Provincie Zuid-Holland
nieuwe burgemeester van Pijnacker-Nootdorp
Persbericht
27-05-2002
Voorzichtigheid geboden bij verdere groei Schiphol
De provincie Zuid-Holland stelt zich in haar onlangs verschenen
beleidsnota "Schiphol, Vleugels in Balans" kritisch op bij een verdere
groei van Schiphol na 2010.
Schiphol is al decennia lang een belangrijke economische motor voor
Nederland en vooral voor het noordelijk deel van de Randstad. Veel met
de luchthaven verbonden bedrijven hebben zich hier de laatste jaren
gevestigd. Veel werknemers hebben direct en indirect aan de groei van
Schiphol hun werk te danken.
Met het vitale economische belang van Schiphol moet echter wel
zorgvuldig worden omgegaan. De voorspelde verdubbeling van het huidige
aantal passagiers naar 800.000 tot 1.000.000 per jaar leidt tot
toename van de geluidsoverlast in het dichtbevolkte Zuid-Holland.
Bovendien kan te sterke groei van de luchthaven na 2010 ook leiden tot
contraproductieve effecten zoals verstopping van de wegen en het
spoor, stijgende grondprijzen en verdringing van niet
Schiphol-gebonden bedrijvigheid.
Deze ontwikkelingen kunnen economisch gezien leiden tot een afnemende
meeropbrengst die van de verdere uitbreiding van Schiphol wordt
verwacht.
Voordelen van de groei
De Oude Rijnzone tussen Leiden en Alphen aan de Rijn kan profiteren
van de groei van Schiphol door de accommodatie van werkgelegenheid.
Leiden kan zich nog meer ontwikkelen als internationale kenniscentrum,
Den Haag zal zich voornamelijk in de bestuurlijke en juridische
dienstensector nadrukkelijker kunnen profileren. Rotterdam kan na
aanleg van de HSL nog meer profiteren van de groei van Schiphol. Er is
namelijk duidelijk sprake van een synergie tussen zee- en luchtvracht.
Voorwaarden voor de groei
Volgens de provincie Zuid Holland kan een verder groei tot 600.000
800.000 vliegbewegingen alleen binnen de huidige milieuvoorwaarden.
Ruimere contouren wijst de provincie af. Bescherming van het woon-en
leefklimaat en duurzame ontwikkeling, ook op grotere afstand van de
luchthaven zijn cruciaal. Onnodige geluidshinder moet worden
voorkomen. Nu is nog steeds sprake van vliegtuigen die te laag vliegen
en de landing te vroeg inzetten op lage hoogte, zodat steden in de
Leidse regio en in de Duin- en Bollenstreek, en ook Alphen aan de Rijn
en zelfs Den Haag overlast ondervinden.
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland willen daarom in ieder geval een
verhoging van de aanvlieghoogte van 2000 naar 3000 voet, vaker
aanvliegen van over zee, verlenging van de uren voor stillere nadering
en landing en versmalling van de aanvlieg- en vertrekroutes, de
zogenaamde tolerantiegebieden.
Uitbreiding van Schiphol, onder voorwaarde dat die gunstig is voor de
economische ontwikkeling van de Randstad, moet gepaard gaan met
verbetering van de bereikbaarheid van de hele Randstad en met
maatregelen om de druk op de woon- en leefomgeving te minimaliseren.
De Statencommissie RVE bespreekt de nota "Vleugels in Balans" op
woensdag 29 mei.