling, een gespierd 4x4-karakter en een sportief-elegante expressie.

Zescilinderpower slimme 4WD
Onder de hoge motorkap ligt een zescilinder-Mercedes-Benz-krachtbron met een inhoud van 3,2 liter en voorzien van 24 kleppen. De motor levert 162 kW/220 pk en een maximum koppel van 318 Nm. De Duitse motor levert kracht in overvloed. De Rexton kruist net zo makkelijk op hoge snelheid over de snelweg als dat hij zich een weg baant door het terrein. Een elektronisch gestuurde viertrapsautomaat met lock-up is standaard. De imposante topsnelheid van de Rexton bedraagt 197 kilometer per uur. De acceleratie vanuit stilstand tot 100 kilometer per uur vergt slechts 9,8 seconden. Het maximale aanhangwagengewicht bedraagt 3,5 ton (geremd).

Borg-Warner ontwikkelde voor SsangYongs nieuwe topmodel permanente vierwielaandrijving met eveneens elektronische sturing. Sensoren meten de wielsnelheden en de stand van het gaspedaal. Een elektronische koppeling verdeelt de kracht vloeiend over de voor- en achteras (TOD: torque on demand). De lage gearing, met een reductie van 2,48 voor optimale tractie in ruw terrein en steile hellingen, is electrisch inschakelbaar.

Uitgebalanceerde ondersteltechniek
Het rijgedrag van de Rexton die is voorzien van een onverwoestbaar ladderchassis staat garant voor veel comfort en een uitstekende stabiliteit. Aan de voorzijde zijn double wishbone-wieldraagarmen gemonteerd, voorzien van schroefveren en gasgevulde schokdempers. De achteras is vijfvoudig bevestigd en is eveneens uitgerust met schroefveren en gasgevulde dempers. Deze combinatie zorgt voor een gecontroleerd rijgedrag op de weg en is daarnaast opgewassen tegen ritten in het terrein. De minimale bodemspeling bedraagt 200 millimeter.

De technici trokken met de SsangYong Rexton over de hele wereld om de kwaliteit van hun werk aan de praktijk te toetsen. In de zinderend hete Death Valley (vijftig graden boven nul!) en in het ongelooflijk koude Kapuskasing, Ontario (min veertig graden!) reden ze duizenden testkilometers.

Hoog veiligheidsniveau
Alleen al het reusachtige formaat van de Rexton staat garant voor extra veiligheid: de inzittenden bevinden zich letterlijk boven het autoverkeer en worden daarnaast omringd door een oersolide constructie. De 4x4 beschikt over een geavanceerd remsysteem. Aan de basis staan riant grote remschijven (voor geventileerd) en een dubbele rembekrachtiger. Verder is ABS standaard. De tractiecontrole wordt verzorgd door het ABD (automatic braking differential) systeem dat een doorslippend wiel afremt en het motorvermogen naar het andere wiel dirigeert. Dwarsbalken, gordelspanners, airbags en zij-airbags completeren de veiligheidsuitrusting van de Rexton.

Luxe en variabel interieur
Het interieur kenmerkt zich door veel ruimte, veel opbergmogelijkheden, een verzorgd ontwerp en een handige indeling. Het dashboard is logisch ingedeeld en fraai om te zien. De lederen bekleding en metaal- en houtkleurige accenten onderstrepen de luxe sfeer. Een volautomatische airconditioning is standaard, net als de elektrisch instelbare bestuurdersstoel en buitenspiegels met geheugen. De passagiers achterin kunnen de ventilatie zelfstandig regelen. De automatische klimaatregeling heeft een innovatieve regeleenheid: zodra de auto in de zon komt of zodra de zon juist verdwijnt, wordt de ventilatie aangepast. Ook reageert het systeem op omstandigheden zoals file rijden (luchtcirculatie) en het weer (luchtvochtigheid).

De achterbank is in delen neerklapbaar (40:60), wat aanzienlijk bijdraagt aan de gebruiksmogelijkheden van de Rexton. Met geheel neergeklapte achterbank is de laadruimte zelfs 1,77 meter lang. De optielijst van de 4WD toont onder meer een extra tweepersoonsachterbank, waarmee de Rexton getransformeerd wordt tot een 4x4-ruimtewagen. Aan opbergmogelijkheden geen gebrek. Onder, naast, tussen en achter de voorstoelen is bergruimte gecreëerd. Zaken als bekerhouders voor en achter, een middenconsole met dubbel bergvak en een zonnebrilhouder zijn vanzelfsprekend aanwezig.

Comfortabele luxe
De top van het 4WD-segment, waarin de Rexton valt, overlapt de top van de automarkt in zijn geheel. Niet alleen de prestaties, uitstraling en rijkwaliteiten van de Rexton liggen op een zeer hoog niveau, ook de uitrusting past bij zijn toppositie. Vrijwel alle voorzieningen op het gebied van luxe en gebruiksgemak zijn aanwezig.

SsangYong levert de Rexton RX 320 standaard met automatische transmissie en permanente vierwielaandrijving (lage gearing is electrisch inschakelbaar). Ook lederen interieurbekleding behoort tot de standaarduitrusting, naast onder andere cruise control, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch instelbare bestuurdersstoel en buitenspiegels met geheugen, volautomatische airconditioning, extra 12-voltaansluitingen, apart te openen achterruit en lichtmetalen 16-inch velgen.

De nog luxere RX 320 s is herkenbaar aan de brede zijbijplating met geïntegreerde treeplanken en beschikt onder meer over park distance control en een lederen stuurwiel met houtaccenten.