Vereniging Milieudefensie
Persbericht
Besluit Netelenbos over magneettrein ongepast
Groningen / Amsterdam, 28 mei 2002 --- Milieudefensie roept de
Tweede Kamer op Minister Netelenbos ervan te weerhouden een
akkoord te sluiten met regionale overheden over een
magneettreinverbinding tussen Schiphol en Groningen
('Zuiderzeelijn'). De demissionair minister moet een volgend kabinet
niet dieper het moeras in trekken, stelt Milieudefensie, dat een
herhaling van miljardenmisser Betuwelijn voorziet. De kosten voor
een magneettrein over de Zuiderzeelijn zijn voorlopig geschat op
6,5 miljard euro. Voor het milieu is het plan dramatisch slecht.
Milieudefensie vindt de aanleg van een magneetbaan tussen Schiphol en Groningen een slecht plan. De snelle treinen zullen het energieverbruik in Nederland enorm doen toenemen, bijna niemand stapt ervoor uit de auto. Daar komt nog eens een enorme geluidsoverlast bij en horizonvervuiling van landschappelijk waardevolle gebieden.
Eerder reserveerde PvdA-minister Netelenbos 2,7 miljard euro voor
de magneettrein. Ze vroeg de regio (provincies Groningen,
Friesland, Flevoland, Drenthe en enkele grotere steden daarbinnen)
om voor 1 juli ruim één miljard euro bij te passen. De regio, onder
leiding van oud-minister van Milieu Hans Alders, lijkt de komende
weken 900 miljoen euro bij elkaar te sprokkelen, en wil daarmee
naar Den Haag gaan. Een akkoord van de minister met de regio
zou leiden tot een aanbesteding, waarin het bedrijfsleven wordt
gevraagd tegen het recht op exploitatie het investeringsgat te
dichten. Bij de Betuwelijn leidde een dergelijke constructie ertoe
dat de overheid uiteindelijk voor de gehele investering moest
opdraaien.
De magneettrein is door het Centraal Planbureau geplaatst in het
rijtje 'niet robuuste investeringen'. Het CPB geeft daarmee aan dat
het twijfelachtig is of er positieve economische of maatschappelijke
effecten zullen optreden als gevolg van de mega-investering.
De milieubeweging pleit al geruime tijd voor een Hanzelijn met extra snelle treinen als de meest rendabele en minst milieubelastende investering voor de bereikbaarheid van het Noorden. De Hanzelijn, die binnenkort wordt aangelegd tussen Lelystad en Kampen, zorgt voor een sterk verbeterde bereikbaarheid van Noord-Nederland. Dit is ook verreweg de goedkoopste optie. De suggestie van professor Oosterhaven om de Hanzelijn te schrappen, om zo te proberen de magneettrein rendabel te maken, is dan ook een heilloos plan.
Meer informatie:
Persvoorlichting Milieudefensie, 020 5507 333 Milieudefensie
Groningen, Evert Hassink, 06 5108 0994
---
Wilt u onze persberichten niet meer ontvangen?
Klik dan op mailto:persberichten-unsubscribe@lists.milieudefensie.nl
(verzend de e-mail zonder verder iets in te vullen) of ga naar:
http://www.milieudefensie.nl/wws/info/persberichten
en kies optie "Opzeggen".