Provincie Zuid-Holland

nieuwe burgemeester van Pijnacker-Nootdorp

Persbericht

27-05-2002
Voorzichtigheid geboden bij verdere groei Schiphol

De provincie Zuid-Holland stelt zich in haar onlangs verschenen beleidsnota "Schiphol, Vleugels in Balans" kritisch op bij een verdere groei van Schiphol na 2010.
Schiphol is al decennia lang een belangrijke economische motor voor Nederland en vooral voor het noordelijk deel van de Randstad. Veel met de luchthaven verbonden bedrijven hebben zich hier de laatste jaren gevestigd. Veel werknemers hebben direct en indirect aan de groei van Schiphol hun werk te danken.

Met het vitale economische belang van Schiphol moet echter wel zorgvuldig worden omgegaan. De voorspelde verdubbeling van het huidige aantal passagiers naar 800.000 tot 1.000.000 per jaar leidt tot toename van de geluidsoverlast in het dichtbevolkte Zuid-Holland. Bovendien kan te sterke groei van de luchthaven na 2010 ook leiden tot contraproductieve effecten zoals verstopping van de wegen en het spoor, stijgende grondprijzen en verdringing van niet Schiphol-gebonden bedrijvigheid.
Deze ontwikkelingen kunnen economisch gezien leiden tot een afnemende meeropbrengst die van de verdere uitbreiding van Schiphol wordt verwacht.

Voordelen van de groei
De Oude Rijnzone tussen Leiden en Alphen aan de Rijn kan profiteren van de groei van Schiphol door de accommodatie van werkgelegenheid. Leiden kan zich nog meer ontwikkelen als internationale kenniscentrum, Den Haag zal zich voornamelijk in de bestuurlijke en juridische dienstensector nadrukkelijker kunnen profileren. Rotterdam kan na aanleg van de HSL nog meer profiteren van de groei van Schiphol. Er is namelijk duidelijk sprake van een synergie tussen zee- en luchtvracht.

Voorwaarden voor de groei
Volgens de provincie Zuid Holland kan een verder groei tot 600.000 800.000 vliegbewegingen alleen binnen de huidige milieuvoorwaarden. Ruimere contouren wijst de provincie af. Bescherming van het woon-en leefklimaat en duurzame ontwikkeling, ook op grotere afstand van de luchthaven zijn cruciaal. Onnodige geluidshinder moet worden voorkomen. Nu is nog steeds sprake van vliegtuigen die te laag vliegen en de landing te vroeg inzetten op lage hoogte, zodat steden in de Leidse regio en in de Duin- en Bollenstreek, en ook Alphen aan de Rijn en zelfs Den Haag overlast ondervinden.
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland willen daarom in ieder geval een verhoging van de aanvlieghoogte van 2000 naar 3000 voet, vaker aanvliegen van over zee, verlenging van de uren voor stillere nadering en landing en versmalling van de aanvlieg- en vertrekroutes, de zogenaamde tolerantiegebieden.
Uitbreiding van Schiphol, onder voorwaarde dat die gunstig is voor de economische ontwikkeling van de Randstad, moet gepaard gaan met verbetering van de bereikbaarheid van de hele Randstad en met maatregelen om de druk op de woon- en leefomgeving te minimaliseren.

De Statencommissie RVE bespreekt de nota "Vleugels in Balans" op woensdag 29 mei.